Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2919 ggr
vargmamman
0

mjaus torrfoder

är det OK att ge..mina små pyren verkar inte gilla rc..jag har testat friskis men det verkade inte passa,rc gav jag men det är trögt..testade nu mjaus torrfoder och det verkade domälska..men jag har bara hört att det INTE är bra att ge katter torrfoder från mataffärer..men de får ju även mjaus blötmat..

vad ger ni för blöt resp torrfoder till era missar?..får de vanlig mat från er oxå (mina småttingar får det)..

Sidentass
0

Mina missar äter mjau torrfoder…det  har dom gjort länge och dom har inte mått dåligt av det..förutom när Lassie äter för fort som han har en tendens att göra….

Sidentass

vargmamman
0

ok skönt höra..man bara hört massa rykten att den maten man köper i mataffären ej ska va bra..men samtidigt så har jag haft katt innan och de fick bara friskies då*S*..men nu är det ju snack om vad som är bra och geoch inte ge till missarna.

Tezza
0

Mjau blötmat skulle jag ha gett mina missar. Ger man torrfoder så kan katterna få i sig för lite vatten plus att det är ex spannmål i torrfoder som katten i allafall inte kan tillgodogöra sig. Blötmaten innehåller inte spannmål och massvis med vätska. Vill du ge torrfoder så kan du testa Orijen som inte innehåller spannmål. Vad jag har hört så ska mjau torrfoder och RC vara likvärdiga, bara priset som skiljer.

vargmamman
0

de får torrfoder och blötmat + vatten dricker de bra och iblandlite kattmjölk:D..

svårt det här med kattmat tycker jag för svårt att tvinga i dommat de ej gillar heller*S*

Sidentass
0

Kan tillägga att mina missar käkar även burkmat..torrfoder står alltid framme så att dom kan gå o knapra när andan faller på…sen är dom alltid på alerten när vi själva lagar nåt extra gott..dom vet att det brukar ramla ned godsaker från mattens plats…vatten..alltid friskt vatten i skålen..

CarolineO
0

Min får Friskies torrfoder, det är det enda hon äter, men det måste vara mer än en sort, så man blandar annars passar det inte lilla madame!   Men ingen blötmat, utan sen får hon vår mat för resten =0)    Också massor av skinka o mjölk!!!

vargmamman
0

skinka  är gott*S*..fast favoriten deras har blivit kalkonpålägg ..jisses va de smaskar*S'

JosephineF
0

Mina äter Bilanx och Friskies. Bara torrfoder eftersom dom dricker så bra. Men då kan jag svara med en fråga; är kattmjölken på afärren något att ha till kissarna eller är det något kattmatsföretagen försöker lura på folk för att tjäna pengar? Någon som har några åsikter om detta?

Skulle vilja ge mina små godbitar från köket, men Hamlets mage tål inte det och jag kan ju inte vara orättvis och bara ge Sigrid. Så bägge äter enbart kattmat..

vargmamman
0

fick svaret av vet att ge dm kattmjölk medans de är kattungar..jag köpte whiskas nu men jag vet ej om rc är bättre..

nääman ska va rättvis..köp nån god kattgodis istället som belöning ibland:)

CarolineO
0

#8. Svärmor testade Whiskas "kattmjölk" men jag vet inte om det var någon skillnad, inte vad vi kunde märka i alla fall, men kanske katten….

Nä, jag tror att det bara är snick snack för att de ska sälja mer, kommer man inte på ngt nytt får man stjäla ett gammalt, fungerande koncept och göra om det lite *s*

Hawknestgrove
0

Min åsikt är att har inte katterna specialbehov, så är väl Mjau det bästa alternativet. Svensktillverkat och en liten slant till kattfonden. Men man får vara lite försiktig, då näringsvärdet är väldigt högt. Vad jag kan se, så är magnesiumhalten låg och bra.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

vargmamman
0

oj..ok ..vadå näringsämnet högt?..kanske dum fråga men vad händer med kissarna då om det är för högt?

