Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2383 ggr
Alexej
0

Urinsten?

Varför får alla katter (känns så) problem med urinsten? Var ligger ursaken, är kattmaten idag så dålig eller varför? Är det mening att katter till slut bara gå på dyr specialfoder?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Fodret som finns i snabbköpen  är i regel inget vidare då de innehåller för mycket fosfor och magnesium, vilket är största orsaken till urinsten/grus bildning. Även hög salthalt kan enligt senare rön vara en bov i dramat. Det gör att även vissa kvalitetsfoder kan vara mindre bra. Att katten dricker för lite ökar sedan risken ytterligare.

Man brukar räkna med att ca 10% av alla katter får urinstensproblem. Svårt att säga om problemen ökat eller minskat. Förr kunde man i regel inte rädda katter som fick urinstopp - vilket brukar bli följden av urinsten hos hankatt. Idag är diagnoser och behandlingsmetoder så pass mycket bättre vilket säkert också är orsaken bakom att fler fall upptäcks än förr. När min katt Mirre blev sjuk av urinsten 1969 då fanns det inget att göra, varken behandling eller dietfoder. Veterinären var tvungen att avliva honom och jag grät i en hel vecka.

Det bästa för att undvika urinsten är Barfmat. Därnäst kommer mjukfoder (burkmat) av god kvalitet, sedan torrfoder av god kvalitet. I akuta skedet är det dietfoder som gäller. Det finns flera olika och det är alltid bäst att ge mjukdietfoder den första tiden.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

siberlina
0

hej  min katt  sotis  som  avled   för  ca  3  veckor  sen

fick  urinsten för  2 år  sen   , han  låg  på   inne allt som allt i 2  veck

or. tillslut   så  opererade   dom bort   snoppen  på han.det  kostade mig  ca   30 i tusen    jag  hade ingen försäkring.

men sen  blev han    frisk  och jag trodde   att  han  skulle   leva

hur  länge som  helst,men  efter 2  år blev  han sjuk  igen

han  fick äta  specialmat, det var jobbigt , för  han älskade  fisk 

räkor    och    tonfisk, allt   känns  så jobbigt  att   min

lille sotis är död. jag har    grinat  i  3 veckor

karins
0

Är det så att det oftast är kastrerade hankatter som får urinsten? Min Gustav fick det ett är efter kastreringen. Fick in honom i tid då det var grus. Sen dess har mina katter fått dyr mat. Men det är dom värda, eftersom dom hitentills har fått vara friska.

miranda1
0

Siberlina, vad har du för tangentbord? Flört

Leffe
0

#3 Hos mig är det en okastrerad hankatt som skulle gå i aveln (norsk skogkatt) som fick problem och så småningom efter tre veckor fick opereras

Lena
0

Urinsten/grus får svårare konsekvenser hos hankatter eftersom de har längre och trängre urinrör. Även honkatter får det ibland men det kan gå mera obemärkt förbi. Ett tag trodde man att för tidig kastrering kunde öka risken för urinssten. Men nu har man konstaterat att det är precis tvärtom.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Alexej
0

Men varför finns då för mycket magnesium och fosfor i kattfoder? Som om de vill att många katter får problem sedan? Kan väl inte vara så svårt att också tillverkare av billigfoder är hälsosamt. Jag är säkert på att flertalet av alla katter i Sverige får billigmat.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

YvonneW
0

Har aldrig haft en katt med urinsten - peppar, peppar. Då jag pratade med en dam i väntrummet hos vetten och hon berättade att hennes katt hade urinsten beslöt jag mig för att fråga om orsaken när jag väl kommit in också om det inte rörde mitt besök. Fick svaret att det var viktigt att hålla sina katter slanka och fina. En överviktig katt löpte större risk för urinsten än en slank. Något om foder nämnde hon inte. Men om jag frågar en annan vette kanske jag får annat svar?

Hawknestgrove
0

Landfreak, om man ska gå på magnesiumhalten, så är faktiskt MJau helt OK. Det är inget svindyrt foder heller.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Men jag tycker det är totalt oansvarigt av de andra tillverkare att sälja en foder som gör katter sjuka!

siberlina
0

veterinären   operrerade   bort   snoppen   på  min  sotis

och  efter    det    var  han    pigg    och  alärt   i 2  år

sen    fick  han  en     annan  sjukdom, och då  fick min

gullpojke   somna in  hemma  i min  säng,på kudden

vanessa
0

Alltid sorgligt när katter och andra djur dör. Man förlorar en vän. Men din vän fick somna in i lugn och ro.

Vet inte riktigt vad du gör när du skriver. Kanske du trycker på enter, alltså den stora knappen till höger. Det gör att det blir lite svårläst. Tryck endast på den knappen när du vill skriva ett helt nytt stycke. Som jag gjorde här. Först skrev jag om din katt, sedan om detta. Eller så är det något seriöst fel på ditt tangentbord.

Hoppas att du inte tar illa upp, utan jag menar det i all välmening. Ber på en gång om ursäkt om det känns som ett påhopp.  /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.