Debatt raskatt/hemlösing...
Hej! På Katter iFokus ville en tjej skaffa grå raskatt, och jag ifrågasatte varför "ras och färg" var så viktigt? Varför inte en hemlös misse som verkligen behöver ett för-alltid-hem?
TS har själv inte svarat så här långt, men jisses vilka reaktioner det har blivit! Jaa… ni här inne på Hittekatter är väl vana och tycker inte att det där är någonting i reaktionsväg… men jag som är relativt ny på katt-sajter är förvånad!!!
Är det liksom "krig" mellan "folk med raskatt" och "folk med hittekatt"??? Är det verkligen så bedrövligt?!
Fick också höra att katterna på katthemmen generellt är "för livliga"!!! Var det en katt eller en soffkudde man ville ha undrar jag?! För övrigt finns det ju söta soffpotatisar även på katthemmen!!!
Tycker ni att det här är intressant att diskutera så leta er gärna över till Katter i fokus och tråden "Välja ras". Jag känner mig lite ensam där just nu 
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Jag tycker hon har rätt att välja den ras som passar henne bäst efter att fått tips och fått träffa kattrasen i fråga. Med det menar jag att hon också kan kolla på ett katthem precis som hemma hos en uppfödare.
Ska man skaffa en huskatt bara för att det är en hemlösing och att det finns 150000 stycken så kan det slå helt fel för den stackars katten om hon tar den av det skälet när hon egentligen vill ha en raskatt.
Vill hon ställa ut så är det något mellan henne och hennes katt och inga andra.
Det jag tycker är mest bedrövligt bland dem som förespråkar raskatter är den absolut blinda tilltron till att har man raskatt och den får ungar är man automatiskt en seriös uppfödare. Allt för många skaffar raskatter och har inte den mest basala kunskap om genetik utan förefaller tro att så länge det är samma ras är allt frid och fröjd. Dessvärre är det en vetenskap, och jag kan inte på något vis påstå att jag kan något om detta. Men jag VET att jag är OKUNNIG.
Uppkatten, det klokaste man kan göra är att hålla sig ifrån dessa sidor. Du kommer inte träffa på någon som förstår vad du menar.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#1 Tror att du ska läsa mina inlägg först, för det verkar du inte ha gjort? Jag tycker inte heller att man ska skaffa en hemlösing bara för att den är just hemlös, vad jag menar är att man ska se till "individ" och inte till "ras och färg", och att det gäller att matcha katt och kattägare på egenskaper snarare än att gå "blint" efter kattens utseende.
Jag tycker också att det är trist när folk vill skaffa raskatt "för att de kanske vill ställa ut", istället för att börja med att besöka kattutställningar, se om man tror att man kommer att trivas i de sammanhangen o s v.
Man kan också besöka katthem och sedan avgöra vad man vill och var man har sitt hjärta. Kanske är det faktiskt hos de hemlösa och utsatta missarna? Och varför då sätta sig med en raskatt?
#2 Ja, kanske ska man hålla sig borta från de sidorna, men kan man så ett frö hos någon där kan det kanske vara värt lite stryk på vägen…? 
Är van vid att "vara av annan åsikt" och få ta strid, men nog känns det lite ensamt ibland… :-)
Och jag blir fullständigt mörkrädd när folk skriver att "Jag köper inte en Volvo om jag vill ha en prius". Med den djursynen borde man få djurförbud (eller i alla fall nästan) tycker jag!!!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#3 Jag har varit på de andra sidorna rätt frekvent och har t o m lyckats dra på mig en varning om skrivförbud eftersom jag inte tycker att man ska skjuta katter som är sjuka. Men det är en annan historia.
Den typ av kommentarer du refererar till är dessvärre rätt vanlig. För mig är det bara ett uttryck för att man faktiskt bara är intresserad av 'märket' (Skogis/Perser eller vad det nu är) inte individen.
Andra förfärliga kommentarer är:
-Raskatter behöver också goda hem.
Respektive:
-Man löser inte hittekattsproblematiken genom att ta en hemlös katt. Det kommer en annan istället.
Herrejösses, ser de inte längre än näsan räcker???????
Och KASTRERA är också ett okänt begrepp. T o m på katthemmet får vi varje år in raskatter som borde sluppit bli födda. I förhållande till huskatter är de givetvis i klar minoritet, men inte ens att ha en specifik ras räddar alla katter från misär.
Åh man blir ledsen av att höra om sånt…! Tänk om folk kunde tänka precis tvärt om-vi tar en hemlösing så blir det en mindre:-)! Som katthemsmatten skriver är det nog svårt "att ta strid" på sådana sidor… Jag har bara haft en hemlösing (eller har?!!) så jag kan inte bidra med så mkt på dessa sidor tror jag…
Dessutom ser man emellanåt exempel på felavel bland raskatter som gör en förtvivlad… Missar med nosen mellan ögonen som knappt kan andas… men fint anses det vara… Hoppas dock på att man tagit tag i den problematiken och att den är borta nu (såg ett Tv-reportage om felavlade katter o hundar för några år sedan)???
Nästa utmaning blir kanske att kliva in på Siames i fokus eller liknande sidor och börja diskutera hemlösa missar…?! 
Hahaha jag har gått med där, tycker att de är så "häftiga" siameser…:-) fast att skriva där skulle nog inte gå hem ngt vidare…. Snacka om -utmana ödet-"… Hihihi
Tassa runt, Uppkatten, tassa runt! Alltid lär man sig något men sällan blir man glad…….
Att inte förglömma är att dessa människor gärna vill ha en långhårig katt med "raskattsinblandning" endast för att kunna avla fram en massa huskatter för att tjäna pengar på dom. Dessa kattungar får i annonsen en väldig massa raser i sig för att verka fina. När dom sedan är less på kattungar så säljs katten vidare med ett noga förtydligande i annonsen att den INTE är "steriliserad"
Och när man räknar ihop alla procenten måste det bli en sjusärdeles fin katt för den är i princip 178%
Min hona är inte heller steriliserad, men några ungar lär det inte bli. Gud ske lov är hon kastrerad….
#13 Hahaha.. tack, jag fick mig ett gott skratt
Ursäkta men detta tycker jag är löjligt, får inte någon bra respons i andra tråden så måste gå in här och klaga? Det är väl klart att folk reagerar när någon går in och får det att låta som om man borde skämmas om man vill köpa en raskatt!
TS bad om tips på ras som skulle kunna passa just dem och hade även önskningar om en viss färg. Visst kan det vara en bra idé att tipsa om katthem oxå men inte försöka ge personen i fråga skuldkänslor för att denna bestämt sig för raskatt och inte katthemskatt. Saken är ju den att en kattunge från ett katthem där man inte har bakgrundsinformationen så kan man ju knappast veta i förväg hur stor katten kommer bli, temprament, personlighet osv. Vi vet ju alla att bondkatter kan te sig precis hur som helst medan raskatterna är avlade för att ett viss temprament. Det ger ju givetvis ingen garanti men ökar chanserna betydliggt att få den katt som passar en bäst. Ser heller inget fel i att önska ett visst utseende, även när man adopterar från katthem brukar man i regel fastna för ett speciellt utseende. Så länge inte färg och utseende går FÖRE temprament och personlighet så är det helt okej att se sig om efter en katt med den färg man helst vill ha.
Problemet är väl, som jag ser det, att folk snöar in på utseende och har mycket begränsad koll på temperament när man söker efter 'grå katt med semilång päls'
Att köpa en raskatt kräver stor kunskap om uppfödare. Alla uppfödare är inte seriösa och kunniga. Det finns allt för mångs som skaffat en icke-kastrerad hona med stamtavla som sedan avlar på vad f-n som kommer i dess väg. Du har helt rätt i din sista mening om att temperament och personlighet ska gå före det exteriöra, men de som formulerar sig som att grå-semilånghårig är det primära kommer inte att förstå när man diskuterar exempelvis temperament. Allt för många kattköpare har fått en bild i huvudet. Och du måste kunna tillstå att det finns allt för många som avlar helt uppåt väggarna men ändå hävdar ras.
När man besöker ett katthem finns det iofs risk att man fastnar för ett visst utseende, MEN man blir skärskådad rejält innan man får sin lilla kisse hemkörd.
Jag har ingenting principiellt emot raskatter, men jag har oerhört mycket emot den stora skara som inte har läst på, utbildat sig och sedan handlar i enlighet med god etik när de parar sin hona. Hur söt och fin hon än är så blir avkomman en mix mellan två djur och har du inte koll på hur faderns gener ser ut så kan det få katastrofala följder. Så vitt jag förstår har de flesta inte en genbank på ca 250 djur som egentligen krävs för att få till en bra rasförnyelse. Och det är väl det som borde vara målet. Att inte riskera inavel och att se till att man inte avlar på minsta lilla defekt.
#16 Ja självklart ska man vara noga med vilken uppfödare man köper ifrån precis som att man inte ska välja vilket katthem som helst. För den delen skärskådar inte alla katthem sina eventuella adoptörer.
Personen i fråga här söker ju inte enbart en grå katt utan har en väldigt klar bild över hur katten ska vara i temperament och personlighet. Att den helst ska vara grå står sist på listan och inte först vilket jag ser det som att det var långt ifrån det viktigaste utan mer ett önskemål.
Och det är ju därför man gör en tråd där man som trådskaparen gjorde för att säga det här vill jag ha vilken ras passar mig. Vi behöver inte göra stämningen mer hätsk genom att göra skvallertrådar på andra forum för vi kämpar ju för samma sak. Många inne på katter är också fullt medvetna om situationen med hemlösa katter och gör vad vi kan för att informera och se till att höja värdet på huskatten.
#18 Precis Lusthan, tack, du satte ord på mina tankar 
#15 Nej, nu har du missförstått det. Jag är inte här för att klaga och jag tycker inte alls att man ska skämmas om man vill köpa raskatt. Och jag har definitivt inte velat ge någon skuldkänslor!
Vad jag har sagt är att man först ska ta reda på om man verkligen trivs i kattutställningsvärlden innan man köper en katt för just utställning. Att det är upp till var och en att bestämma vilken katt man vill ha. Men att det kan vara bra att fundera några varv innan man bestämmer sig.
Jag skriver också som förslag att hon kanske ska besöka några katthem också innan hon bestämmer sig.
Kanske upptäcker hon att det är där hon har sitt hjärta och inte i kattutställningsvärlden.
Synd att sitta med en misse avlad för utställning om man snart kommer på att man inte alls är intresserad av utställning, och kanske t om har valt bort andra missar (som man "fastnat för på vägen") för att man var så inriktad på just utställningsframgångar.
