Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2028 ggr
skrollan
1

Hur lång tid?

Hej! Nu skulle jag vilja ha råd och tips hur jag ska få in våran nya familjemedlem i familjen. Han heter sid och är 4 i december, även kastrerad. I familjen har vi sedan innan illern skrollan och två katter till: Nelson 1 år och Nisse 1 år även dem kastrerade. Sid kom till oss i fredags. Alla tre katter brukar få vara ute, men sedan i fredags är alla tre inne till dem kommer överens. Det gick bara ett par timmar i fredags tills rädslan försvann från sid och även han fräste och gjorde sig hörd mot Nelson och Nisse. Det gjorde tyvärr Nisse rädd istället. Tills idag när ingen verkar speciellt rädd, dock så är dem uppdelade. Sid är utanför och Nelson och Nisse som kokar över av tristess hittar på all bus tillsammans dem kan för att låta dagarna gå fortare. Så min fråga: hur lång tid tog det för er innan katterna kom överens? Hur överens ska jag kunna hoppas på att alla tre blir? :-)

Lena
1

Det har varierat tycker jag mellan olika katter hur lång tid det tagit. Man får räkna med att det blir en del så kallade rangordningsstrider mellan katterna. När en ny katt kommer in i det gamla gänget rubbas den innebördes ordningen. Det brukar kunna ta några veckor innan var och en funnit sin nya plats. Ibland går det nästan spårlöst förbi andra gånger blir det lite mera märkbart. Är katterna kastrerade är det dock inte någon fara - det ser värre ut än vad det är. Däremot kan det gå mera blodigt till om en eller flera av katterna inte är kastrerade. Därför bör man alltid se till att nya katten kastreras om den inte redan är det.

Man kan köpa en produkt som heter Feliway. Den sätter man i väggkontakten där den utsöndrar ett hormonliknande ämne som har avstressande effekt på katterna. Det brukar göra att det går lite lättare att få katterna att samsas.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

skrollan
0

Tack för snabbt svar och tips! :) tror jag har den sprayen när jag skulle använda i transportburen för Nelsons åksjuka? Sprayer jag runt i huset i luften så? I garderoben där dem sover eller på sovpuffar? Gör jag rätt i att inte låta Nelson och Nisse gå ut ännu? Dem hatar mig för att dem inte får gå ut, men jag är orolig för att dem går ut och så vill dem inte komma hem igen pga sid finns här hemma?

Lena
1

#2 Feliway finns i två former.

Spray som är avsedd för kattburar när man ska transportera katter. Kan även avändas när katter urinmarkerar eller klöser på ett stressbetonat sätt.

Doftavgivare som man sätter i stickkontakten där en dos avges kontinuerligt i ca 4 v.

Doftavgivaren är den bästa i det här läget. Sprayen varar bara ca 2 timmar och sprids inte i rummet på samma sätt.

Om du använder spray ska du spaya i ett toma rum och sedan vänta ca 15 minuter eftersom det är ämnen i sprayen som kan irritera katten.

Det bästa brukar vara att låta katterna sköta det här själva så mycket som möjligt. Om man som kattägare går emellan - lägger sig i kan processen störas så att det tar längre tid för dem att finna rangordningen. Det kan vara bra att sära på katterna första dygnet/dyngen eller så för att den nya katten ska få landa lite. Men om man tar in en hemlös katt direkt utifrån måste man tänka på karantänbiten. Då bör man hålla den i enrum tills den blivit vaccinerad och kontrollerad av veterinär.  Minst 14 dagar.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

skrollan
0

Okej tack det ska jag kolla upp vart jag kan köpa någonstans här i närheten. Sid behöver inte karantän som tur är, han ska låtas genomgå en häksokontroll när han landar och möjligtvis plocka tandsten. Han var utekatt som han ville i Tidigare hem, än så längd verkar han inte vilja ut tack och lov. Då vill Nelson och Nisse hellre ut.

Katthemsmatten
0

Feliway brukar alla apotek ha på hyllan för djurartiklar. Veterinärer kan också sälja det. OBS! se till att du får start-kit när du handlar, dvs både själva adaptern plus produkten. Nästa gång, om du behöver fylla på, så kan du köpa refill som bara är själva produkten.

Försök hålla alla herrarna hemma i någon vecka så de hinner vänja sig vid varandra. Sid ska du inte släppa ut på ganska länge så han har hunnit vänja sig vid att det är hos dig han bor. När han sedan ska börja få gå ut ska du vara med de första veckorna.

Medarbetare Hittekatter iFokus

skrollan
1

Tack, toppen om det finns på Apoteket! :) min tanke var att på fredag om det går bra tills dess mellan pojkarna att då Nelson och Nisse får gå ut igen (vi har långhelg då med) sedan får sid vara inne, helst hela vintern om han tycker det är bekvämt :) men vill han gå ut när allt känns hemma och tryggt för honom så ska jag vara med honom. Hoppas så innerligt att Nelson och Nisse tar hand om honom då som dem nu tar hand om varann hela tiden.

Katthemsmatten
0

Att hoppas att de ska bli 3 bästisar kanske är att hoppas för mycket, men att de kan leva i fredlig samexistens är ingen omöjlighet. Bra att du ser till att Sid hålls inne så länge du kan!

Apoteket har skyldighet att ta hem produkter och om du lägger en order före kl. 11 så bör du ha den nästa eftermiddag.

skrollan
0

Nä det är väl sant. Samtidigt som det gör ont att se sid "utanför" :-( bra att veta att det är deras skyldighet, ska dit imorgon. Har en enplansvilla på 142 kvm. Hur många bör jag köpa? Det är ingen som är skadligt för skrollan (illern) eftersom uttagen är på hennes golv nivå.

Katthemsmatten
2

Feliway är konstgjorda feromoner som katter svarar på. Inte farligt för andra husdjur att inandas.

Feliway är ganska dyrt, så om du köper en som du kopplar in där katterna mest befinner sig och ser hur det går till att börja med. Du borde klara dig med 2 stycken om du kan sätta dem litet centralt i var sin del av huset om det visar sig att du behöver mer än en.

skrollan
0

Kilade på Apotekets hemsida, alltså behöver jag både den för ca 450 kr och den för ca 230 kr? får nog invänta lönen först och hoppas annars dem klarar sig utan den hjälpen. Men absolut bra alternativ om dem inte ger med sig! :-)

kattassen
0

#10 Nej du får både vägguttaget och en flaska för 450:- Sedan kostar refillen 230 när du behöver byta nästa gång.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

skrollan
0

Jaha blev det billigare :-) tack så mycket :-)