Tarzan
nu har Tarzan varit hos mig en vecka och idag bar det avgårde till vet. för id-märkning och vaccination. det gick bra men han gnydde till lite när han skulle få chippet.
han trivs och verkar må bra, en duktig katt tycker jag att han är. Inte rädd och gömmer sig inte bakom soffan längre.
nej, nej han har inte varit en hemlös skyggis, han kommer från ett dårligt hem, och skulle avlivas. Så han var rädd ibörjan, dels nytt hem med andre dofter också att han ble illa behandlat gjorde väl sitt att det tog ett tag innan han landade.
men han är en märklig katt, bryr sig inte om kattmyntade leksaker, klösmöbeln, ja.. tror inte han fatter vad det är till för. tycker bätre om hemlagada enkla leksaker också hemlagat krypin av kartong med mjukhandduk. Men, men det kanske kommer sen.
Så glad man blir att Tarzan fått ett gott hem, och börjar landa!
Minns vilka hemska förhållanden han hade från början (TS, bättre att du fortsätter i samma tråd egentligen, så att alla kan följa).
Mina katter är heller inte särskilt intresserade av myntaleksaker faktiskt. Populäraste klösmöbel är en torkad trädstam som vi tagit in - den är ganska lång så man kan klättra på den också - ligger lutad från golvet och över ett skåp, vid fönstret … och så sänggavlarna då. Hemlagat och enkelt är bäst. Kartonger är toppen! Det är nog mest vi kattägare som tror att dyrast är bäst. Heja Tarzan!
Min katt har aldrig uppskattat köpta kattleksaker i mer än 5 minuter… När han var kattunge var hans favorit bollar av aluminumfolie. Vilket började med att en boll råkade trilla ner på golvet… :)
Jag vet inte om aluminumfolie kankse inte är så bra för katter så, men min herre verkar inte ha tagit skada. 11 år nu o mår super!
Har läst att ca 25 procent av katterna inte reagerar på kattmynta. Det ska ha med ngn gen att göra. Mina katter reagerar mkt kortvarigt på kattmynta. Kattmyntaleksaker bryr de sig sällan om, däremot kan kattmyntaspray eller precis söndersmulad torkad kattmynta vara härligt (verkar missarna tycka) - för en kort stund! Så kanske är både gener och kattmyntans "färskhet" av betydelse?
Klösmöbler är jättepopulära här hemma. Din misse har inte bott så länge hemma hos dig än, så det är nog lite tidigt än att veta om klösmöbeln kommer att bli populär eller inte. Man kan också fundera på om t ex placeringen av klösmöbeln kan spela roll för hur "intressant" den är/blir för misse? Kanske är en klösmöbel nära ett fönster t ex mer attraktiv än en motsvarande möbel i ett undanskymt hörn (vet ju inte alls hur din står)?
Ge honom lite tid och se vad som händer. Han har nog inte hunnit komma underfund med riktigt allt där hemma ännu. Härligt att det verkar gått så bra så här långt, men gissningsvis är han ännu lite stressad av flytten. Det brukar sitta i ett tag.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
jag tror också att han inte har landat än också tror jag att han inte helt ahr fattat att man kan ha det så bra, alltså jämnfört med hur han haft det innan…..om ni forstår vad jag menar.
jag vill inte skryta, men jag vet hur han hadde det innan då var jag chockad, och nu är han chockad….ehhh, vet ej om ni forstår vad jag menar.
hmm skal kanske ställa klösmöbln nära fönstret
roligt att höra att det fins fler katter som tycker om hemlagat

Men så skönt att Tarsan kommit från misären och fått komma hem till dej, och så roligt att han är så pass duktig o verkar trivas så bra! Vissa missar har sina idéer och föredrar en hopskynklad papperstuss t.ex..framför en massa annat…men vet vet, rätt vad det är kanske han får smaken på myntan också!
Önskar allt lycka till i fortsättningen!:-)