Hawknestgrove
0

Ja, protein och fetthalt i vuxenfodret är högt, så det är väldigt näringsrikt. men som sagt, magnesiumvärdet är lågt och det är bra.

vargmamman
0

jag har köpt för kattungar just nu:)..menok då förstår jag.

Sidentass
0

#7hi,hi…kalkonpålägg är en historia utan dess like här hos ..när det tas fram, får man plocka bort allt vad man är är rädd om, högt som lågt….att påstå att det blir sjöslag här är bara förnamnet…då går det en aning vilt till, och man bjuds på många skratt…sambon firar snart födelsedag, då brukar det vara en enkel ide att servera kallskuret…vi har dock ändrat planerna, i tanke på att gäster kanske inte skrattar åt samma saker som jag..*L*

Sidentass

vargmamman
0

*S*..jag har märkt att det verkar dofta gott när jag öppnar paketet medpålägget..för snabbt som ögat har jag 2 gallskrikandes kattungar som springer runt benen..ja va gör man förutom att le:D

Hawknestgrove
0

Aha, du har köpt föräldrafritt…..J o det är ju bra foder….Mjaus bebiskäk heter Föräldrafritt…..

vargmamman
0

ja så hette den nog:)..de får det tills de växt till sig..blir ju 10v nästa vecka..guud va tiden går fort..redan haft dom 4v snart:D

Alwyn
0

Om du tittar på undersökningar som gjorts för katter och den kattmat man hittar på matvarubutiker så ser man att Friskies är nåt av det sämsta men kan ge sin katt i matväg. Det saknar vissa saker som katten behöver för att hålla hälsan uppe. Jag tycker inte det är försvarbart att ge sin katt det bara för att den tycker om det. Inte när det finns så mkt annat att prove ge.

vargmamman
0

menar du mig?..jag ger inte katten friskies men ja jag gjorde det till mina andra katter och de mådde bra utan problem med hälsan..nu har jag börjat anv mjau..

JosephineF
0

#19 Ojojoj, det visste inte jag.. Då får dom smaska Bilanx framöver då..

karins
0

Mina katter små som stora får royal canin eller Hill´s. Det är dyrt, men det är dom värda.

Alexej
0

Vet inte om min inställning är fel, men jag köper olika hela tiden. Ibland billig, ibland dyr. Ibland tycker den ene mer om det eller den andre det. Vad jag menar, jag vill inte heller äter samma mat hela livet och tror därför att det är tråkigt för en katt att få hela tiden samma mat, samma smak. Därför varierar jag hela tiden. Är också bästa reklamkunden, köper mycket efter förpackningens utseendeGlad. Det enda jag har märkt att mina katter inte är förtjust i mjaus runda burkar. De köper jag inte mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

vargmamman
0

menar du de stora mjaus burkar (runda)..de älskar mina missar:)..jag köper samma mat med olika smak varannan dag (1burk å 2 dagar)man borde kanske variera som du säger

Alexej
0

#24 vet inte, tror att många inte tycker det är rätt. Bara min känsla, att det måste vara tråkigt att äta samma mat hela tiden. Fördel är kanske om man köper en kattmat som inte är bra ur näringsinnehållets synvinkel, då får de nästa gång nåt annat. Mina katter giller omväxling, tror jag. Den ena äter ändå bara hundmat (torrfoder) och mina hundar får också olika hela tiden. Men katten envisas ändå och hundarna får väntar. Fördel är att jag behöver inte ha dålig samvete för billigmat, nästa gång blir det kanske nåt dyrare. Och dyr är inte alltid bäst…Mina får torrfoder så mycket de vill och burkmat på morgonen.Glad

Ja, det är de stora mörka burkar. Det är nånting med de som de inte gillar, men duger om inget annat finns. Samma gäller på katthemmet. De får olika sorter hela tiden pga matgåvor, men mjaus runda burkar är inte populära. Men där finns det katter som tex bara äter whiskas, annars äter de inte och då får de det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Simson
0

Jag köpte olika märken på mat också för att variera för katterna…just för att jag inte orkar äta samma mat var dag…trodde det funkade så för katter också…fick tillsägelse av både vet och djuraffär att det är bättre att använda samma typ av mat hela tiden får då ställer kattens kropp in sig på den…

…oj nu fes en av grabbarna!! Huga!! Det luktar! Pust!…

…och mår bättre på det sättet.