Sedan tycker jag att det är intressant att få veta varför just ras och färg är så viktigt för en del människor, speciellt i en situation när vi har så många missar som är i desperat behov av ett hem.
Men viktigast av allt, TS har ju rört sig även här på Hittekatter i fokus, så kanske ligger hittekatter inte alls långt bort för TS. Men istället är det andra som för debatten "för TS räkning" på ett sätt som förvånar mig!!! Med åsikter som att katthems-missar är som att "köpa grisen i säcken" och där huskatter uppges kunna ha väldigt aggressiva katter bakåt i leden o s v.
Den synen gör mig lite mörkrädd, därför sökte jag mig "hem" hit där jag tror att man har en något mer nyanserad bild av verkligheten. Jag ville också få veta om det ÄR så här laddat att prata om hemlösingar, för det har jag inte upplevt tidigare. Och på den här sajten lär folk veta!
Men absolut att det är TS själv som fattar sitt beslut! Jag tror f ö att det är helt fel väg att försöka "pracka på" folk hemlösningar genom att ge dem skuldkänslor eller genom att försöka få dem att känna skam. Jag sysslar inte med sådant!
Själv ser jag det f ö som en ära att få vara matte till två underbara hemlösingar!
Fördelen med att köpa vuxna katter via ett katthem är ju just den att man faktiskt inte köper någon gris i en säck utan det du ser är vad du får. Katterna är vuxna, har lärt sig att läsa 2-beningar och dessutom har de en personlighet som syns även för en oinvigd, outbildad förstagångsköpare.
Köper du en kattunge köper du i mångt och mycket en dröm baserad på utseende. Men som vi som levt ett tag redan vet, så är utseendet väldigt ointresant i längden. Dessvärre är det till övervägande del förstagångs köpare som hänger upp sig på ett visst utseende. Plus förstås de som vill ha en katt som ersättning för den som de alldeles nyligen varit tvungna att avliva. De sistnämnda är oftast lättare att leda till ett köp som baseras på kunskap om vilken typ av katt som passar dem i deras livssituation än dem som inte haft katt men som ser utseendet som det viktiga.
Och med en envishet som möjligen övertäffas av Cato hävdar jag att det finns allt för många ägare av renrasiga honor som tror att de är uppfödare. Inte lätt för en förstagångsköpare att hitta rätt i den situationen. Och då har jag ändå inte räknat in alla uppfödare av 178% raserna som jag skrev om tidigare. De som inte är mer än BYBs.
#18 Min tanke var aldrig att göra en "skvallertråd", jag vill uppriktigt lära mig mer om Hittekatters situation, diskutera den, försöka få till förbättringar etc. Och när jag då fick så många - i mitt tycke - märkliga reaktioner (om volvo vs prius, om att köpa grisen i säcken, om aggressiva förfäder, om att det inte lönar sig att ta en hemlösing för det kommer snart en ny o s v) så behövde jag få veta: Är det så här det är?!?!? För det verkar ju helknäppt som jag ser det! Och på den här sajten finns folk som varit i "hittekatts-svängen" länge. Därför vände jag mig hit. För att få veta: har vi det här OCKSÅ att hantera, är det så här folk ser på hittemissar? Eller är det en minoritet som tycker så här?
Det handlar om att jag vill lära mig mer. Förstå problematiken ur flera olika synvinklar. Inte om att "skvallra".
Ju mer jag vet om folks syn på hittekatter desto bättre kan jag också möta sådana här tankar och åsikter på sikt.
Så: Lär mig!!!
Uppkatten, det finns två sorters kattägare (om man ska vara väldigt snäv i sin syn): De som älskar katter och de som älskar en bild av en katt.
Så här tänker jag: Älskar du katter så har inte färg, hårlängd, ålder och bakgrund betydelse. Då vet du att din katt och du kommer att kunna kommunicera och hitta en gemensam våglängd baserad på din erfarenhet och kattens inneboende klokskap. Den som alla katter har oavsett hur de kom till världen.
De som älskar bilden av en katt har oftast inte läst på/saknar erfarenhet eller läst på/har erfarenhet i väldigt begränsad mängd. De ser gärna katten som en inredningsdetalj (jmf alla dessa stackars hundar som tvingas leva i väskor på ägarens arm).
Därmed inte sagt att alla som letar efter grå/röd/vit semilånghår/långhår har den begränsade värderingen, men allt för många har det. Och det är de sistnämnda som är en fara för katten som ras. De har ingen som helst förmåga att hjälpa till att höja kattens status i samhället utöver än att vara en statusmarkör under förutsättning att den stämmer med deras ytliga skäl till varför katten ska se ut just som drömbilden.
Och fenomen som "katten som inredningsdetalj" eller "raskatten som statusmarkör" tar jag bestämt avstånd ifrån!
(Däremot har jag inget emot katten i sammanhanget, utan det är "katt-synen" som jag tycker brister i de fallen!!!)
Instämmer till fullo, Uppkatten. En katt är en katt är en katt…….
Om man spenderat en tid inne på katter så vet man att de flesta har samma mål som du även raskattuppfödare. Men du är ny där så det är klart att det ser konstigt ut med dessa uttalanden för du vet ju inte vilka flera är och vad de står för. Men jag kan lova att vi är många på den sidan som värnar om huskatter lika mycket som du även om kommentarerna inte tycks visa det fullt ut. Jag förstår vad de menar och kan väl hålla med om att är man ute efter något specifikt temperamentsmässigt eller på annat sätt så är det inte fel att kolla vilken ras som kan passa speciellt eftersom att vederbörande ville ställa ut. Sen har du ju rätt i att det kan vara vettigt att kolla upp om det är något för henne innan om det är bara därför hon ville köpa en raskatt. Men annars så kvittar det ju egentligen. Man kan ju gå på en utställning och sen bara skita i det om det inte passar. Om du förstår hur jag tänker. Katten lämnar man nog inte tillbaka för att utställningar var trista. Och gör man det så är man ju slut i huvudet kam vi nog komma överens om.. :-) Kom in igen och spana runt lite så får du se att så illa är det inte. Däremot är det en del diskussioner med okunniga som man får "omvända", det bedrivs en hel del sådant arbete där inne.
#20 "Vad jag har sagt är att man först ska ta reda på om man verkligen trivs i kattutställningsvärlden innan man köper en katt för just utställning."
_"Kanske upptäcker hon att det är där hon har sitt hjärta och inte i kattutställningsvärlden."
_
En katt är inte till för enbart utställning, skulle personen i fråga testa på utställning och inse att det inte är hens grej så tar varken katt eller ägare skada av att inte ställa ut fler gånger, finns väldigt många som äger raskatter utan att för den sakens skull ställa ut.
Jag äger en fd hemlösing som varken har utseendet eller temperamentet jag hade önskat (däremot personligheten) trots det älskar jag honom mer än något annat just för att han är den han är och för att ja uppfostrat honom sen han var liten, vi har växt ihop på något sätt. Alla de katter som kommit in i mitt liv har jag älskat oavsett vad MEN när jag själv fick chansen att VÄLJA så gick jag minst lika mycket på utseendet som resten och fick en katt som passade mig perfekt på alla plan (en vacker gosebjörn som är luuugn och otroligt älskvärd). Jag älskar inte henne mer för att hon är precis vad jag ville ha men jag förstår dem som går efter vissa önskemål även utseendemässigt. Nästa katt jag skaffar kan mycketväl bli en raskatt och inte vilken raskatt som helst utan en som passar mig i ALLT och då inkluderar jag utseendet. Det borde inte vara antingen eller i en fråga som gäller någon du ska leva med i kankse närmare 20 år.
Har ju varit Sajtvärd en kortare period för Katter iFokus och är fortfarande Medarbetare. (Dock inte så aktiv sådan eftersom HiF tar mycket tid).
På Katter rör sig alla möjliga slags kattfolk. Allt från erfarna uppfödare till helt oerfarna nybörjare. Där finns både huskattägare och raskattägare. Det är en större sajt medlemsmässigt och aktivitetsmässigt. HiF är en smalare sajt än Katter som även har funnits längre än HiF. Katter var den första kattsajten på iFokus.
Nu har jag inte följt den aktuella diskussionen som nämns i denna tråd. Kan därför inte uttala mig om just den. På frågan om det finns motsättningar mellan raskattfolk och hittekattsfolk kan jag inte ge något enkelt svar.
På det generella planet tycker jag inte att det gör det. Däremot kan det finnas det mellan olika individer. Men det finns även motsättningar mellan olika hittekattsaktiva. Motsättningar utifrån hur folk ser på katter men som ofta även har att göra med livsåskådning och vilka värderingar man har i det stora hela.
Diskussionen huruvida man ska välja en raskatt eller hemlös huskatt har vi haft tidigare på forumet. Svår fråga som det aldrig går att styra över. Kan dock tycka att det är trisst om man fått för sig att huskatter är både agresiva och för livliga och därför avråder andra från att skaffa sig en hemlös katt (hemlösa katter är till 99% huskatter). Då vet man uppenbarligen inte vad man snackar om.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
En av de fantastiska sakerna med huskatter är att de kan vara hur som helst! Där finns alla varianter och det är en del av tjusningen med huskatter. Raskatter är ju avlade för att inte bara se ut på ett visst sätt utan även för att ha ett specifikt temperament. Det är en del av tjusningen med raskatter. Vi lever alla olika liv och har olika förutsättningar. För en del är det väldigt viktigt inte bara för ägarens skull utan även för kattens att den funkar med ägarens livsstil. Det kan innebära att katten behöver leva med andra djur, med barn, inomhus och/eller utomhus. Det är viktigt att man matchar katt efter livsstil, precis som när man köper hund. Det är dumt att köpa en rottweiler om du är 70 år, har svårt att gå och egentligen mest bara vill ha sällskap. Likaså kan en katt som går i 150 knyck även i vuxen ålder passa väldigt dåligt för vissa personer.
Det är inte dumt att tipsa om att kolla på katthemmen, jag rekommenderar ofta mina kattungeköpare att vända sig till katthem när de letar katt, men man bör respektera den trygghet en del människor känner av att "veta vad man får". Vi har alla olika erfarenheter i bagaget och olika förutsättningar i livet.
#29 Varför rekommenderar du "ofta" dina kattungeköpare att vända sig till katthem när de letar katt? Bara nyfiken/intresserad.
Respektive:
-Man löser inte hittekattsproblematiken genom att ta en hemlös katt. Det kommer en annan istället.
