OT -tråden!
Tänkte vi skulle återinföra en gammal tradition som kommit av sig lite på det sista. Nämligen en OT-tråd där vi kan skriva om vad som helst som inte har med katter att göra.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Nu sjunger min semester på sista versen. Har den här veckan kvar, sedan är det dags för den gamla vanliga vardagslunken igen. Det gäller att försöka ta tillvara på det fina vädret vi har just nu. Det har ju varit lite si och så med den saken annars i sommar.
I trädgården blommar det för fullt. Humlor, bin och fjärilar har bråda dagar med att samla in nektar och honung. Grodynglen i dammen växer och börjar få ben. Vissa är redan färdiga små minigrodor. Skräddarna glider fram på ytan av den lilla dammen och har också fått ungar. De är kanonsöta de där pyttesmå skräddarungarna. Man kan knappt se dem med blotta ögat.
En mindre trevlig trädgårdsinnevånare är mördarsniglarna. Isch och fy! De har frodats allt för bra i den regnfyllda väderleken som varit denna sommar. Mördarsniglarna och vissa sorts ogräs är mina fiender. Vi har en sort som påminner om blomman för dagen som gör sitt bästa för att kväva allt annat som växer. Tänk om man kunde dressera mördarsniglarna till att bara äta av detta ogräs! Det hade varit en lyckad lösning!
Budlejan överlevde även denna vinter och står nu i knopp. Att den var så bra på att dra till sig fjärilar hade jag inte trott förrän jag fick dem i vår egen trädgård och kunde se det med egna ögon.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det är nog Snärjvinda som du har i trädgården. Blir ljusrosa blommor och klättrar på andra väster.
#2 Vi har både rosa och vita blommor på våra. Men det är nog den växten. Någon sa att de fick olika färg beroende på jordmånen. Vet inte om det stämmer?
Finns både stor och liten Snärjvinda. Blommorna kan variera lite i färg.
#5 Det kan nog förklara saken. Egentligen är de ganska fina, bara det att de tar över trädgården.
Igår var jag i Göteborg med två av våra katter. De äldsta två; Saga och Tessie som skulle undersökas och behandla sina tänder.
Fick ett par timmar på mig för rundvandrig i min tidigare hemstad. Det pågick Kulturkalas och var fest och marknadskänsla över hela staden. När jag kom till Gustaf Adolfstorg fann jag det pågick en Holländska Blomstermarknad där. En maffig känsla med blommor i krukor utplacerade i fina mönster över stora delar av torget. (Det har jag inte sett sedan jag bodde i Nederländerna)
Oj vilken blommit tråd!
Tack för härliga soliga blomsterbilder! Och grattis Lena på namnsdagen! 
#12 Tackar! Det hade jag helt glömt bort! :)
Hallå Lena på namnsdagens sista minutrar, och tack för tipset! Lockades till Gustaf Adolfs torg av din bildkavalkad av blomstermarknaden, nu lördag eftermiddag. Hade missat att sådan fanns där. Så fint. Och du glömde nämna maaaaten där …. aah, dofter och färger från hela världen i små stånd. (Vi kan glömma en del, australiensiskt t ex.) Det var lite Indien över det hela. Riktigt trevligt. Och god avslutning på sista semesterhelgen. Skynda dit ni som har möjligheten. Sista dagen imorgon söndag.
Hoppas det gick bra för Saga och Tessie också. Får man fråga vilken vet i Gbg som anlitas?
#15 Kattkliniken, Glimåker går vi till när det är lite mera komplicerade saker. Det var tänder och sedan skulle Tessie utredas för hudproblem. Har blivit allergisk verkar det som.
Visst var det fint på marknaden. :)

Börjar bli lite sen afton här, så jag lämnar endast ett tassavtryck i den här tråden efter att nyss ha kommit hem från min hemstad Örebro, där jag har min far och mina närmaste irl-vänner. Trevlig helg, och det känns gott att komma o besöka min far som är hela 94 år! Han bor själv, men de börjar bli svårare för honom att klara av vissa saker, har tipsat honom att ha kattens matplats på ett bord då han har fått svårt att bocka sig. men det är som bekant svårt att få äldre att ändra sina vanor..var och grillade hos en god vän, men tyvärr har mannen i familjen inte speciellt hög syn på katter, vi tog över deras misse när hon var ungkatt - hon hade bajsat i husses säng till en följd av att han blev så vansinnigt arg att bössan hotade. Tack o lov att vi tog oss an henne, Josefin gjorde aldrig något sådant hos oss..hon blev en gammal älskad katt på hela 15 år. När han frågade "hur gammal "skitkatten" blev kändes det gott att kunna svara på den dumma frågan att hon blev så pass gammal som hon blev..tänk att vissa persner fortfarande, idag, 2012 har en sådan krass syn på små familjemedlemmar…trist!:-(
#17 Jag kan bli riktigt bedrövad av vissa människors syn på husdjur, ja eller djur överhuvudtaget. Och just när det gäller katter så är "värdet" på katten så ofantligt olika hos folk. Man kan möta människor som inte ser katter som något annat än skadedjur men ibland tycker jag det är värre när jag upptäcker att människor som man kanske trodde hade bättre värderingar visar att deras husdjur är utbytbara utan att ens blinka. Ja ja nog om elände, det finns många goda djurägare också - som tur är.
Kul läsa denna tråd och vilka vackra blommor !!! Själv håller jag på och målar Friggeboden och fönsterkarmar innan sommaren tar slut. Här börjar likna höst nu. Kallt på kvällarna så fort solen försvinner om den är framme.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!