En fundering…länk till undersökningen på kattmat? Är det någon som har en sådan? Vill titta på hur Shebas ligger till. De runda metallburkarna. Speciellt den med kycklingbröst är mina vansinnigt förtjust i! Det är lite trögt att få dem att äta men just kycklingbrösten hos Sheba slåss de nästintill om!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

vargmamman
0

jo det är klart men mina små får ju min mat oxå så det kanske jämnar ut sig i slutändan*S*

olika frånolika katter precis som människor:)

Alexej
0

Men mina katter får aldrig min mat (är själv hungrigFlört), kanske nån bit ost eller skinka. Vill inte har en massa tiggande djur och sedan är det ofta för kryddat eller saltat. Och det funkar, de vaknar först när jag öppnar en burk…

Tezza
0

Mina katter får inte heller min mat, men rå mat får de, så som hjärta, njure och köttfärs. Det är en delikatess här

Simson
0

#29 De får fryst köttfärs då??

JosephineF
0

#26 Hahaha! Du ÄR bara för rolig!!!! Ta och berätta för veterinären du att dina killar släpper sig oavsett vad dom är inställda på för mat!! *ramlar av stolen*

Erika91
0

Min katt åt foder från mataffären men det fick vi sluta med nu ett halvår senare eftersom han drabbades av urinsten…Så nu måste han äta ett foder från Canada för njustenen…men när vi var med Sverker hos veterinären så sa hon att det torrfodret i matäffären inte var bra för det bildades lätt njursten…fast det beror ju på om katten har lättare att bilda njurstenar,,,
Haha, Sverker han får fisk när vi äter, chickenmack nuggets, ägg och skinka med..

[Kattsamariten]
0

Har alltid fått höra att det som står först i innehållsförteckningen är den ingrediens som det är mest av i torrfordret.  I många torrfoder som man kan köpa i mataffären står att läsa….spannmål som första ingrediens. Med undantag av Bilanx och Mjau torrforder om jag inte minns helt fel. Katter är ju köttätare, så jag tror på att det bör åtminstone vara kött, eller åtminstone köttbiprodukter alt. fisk som huvudingrediens i torrfodret.

Simson
0

#31 Det är väl ok när han är på golvet som just hände när jag skrev i #26 men när man sitter med honom i knät eller bär omkring han eller lyfter upp han för att pussas DÅ är det mindre kul när han lägger av en riktig rökare! Glad Det är kanske bevis på att jag behöver byta foder?! Skrattande Fast ingen av de andra fiser…Fundersam

JosephineF
0

#34 Haha, vilken häftig katt! Fast om sanningen ska fram så är Hamlet en fena på att lägga dom olägligt han med =) Grabbarna, precis som karlar ;)

karins
0

När jag lagar fisk eller kyckling till middag står mina 6 katter och jamar vid spisen. Så när vi äter fisk eller kyckling får dom oxå det.Annars får dom ett sånt besvicket uttryck i ögonen och lägger huvudet på sne, som om dom undrade, men vi då?

storAnnette
0

Jag brukar också dela med mig av kyckling och fisk men jag tillagar det särskilt utan kryddor.Innanmätet från kyckling kan man t ex steka bredvid när man grillar sin egen.

Det händer inte så ofta att katterna får sånt,mest blir det kattmat och de får Mjau torrfoder men jag tänker köa Orijen snart,hoppas det är bra.

Jag har alltid både blöt- och torrfoder hemma för man vet aldrig vad de tillfälliga kattgästerna önskar,sen tror jag att blötmat är godare så de får det en gång per dag (frukost).

karins
0

Ja just det, jag special kokar förståss oxå katternas fisk och kyckling. På Fredagar och lördagar är det fest då får dom blötmat whiskas eller Pussi. Alla andra dagar torrfoder och vatten.