Så du citerar mig från katter iFokus men vågade inte göra det inne på katter. Jag skrev också att man skulle se till att få en lag på att alla katter skulle kastreras om de skulle vistas utomhus och idmärkas. Det glömde du, medvetet.
Jag har två hittekatter fast jag skrev huskatter, med är hittekatter och så har jag tre britter.
Jag har varit i hittketattsvärlden sedan år 2000 så jag har en del erfarenhet av den till skillnad mot T.S och jag har varit jourhem till oönskade kattungar. Numera så stödjer jag katthemmet Kompis. Jag har även tidigare i mitt liv hjälpt katter som behövt hem rent privat.
Men jag har tre brittiska korthår också. Jag ser ingen motsättning i detta då det är två helt skilda världar och två skilda marknader. Det värsta som finns är folk som köper blandraser av BYB.
#27 Vad jag menar är att det är synd om en ung människa lägger kanske närmare 10 000:- på en utställningskatt (och kanske väljer bort andra katter som hon "fallit för" på vägen, eftersom de inte kan nå samma utställningsframgångar), om hon sedan inom kort upptäcker att hon inte alls trivs i utställningsvärlden. Jag tycker det är klokare att först besöka utställningar och se om man trivs i de sammanhangen. Gör man det och känner att "det här är jag i ett nötskal" så självklart kan man satsa på utställningskatt. Men märker man redan då att "neej, jag vill inte hålla på med utställning, det här var inte vad jag trodde" så kan man ju fundera ett varv till på hur man vill välja katt/använda sina pengar.
#31 Jag mötte ditt inlägg på Katter i fokus i #30 resp. #35 på följande sätt:
Ja, självklart behöver även raskatter bra hem. Men vi har inte samma "överskott" på raskatter, och tillgången till sådana kan vi kontrollera genom vår avel. Dessutom säljs de för kanske 6000-10 000:-, varför köparen troligen oftare hanterar dem väl. Därför är det mindre risk att raskatten blir hemlös/dumpad/far illa.
Självklart är det viktigt med lagstiftning kring kastrering och id-märkning - håller med dig fullständigt!!! Det är absolut nödvändigt som det ser ut i dag.
Och självklart löser man inte hittekattsproblemet genom att erbjuda en hemlös misse ett hem. Men det är ett litet steg på vägen.
Tar jag en hemlös hona från ett katthem så förhindrar jag dessutom att hon får ungar - som i sin tur får ungar - som i sin tur får ungar o s v.
Självklart gör det skillnad!
Men vi behöver jobba på flera nivåer med hittekattsproblematiken!
Flera av de som har raskatter brukar skriva att raskatter har inget med hemlösa katter att göra.
Med BYB handeln har de faktiskt det,Visst ljuger folk om att det finns ett rasinslag i deras katter, men de finns också de som har stamtavlor på katterna .
Uppfödare av raskatter har alltså sålt katter till några som tar kull efter kull på katterna ofta tas ett lägre pris om kattungen är korthårig.Visst kan dessa katter bli övergivna eller bli hemlösa av andra anledningar
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
Honorna hoppas jag ju kastreras innan de säljs och att det inte är upp till köparen. Jag anser inte alls att det var ett "krig" och tycker att det var märkligt att uppfatta situationen så. Jag har lång erfarenhet qv katter och jag anser att om man uttalar det TS gör så vet hon vad hon söker. Jag tillhör tydligen d, enligt dem här, de yttliga. Jag kan upplysa om att jag sökte efter en ras sim skulle passa mig, det blev exoten, sedan drogs jag till en viss färgskala och jag tror att de flesta gör detsamma. Jag önskar verkligen art det inte var så mkt fördömmanden mellan kattmänniskor.
#31 Jag vill gå längre än så. Det borde bli lag på att ALLA katter kastreras och id-märks, om de inte inte ska användas i registrerad avel. Oavsett om de hålls som innekatter eller om de går ut.
#34 Nej, det var inte "krig" inne på Katter. Det jag frågade här i tråden är om det ALLMÄNT finns motsättningar mellan "människor med raskatt" och "människor med hittekatt" eftersom jag blev förvånad över de reaktioner som blev. Här inne borde man "veta", då många här har jobbat länge och aktivt med hemlösa missar och säkert mött väldigt många reaktioner och "tyckanden"/åsikter från olika håll.
Vad jag förstår så var TS mycket ung (18 år). Det hindrar inte att man kan vara mycket väl insatt i t ex utställningsvärlden eller att "man vet vad man söker". Men det KAN också vara så att man har en FÖRESTÄLLNING av vad utställningsvärlden innebär och då kan det vara en god idé att först ta reda på "kommer jag att trivas där". "Är det det här jag vill med mitt kattköp".
Om alla hade avvaktat lite så hade TS själv kunnat svara. Kanske är hon uppväxt inom utställningsvärlden och har stora delar av sitt sociala kontaktnät där, men det var inte den uppfattningen jag fick.
Jag uppfattade att det rörde sig om en ung människa som nyligen skaffat sin första (?) kattunge och som nu funderade på att skaffa en kattunge till, och att hon då ÖVERVÄGDE att skaffa raskatt, och då GÄRNA någon kattras som man kan ställa ut i Sverige. Vad jag förstod så var hon inte alls säker på att det "enbart var raskatt som gällde" eller att utställning var "ett måste" - men som läsare av en tråd kan man förstås göra olika tolkningar. Slutsatsen att hon var ung etc drog jag efter att ha gått in på hennes "personliga sida". Och då tyckte jag att det var ett vettigt råd att se sig omkring: Hur ser utställningsvärlden ut? Vilka är missarna på katthemmen? Vad vill jag med mitt kattköp?
Det jag tycker är tråkigt på flera kattsajter är att där många gånger finns personer som i det närmaste verkar SÖKA anledningar att kunna "slå andra i huvudet" för att sedan tala om "hur duktig man själv är". Det är ett trist sätt att diskutera tycker jag.
håller med deg, #35, det borde bli en lag på att kastrera och id-märke alla katter ute som inne.

orkar inet läsa allt o har inet vart inne på katter. kan bara säga att jag inet upplever att dte är nått krig från hittekattsfolk mot raskatter. jag har fem husisar o en raggdoll. känner uppffdaren väl där jag fick min raggis från och jag har av det jag sett konstaterat att de som vill ha en raggdoll köper en raggdoll o ingen huskatt. att ta upp plats. nja.- jo till viss del gör väll min det . men jag tror det e skilnad på vanligt kattfolk som jag o de som vill ha en raskatt. min älskling gled in på ett bananskal o var abselut inte planerad att hamna här.. jag blev kär vid första ögonkastet helt enkelt. det blev jag i mina husisar med,..
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Så här skrev jag i ett inlägg

2012-10-06 14:22#29skrivet av sakring
Om man vill var med på utställningar eller inte är en smaksak. Själv är jag alldeles för lat för att deltaga med mina katter men åker mer än gärna 20 mil för att gå på en kattutställning.
Så var det detta med att katter behöver hem. Det gör faktsikt även raskatter. De behöver också goda hem.
Jag har arbtet aktivt inom en organisation och stödjer numera ett enskilt katthem med lite ut av varje. Detta hindra mig inte från att tycka att britter är de finaste raskatter som finns
Och att mina två huskatter är de två mest utsökta exemplar av huskatt som någonsin fötts, oönskade.
Så här skrev jag i ett annat.
# 32 Men man löser inte hittekatssproblemet genom att ta en hemlöss katt. Det kommer en annan istället. Det måste man lösa genom lagstiftning på kastrering av utegående katter och id-märkning. Då kanske även huskatten uppskattas.

tycker ts i den tråden kan få köpa vilken katt hon vill. om inte annat lär hon ha blivit avskräckt från hittekattsvärden för all framtid. Vill man ha en katt för att man ev vill börja med att ställa ut är det inget konstigt att vilja ha en raskatt.
o jag veeet att man kan ställa husisar . jag har ställt mina. Men är man inte insatt i utställningsvärden är det en fördel offta om man köper raskatt för då får man hjälp av sin uppfödare med hur det fungerar.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Varför använder då mina inlägg som avskräckande exemplem?
2012-10-06 17:15#5skrivet av Uppkatten
Respektive:
Nästan samtliga raskatter härstammar från någon huskatt. Här i Sverige så heter den Europé i Storbrittanien heter den Brittiskt korthår. Sedan har du exempel såsom Siames, Norsk skogkatt, Sibir, Siames m.m
I den mån det råder motsättningar mellan raskattsägare och huskatsägare så är det i så fall huskattsägarna som tycker att vi raskattsägare har fina katter och att det inte duger med huskatter.
Vet man hur dessa huskatter har kommit till och hur många det finns så väljer man hellre raskatt av en seriös uppfödare.
Alla utställningar som jag varit på så har det funnits representanter för något katthem som samlat in pengar så de är visst välkomna och de allra flesta uppfödare har också huskatter.
Jag skulle vilja tillägga att jag inte köpte råslätt för att ställa ut, utan av andra skäl och jag är helt kär i rasen:) Till TS besök olika uppfödare, så finner du din katt:)
Raskatt*
Finns ingen anledning att kriga för att man fallit för en speciell sorts katt, vare sig det nu är en raskatt eller en huskatt. Det viktigaste är att alla kattägare har en god katthållning. Sköter om sina katter, kastrerar (om de inte har raskatt och ägnar sig åt seriös avel), ID-märker och vaccinerar.
Sedan tycker jag att vi ska försöka respektera varandra. Det bästa är att ge goda råd och stödja varandra för att på så sätt bli så bra kattägare som möjligt oavsett om vi har raskatt eller huskatt.
Personligen har jag haft stort utbyte i mina kontakter med raskattuppfödare. Jag har lärt mig mycket av dem. Även om det kan finnas mindre seriösa även i den världen, får vi inte döma alla efter samma kam. De bästa är om vi kan samverka runt problemet hemlösa katter. Försöka förstå varandra.
Vi som vigt våra liv åt dem hemlösas skara ser mycket elände. Det kan om det vill sig illa göra oss bittra och slutkörda. Hittekattsvärlden är dessvärre så långt ifrån det ideala och normala man kan komma. Förutom de svårt lidande katterna ser vi även människans sämsta sida.
#41 Håller inte riktigt med dig i detta: "Man löser inte hittekattsproblematiken genom att ta en hemlös katt. Det kommer en annan istället".
Om du tar en hemlös katt från ett katthem ger det den katten ett hem och den lämnar även plats för en annan hemlös katt. Så visst gör man en insats.
