Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 519 ggr
Leffe
0

Semestertid

Kanske onödigt att påpeka detta här , men jag gör det i alla fall

Kolla så inte ev grannar med katt släpper ut katt vind för våg när de åker på semester. Det är tyvärr väldigt vanligt numera i städerna. Kolla även sommargrannar med katt att de inte lämnar kvar katten vid sommarstugan när semestern är slut

MorganP
0

Leffe, bra tips!

anebit
0

Det är för j*****t att folk inte tar  ansvar för sina djur…….

Fy Fabian vad arg jag blir på semesterfolk som gör så, snacka om IQ-befriade……. Hur kan dom njuta av sin semester när katten går  omkring vilsen och jamar och inte får mat och inte komma in? Usch va lessen jag blir och arg…    GråterSkrikandes

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

modellflickan
0

Håller med! Jag har väldigt svårt att förstå hur man kan ha hjärta att bara dumpa en stackars ensam katt ute vind för våg. Begriper man inte bättre? Tydligen inte. Det är för j-vligt!

vanessa
0

Så sant Leffe. Själv känner jag skräck för hur det blir igen på campingområdena som vi tömt tidigare på "kvarglömda" katter. Så ska se till att de områdena tapetseras. Något även ni kan göra. Material finns här bland annat.
http://www.katter.nu/kattstatus/affischer/kattsamverkan_affisch5.pdf 
http://www.katter.nu/kattstatus/agerasjalv.html

Så sätt upp det i semesterområden och andra lämpliga ställen. Tack, Laffe för påminelsen. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jenna-Gun
0

Jag kan inte förstå att man kan lämna sin kisse vind för våg.

Att fara på semester och njuta av den. Mitt samvete skulle gnaga hela tiden. Det gör det ju bara jag åker till stan över dagen och lämnat kissarna ensamma.

Är det jag som är fjollig eller……

Jenna

JosephineF
0

Kan inte påpekas nog, Leffe!

Erika91
0

Håller med Jossan! Det kan inte påpekas nog!

Nicka
0

Hej..

Vad gör man ??? Har bott här i snart 5 år…Då var det KAOS…katter överallt !! Tog genast kontakt med ordförande ang. katter…som Jag tyckte for illa !! Men..Vad fick Jag för svar ?? Spruta färg på katterna eller ta de till polisen. VA ?? Det var det värsta Jag hört…Ska de stackars katterna BEHÖVA UTSTÅ DETTA !! Usch..det var DÅ..som Mitt intresse kom, för att hjälpa de katter som var här…Jag ringde en massa samtal, till myndigheter osv. men inget resultat !! Fick själv prata med grannar som hatade dessa djur. Att det är VI MÄNNISKOR som gör det till elände. Så nu idagens datum, är det bättre…Själv har Jag aldrig ägt någon katt…Och kan inte lyfta någon…eftersom Jag blivit skrämd, en gång i tiden. Men..Jag har svårt och lider, när s.k. människor KAN vara så hatiska och inte förstå !! Vet inte HUR MÅNGA som har katt/katter idag…Men för 3 år sedan var det 57 lägenheter som hade katt, varav 98 lägenheter totalt. Så Ni förstår hur det var här. Jag är fortfarane orolig, för hur det kommer att bli i sommar och höst/vinter.FörrFörra vintern -23 grader, var det en granne som lämnade katten ute…en hel dag, ev. längre..själv var hon i Sthlm. och tittade på Mamma Mia !!

Jag är väldigt Tacksam..för Råd & Tips..

Alexej
0

Hej Nicka! Välkommen till kattfolket! Var bor du? Kan du inte hänger upp lappar och frågar om det finns kattvänner som hjälper dig att anmäla/förändra situationen? Det måste det finnas. Är man själv kan det blir för mycket och man ger upp! Låter som största problemet är fastighetsägaren som måste ändra ordningsreglar, tex i ett förbud att ha katter utekatter utan halsband.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nicka
0

Att ha halsband, det bad Jag Om då..för ca: 4 år sedan..Och många började med det…Men ?? Det gjorde ingen skillnad. Ett tag funderade styrelsen, att FÖRBJUDA sälja lägenheter till De som ägde katt…Varför ska det gå så långt ?? Just nu, är det endast Jag som hjälper och tänker på katterna. (känns så) För så många som avskyr katt..oj, oj..Går inte att förklara ? Mer än Jag sett hur en del gör..sparkar på de !! Usch..Jag blir bara förtvivlad…Kan ju förstå en del, som har fått så mycket förstört, när de har kissat ner altaner, samt gräver sönder växter…Vart ska katterna ta vägen ? De kan sitta utanför ytterdörren i timmar..ingen som öppnar !! Själv har Jag gått dit & ringt på…ibland har De öppnat…oftast inte !! Själv har Jag diskbråck, svårt att röra på Mig…Men nog hjälper Jag katterna.