Sidentass
0

#36- skrattar allt lite igenkännande här..så fort jag tar fram skärbrädan o börjar att skära lök,så blir det ett rännande ner här för trappen..inte för att dom vill ha lök heller..neeej då..men dom vet att när den hackas så kommer snart köttfärsen fram! och när den är framme är det sjöslag här i köket! Men…mina små pälsklädda juveler hör på ljudet  vem som stökar i köket..är det hussen så slumrar man vidare…är det matten..så är det rusning…när matten härskar i köket vet katterna att det serveras godsaker så det står härliga till….

Sidentass *kan bara inte låta bli att skämma bort de käraste man har*!

karins
0

Nä vad gör man inte för sina små älsklingar:-)

JosephineF
0

Angående innehåll och ditten och datten i fodren så klistrar jag in denna text från Bilanx sida om deras indoorfoder om någon är intresserad;

BILANX Indoor är specialutvecklat för katter som huvudsakligen lever inomhus. Fodret har måttlig fetthalt för att minska risken för övervikt och innehåller milda råvaror som lax, kyckling och ris. BILANX Indoor är urinförsurande och bidrar till att understödja urinvägsfunktionen och ett normalt urin pH. Fodret innehåller dessutom ingredienser som bidrar till att understödja avlägsnandet av hårbollar. Dessutom minskas avföringslukten i kattlådan eftersom fodret innehåller yucca.

Användning BILANX Indoor rekommenderas till katter som huvudsakligen lever inomhus. BILANX Indoor rekommenderas också till överviktiga katter då det har en måttlig fetthalt och till  långhårs-katter som får hjälp att bli kvitt hårbollar.

Ingredienser Lax (min. 16 %), kyckling (min 14 %), ris, majsgluten, majs, kycklingfett, vete, vetegluten, cellulosafibrer, dextros, betfibrer, hydrolyserat fiskprotein, fosforsyra (urinförsurande), öljäst, vitaminpremix, salt, DL-metionin, fruktooligosaccharid, taurin, kaliumklorid, vitamin C (mikroinkapslat), EEC antioxidanter och konserveringsmedel, organisk zink, järnoxid, yuccaextrakt.

Taget från bilanx.info

Jag antar att detta betyder att det är mest lax och kyckling i fodret och inte spannmål? =) I Coops Optimal Balance står vete överst, det är ju inget vidare. Och dessutom kollade jag upp det fodret på nätet och på hundfodret har det visat sig att innehållsdeklarationen inte överrensstämt till 100% med innehållet så då kan man väl anta att det är samma för kattfodret?

Det blir till att låta katterna äta Bilanx framöver, jag kan ju ge dom olika Bilanxsmaker för variationen..

vargmamman
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

så här står detpå mjaus föräldrafritt

Användning: Helfoder för unga katter. Serveras torrt tillsammans med en skål friskt vatten.

Innehåll: Kött- och köttbiprodukter (varav minst 4% färskt, svenskt kött), spannmål, fett, vegetabiliska proteinextrakt, mejeriprodukter, mineraler, vitaminer, melassjäst.

Berikningsmedel, tillsatt mängd per kg: Vitamin A 10000 IE, vitamin D 800 IE, vitamin E (alfatokoferol) 55 mg. Tillsatt mängd koppar 2,0 mg (kopparsulfat). Energitäta råvaror skyddas av EU-godkända antioxidanter. Mjau Föräldrafritt innehåller alla de vitaminer och mineraler din unga, växande katt behöver.

Näringsvärde: Protein 35% (därav taurin 0,15%), fett 15%, kolhydrater (NFE) 33%, växttråd 2%, mineraler (aska) 6% (därav kalcium 1,3%, fosfor 1,1%, magnesium 0,09%), vatten 9%. Omsättbar energi 1530 kJ/100g.

ärdet bra eller dåligt?