Det hjälper dock inte att "bara" ta hand om de hemlösa katterna. Vi måste även jobba mycket med den förebyggande delen. Det vill säga få människor att ta bättre ansvar för sina katter där kastrering är den absolut viktigaste biten. Det finns inget som är så effektivt som just kastrering. Att höja kattens status är också en central bit.
Lagstiftning skulle vara en god hjälp i detta. Vi får därför hoppas att förslaget om obligatorisk ID-märkning och kastrering för utegående katter går igenom. Tills så är fallet får vi dock inte ge upp. Det är oerhört viktigt att vi jobbar på på alla fronter. Vi behöver bli flera eldsjälar och framförallt behöver vi lägga mera kraft på den förebyggande delen än vad vi gör idag.
Slutligen lite räknexempel:
Idag har Sverige nästan 9,5 miljoner innevånare. Vi tror oss ha ca 150.000 hemlösa katter. Om var 63 innevånare tog hand om 1 hittekatt var skulle alla hemlösa katter ha ett hem.
Om alla hemlösa katter kastrerades skulle det kosta varje innevånare i Sverige ca SEK 12:-. (Räknat på ett genomsnitt där varje katt kostar SEK 750:-). Eller 24:- om man räknar att var annan innevånare kan bidra med en slant.
Ingenting är egentligen omöjligt!
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Men Lena alla vill inte ha hittekatter och de vill inte heller betala för de problem som andra orsakar. Det löser inget problem att ta en hittekatt från ett katthem. Lösningen är att kastrera och id-märka och där har faktiskt raskattsägare och uppfödare gått i täten.
De allra flesta raskatter är försäkrade, mindre än 13% av huskatterna är det. Nästan alla raskatter är både vaccinerade och id-märkta hur stor siffran är när det gäller huskatter vet jag inte.
Det är inte raskattägare som inte tar sitt ansvar utan huskattsägare som tar en kull på sin lilla söta huskatt.
Så alla dessa katter som lever som förvildade och som ingen äger och som gör det med livet som insats. Det är bara för bedrövligt. Där behövs det göras något radikalt för att minska mängden katter och där kommer kastrering in.
#45 Du har fel när du skriver: "Det löser inget problem att ta en hittekatt från ett katthem".
Självkart löser det ett problem ja tom två - för den aktuella katten och en katt till som kan ta dess plats. Däremot löser det inte alla problem. Jag håller som du ser i #44 med dig om att man behöver jobba på flera fronter.
Tror även du tycker det är bra att katthem finns eftersom du själv stödjer ett av dem. Eller hur?
Mitt räkneexempel är till för att belysa att vi faktiskt är ganska många i förhållandet till antalet hemlösa katter. Jag begriper naturligtvis att inte alla vill ta hand om en hemlös katt. Men jag är övertygad om att betydligt flera skulle kunna tänka sig att göra det om de kände till problemen. När jag talar med människor utanför "hittekattsbranschen" är det förvånandsvärt många som inte har en aning om att problemet hemlösa katter existerar. Särskilt inte i den omfattningen. Många blir intresserade och vill veta vad de kan göra för att påverka situationen.
Jag skulle nog vilja säga att kommentarerna du säger är förfärliga blir det för att du tolkar det så.
Många som diskuterat med dig engagerar sig med hemlösa, äger huskatter/hemlösa själva. :)
Raskatter behöver också bra hem - sant. Och förstår inte varför det är förfärligt.
Köper man kattunge från katthem så kan man inte veta hur stor katten blir, eller hur den kommer vara. Så man köper "grisen i säcken". Är man beredd på allt spelar ju det ingen roll.
Köper man en vuxen katt blir det förstås lättare att välja en katt som passar.
Jag kommer aldrig köpa en huskatt själv för jag har vissa krav på vad för katter jag vill ha i mitt hem. Av olika anledningar där allergivänligt ligger högst upp på listan.
Men det hindrar mig inte att försöka hjälpa till för dom hemlösa på andra sätt. :)
Och det som står i #5 stämmer ju tyvärr. Det kommer inte göra någon skillnad att ta hem en hemlös förutom för just den individen samt att det blir plats för en till. Men själva problematiken med dom hemlösa måste lösas på andra sätt som med lagar bland annat.
Och sen det här med jämförelser. Alltså vill jag ha en volvo köper jag ju inte ett annat bilmärke. Det handlar inte om att man jämför katter direkt med andra saker. Utan det är som det är, vill man ha raskatt köper man inte huskatt. Sen finns det såklart dom som det inte spelar någon roll för. Och så de som vill ha huskatt som aldrig skulle köpa raskatt. Absolut ingen konstigt, och inget fel oavsett vad man väljer. :)
Och hade jag varit TS i den andra tråden hade jag känt det som att du försökte ge dåligt samvete genom att nämna katterna som verkligen behöver ett hem. Och som snart ska behöva ta sig igenom en vinter med allt det innebär. Och sen fortsätta prata om de dumpade och utsatta katterna. Jag förstår att det inte var det du menade, men det blir så det ser ut.
Och det sista jag ska skriva att tyvärr får man höra ibland det som står i #41. Att man skaffat fina raskatter och att huskatter inte duger. Eller ibland även att man är för fin för att skaffa en vanlig huskatt. Jättetråkigt verkligen. Det finns inget annat djur där follk ifrågasätter varför man väljer en viss ras. Men så fort det är katter så är det "katt som katt".
#47 Nej alla behöver ju inte ta en huskatt för att hjälpa till med problemen hemlösa katter. Det finns många andra bra sätt att hjälpa. helt klart. Dock dumt att ringakta den insatsen som vi gör som personligen tar hand om hemlösningar bara för att man själv inte gör det. Det reagerar jag lite emot oss Medarbetare emellan! 
"Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Det vi gör tillsamman kan bli ganska mycket.
#48 Nejdå jag tycker ni som tar emot hemlösa gör ett jättefint jobb och jag önskar att fler som vill ha huskatter vänder sig till katthem. :)
Det jag menade att själva problematiken måste lösas från andra håll. Att ta emot en katt löser inte problematiken men man hjälper såklart just den individen samt ger plats för en annan katt.
Man gör såklart en skillnad :) Ville bara påpeka det ordentligt så ni inte tror att jag tycker det är meningslöst att ta emot hemlösa :P
#49 & #45
Den diskussion som infunnit sig här i tråden får det lätt att verka som det var så ni menade. Ungefär samma sak som när man struntar i att göra något själv åt miljöförstöringen för att man menar att det endå är kört. Att ge upp och bli likgiltig är den största faran av alla. Vi kan alla bidra med något och det blir fel om vi ringaktar varandras insatser så länge de går i rätt riktning.
Att en insats inte är tillräcklig innebär inte att den är värdelös. Tvärtom - om vi alla gör något kan det bli stor skillnad. Det är jätteviktigt att vi tänker på det sättet i allt.
När det gäller hittekattsproblemtiken är det jättebra att vi hjälps åt både med att ge de hemlösa tak över huvudet samtidigt som vi jobbar med de förebyggande bitarna.
Och att ta in en katt hjälper inte bara katten som vi tar in. Tänk även på alla kattungar som katten vi tar in skulle producera om vi lät den vara kvar ute. En honkatt kan som ni säkert vet producera 120 kattungar under sin livstid. Och hankatter endå flera. Räkna på och ni kommer upp i hisnande siffror… (Jag som är så glad över att räkna)
Bifogar Djurskyddets Sveriges utmärkta affisch.
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.
#50 Förstår att det kan verka så, men det var som sagt inte så jag menade :)
TS, du undrar om det är krig mellan raskattsägare och huskattsägare? Ja, naturligtvis blir det krig om man själv SKAPAR det! Vilket jag tycker att du gjort här. Du har betett dig mycket fult åt, tycker jag. Genom följande:
* Du vill inte acceptera och respektera att TS i den andra tråden ville ha en raskatt, utan du skulle prompt tvinga på den en katthemskatt istället och fullständigt ifrågasätta personens val av katt. Sen när har valfriheten vad gäller husdjur försvunnit?
* Du för en väldigt ful argumentation som syftar till att folk skall få dåligt samvete om de väljer en annan katt än katthemskatt.
* Du börjar föra över en diskussion på ett forum till ett annat, och rent baktala skribenter på det tidigare forumet
Javisst blir det krig då! Suit yourself.
#6: "T o m på katthemmet får vi varje år in raskatter som borde sluppit bli födda."
Det låter som ett rent fantastiskt fenomen som ni nästan borde tipsa pressen om. En katt som själv bär med sin egen stamtavla! Helt otroligt. Ville inte dessa raskatter släppa ifrån sig stamtavlan en liten stund så att ni kunde kontakta uppfödaren?
#54 Det kan väl tänkas att katterna har vanvårdats av uppfödaren eller av den som köpte katten. Alla uppfödare av raskatter är inte seriösa, utan är ute efter pengar
Vill påminna om våra sajtregler! Märker att andan börjar springa iväg i onönskad riktning här!
Även om ni har olika åsikter får ni försöka respektera varandra och undvika personliga påhopp! Hoppas slippa gå in och redigera.
"Vi vill att stämningen i forumet ska vara positiv, lärande och hjälpande och det är du som medlem som kan bidra till att denna stämning hålls kvar!"
Andan på forumet
Den vanligaste orsaken till problem på Hittekatter iFokus är att andan blir aningen för hetsk. Ämnet hemlösa katter är ofta känsloladdat, vilket bidrar till att det kan hetta till och skenar iväg i diskussionerna. Det finns nog inget som kan ställa till det så mycket som just upprörda känslor. För att undvika att olämplig text kommer på pränt är det en god vana att du alltid läser igenom vad du skrivit en eller två gånger innan du publicerar det.
Missförstånd
En annan orsak till att det går fel ute på forumet är att vi missförstår varandra. Det är lätt hänt eftersom vi bara kommunicerar skriftligt. Om du alltid utgår ifrån att den som skrivit har ett gott uppsåt kan många bekymmer undvikas. Är det något som verkar underligt eller som du inte förstår är det bättre att fråga vederbörande vad han/hon menat. Är det av känslig karaktär kan det vara lämpligare att ställa frågan via PM.
Personliga konflikter
Om du blir osams med någon annan medlem ska du inte ta upp det öppet på forumet. Lös istället detta privat via PM funktionen. Om du kommer i konflikt med en förening eller liknade är det i regel inte heller lämpligt att ta upp det på sajten. Kontakta istället föreningen direkt. Då ökar möjligheterna till att ni reder ut det hela. Om du vill kritisera en förening bör det göras på ett sakligt sätt. T.ex. genom att starta en diskussion av föreningens stadgar. Det bästa brukar dock vara att man även i sådana fall för diskussionen direkt med berörda förening. Det är inte alla föreingar som läser på Hittekatter iFokus och kan bemöta kritiken om det skrivs här.
