Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkatthem-katthjälpsföreningarjour-akut-stödhem
Läst 1101 ggr
Lena
1

Djurhemsföreningen: Årsberättelse 2011

Länkar till Djurhemsföreningens Årsberättelse för verksamhetsåret 2011.

Under rubriken Avförda Djurhem kan man läsa följande:

"Under året har Djurhjälpen Waxholm på egen begäran lämnat DHF. Man menade att DHF inte i tillräcklig omfattning ägnade uppmärksamhet åt "skygga katter" något som i dagligt tal motsvaras av förvildade katter".

I verksamhetsberättelsen kan man även läsa om vilka djurhem som är medlemmar i DHF. 35 totalt. Under särskild rubrik anger man vilka nya som blivit anslutna under året. (En handfull)

Man kan se vilka föreningarna som fått ekonomisk hjälp och med vad.

När det gäller finansieringen av DHF är det Djurskyddet Sverige som i huvudsak finansierar hela verksamheten. Stiftelsen Djurens Vänner och Riksföreningen Djurens Vänner har gett generösa bidrag. Ny sponsor är Svenska Kennelklubben som kommer att gå in och ersätta bidraget från Djurskyddet Sverige.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
2

Det faktum att SKK nu sponsrar djurhemsföreningen gör att jag inte längre vill ha mina katter registrerade hos dem. Det är SVERAK som gäller för min del.

Glad att man i Vaxholm har tagit sitt förnuft till fånga och lämnat organisationen.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
0

Undrar varför SKK går in som huvudsponsor och ersätter Djurskyddet Sverige?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Katthemsmatten
0

Dumhet eller okunskap? Plus så klart att man från djurhemsföreningens sida har duktiga personer när det gäller att prata till sig sponsorpengar. Allt de gör verkar ju gå ut på att tjäna pengar så det är klart att de har förstånd om att anställa goda 'inköpare'.

Lena
0

Djurskyddet Sverige har ju annars varit intimt förknippat med Djurhemsföreningen. Har den kopplingen på något sätt förändrats?

Katthemsmatten
0

Har fått intryck av att antingen har Djurskyddet Sverige börjat uppfatta litet negativa signaler från oss andra samt att de har börjat ägna sina ekonomiska resurser till att stödja andra projekt. REDE har nog kostat en del.

[eskils]
0

#2 Det kan ju vara ekonomiska skäl. Ur Djurskyddet Sveriges Årsredovisning för 2010-2011:

Ekonomi

Organisationen gör ett stort underskott. Det beror till största del på att intäkterna inte varit i nivå med budget. Det är framför allt arv och gåvor som har minskat. Arven har varit lika många som tidigare år men betydligt mindre. Vi har även fått ta stora kostnader i form av konsultarbete på ekonomiområdet för att lösa den situation som uppstod när kansliets ekonom slutade. Detta tillsammans med det faktum att börsen gick dåligt under 2011 har gjort att årets resultat slutar med ett stort underskott.

Arbetet med att föra över en större andel av organisationens kapital från aktier till räntepapper inleddes under 2011 och kommer att full-

följas under 2012. Besparingarna kommer att ge effekt på 2012 års resultat och en satsning på insamling ger förhoppningsvis resultat.

Organisationens ekonomiska situation är dock allvarlig och vår framtida versksamhetsgrad måste diskuteras under årsstämman 2012.

[ollesbodega]
4

Då Djurskyddet skaffade 90-konto var de tvungna att droppa Djurhemsföreningen. Numera är Svenska Kennel Klubben derass huvudsponsor för deras möten som verkar ta upp en stor del av kostnaden för föreningen. De verkar inte känna till att man kan mötas på andra sätt än med middagar o övernattning.

Mina katter hade inte levt idag om Djurhemsföreningens syn på skygga katter hade nått katthemmet som mina katter kommer ifrån.

Som #5 skriver.

Har avregistrerat mina katter från SKK pga deras ekonomiska samarbete med Djurhemsföreningen. Tråkigt att en en registreringsorganisation tar en så pass kontroversiell stälning att man låter bli att registrera.