JosephineF
0

Ja, Gunilla eller nån som kan =) Tolka näringsvärdet åt oss! =)

Simson
0

#42 Vad söta fröknarna Bus är!!! Oavsett vilket foder de äter!! =)

vargmamman
0

visst är de:)..

jo de växer ju det är huvudsaken men kul och veta vad innerhållsförteckningen menas egentligen ..

[Kattsamariten]
0

I dagsläget kan man nog nästan likställa Bilanx med torrfoder från Royal Canin, Hills, Iams mfl. 

Utan att ha doktorerat i ämnet….Vad jag vet ska man ska se upp med för höga halter av fosfor och magnesium i fodret, det bildas kristaller i urinen om den inte är tillräckligt sur. Man ska försöka sträva efter en jämn nivå (runt 6) på ph-värdet i kattens urin. Animaliskt foder ger lägre höjning av ph än vegetabiliskt foder. Och ju större/färre måltider desto högre ph, därför är det nog bra att kunna ha torrfodret framme hela tiden och naturligtvis tillgång till vatten. Då äter katten förhoppningsvis, om den inte är ett matvrak, små måltider dygnet runt och ph värdet kan hållas på en relativt jämn nivå. Om katten även äter "blötmat" så får den ju samtidigt i sig vätska.

JosephineF
0

#46 Tack för den upplysningen! Det var bra att veta! Då kan jag med gott samvete ge mina missar Bilanx framöver. Möjligen kan jag tänka mig att ge dom Mjau torrfoder uppblandat med Bilanxen..

vargmamman
0

är det förhöga halterfosfor och magnesium i mjaus torrfoder?..förlåt tjatet men kul och få reda pålite:)

[Kattsamariten]
0

Mjau ligger på samma nivå som Bilanx vad det gäller fosfor, det som skiljer är magnesium. Mjau = 0,09 Bilanx= 0,06.

Det bästa vore väl att få tag i ett foder med mycket rent kött, men jag känner inte till nåt riktigt bra, nån här kanske vet om nåt superduper torrfoder. Brukar ju oftast vara kycklingmjöl, fiskmjöl mm. Sånt innehåller en hel del ben, det gör att det kan bli lite höga halter av bl.a fosfor och magnesium. Hur som haver, magnesiumhalten bör i alla fall vara rätt balanserad för att undvika att urinsten bildas. Det flesta bra torrfoder tror jag ligger mellan 0,06-0,08.

Tezza
0

#49 Orijen www.orijen.se

Superduper foder vet jag inte men helt klart det bästa torrfodret, Eukanuba är oxå ett ok torrfoder. Men mjau blötmat är bättre än torrfoder, oavsett.

Alexej
0

[Kattsamariten]
0

Läste i SVT länken att många fodertillverkare slår ihop alla mineraler och anger aska. Såg att Orijen har bara angett magnesium speciellt, sen aska. Orijen verkar ju ändå vara bra med tanke på att man anger riktigt kött/fisk, inte biprodukter eller mjöl av densamma, som huvudingrediens. Jag tycker det är svårt med kattmat, det är som en djungel med alla dessa tillverkare/märken. 

Då är frågan…gillar katterna Orijen? Och är det någon här som tillverkar egen kattmat?

vargmamman
0

ok men eftersom mina små INTE verkar gilla rc så tänkte jag att mjau kunde va bra..får kolla vidare då:)

tack för era svar

vanessa
0

#42 Eftersom det står om köttet 4% men inte säger hur mycket kött det är i fodret så skulle jag dra öronen åt mig. Är det enbart 4% eller mer? Och i så fall hur mycket mer. Bara en suddirull eller massor? Skulle inte använda mig av det fodret.

Angående at servera olika matsorter så är många katter lättpåverkade och magarna blir upprörda. Mina äter RC, mår bra och lättar aldrig på trycket om man säger så :-). Ska prova Orijen, det verkar kanon. Då blir det långsam övergång. Det vill säga blanda med fodret de äter idag och sedan gå över mer och mer till det nya. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

evangeline
0

Skulle bjuda in Scout från katter.nu till denna tråd men tar mig inte in på sidan. Hon är väldigt kunnig vad gäller katters näringsbehov och vad som är bra och inte.