Jag tycker det är fantastiskt om folk vill ta en katt från ett katthem, det är verkligen hedervärt och dessa katter behöver verkligen ett hem. Men om man nu verkligen är intresserad av en viss ras och fastnar för dess temperament, skall man då inte få välja en raskatt då?
Varför skall man tvingas välja en katthemskatt om man inte vill? Och varför skall man behöva ha dåligt samvete för det?
Jag föll för ragdollens temperament och mönster och köpte en sådan. Jag skäms inte ett dugg för det! Vi har valfrihet i vårt land.
Om någon i er närhet pratar om att skaffa en pudel, börjar ni tjafsa med denne då om att den borde skaffa en kamphund istället? Varför öht lägga sig i folks val av husdjur?
#54 Jo det finns allt fall av vanvård även när det gäller raskatter och raskattuppfödningar. Allt är inte guld och gröna skogar i den branschen heller - tyvärr! Perser verkar toppa den listan. Vet att katthem i Stockholmstrakten varit involverade.
#57 Om jag förstått det hela rätt ville TS på det andra forumet ha råd inför att hon/han skulle skaffa katt. Vilken sorts katt hon/han skulla välja. Då bör det inte vara förbjudet att nämna huskatt som alternativ. Sedan ska man givetvis inte tvinga någon till något, vare sig det gäller val av katt, hund, kaffekokare, bilmärke eller något annat.
Vi brukar inte tvinga någon till något här inne på HiF i alla fall. Däremot försöker vi informera om huskatter och hemlösa katter. Lätt annars att den målgruppen blir bortglömd.
Känner flera som skaffat huskatt även om de från början var inriktade på en speciell ras. Ibland som sällskap till raskatterna - ibland har man ändrat sig sedan man mött en hemlös katt man fallit för. (Så var det med mig själv en gång i tiden).
#53 Jag vill definitivt inte "promt tvinga på någon en katthemskatt". Det är emot allt vad jag står för. Det skulle inte bli bra för någon. Läs vad jag faktiskt HAR skrivit.
Som jag också skrivit tidigare är jag inte alls ute efter att ge någon DÅLIGT SAMVETE. Det är inte till nytta varken för mig eller för några missar eller för en blivande kattägare.
Jag tror att det är viktigt att man läser andra människors inlägg noga och sedan funderar kring: "vad är det den här personen vill ha sagt". "Är det här en elak person som har skrivit det här för att medvetet vara elak/kränka eller såra någon?" "Hur mycket lägger jag själv till (som personen faktiskt inte har skrivit)".
Däremot har man rätt till olika åsikter, att fråga, att tillföra andra aspekter/tankar kring något o s v.
Springer man runt på nätet och är medvetet elak mot andra människor (i syfte att just vara elak) eller ger råd som riskerar att skada djur eller människor så är det vettigt att anmäla det till sajtvärden som får ta ställning (jag antar att det är så det går till?).
Varför jag skapade denna tråd har jag också berättat om tidigare: jag blev förvånad över att ett inlägg som mitt kunde skapa sådana reaktioner, och jag ville få veta om det fanns grupperingar inom "kattbranschen" som stod i motsatts till varandra, eller vad det handlade om. Jag blev paff helt enkelt! Och jag trodde att jag skulle kunna få svar här (efter att ha gått ur den andra tråden). Som "digital invandrare" visste jag inte att det "var förbjudet"? Jag ville få kunskap!
#56 Jag håller med dig Lena, och kanske är det bästa att låsa tråden här? Hätska trådar gagnar inte någon utan är otrevliga för alla och en var. Tycker att du har framfört många kloka ord och åsikter i debatten! Tack för det!!!!!
#59 Nej TS i den tråden frågade vilken raskatt som passade bäst in på hennes kriterier, hon har redan en huskatt och vill nu ha en raskatt. Det är absolut inget fel i att nämna alternativet att besöka ett katthem och se om någon där passar in på de kriterierna men på det sättet TS i denna tråden skrev så lät det som att TS i andra tråden nästan borde skämmas som valde raskatt framför katthemskatt.
#61 Nu har ju TS för denna tråd förklarat vad hon/han menade med sitt inlägg. Alla missförstånde torde därför vara utredda. Som TS vet man ju i regel bäst själv vad man åsyftade med det man skrivit. Sedan kan det lätt bli missförstånd i diskussioner på internetforum. Varken första eller sista gången det inträffar.
#61 Som jag skriver i #36:
Jag uppfattade att det rörde sig om en ung människa som nyligen skaffat sin första (?) kattunge och som nu funderade på att skaffa en kattunge till, och att hon då ÖVERVÄGDE att skaffa raskatt, och då GÄRNA någon kattras som man kan ställa ut i Sverige. Vad jag förstod så var hon inte alls säker på att det "enbart var raskatt som gällde" eller att utställning var "ett måste" - men som läsare av en tråd kan man förstås göra olika tolkningar. Slutsatsen att hon var ung etc drog jag efter att ha gått in på hennes "personliga sida". Och då tyckte jag att det var ett vettigt råd att se sig omkring: Hur ser utställningsvärlden ut? Skulle jag trivas där? Vilka är missarna på katthemmen? Vad vill jag med mitt kattköp?
Ingen ska skämmas för sitt val av katt! Skämmas ska man göra om man hanterar katten illa!
Jag har startat en omröstningsfråga "Tycker du att det fyller någon funktion att ta hand om en hemlös katt?" där vi kan diskutera vidare när det gäller just den aspekten. Välkomna - här kommer länken till diskussionen.
#63 men om du läser dina första två inlägg i tråden där ts söker efter en raskatt som skulle passa just henne, så ser du säkert att det kan gå att tolka på ett annat sätt än vad du kanske egentligen menade. Du nämner katter som verkligen behöver hem. Du nämner vintern som närmar sig. Och om dumpade och utsatta katter.
Av olika anledningar. 1) Jag har sällan kattungar och hänvisar därför ofta mina "gamla" kattungeköpare till andra 2) För att jag vet att många tycker att det är mastigt att lägga ut 14000 kr sådär på en gång när de vill ha två kattungar 3) För att öka medvetenheten om att katthem finns (många känner faktiskt inte till att vi har ett problem med hemlösa katter i Sverige).
#65 TS ÖVERVÄGDE en raskatt, det stod inte skrivet i sten att det måste vara en raskatt som jag tolkade det.
Kanske har vi tolkat det olika, vi får nog respektera varandra i det.
#67 inte för att ordet övervägde var skrivet och ja vi tolkar olika. Men det spelar faktiskt ingen roll oavsett angående det jag menade :) Det jag menar är det du skrev när du ville föreslå en hemlös katt och att det du skrev går att misstolka. Som jag skrev tidigare så om jag hade varit ts hade jag känt det som att du försökte få mig att få dåligt samvete. Eller "tvinga" till att välja huskatt. Genom att nämna vintern som kommer m.m Extra när du använde ett flertal frågetecken. Och det lät som en dålig sak att välja ras och färg i första kommentaren du skrev i den tråden. Samt att du strax efter ifrågasatte det där med utställningar och fortsatte prata om dumpade och utsatta katter. Därför tror jag flera reagerade. Jag vet att det är därför jag reagerade på din kommentar. :) det är lätt att missförstå varann på internet.
Jag har inte varit på KIF och läst den aktuella tråden men i liknande trådar finns det ibland uppfödare som har ungar hemma som ej är tingade och föreslår att TS ska kolla in den rasen.
Likaväl föreslår vi hittekattsfolk att TS ska adoptera en fd hemlös katt.
Tycker väl inte att det skulle behöva bli så infekterat bara för att hemlösa katter nämns i sammanhanget. Kanske är vi lite för känsliga ibland? Ibland får folk dåligt samvete utan att det är motpartens fel. Ungefär på samma sätt som vi kan få dåligt samvete av att slänga mat när vi vet att människor i tredje världen svälter ihjäl. Vi kan då bli arga på den som påminner oss.
Ibland är det obehagligt att påminnas om att världen därute ser ut som den gör. Jag vet många som inte ens vill veta om att det finns hemlösa katter och än mindre under vilken misär dessa lever. I en demokrati har vi rätt att blunda för sådan saker. Fast ibland kan jag tycka att det vore allas skyldighet att sätta sig in i hur det ser ut i världen. Både nära och fjärran. Det skulle kunna leda till en förändring. När vi blundar tar vi en aktiv ställningen att låta bli. Att inte bry oss.
Mitzerl#54 Raskatter blir chipmärkta av uppfödaren innan de säljes. Via chipet kan man spåra om det är en raskatt, så katten behöver inte ha med sig stamtavlan runt halsen när den hamnar på katthem. Innan katten hamnat på katthemmet, så att katthemmet har kunnat kontakta uppfödaren så kan den ha hunnit sprida sina gener ett antal gånger, antigen genom att själv få kull eller genom att sätta på ett stort antal honkatter.
#70 Jodå men det kan ju bero hur man uttrycker sig.
Nu kommer jag ta ett extrem exempel men jag skulle inte gissa att alltför många skulle vara glada om jag på julafton skulle sitta och snacka om hur deras julskinka eventuellt hade det innan slakten. Eller att ens prata om hur slakten går till m.m :P
Inget fel att nämna hemlösa och ge förslag. Men det kan mycket bero på hur man nämner det. Och vart man nämner det :)
Nu tror jag i det här fallet att det mest handlar om missförstånd dock.
Tyvärr kostar det pengar att anmäla ett inlägg här (mycket underligt, måste jag säga!!!), så jag får anmäla TS ursprungsinlägg genom detta inlägg istället. Samt ett privat meddelande till sajtvärden för säkerhets skull.
Jag tycker inte det är schysst att föra vidare en debatt från ett forum till ett annat, utan att på det första forumet ha hänvisat till det andra forumet. Personerna på första forumet som inte är med här men som baktalas av TS har inte en chans att försvara sig!
#72 Lite OT kanske: Men det där med julskinkan blev högaktuellt för ett par jular sedan efter att djuralliansen släppte bilderna på hur grisarna hade det i svinstallarna i landet. Det året skönk försäljningen av julskinka markant. Det är nog vad som behövs. Har en broschyr här hemma som jag brukar titta i ibland. Vill inte glömma… får inte glömma.
