Önskar råd och tips
Jag har skrivit om kissen Måns i en annan tråd och har en del frågor till er som har större erfarenhet.
Måns andas väsande ibland och nös en gång igår.Kan det lika gärna vara någon luftrörsinflammation han har (veterinären tror det är urinvägsinfektion pga lite blod och äggvita i urinen förutom många vita blodkroppar).Vi litar på veterinärens bedömning men har efteråt börjat undra om det kan vara fler infektioner samtidigt?
Jag har sagt till tillfälliga matten att hon får hålla koll på andningen och att vi måste avvakta att penicillinet hinner verka.Vi måste göra en efterkontroll senare antar jag.På måndag ska jag dit med Tingeling så jag kommer att passa på att fråga om det.
Apropå penicillin så begärde jag pasta för att det skulle vara enkelt att få i Måns medicinen,det är ju svårt att veta om en okänd katt är samarbetsvillig dessutom är tillfälliga matten ovan med sånt.Han har nu fått sin första dos (förutom startdosen hos veterinär) som han fick utkletad på benet och slickade i sig,skönt att det gick bra.
Nästa undring är om maten.Först tänkte jag att seniormat är bäst,sen tänkte jag att han kanske behöver kattungemat i början det känns som att han behöver extra näring.Vad säger ni som vet mer?Just nu har han "startmat" för vuxna katter och han får ta det lugnt i början för magens skull.Han är förstås väldigt hungrig och jag har tjatat mycket på tillfälliga matten att han absolut inte får äta för mycket nu i början magen måste vänja sig,om han får diarré då får han ju inte behålla näringen så det vore hemskt.
Katter som har en sjukdom i övre luftvägarna får nysningar och snuva. De kan få nästäppa, blir irriterade i halsen och hosta. Kattens hosta är litet annorlunda mot vår. Den sitter med sträckt hals och väser. Om veterinären säger att katten troligen har en urinvägsinfektion är det säkert så men den kan inte orsaka nysningar och väsande andning. Jag skulle tro att han också har problem med luftvägarna.
Men vad tycker veterinären? Har luftvägarna kollats? Att en katt som fått gå ute i kylan har dessa besvär hör väl inte till det ovanliga. Sedan kan katter som hostar ha spolmaskangrepp. Spolmaskens larver vandrar från magsäcken till levern och sedan vidare till lungorna. Hostas upp, sväljs och förs då vidare till tarmen där de sedan utvecklas till vuxenstadiet = maskar. Spolmask hos katt är mycket vanlig. Och främmande kropp i svalget orsakar också liknande symptom men är väl inte så vanligt på katt.
När det gäller urinvägsinfektionen skulle jag inte ge katten torrfoder alls. Den behöver ett foder som innehåller mycket vätska. Ge helst vanlig blötmat. Katter har bara fått mer och mer problem med urinvägarna och njurarna sedan torrfodret introducerades som vardagsmat åt dem.

Måns andas konstigt idag också (ibland inte jämt),ingen mer nysning (kanske det berodde på all päls som flög omkring).Jag tar honom till veterinären på måndag igen och då får veterinären lyssna väldigt ordentligt på lungorna.
Vi såg ingen mask då han kräktes så jag tänkte vi avvaktar lite med spoton-medlet mot mask.Det stod på förpackningen att det kanske inte var helt bra för medtagna katter.Jag gör så att jag tar med det till veterinären och frågar,om han säger att det ska gå bra då kan vi ju hjälpas åt att applicera medlet också.
Tillfälliga matten sa att Måns har bitit henne.Inte hårt,inte alls aggressivt så vi tror båda att det kan bero på att han "inte vet till sig" hur han ska uppföra sig (tacksam och överkelig) och sen har han ju en massa hormoner kvar i kroppen än ett tag.Hon har ingen vattenspruta men får väl använda rösten tills vi fått tag på en sån.
OM det skulle bli något problem med bitandet,vilket jag inte tror,då får han komma hit så får han med annan envis att göra!Micki bits också lite ibland,det mesta är borta nu med hjälp av vattenspruta men ibland glömmer han av sig och blir för ivrig.