Det jag tänker på när jag ger missarna mat är att deras magar kräver rutin, samma tider och inte för olika mat varje dag. De har ett känsligare matsmältningssystem än människor. De bör inte äta ex. vis skinka (för salt), matrester (salt, kryddor) osv för det är inte nyttigt för dem, även om de älskar det :o).

Ger RC Young Male som vi köper hos veterinären. Den motverkar njurproblem och diabetesproblem när de blir äldre. Den är speciellt för kastrerade katter och funkar även på kattflickor, trots namnet. De har aldrig haft så bra magar och så bra päls! Inte ens Musse med hans trasselmage har reagerat.

I blötmat ger jag Mjau, antingen burk eller tetra.

Jo! Det skulle jag ju säga: Shebas kycklingbröst är ju mer som godis, innehåller ju inget taurin som kisse behöver. Så det ska man alltså inte ge varje dag. Men det är så gott tycker även mina busar!

Helen som också brukar fastna i kattmatsdjungeln….

Ps) Läs gärna vad Scout skriver om kattmat på katter.nu forumet…..

Hawknestgrove
0

Här kan du läsa om vuxenfodret

Tezza
0

#52 Min katter gillar Orijen och jag gör även egen mat till dem, barf. Casper äter Mjau blötmat 2 gånger om dan och Orijen 1 gång, Milda vill helst bara äta barf men får äta orijen en gång om dan för att min frys inte får plats med så mycket barf och Cosmo äter barf 1g orijen 1g och mjau 1 gång om dag. Casper är den ända som inte tycker om barf och det är därför jag köper mjau till han mjau. Orijen får de för att jag reser ganska mycket och då mycket lämpligare att ta med.

På sidan länkar finns det en länk till Matildas kokbok som handlar om barf, den är jättebra.

Hawknestgrove
0

Näör det gäller köttbiprodukter, så skall man inte vara rädd. det är sånt som vi människor inte klassar som ätbart, men är fullt gott egentligen. Lungor, t ex, är superfin mat, men vi gillar det inte. återkommer med lite funderingar om köttbiprodukter i en separat tråd här….

Alexej
0

#55 Det är säkert bra med samma routiner och samma mat, men mina har nog järnmagar, de fisar aldrig (men den ena hunden…). Och på katthemmet får de också olika mat,iaf de flesta. En del tycker inte om den ena sorten,men äter den andra. Och har man inte provat fram sig, då är det inte kul för katten med en sort som kanske är nyttig och katten äter den bara för att de får inget annat

Simson
0

#35 Aha! Det är inte fodret det hänger på utan könstillhörigheten?!! *ASG*

#55 Det var det jag menade i mitt tidigare inlägg…rutinen på maten för katternas skull…när jag blev upptagen med att Indy fes så in i bängen!Skrattande Han/de har fått en liten påse Bozita till helgen och den blir de dåliga av tydligen.
Förstod nästan att Sheba kycklingbröst var som godis! Ledsen det är så otroligt populärt här hemma!

#58 För mig som är vegetarian och inte har en susning om mycket vad det gäller kött är info om allt bla köttbiprodukter nyttig information.
När Indy skulle växa upp skulle han ha köttfärs och välling morgon och kväll. Visste inte alls att köttfärs skall vara fryst innan de får äta den. Suck vad lite jag minns från högstadiets matlagning. Ledsen

karins
0

om katten äter rått kött som inte varit fryst är det risk att de får mask eller…?

Tezza
0

#61 Den flesta maten i affären har redan varit fryst, men på det som jag är osäker på brukar jag frysa för säkerhets skull.