Eftersom det var jag som skrev att katterna vi fått in t o m hade stamtavla kan jag klargöra att det har rört sig vanvårdade katter. Att det har inträffat ska jag inte beskylla hela raskattsvärlden för, men jag vill betona att bara för att det handlar om raskatt och uppfödare är det inte någon garanti för att en katt hamnar hos rätt ägare. Kontrollen är inte alltid vad den borde. Jag hoppas att det är en promille av de katter som säljs som kommer från den typen av 'uppfödare'. Men att som företrädare för raskatter hävda att allt elände uteslutande kommer från huskattsägare är att göra det litet för lätt för sig. I takt med att kanske främst Norsk Skogkatt blivit känd så har antalet Norska SkogSkatter ökat i annonserna. Bara det där lilla s-et gör ju att man borde dra öronen åt sig, men är man inte insatt så går man på blåsningen och får en katt som har 178% raser i sig.
Att inte göra något öht för att man inte kan ändra situationen är lika smart som att säga att jag kan inte göra något åt den globala uppvärmningen så jag struntar i att källsortera och kör bil. Om vi alla bidrar så blir det skillnad. Oavsett om det gäller global uppvärmning eller att hjälpa hemlösingar. Vårt val av hemlösing kan dessutom få med sig att man uppmärksammar omgivningen på problematiken och så kommer en snöbollseffekt igång.
Argumentet att man vill veta hur stor ens katt kommer att bli ser jag som ett svepskäl. Jag kan förstå det om jag skulle köpa blandrashund (yorkshire terrier/irländsk varghund skulle ju, om det vore genetiskt möjligt, bli ett rejält vågspel att köpa som valp) men huskatter väger normalt mellan 3,5-6 kg och det sista är en muskulös hane. Där är det knappast så att det gör den gigantiska skillnaden, eller? Jag träffar som volontär runt 400 katter per år och jag har inte kunnat se någon större skillnad vikt- och storleksmässigt på de katter jag får in. Undantaget de som av välmenande personer har övergötts. Där är nog rekordet 9 kg, men som sagt då har katten fått tugga sig till det.
#74 Jo det minns jag. Ett liv som gris hette väl filmen. Något sånt.
#75 Fast så konstigt är det väl inte att vilja veta. Alla vill inte ha en katt i maine coon storlek, medans andra kanske vill ha lite mer rejäla katter i hemmet.
#73 Sajtvärden här!
Jag bedömer inte att denna tråd strider mot några regler. Som jag ser det är diskussionen som förekommit på den andra sajten mera allmänt omskriven av TS i den här tråden. Inga namn eller liknande förekommer.
Det råder inga förbud mot att nämna andra sajter inom iFokus eller mot att nämna eller länka till andra diskussioner som förekommer på andra forum. Inte så länge det inte handlar om personangrepp, brott mot PUL eller liknande. Svartmålning av andra sajter är inte heller acceptabelt.
Stämningen började bli lite hetsk i denna tråd bland annat efter att du själv varit inne och skrivit. Det var då jag utfärdade en allmän varning.
Så enorm är fortfarande inte storleksskillnaden. Det ska rätt mycket inavel till för att det ska bli pyttesmå katter. I de fallen handlar det mycket ofta om vanvårdshem och då är ju katterna redan där. Det säljs förvånansvärt få kattungar, dess bättre, via katthem om man ser till den totala mängden katter som omplaceras årligen. Därmed har du ju faktiskt redan resultatet och behöver inte utgå från vad som är brukligt för en ras. De allra flesta vuxna katter kommer att anpassa sig till dina vanor.
Uppkatten,
Om det inte var din avsikt att ge folk dåligt samvete så tycker jag att du borde be om ursäkt i tråden i KiF för att du gått på om alla katter som hungrar ihjäl för att TS väljer en raskatt.
Sen tycker jag att du själv borde ha sagt till i tråden att du diskuterar detta vidare här, så inte personerna där blir baktalade här, som nu precis har skett.
Lena, Du vet mycket väl att jag inte är emot katthem i synnerhet inte goda sådana. Jag har heller inget emot människor som privat hjälper katter och försöker hitta hem till dem. Det jag verkligen är emot är folk som tar en kull och fler på sin lilla söta huskatt och dessa BYB.
Angående raskatter på katthem så fanns det en på det katthemmet som jag stödjer och det använde jag just till media då det skulle vara öppet hus.
Och det var en ägare som dött och som bett katthemmet att placera om katten.
#79 Nej det är väl sällan åt något extremt håll. Jag valde inte alls efter storlek, men såhär efteråt känner jag att mina blev väldigt lagomt. Båda mellan 3-4 kg.
Större katter = större och mer av allt.
Sen om man vill ha huskatt och kan tänka sig en vuxen katt så är det ju super om man då dessutom har andra önskemål som är svårt att se på en kattunge.
Men ett svepskäl skulle jag inte kalla det som du sa innan. Antagligen bara en av olika saker man väljer katt utifrån.
#68 Som jag minns det skrev hon att hon "kände sig sugen på en raskatt". För mig är "att vara sugen på" inte synonymt med att "ha bestämt sig för" utan ligger nog närmare "att överväga något".
Överväger man något är man fortfarande i ett stadie där man är flexibel i sina tankar. Man funderar lite åt ett visst håll, men har fortfarande en öppenhet i sitt tänkande. Vänder man sig till ett diskussionsforum med sådana funderingar så uppfattar jag det som att man är beredd att ta in många olika funderingar kring kattköp från de som är på sajten.
Dessutom visste jag ju att TS varit inne en del här på HiF, och därför tyckte jag att det vore spännande att höra hennes resonemang kring det kommande kattköpet.
Fortfarande tycker jag att det är rimligt att föreslå en ung människa att besöka utställningar och lära känna de sammanhangen och se om man trivs där innan man lägger ut mycket pengar på att köpa en misse som kan ha utställningsframgångar.
Trivs man inte i de sammanhangen kanske man gör ett annat val av katt (t ex väljer en katt-individ som man spontant "faller för" men som inte kan förväntas ha samma utställningsframgångar, raskatt eller ej) och jag tycker att man ska ha den valfriheten. Först lära känna tillvaron - och sedan fatta sitt beslut.
Många unga har dessutom en ekonomi som gör att man kanske inte i första hand rekommenderar dem att välja en dyr utställningskatt om de inte är väldigt intresserade av just utställning och utställningsframgångar. (Är man 18 år kan man behöva pengar även till körkort, bil, studier, eget boende, kommande barn, resor, pensionssparande, kommande bröllop mm). Så tråkigt praktisk är jag… men så ser ju verkligheten ut. :-)
Kan tillägga att om TS skrivit något i stil med att "Jag har varit på kattuställning och tyckte det var jättespännande och kul. Därför har jag bestämt mig för att köpa en raskatt för att själv kunna delta…" Då hade jag överhuvudtaget inte gjort något inlägg på sajten.
Men TS uppfattade jag som en person som övervägde något men som också var intresserad av hittekatterna. Det var min tolkning. Hur det egentligen låg till med den saken vet bara TS själv.
#80 Jag har inte uttryckt mig så. TS väljer själv den katt hon vill ha.
Jag uppfattade TS som en person som övervägde något, var öppen för förslag, men som också var intresserad av hittekatterna (eftersom jag sett inlägg av henne här på HiF). Det är min tolkning. Hur det egentligen ligger till vet bara TS själv.
Jag har heller inte baktalat någon, inte uppgett vare sig signatur el dyl. Se sajtvärdens inlägg #78.
T.S i katter i fokus har varit inne och svarat nu.
Kunde inte låta bli att tassa in och kolla TS inlägg (hoppade dock över övriga inlägg) och i det inlägget jag läste så verkar TS inte alls ha tagit illa upp av mina inlägg eller ha missförstått dem. Tvärtom så uttrycker hon sig positivt om hittekatter och att hon absolut kan tänka sig att "rädda en misse". Sedan var hon sugen på olika raskatter också.
Hon skrev vidare att hon TROR att hon tycker att utställning kan vara kul. Och då kan det väl vara idé för henne att kika vidare på det där med utställningar så hon får veta om hon trivs där eller inte?
Ingen osämja med TS alltså såvitt jag kan se (vilket heller aldrig varit min avsikt)!
Jag hoppas hon hittar en misse som hon kommer att trivas med, och det tror jag att hon kommer att göra!
Hoppas detta känns OK även för alla er som "tagit illa upp" å TS vägnar!

#83 I de flesta raser så kostar en utställningskatt inget extra.Så man "slänger" inte bort en massa pengar i onödan om man sen aldrig ställer ut.(snarare spar man en massa eftersom att det kostar massor att ställa ut)
Stolt ägare till tre La permer
Även jag har nu varit inne och läst den omtalade tråden inne på KiF. Förstår faktiskt inte varför det blev ett herrans liv om det som var skrivet om hemlösa katter i den tråden.
Jag ser inte att det varken är av baktalande eller skuldbeläggande art. Inte när man försöker läsa tråden rent objektivt. Det finns dessutom en länk till den här tråden som #85 lagt in - för den som vill fortsätta diskussionen här inne. Vilket jag ser att många har gjort. Så det stämmer inte heller att denna tråd förekommer i hemlighet.
Det var allt lite märkligt vilken utveckling detta fick! Har vi inte gått och överreagerat lite tro? Kanske dags att vi går vidare och lägger energin på andra diskussioner eller saker istället?
Personligen så tog jag illa upp på mina egna vägar men anmälde ändå inte inlägget som du "citerat" från mig.
Dags för trollmor att lägga sina små troll? 
#83 Du missar fortfarande min poäng. :)
Jag ser inget fel med att ge tipset om en hemlös. Det var sättet du skrev det på jag reagerade över (om än inte särskilt starkt) och som jag kan tänka mig att andra reagerade över.
Det var väl det du mycket undrade över med den här tråden? Varför det blev en sån reaktion.
#91 Det finns en poäng med att kontakta via PM innan man går vidare. för att kontrollera syftet med ett inlägg. Då slipper man den här typen av fullständigt meningslösa diskussioner. 
Jag föreslår att dem som har behov av att diskutera vidare vad någon annan menade med det den skrev sköter detta via PM. Vi avrundar härmed denna diskussion.
#91 Mitt inlägg i första tråden var riktat till TS i dennes situation och inte till någon annan primärt. TS tyckte inlägget var OK. Jag tycker det kan räcka med det.
