Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1277 ggr
Zorro_Tiger
0

Hjälp!

Jag och min pappa har har en 12 veckor gammal kattunge (Vi hittade henne när hon var ca 3 veckor) I början har hon ätit blöttmat men de senaste veckorna har hon ätit Royal Cannins babycat mat men nu hade vi tänkt byta. Så nu till frågan:

Vad är en bra ma för en 12 veckor gammal kattunge? :)

"Det är inte människor som hatar mig, det är jag som hatar människor"

appelsinchoklad
0

Vad snällt att ni har tagis hand om kattungen, hoppas ni hittar någon bra mat

Zorro_Tiger
0

Ja vi har märkt av otroligt mycket vad det ger att ha en katt :)

-NikkiLee-
0

Fortsätt med RC, tex "Kitten", Kitten av ett annat bra märke fungerar också. Blötmat kan du så klart ochså ge lite gran morgon och kväll. Min 12 veckors äter även vuxen torrfoder som jag har till mina vuxna katter. Välj helst inte det billiga torrfodret på ICA, COOP eller ÖB….Lycka till med bebis!

Zorro_Tiger
0

Men är inte friskas baby cat eller nåågot sådant bra då?

kattassen
1

Inte Friskies eller något snabbköpsfoder! Fortsätt med Royal Canin Kitten är mitt förslag. Byt inte märke på en sån liten kisse rakt av. Kvalitetsfoder från djuraffären rekommenderas starkt.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

-NikkiLee-
0

Nej, inte friskies och allt sådan B-torrfoder. Många är oftast bara "halv"foder. Innehåller inte allt det som börs. Satsa på kvalitetsfoder. Lönar sig i längden!

Uppkatten
1

Låt misse äta t ex RC:s baby cat foder tills misse är ca 4 månader gammal. Därefter RC:s kitten 36 (fri tillgång för katten) upp till ca 12 månaders ålder. Därefter ett vuxenfoder av god kvalitet. Byten mellan foder ska ske långsamt! Slussa stegvis in lite av det nya fodret (men låt misse fortsätta äta av det tidigare fodret ytterligare en tid). Har ni ngn äldre katt som kan lära den här lilla "att vara katt"? Skulle nog vara bra om hon var så liten som 3 veckor när ni hittade henne!

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Josefa
2

Mitt råd är att ni fortsätter med babycat ett litet tag till. Och även ger lite blötmat eller rå köttfärs eller annat rått kött till bebisen. Försök sedan att få katten kastrerad så fort som möjligt och gå då över till ett foder som är anpassat till en kastrerad katt.

Jättefint att ni tagit hand om kissen. Det bästa ni kan göra för den nu är att skaffar en liten kattkompis till den så att den lär sig att den är en katt. Unga katter har så mycket glädje av varandra. De behöver någon skom kan leka med dem på deras egna villkor. Och även ni kommer att ha glädje av att de är två, när ni får se så kul de har tillsammans och aldrig behöver ha dåligt samvete, när ni lämnar en så liten ensam.

Lycka till!

Uppkatten
0

Har haft mina katter på RC kitten till ca 10 månaders ålder, därefter sakta slussat in RC indoor, har fungerat bra - de har inte blivit tjockis-katter (tidigt kastrerade). Dock viktigt att inte ge mer foder än tillverkaren rekommenderar.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
0

Såg precis att RC har tagit fram ett foder som heter Kitten sterilized. Gissar att det är det som #8 avser?

Josefa
0

RCs foder för kastrerade katter kan man börja använda efter att katterna blivit kastrerade. Även innan de blivit kastrerade.Man behöver inte vänta tills de är ett år. Alla de olika varianterna av fodren är mest ett försäljningsknep. Ute i naturen så finns det inte direkt några speciella möss till kattungar och andra möss till de vuxna.

kattassen
1

Har aldrig haft något särskilt foder för kastrerade katter och mina är slanka och fina vid 11 års ålder. Kört med James Wellbeloved Adult från 12 månaders ålder genom alla år och det funkar jättebra.Upp till 12 månader var det RC Kitten som gällde. Storkatten var fet redan innan han flyttade in (4 år gammal) och skulle egentligen behövt slanke-foder men han har hållit samma "matchvikt" i 8 år nu - 6,8 kgFlört och käkar samma som de andra.

Josefa
0

#12 Fast slankefoder är inget som katter blir smalare av. Där dras det ner på protein och fett och ökas på med kolhydrater. Och det är kolhydrater som katter i första hand blir runda av.

kattassen
0

#13 Har också hört det nu på senare tid. Vi har inga storätare här hemma utan de får samma ranson och sort som tidigare. Det är till och med så "tvillingarna" 11 år borde äta på sig lite mer faktiskt.

Thaeri
0

#13, foder för kastrerade katter är också lightfoder om man ser till sammansättningen, bara under ett annat namn. Visst, kanske inte lika extremt, men det är samma sak med lägre halter fett och högre halter kolhydrater eller fibrer och kanske lägre halt med protein.