Simson
0

#61 OM jag inte hade haft en sådan gigantisk TEFLONhjärna så skulle jag ha kunnat svara dig…tre dygn skall köttfärsen ha varit fryst för att…basseluskerna…i färsen skall ha dött. Det är det närmaste min hjärna kommer ihåg. Generad

Hjälp mig någon att förklara…

vanessa
0

#59 Visst är det säkert trevligt med olika sorters mat. Men med tanke på att de i sin forntid var jägare så fanns det inte så mycket på menyn för dem. En del specialiserade sig på möss, andra på sorkar och som extra godis blev det en fågel. Tror inte att de har samma smakbehov som vi. Människa och katt är trots allt helt olika varelser. 

Bara en tanke jag funderar på. Så man kan ju ge samma mat, och sedan sticka åt godsaker då och då - som en fågel som hamnar i klorna på en bra jägare. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Tezza
0

#61 Har oxå hört nått liknande, fast det beror oxå på vad det är för kött. Så det är bara att frysa för säkerhetsskull, det gör jag.

Jag vet oxå att att katter som äter Barf är mindre drabbad av mask än andra katter. Jag har barfat 2 av mina katter i snart 2 år och de har aldrig haft mask.

karins
0

Brukar köpa sill till mina katter ibland. Kanske bäst att frysa den ett tag då, innan dom smaskar i sig den.

Alwyn
0

Katter har inte i närheten av vårt antal smaklökar heller så det går lixom inte att jämföra så rakt av.

JosephineF
0

Puttar upp för Miss Kitten! =)

Alwyn
0

Var hittar man Mjau föräldrarfritt??? Jag har aldrig sett det i Ica eller Lidl eller Konsum iaf.

JosephineF
0

#69 Jag köpte mitt på Citygross. Det finns inte på Willys heller. Citygross har ett himla bra sortiment faktiskt, vad gäller djurartiklar..

Faxlin
0

Inflikar bara en sak när det gäller mjölk till katter. Det bästa man kan ge dem är att köpa det i vanliga kylen som är laktosfritt för människor. Den som whiskas har är låglaktos men inte laktosfritt. Och katten behöver laktosfritt om mna ska ge dem det.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Erika91
0

#71 Tack för kunskapen Åsa :)

JosephineF
0

#71 Kalas Åsa! Det har jag ofta funderat på! Då ska jag testa den laktosfria mjölken, tack för tipset!

Hawknestgrove
0

Sophia, Mjau bebisfoder bör finnas. påse som är liten och turkosfärgad på framsidan. Stå på dig! Fråga och be att de tar hem! Annars så tar du kontakt med Mjau på www.doggy.se och säger att det inte finns i de butiker du går till.

Gullan402
0

Mina katter äter Friskis torrfoder, Loke vägrade äta nå´t torrfoder när han kom hit (förutom hundens Tasty…) De har alltid tillgång till torrfodret + vatten. Blötfoder får de ICAs eller konsums egna, en liten klick när de varit ute. Kan inte ha det framme eftersom hunden slukar det. Alla djuren får även matrester eller tillagade "biprodukter". Mina kissar dricker även vanlig mjölk, slattar som blir över efter barnen, UTAN att bli dåliga i magen.

Men en liten fråga, jag har läst att katter absolut inte får äta hundmat (de kan visst bli blinda tror jag att jag läste) ni som både har hundar o katter hur håller ni isär deras mat? Katterna går ju fritt inne….

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

Så vitt jag förstår, så måste taurin extra tillföras om man ger dem hundmat. Men om de går och nallar så gör det inget. Vi har en söt ritual härhemma, när Janne skall gå ut till Zita(jämthunden) med mat, då sitter lilla Ebba så vackert och väntar. Hon vill ha En kula. ibland leker hon bara med den, men ibland så äter hon upp den med god aptit. hon våldför sig även på säcken med hundmat. Vår gamla kisse, som blev 17 år, åt enbart hundmat på burk de första tio-tolv åren. hon gillade det. Wift skulle det vara, Vov gick inte. Men det är klart, hon kompletterade med egenhändigt fångad föda också.

maggan47
0

Coop och Konsum har Mjaus sortiment av burkar, tetror, samt torrfoder, alla sorter, däremot har ICA , inte det, mina äter Mjau i tetra, sam tjejerna äter Mjaus torrfoder Maggan47