Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkastrering-idmärkning-vaccination
Läst 2673 ggr
Slashignore
2012-08-22 15:29
0

Rader data på chip?

Min katt hittades av en väninna till min mamma för ca 5 år sedan. Hon letade i ca 5 mån efter ägaren utan att hitta något. Han var kastrerad, hade en tattuering i örat som någon uppenbarligen hade försökt skrapa bort för den går inte att tyda. Men det som är konstigt är att polisen/vet. konstaterade att chipet var oregistrerat eller ja att det va liksom "tomt"…

Hur kan detta hända? Kan man radera datan på chipet eller? Han va lite över 1 år när jag fick hem honom till mig så han var kanske runt ett halvår när han hittades…

Katthemsmatten
2012-08-22 16:17
0

Det låter som om det är någon som verkligen inte velat bli identifierad med katten. Jag vet inte hur man skulle kunna radera id på ett chip, men är man kunnig går det säkert.

Någon av er andra som hört om något liknande eller som vet hur det går till?

Medarbetare Hittekatter iFokus

Carina-J
2012-08-22 16:48
0

Men var han verkligen både chippad och tatuerad? Det låter märkligt.

Att ett chip är oregistrerat behöver inte betyda att det är "tomt på identitetsdata". Det kan helt enkelt bara vara så att ingen har bemödat sig om att registrera sig som ägare på det numret chippet har, i kattregistret hos SVERAK t ex. Och då finns förstås ingen information om ägare att hämta.

~Livet är som en cykel. Slutar man trampa faller man av!~

Katthemsmatten
2012-08-22 16:58
0

Att en katt är både chipad och tatuerad är inte helt ovanligt. Framför allt inte om man har tänkt ha med sig katten utomlands. Då krävs ett chip. Chip är ju relativt nytt så katten kan mycket väl ha varit tatuerad från början och sedan blivit chipad.

Tatueringar blir med åren svårtydda, men här lät det som om någon med vilje gjort den svår att läsa. Kanske missförstånd från min och TS sida.

Medarbetare Hittekatter iFokus

martdat
2012-08-22 17:40
0

har en vän vars chip avmagnitiserats på nått sätt. men det är väll ovanligt…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Carina-J
2012-08-22 17:55
0

Fast här måste nog katten fått både chip och tatuering samtidigt med kastrationen. Den var ju bara ett halvår när den hittades.

Intressant, att katter ska vara chipmärkta när de reser utomlands. Det visste jag inte.

Carina-J
2012-08-22 18:06
0

#4 Hur yttrar det sig? Syns det inte alls i chipläsaren då? Alltså, indikerar chipläsaren att chip saknas?

Annars kan ju chip vandra i kroppen på katt och hund, så när jag scannar gör jag det på hela katten.

Slashignore
2012-08-22 18:44
0

Som sagt han var kastrerad redan vid 6-8 mån ålder när han hittades. Och då hade han även både tatuering och chip. Jag kan själv känna chipet i nacken på honom så det finns där. Och man kan skymta tatueringen med även fast det ser ut som en grön sörja.

Kan de ha satt in ett chip efter p.g.a. att tatueringen blivit dåligt gjord?

Carina-J
2012-08-22 18:58
0

Jag är inne på samma tankegångar som du, att chippet kanske blev ditsatt pga att tatueringen inte blev bra.
Men så sorgligt att det inte gick att få tag i ägaren via chippet då.

Slashignore
2012-08-22 19:25
1

Sorgligt och sorgligt… Kanske var bra med tanke på att de uppenbarligen inte ville ha katten… Jag är bara väldigt glad att han är min! :)

[sakring]
2012-08-22 20:22
0

Mina katter har chip innnan de blir tatuerade. Detta pgg ifall de skulle springa bort innan de hinner kastreras. Två av de raskatter jag har hade chip då de köptes.

Är det så att det inte går att få fram något nummer på chipet eller går det inte att läsa. Normalt sett så brukar man inte känna chipet hos en katt. Att örontauteringen blir suddig med tiden är inte ovanligt. Jag kan inte läsa vad det står in någon av öronen på de 4 stycken som jag har som är vuxna.

Slashignore
2012-08-22 20:27
0

Jag vet inte vad det var för "fel" på chipet. Som jag fick det förklarat för mig så var det ett chip men det va "tomt".
Jag håller med om att tatueringar kan bli suddiga med tiden för det har jag erfarat med mina tidigare katter. Men han var ju bara 1 år när jag fick honom…

Vet inte varför jag kan känna chipet men jag att det är det för det är inget normalt för ett katt att ha en liten sak under huden i nacken :/

martdat
2012-08-22 20:56
0

6 om jag minns rätt så var chippet där men det var tomt…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[sakring]
2012-08-22 21:31
0

Men om det finns ett chip så måste det gå att läsa? Jag förutsätter att det är informationen som man kan se när man läser om det finns något chip. Jag kan inte känna chipet på någon av mina fem katter. Inte ens på min äldsta husis som är smal som en planka.

sagan
2012-08-23 01:07
2

Ta kissen till veterinär och be dem läsa av chipet. Du kan även försöka tyda öronmärkningen genom att lysa med en liten ficklampa på baksidan så kan det bli tydligare. Trots att du inte kan tyda allt kan du med hjälp av det du kan se ändå söka på SKK och SVERAK genom att skriva * för den siffra eller bokstav du inte kan tyda. 
Dem har säkerligen inte skrapat bort för den velat, utan öronmärking kan bli otydlig av olika orsaker.