#87 Tack för info! Antog att en katt som fått höga poäng på utställning är dyrare i inköp (om man vill köpa en katt som redan ställts ut) samt att ungar efter en misse som fått höga poäng är dyrare i inköp men så är det alltså inte? Avlar man djur på prestation ökar ju ofta priset med djurets/föräldrarnas "meriter" (ex hästar). Just den här sidan av kattsajterna gillar jag f ö - när jag får lära mer!
#92 Valde att försöka förklara i tråden där diskussionen äger rum. Inte meningen att fortsätta en i dina ögon meningslös diskussion :)
Men jag missförstås hela tiden så jag ger upp :P
Det är lugnt, Emma! Det var definitivt inte primärt dina inlägg jag åsyftade. Tror du vet det också.
Dags för 'locket på' för den här tråden tror jag. Vi kommer inte längre.
Svårt att veta. :P
Och tyvärr väldigt lätt att missförstå varandra när man varken hör eller ser varandra :)
Jag antas vara sur väldigt ofta även fast jag i princip aldrig är det ;P
Japp ser så ut :)
Vi har alla våra epitet. Jag är grinig och bitsk :-) Bitsk är sant, fast inte i en negativ och agressiv mening. Grinig - sällan.
#88 Om inte någon vars inlägg där raljerats här lade upp länken i KiF så hade den här tråden förekommit i hemlighet. Och då hade personer inte kunnat försvara sig. Och att man skall behöva gå med i ett annat forum för att kunna försvara sig känns inte helt okej, tycker jag. Det är det jag reagerar mot.
Om TS här hade varit öppen från första början och själv talat om i KiF-tråden att h*n fortsätter diskussionen här i detta andra forum så hade jag sett saken något mildare.
#99 Du behöver inte alls vara medlem på en iFokus sajt för att kunna skriva i dess forum. Det räcker med att du är medlem på iFokus. Är du medlem på en iFokus sajt kan du sedan skriva på alla sajter.
Som sagt jag tycker det här får anser som utagerat nu. Har du något mera att säga till TS så ber jag dig göra det via PM.
Orkar inte läsa alla inlägg.. Tycker sj att rasen är jätte viktig eftersom alla kattraser är olika inte bara på utsidan utan insidan också. Jag tror att många inte tänker på katternas bästa när man skaffar katt. Utan katten ska passa in på ens personlighet tex skaffar en perser om jag vill ha en mysig katt som kräver mkt uppmärksamhet. Jag sj har valt en perser för att jag vill ha den rätta personligheten på katten. Hade för mig inte spelat någon roll om persern kom från ett katthem men ville ha just denna katt eftersom den har den härligaste personligheten enligt mig. Tror visst att denna tjejen bryr sig om hur katten är på insidan bara det att man först kollar efter utseende. När man har hittat denna katt kan man sedan ifråga sätta sig om det var rätt personlighet.
hade man kunnat "beställa" barn på det viset man beställer raskatt så hade nog många banne mig gjort det också…
# 192 Det finns en del som gör det också. I synnerhet i USA. Man väljer spermadonatorer helt enkelt efter utseende och förhoppningsvis också karaktär.
#103 Jomenvisst, det gör "man" i sverige också, åker till danmark t ex, där det är tillåtet och inte så dyrt. Utseende matchas gärna med det egna utseendet (typ ögon- och hårfärg) för samstämmighet. Sen är det knepigt med karaktären, men utbildning kan man ju få veta - läkare är populära - brukar likställas med intelligens tror jag. Ursäkta, ville bara påtala detta faktum - lägger inga specifika synpunkter åt ngt håll - och vet eg inte vad det har med trådämnet att göra - inte följt så noga. 

Ang att vill man har raskatt så köper man inte huskatt, så är det inte sant för fem öre.
Jag ville ha rasuppfödning från början maine coon, ragdoll eller birma. Nu sitter jag med 1 maine coon och 7 fd hemlösa katter, ett levande exempel på att älskar man katter så spelar det ingen roll om de har stamtavla eller ens hur de ser ut. Hade alltid sagt att jag absolut inte ska ha svarta eller svartvita katter, vilket hälften är.
Och man kan faktiskt ställa ut huskatter också om man vill…
Det enda alla människor har gemensamt är att de är unika...
#105 Bra exempel Icna!
Jag tror att vi är många som har haft "en bild" med oss inför kattköpet, men där verkligheten har blivit helt annorlunda. (Eftersom "min" katt visade sig vara en helt annan individ än "den jag trodde").
Och inte sällan tror jag f ö att det är katten som väljer matte/husse, snarare än tvärtom…
Hur skulle jag t ex ha kunnat motstå den lilla kattungen som för många år sedan klättrade upp och pussade mig det första han gjorde när vi möttes,för att därefter somna i min famn… Han bara var "min" (eller jag "hans")…!
#105 Fast då kanske man inte är helt låst på att vilja ha raskatt?
Jag vill inte ha huskatt, och kommer alltså heller inte skaffa det. Oavsett hur fina dom är, och hur bra än deras temperament skulle passa mig. Och oavsett hur mycket jag älskar katter.
Jag kommer ändå alltid välja raskatt när jag skaffar katt. (Sen kanske jag har vissa anledningar som gör att huskatter inte passar men ändå)
Så i mina ögon har det inte med att göra om man älskar katter eller inte. Det är bara olika val vi gör och av olika anledningar.
Man älskar ju inte katter mindre för att man väljer en viss ras. :)
#105 och 106 Ni talar om ÄKTA kärlek till KATT!
Jag tycker i vanliga fall inte det behöver innebära något problem mellan raskattsägare/uppfödare och de som enbart tar emot hemlösa.
Många engagerar sig med dom hemlösa, vissa väljer att både ha raskatt och huskatt osv.
Sen är vi alla människor med olika åsikter såklart. :) Och inget fel med det heller. Jag kan respektera att det finns dom som anser att all avel bör stoppas. Speciellt när dom anser att vi inte bör hålla husdjur, men ta hand om dom som finns idag.
Men här i slutet av tråden kommer den skillnaden fram som jag tycker är tråkigast. När det börjar handla om vad som innebär äkta kärlek till katt.
Nej ras och stamtavla och allt det där, är det inte vad som är viktigast när man väljer katt, även om det är en del som ingår i tankarna när man står inför att skaffa katt. Vilken katt passar mig m.m.
Men det har INGET med kärlek till katter att göra.
Nu säger jag inte att det är precis det ni menade med era inlägg :) Men det är vad jag som raskattsägare får se lite då och då.
Att det ska vara katt som katt.
Tyvärr verkar det där katt som katt innebära att man måste ta emot en hemlös för att göra rätt. För att verkligen älska katter.
För katt som katt gäller tydligen inte raskatt.
Som sagt, säger inte att det är vad ni menade med era kommentarer :) Men det är tyvärr en del man ofta får möta när man valt raskatt. Och det tycker jag är väldigt tråkigt.
För jag misstänker att vi alla har katter av anledningen att vi faktiskt alla älskar katter. :)
Det förekommer även hos katthemsbesökare då och då att man först och främst talar om hur man vill att katten ska se ut. Och t o m att man ser en katt som man gillar utseendet på utan att förstå att ens livssituation inte kommer att kunna tillgodose kattens behov.
Som volontär är mitt mål att få rätt ägare till varje katt och då kan det inte vara frågan om färgen eller pälsens längd, utan vad du ger uttryck för att du har möjlighet att ge katten. Vi intervjuar våra besökare tämlligen ingående och kräver ett par återbesök innan katten levereras hem.
Men det är en ganska naturlig sak att man faller för ett utseende. Sen om katten inte passar ens livssituation får man såklart leta vidare efter en annan katt. :)
Men önskemål är inte konstigt.
Men låser man sig enbart på utseendet, då kan det bli fel. Bara för att ta en ras som exempel. Många kanske skaffar bengal för hur den ser ut, medans deras livssituation skulle behöva en lugn katt. Och då blir det väldigt fel för katten.
Så det måste ju funka på fler plan än färg och pälslängd. :)
Man kan också var uppfödare och vara volontär på ett katthem eller hjälpa till där. Det finns det en som gör inne på katter i fokus.
Själv skulle jag ha en svart britt och kom hem och hade tingat en blå som somnade i mitt knä. De svarta var alldeles för aktiva för mig.
#111 Problemet är att få folk att förstå just det. Bengaler är nog de vackraste katter jag vet, men jag vet också att jag skulle bli galen efter en vecka på en katt som aldrig är still eller tyst. Åtminstone om jag ska utgå från mina grannars två supereleganta varelser.
Det finns dock en sak som förundrar mig: Varför är så få intresserade av svarta katter? Oavsett pälslängd eller ras.
# 113 Folk är väldigt intresserade av svarta raskatter. En svart oriental wow! Det är inte alls samma sak inom raskattsvärlden som när det gäller huskatter.
För övrigt så älskar jag svarta katter. Har en själv. En liten panter
huskatt.
Där bär ju alla som säljer/omplacerar katter ett stort ansvar, att man ser till att köparen är införstådd med vad det är för katt hen faktiskt får hem. Jag avråder ganska ofta människor från att köpa devon rex eftersom de kan vara väldigt påfrestande.
Svart som färg skulle jag inte säga ger lågt intresse på raskatter. Inom min ras har jag aldrig upplevt att svart är en oattraktiv färg. Bland uppfödare vet jag att helsvart ofta anses vara den absolut allra läckraste färgen på en devon rex och jag är helt enig i det. Svart i all sin enkelhet är en fantastisk färg. Jag är å andra sidan en av de som gillar svarta huskatter också.
Då är vi 3 som gillar svarta husisar, men vad ska vi göra åt alla andra?
Det blir alltid de svarta som får sitta längst även om de är byggda som minipumor och hur antingen lugna och keliga som helst eller hur kul och glada som helst. Alltid kvar längst!
#113 Men det är fortfarande många som förstår det. Och ändå verkar det "fult" att falla för en viss färg, eller ras eller pälslängd. Det förstår jag inte. Det ska inte styra helt och hållet förstås, men tycker inte det är fel med att vilja ha en viss ras, färg eller pälslängd. Och som sagt innan, så har valet inget med att göra om äkta kärlek för katter eller inte. Däremot tror jag många gånger att man faller för katten man inte alls tänkt sig från början :P När vi tingade våran första katt så tingade vi inte den vi först tänkt oss när vi såg bilder på dom. Utan det blev damen som kröp upp hos sambon och somnade i handen :) Sen skulle den andra damen omplaceras så nu bor hon också här ;P
Nu gillar jag aktiva katter, men tror bengalen är lite väl aktiv även för mig. Har inte träffat någon dock.