Måns ligger under sängen och kommer när hon ropar på honom.Han är nog mycket trött tror jag och hungrig!Jag har sagt till om torrfodret,han får iaf äta lite nu i början av det han fick med sig från dem som matat honom,för magens skull….diarré tror jag skulle bli för mycket just nu,njurarna får ju även hjälp av antibiotika.
Jo du har rätt - det är nog inte så bra för magen att byta mat just nu. Dessutom har hans mage påfrestningen av att få antibiotika också. Han kommer nog att få tillfälliga magbesvär av den. De av mina katter som fått antibiotika har ALLTID fått mag-/tarmbesvär med magont och diarré. De goda tarmbakterierna dör ju också av antibiotikabehandlingen. Det lär vara bra att ge en produkt som innehåller tarmbakterier men jag har aldrig prövat det. Mina katter brukar bli helt bra i sina magar efter att behandligen är över. Under tiden brukar de vara litet ledsna och mindre sällskapliga. Man ser att de har ont i magen.
När det gäller att Måns biter så tror jag att det kan vara "kärleksbett". En del katter gör så när de vill visa hur mycket de tycker om sina människor. Jag har katter som kan göra så ibland men det är något som de bara gör när de verkligen vill visa hur mycket de tycker om mig. De betten brukar inte var så hårda men det finns katter som biter hårdare när de ger sina ägare "kärleksbett". Det varierar från katt till katt. En viktig sak, man ska naturligtvis inte fya eller skrämma en katt som visar sin tacksamhet och tillgivenhet på detta sätt. Annars kan busiga katter tycka att det kan vara roligt att bita i händerna men då får man uppfostra dem.
Jag tycker precis som du att det är bra att vänta med maskmedlet tills Måns mår bättre. Det är ju ändå en påfrestning för hans kropp att bli avmaskad och han är uppenbarligen inte i så bra form. Min lilla hemlösa kattunge fick inte heller något maskmedel förrän jag var säker på att han var frisk och mådde bra. Hoppas att Måns ska klara detta. En sak som jag (helt ovetenskapligt) tycker är bra för sjuka katter är värme. Katter känner ett speciellt välbefinnande om de har det väldigt varmt och det verkar som (min egen erfarenhet) att värmen kan göra att en katt tillfrisknar snabbare.
Det är ju inte alls omöjligt att han kan ha en till infektion, Mikro hade ju både urinvägsinfektion, inflammerad lever och lunginflammation samtidigt. Han fick ett jättebra foder av Stefan som just skulle vara bra när han var så risig, en typ av RC veterinary "rehabiliteringsfoder". Det var snällt för kroppen och gav samtidigt den nödvändiga extra näringen.
Hoppas han mår bättre snart!
Helen

OK,bra att veta om kärleksbetten!Har ju förstått nu att hankatter inte alls är som honkatter,Micki har lärt mig mycket!
Det jag menade med att använda rösten är att "pipskrika" och flytta bort benet ungefär…bara så han förstår att man inte gillar det och absolut inte så kissen blir jätterädd.Det första jag sa att hon ska göra är att ha på sig långbyxor,jag har ju märkt på Micki att han inte biter i kläder bara i skinnet och det är samma sak med Måns.Jag har fått för mig att det också kan vara ett sätt att på samma gång visa kärlek och tigga uppmärksamhet,kan det stämma tro?
Micki har respekt för vattensprutan..jag har inte använt en hård stråle utan bara en dusch mest när han trott att han ska leka med fötte/händer,antar att det är "överraskningsmomentet" som också skrämmer lite…iaf så räcker det med att hålla vattensprutan i handen numera,då springer han iväg.För övrigt så har jag duschat honom kanske 6-8 gånger alltsomallt,inte mer.
Micki han är ju busig också och trodde att det är OK att leka med fötter och händer…men det är sällan det händer numera,däremot strimlar han myntamöss och en "kattpinne med fjädrar" varar inte länge här…
Det är lite svårt med balansgången medicin och mat,jag tyckte också att han skulle kastreras direkt pga att han har kissat inomhus tidigare och då är det inte roligt eller enkelt att hitta nytt hem till honom utan att kastrera.Det var meningen att han skulle fått en injektion med maskmedel men det var slut.Kanske det var bra?Då hoppas jag förstås att det inte är mask i lungorna.Längtar till måndag.