Idag är det  vanligt att både chipmärka och örontatuera. Bättre att ha hänglsen och livrem än bara ett av dem Flört

Kisse kanske finns registrerad och har en ägare som brytt sig om honom innan. Om inte han är det är det ju bra om du registrerar honom nu så att det finns om han skulle komma bort från dig.

Har inte hört talas om tomma chip, tror inte det är möjligt. Däremot om dem menar att det är oregistrerat verkar mer vad det kan vara.

sagan
2012-08-23 01:29
1

Chip går att känna på vissa katter. Och otydliga öronmärkningar finns även om katten är ny taturerad. Min katts var otydlig samma dag. Då han både kliade bort färgen och hade en kompis som tyckte han var smutsig. Vissa ägare försöker torka bort färgen för att dem inte vet bättre. Veterinärer meddelar inte att det är viktigt att den sitter tills den ramlar/nöts bort sjävlmant.

Alexej
2012-08-23 10:03
1

En örontatuering får bara utföras av en veterinär när katten är nedsövd och då oftast i samband med kastreringen. Veterinären bestämmer själv vilka bokstäver eller nummer. Därför finns det djur med samma tatuering.

Ett chip kan sättas när som helst och av folk som har behörighet att chippa -uppfödare tex.

Ett chip består av en ca 1 cm lång transponder av bioglas med ett microchip och en liten antenn.

Chippet består av 15 nummer efter ISO-kod. De första 3 är landnumret - Sverige har 752. Kan också betsår av 000 eller 9.. och kommer då från store firmor och blev importerade. Ett chip är alltid "tom" och aktiveras genom av första avläsning.

Ett chip ska sättas mellan skulderbladen och ska då kaplas in av vävnaden men hamnar ibland för nära huden och kan då vandra och kännas.

Jag vet inte vad som hände. Det borde inte finnas trasiga chip och det borde ha blivit upptäckt av chipparen direkt vid kontrolläsning. Ett chip kan inte avkoderas. Nånting gick fel. Din katt hade verkligen otur. Nåt fel vid chippningen, en misslyckad tatuering och sedan rymde den. Bra att katten fick ett nytt hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Slashignore
2012-08-23 10:18
2

Jag känner katten när jag tvättar honom för då kommer man ner genom den 5 cm tjocka pälsen. Tattueringen är inte bara suddig utan nästan helt väck. Syns bara en lite grön sörja.

Hon som omplacerade katten till mig letade i flera månader efter ägaren utan resultat. Vi tog katten när de hade gått så långt att hon funderade på att avliva katten för att hon själv hade för många. Så jag är bara glad att jag fick chansen att ta hand om honom så att han får det liv han är värd. Han är världens finaste men lataste katt Skrattande

sagan
2012-08-23 11:01
2

Men prova att lysa från baksidan och se om du kan se något bättre som jag skriver. Hålen som gjorts blir mer framträdande och man har goda chanser att läsa av i alla fall något av det som är tryckt. Jag har själv på detta sätt lyckats tyda flera öronmärkningar. Det räcker med en diodlampa som man har till cykel. Oavsett så är det ju din katt men det kan ju vara skönt om du hittar ägaren som kan få ett avslut kanske?

MSH
2012-08-23 11:33
0

Åh avslut det önskar nog de flesta kattägare, tänk att få veta VAD som hänt/att allt är bra eller så….?!! Försök försök……

Lena
2012-08-23 17:19
0

Mystiskt det här! Är du 100% säker att det är ett datachip då känner? Som andra skrivit kan inte ett chip avmagnitiseras då det inte är gjort av magnetiskt material. Visade det någon form av information när man försökte läsa av det med chipläsaren?

Man skulle önska att katten kundet tala om vad den varit med om!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Carina-J
2012-08-23 17:53
1

#16 Intressant läsning. Vad mycket man får lära sig här! Glad

När vi chippade en av våra hästar, så när chipparen skulle kontrolläsa det direkt efteråt, visade det sig inte alls i läsaren. Läsaren kunde alltså inte hitta något chip = det fanns inget chip enligt den. Och då visste hon ändå exakt var hon satt det. Det blev att chippa om hästen på nytt, med ett annat chip, som turligt nog fungerade som det skulle.

Man får verkligen hoppas att alla som chippar är noggranna och kontrollerar med läsare direkt efteråt. Fel från leverantör kan ju alltid uppstå.