Ingen aning. Svarta katter är bland det finaste jag vet. (Har t.o.m drömt om en egen svart katt och har redan namnet åt henne ;P frågan är om det någonsin blir av)
Min syrras pojkväns familj hade en stor svart huskatt med gula ögon. Verkligen kolsvart och blank päls, och korthårig. Hur fin som helst.
Men verkar vara samma inom andra arter också. Hamstrar och råttor har en tendens att vara svåra att sälja om dom är svarta.

Svarta katter är så otroligt fina, hade mer än gärna haft både en och två svarta husisar
Äger ingen själv dock, gick inte efter färg när jag skaffade mina, jag antar att det var "äkta" kärlek (ironi)
Har aldrig begripit det där varför inte svarta huskatter är populära? Svart-vita ska också vara svårare att hitta hem till. Här hemmar har vi en salig färgblandning på vårt gäng och det är absolut inte färgen som gör katten.
Är det måntro någon gamla vidskepelse som dröjer sig kvar? I så fall har raskattsägarna kommit längre i den frågan.
Har räknat de katter jag haft genom åren både hus-, ras- och avelskatter. Har jag räknat rätt så blir det 9 svart/svart-vita och 8 med andra färger.
Själv tycker jag bäst om svart och svart-vitt
Det kan nog stämma Lena att man tror att svarta katter medför otur.
När jag tog in en högdräktig katthona som fick 7 ungar var den svartvita hanen den som blev tingad först. Jag har dessutom själv en svart huskatt hemma och får alltid höra hur fin han är så jag har inte alls upplevt att folk inte är intresserade av svarta katter.
/Matilda
Oscar är så vacker!!!! #123, det är inte bara 'mitt' katthem som har gjort erfarenheten att helsvarta katter tar längst tid att få adopterade utan det gäller de flesta. Svart/vita går däremot riktigt bra. Bäst går röda eller creme.
Av mina in alles 9 katter jag haft genom åren har 4 varit helsvarta, 2 silvertigré, en blå och en creme/vit. Ingen är vald för färgen utan de har nog snarare valt mig genom sina personligheter. Alla helt olika.
Just nu har jag 2 svarta (mina egna) plus en akutis (pensionär) som är bruntigré.

#107 man är nog inte mer låst än vad man gör sig till. Men jag var väldigt inne på raskatt, en långhårig maskad katt med vackra blåa ögon, och ställa ut och föda upp. Men det känns bättre i mitt hjärta när man kan få fin kompis samtidigt som man gör en god insats som gynnar mer än mitt ego.
Att hjälpa en hemlös katt gynnar alla, är man katthatare blir den en katt mindre att störa sig på, är man kattälskare blir det en mindre att oroa sig för. Och i det egna fallet en mer att älska 
de enda som inte gynnas av att välja en hemlöskatt är det som skiter fullständigt i katters exitens
Och om man vill ha en raskatt då? Jag skulle aldrig köpa en huskatt av en person som jag inte visste hjälpte hemlösa katter eller ett katthem. Men det finns de som inte är så bra de heller.
#125 Nä och då stämmer det att vill man ha raskatt så skaffar man inte huskatt. Eller kanske snarare vill man inte ha huskatt, skaffar man inte det. :)
Jag hjälper dom hemlösa på andra sätt än att ta emot dom i alla fall och kommer fortsätta skaffa raskatter när det blir dags för fler katter :)

#127 jag förstår vekligen inte ditt resonemang. Du vet väl inte vad jag ville, och vad jag ville var att skaffa raskatt, tills jag upptäckte(fick kunskap om) alla hemlösa katter.
#126 Raskatt eller huskatt sak samma, jag pratar om hemlösa katter vs uppfödda katter. Jag skulle idagsläget inte heller köpa en huskatt av nån som inte brytt sig om att kastrera sin katt, då skulle jag hellre köpa raskatt. Fast hemlös katt är det enda som gäller, oavsett den hemlösa är raskatter eller huskatt.
#128 Du skrev tidigare att påståendet inte var sant för fem öre, och jag håller inte med kort och gott :)
Men då ser vi nog väldigt olika på vad det innebär att inte vilja ha huskatt och bara vill ha raskatt. :)

#129 Nej jag kan faktiskt inte förstå vad du menar, men jag tror att genrellt sett så finns det nog väldigt som söker raskatt som kan tänka sig en hemlös katt istället om de får kunskap om dem, för jag tvivlar på att jag är unik, och det är de jag pratar om, de som funderar på att köpa raskatt och många som redan köpt. Vilka du pratar om har jag ingen anning om…om du nu inte påstår att jag ljuger om mig själv…
Nu kommer kanske alla(många) rasägare/uppfödare säkert få sig ett spel, men en raskatt är inte så fantastiskt unika jämnfört med hemlösa, det är ju inte så att vi pratar olika arter som hund jämnfört med papegoja precis. Om man nu tror det så kanske man saknar kunskap eller erfarenhet av hemlösa katter och huskatter?

#130 Det är en milsvidd skillnad på en fd hemlösning och en La perm.
Men jag antar att du aldrig har träffat en La perm.Själv har jag träffat månge fd hemlösingar.
Jag blir ledsen i hjärtat över hur många som ser ner på oss som av en eller annan anledning väljer att köpa raskatt.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har arbetat med hemlösa katter tidigare och känner väl till situationen och varit jourhem men lade av med det då jag upplvevde att verksamaheten i den förening jag arbetade i inte var seriös. Jag har alltid önskat mig en britt och skaffade därför en,
Nu stödjer jag ett enskilt katthem istället.
#130 Ja men kan man då tänka sig en hemlös istället, så är man inte låst på att vilja ha raskatt. :)
Vet inte hur annars jag ska kunna förklara vad jag menar. Kanske om jag jämför med typ bilar. Jag kanske först börjar fundera på att jag vill ha en volvo när jag ska skaffa bil men så kommer info fram om en annan bil så kanske jag ändrar mig. Jag är alltså inte låst på en viss bil. :)
Men om vi då tar mig och mina tankar kring katter som exempel. Jag är väl medveten om de hemlösas situation, men jag kommer aldrig skaffa någon huskatt. Jag vill ha mer allergivänliga katter pga familjen. Sen har jag andra tankar kring vilka katter som passar bäst hos mig, men det gör att jag är en sån som aldrig kommer att skaffa huskatt. Jag är alltså låst på att vilja ha raskatt. Även om jag sitter och tittar på kattakutens sida hela tiden och tycker det är så fina katter. :)
Det har inget med vilka katter som är fantastiskt unika att göra. Låter faktiskt väldigt tråkigt att du uttrycker dig på det sättet. :(
Är det vad du tror jag tycker eller?
#131 Se ned tycker jag väl inte att det handlar om. Däremot försöker vi slå hål på påståendet att den som söker en raskatt aldrig kan tänka sig att skaffa huskatt. Det stämmer inte på Icna och det stämmer inte på mig. Alltså ska man aldrig säga aldrig!
Men Lena, du glömmer att det finns alldeles för många huskatter. Det är skillnaden. Jag har som du vet både raskkatter och huskatter som jag räddat livet på. Och till för 8 år sedan så hade jag enbart haft huskatter.
Problemet är att det föds för många huskatter i förhållande till efterfrågan och att dessa inte behandlas särkilt bra.
Det hjälper inte att byta raskatt mot hsukatt det kommer likväl att svämma över av huskatter om inget radiklat görs. Såsom tvång på kastrering både av ras - och huskatter som ska vistas utomhus samt id-märkning med obligatorisk identifiering i register.
#135 Att inte köpa huskatt kommer ju inte att göra ett dugg åt situationen heller. Ju fler som köper huskatt från ett seriöst katthem, ju fler hemlösingar som tas i och kastreras, ju färre blir kvar ute för att föröka sig fritt och ohämmat. Vi behöver dessutom en lagstiftning som kräver först och främst märkning och registrering av alla katter. På det viset kan man i alla fall hitta vem som släpper ut sin katt vind för våg och kan lagföra vederbörande.
Tidigare fanns en hundskatt och hunden skulle alltid ha skattemärket på halsbandet när den var ute. Fanns inget skattemärke fick man böta om man blev påkommen. Skälet till att man någon gång i mitten av 1800-talet införde hundskatten var för att komma till rätta med alla lösdrivande, ägarlösa hundar. Vi som är födda under 1900-talet har aldrig sett fenomenet lösdrivande hundar i samhället, så visst hade hundskatten effekt. (Det tråkiga var att hundar utan skattemärke då avlivades.) Registreringstvånget skulle kunna ha samma effekt på kattägarna och därmed höja kattens status.
Obligatorisk kastrering av utegående katter är nästa steg, men dit tror jag det är längre dessvärre, än till att få registreringstvång.
#135 Nej då jag glömmer inte att det finns mellan 100.000 - 150.000 hemlösa katter i landet. Hur skulle jag kunna glömma det? Det är därför jag ständigt propagerar för kastrering i alla dess former.
Jag är också mycket väl medveten om att hittekattsproblemet måste tacklas på flera olika sätt. Det hjälper inte att bara ta hand om de hemlösa - vi måste även jobba förebyggande på olika sätt. Däremot är det fel att säga att det inte hjälper alls att ta hand om hemlösa katter. Då anser jag att man är helt fel ute.
Som jag skrev i en annan närbesläktad tråd:
"En droppe i havet verkar inte mycket alls, men vad vore havet om där inga droppar fanns?"

#131 jag ser inte ner på nån(har ju själv 1 maine coon och en sambo som väldigt gärna vill ha en ragdoll iframtiden), men jag tycker inte heller att det är rätt av dig att klumpa ihop alla fd hemlösa i en grupp för det finns lika många egenskaper och utseende bland fd hemlösa som det finns raser. Alla katter är unika, men skillanden mellan hemlösa och raskatter kan vara lika stor/liten som inom en ras, All hemlösa är inte lika varandra, precis som att alla katter inom en ras inte är kloner av varandra.
#133 Jag vet inte vad du tycker och som jag skrev vet jag inte vilka som skulle vara så låsta som du beskriver, finns säkert såna. Precis som det finns folk som haft raskatt men aldrig kan tänka sig att skaffa sig det igen, för de har haft erfarenhet av 1 individ från en ras, för att den motsvarande inte deras förväntningar och dömmer ut hela rasen(eller ennu värre alla raskatter) pga det. Sen kan jag ju självklart förstå allergi-aspekten, jag skulle själv aldrig kunna tänka mig ett liv utan katt.