Nu är tårarna på G. / Stackars djur..

Nicka
0

Jag missade den viktigaste frågan !! Bor i GävleGenerad

Faxlin
0

#11: Inte så långt från mig med andra ord. Om du vill kan vi slå våra huvuden ihop i ditt bostadsområde för att förbättra för missarna.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

vanessa
0

Vilken hopplös situation du har där du bor. Det finns många bostadsbolag och kommuner som har börjat med regler för hur katter ska tas om hand. När jag har tid så rotar jag fram länkarna och ger dig och Åsa, så ni har lite mer att argumentera om. Sedan kan du Åsa, kanske skicka ett pm till Trullis, då hon arbetar mycket med bostadsbolag och förmodligen kan "språket". /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Nicka
0

#12 Åh…tror Jag svimmar, av LYCKAKyss

Du är en pärla…Så glad Jag blir !! Här i bostadsområdet…INGEN som vill eller vågar !! De tänker mer på sig själv, än på de stackars djuren..

TACK TACK TACK & KramFlört

Nicka
0

TACK !! VanessaGlad

ÅÅÅ..Så glad Jag blir !! Här har Jag tänkt & tänkt så länge…visste inte hur Jag skulle gå till väga ?? Ni är helt underbara !!

Efvis
0

Nicka…har du varit i kontakt med de två kattföreningarna som finns i Gävle?…De kanske oxå kan bistå med hjälp på olika sätt…båda kattföreningarna finns under länkar här på sidan.

Jag är född och uppväxt i Gävle därav en nyfiken fråga….vart i Gävle bor du?

Hälsningar Efvis

Highlandertess
0

Är inte bara i semestertider. Var en familj som bodde i samma område som några bekanta (ute på landet). De flyttade in till stan och lämnade sin katt ute. Bara lämnade honom där och åkte ifrån. Förstår inte hur någon har hjärta att göra något sådant!? Eller glömmer de det direkt bara de inte ser katten? Hemskt! Som tur var så tydde han sig till mina bekanta så nu bor han där och är så otroligt omtyckt som katter förtjänar.

Faxlin
0

#14: Jag pmar mina telefonnummer, så kan du slå en signal. Så ska vi börja fixa till det här med missarna i ditt område.

Jag har också telefonnummren till båda katthemmen. Vi kan kanske åka till dm ihop. ;-)
Kolla lite, prata lite, höra vad de har för möjligheter att hjälpa oss just i ditt område. ;-)

Nu ska det bli ordning för dessa katters skull.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Erika91
0

#8 Åh fy! Att de inte bryr sig eller att nån där vågar följa med dig och kämpa för katterna!
Du är så härligt att du kämpar för katterna!! :)
#12 Härligt Åsa :D
Nu när ni är två så blir det säkert en ändring i katternas vardag :) Fast det tar väl låång tid! Men härligt att ni kommer att slå era kloka huvuden ihop :D
#17 Åh det finns alltför många såna exempel men det var tur att de såkallade "ägarna" bodde nära dina bekanta så att han kunde söka sig till de :)
Han fick till slut ett värdigt liv! Vad bra! :)

JosephineF
0

Jag måste säga att det är BEUNDRANSVÄRT av en person som aldrig haft katt och som dessutom är lite rädd dom att engagera sig på detta sätt! Det är Nicka jag menar nu.. Tänk om det fanns fler som du?

Hawknestgrove
0

Ja, att vi fick hit Nicka, det är faktiskt högsta vinsten! Tänk, Åsa och Nicka, vilket radarpar! Hoppas kemin stämmer! Önskar er all välgång och lycka, och Nicka du har mitt telefonnummer, Åsa har det också, så behöver ni distanshjälp, så skrik till!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Efvis
0

En geografisk fråga igen…vilket område handlar det om i Gävle, där detta pågår?…ena katthemmet ligger ju relativt centralt…och det andra ligger ju cirka 1-11/2 mil utanför stan…i Valbo.

Hälsningar Efvis