Jag tror att polis/veterinär i det här fallet menade att det inte fanns någon registrerad på chippet. Annars förstår jag inte riktigt hur de skulle kunna upptäcka ett chip som är "tomt".

Även om denna katt fått ett mycket bra hem nu, så kan man inte bortse ifrån att  den även haft ett annat ansvarsfullt hem som sett till att den blivit både kastrerad och id-märkt.

Lena
2012-08-23 18:07
0

#21 När ett djur chipsmärks ingår de i rutinen att kontrollera efteråt med chipläsaren att det fungerar.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2012-08-23 18:13
0

Följande gäller vid resa inom EU:

Djuren ska vara id-märkta med mikrochip

Hundar, katter och illrar som reser inom EU ska vara identitetsmärkta med mikrochip. Observera att ISO-chip ska användas för att du ska slippa att ta med egen scanner. Ett djur som har en läslig tatuering som är gjord före den 3 juli 2011 och har ett pass eller veterinärintyg för införsel där datumet för tatueringen framgår behöver dock inte märkas om.

Slashignore
2012-08-23 19:23
0

Har talat med min mor om hur det var och som jag förstår det så var chippet inte registrerat. Antar att hon sa att det va "tomt" till mig för att hon inte orkade förklara. Tatueringen är nästan omöjlig att tyda och jag har nu suttit länge och letat utan resultat.

Någon som vet vad som skulle hända om jag skulle hitta en ägare nu efter ca 5-6 år? Skulle katten tillfalla den riktigt ägaren eller mig? Med tanke på att hon som hittade honom letade länge och hade kontakt med både polis + vet. så känns det ganska lönlöst… Men allt kan ju hända :)

Lena
2012-08-23 19:29
0

#24 Det förklarar saken! Tyvärr är det ganska vanligt att katter bara blir ID-märkta utan att sedan registreras. Synd för då har man som kattägare ID-märkt sin katt i onödan. En ID-märkning som inte är registrerad fyller inte stor funktion.

Sannolikheten att en ägare skulle dyka upp efter så här lång tid är inte särskild stor. Speciellt inte när de inte brytt sig om att registrera katten.

Slashignore
2012-08-23 19:36
2

Ne det är väl väldigt otroligt om hen skulle dyka upp nu. Men när jag va mindre hade vi en katt i närmare 2 år för att sedan få ett samtal av ägaren som ville ha tillbaks sin katt. Kan ju bara säga att om det hade hänt nu med min lilla dunboll så hade jag ju flytt landet med honom… :(

Alexej
2012-08-23 19:47
2

En katt har man för att katten ska ha det bra. Och om min katt skulle försvinner och jag får veta att den har ett bra hem nu skulle jag aldrig kräva tillbaka den framförallt inte efter så lång tid. Däremot skulle det vara jätteskönt att veta att katten har överlevt och fått ett bra hem.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Slashignore
2012-08-23 19:54
0

Ja det förstår jag, har själv varit med om att en katt försvunnit och senare fått reda på att han blivit påkörd. Skönt att få veta men samtidigt väldigt hemskt såklart.

Thaeri
2012-08-23 21:21
0

Om du hittar en katt och anmäler den som upphitad till polisen tillfaller den dig efter tre månader om ingen ägare kunnat hittas, om du vill ha den då. Detta är enligt lag och gäller oavsett märkning eller ej.

Få du tag i ägaren så har den en månad på sig att kräva tillbaks katten, annars blir den också din. Kan hända att det behöver gå via polisen för att det ska gälla dock.

För en helt omärkt katt brukar det gå ännu snabbare, i vissa fall bara en vecka eller två då det är den tid polisen brukar ge en katt innan de avlivar den om det är så att de måste ta hand om den själva.

Slashignore
2012-08-23 22:55
1

Oj okej… Bra info! :)

MSH
2012-08-24 08:31
0

Så försök…. Ovissheten som kattägare är SÅ jobbig……!!

Slashignore
2012-08-24 09:53
0

Jag har försökt och hon som hittade katten har försökt… Tyvärr tror jag det är ganska svårt med tanke på den tid som har gått :/

MSH
2012-08-24 09:57
0

Kan du ändå inte göra ett sista försök; tänk om ni hittar första ägaren:-)! SÅ glad man skulle bli!!!! Självklart så finns det inga tankar att ta/få tillbaka katten efter så lång tid! Bara underbart att höra att den lever:-)!!!!!!

Slashignore
2012-08-24 10:03
0

Jo jag satt hela dagen igår och försökte med alla olika kombinationer av hans tatuering i registret och olika efterlysningar men ingen katt passar in :/ Kan kolla lite mer imorgon men känns inte som att någon har efterlyst honom.

MSH
2012-08-24 10:08
0

Men det kanske är så länge sedan..? Chippet kanske nu är registrerat … tex så "tänkte" inte jag på det på en gång…. Lycka att få besked:-) !!!