Föreläsning i skola?
Jag undrar om det finns någon har som genomfört, hört talas om eller varit på föreläsning om kattstatus i en skola? Då menar jag grundskolan. Jag tänkte lite på det häromdagen att sådant som djurs värde är något som grundläggs i tidig ålder och att det kanske vore till stor hjälp om man åkte runt till skolor och pratade om det med eleverna. Kanske kunde man på det viset förhindra att det blir något sådant som "sommarkatter" och annonser där katter ges bort för att "barnen tröttnat". Vad tycker ni om det? Måste man vara utbildad eller "officiell" person inom någon förening för att man ska kunna genomföra något sådant?

Vi har projekt Rede (www.rede.se) där en massa bra material finns och är riktat till barn i åldrarna kryp till 10 år. Det ska spridas ut till lärare och rektorer över hela landet, för det är kostnadsfritt vad det gäller materialet, och ingår i lärarplanen. Så titta in där och hjälp till att vidarebefodra det hela. Sedan så är det väldigt bra att gå ut och prata med barn i alla tillfällen. På vårt katthem så brukar dagis och skolor komma på besök för att lära sig lite. Alla sätt är bra :-).
Skulle så många föräldrar sluta röka om det inte vore för vad barn lärt sig i skolan om lungcancer och så. Tveksamt. Så barn är en underbar målgrupp som vidarebefodrar till föräldrarna. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Gunilla, jättebra skriven!
Highlandertess, jag gjorde liknande när min son gick i grundskolan. Hans lärare gjorde nån schema för mig och så gick jag rund i alla klasser och pratade om mobbing, könsord osv. Var rätt kul, fast jobbigt. Men det var väldigt uppskattad av eleverna. om du inte har någon kontakt dit, frågar bara rektorn om hjälp. Just grundskolorna uppskatar egeninitiativ.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Nej,jag har aldrig hört talas om någon som föreläst om katter i någon skola.På tiden att det händer!
Några tips kan jag dela med mig av (brukar informera bl a i skolor om funktionshinder):
Man måste absolut inte vara någon officiell person eller företräda någon förening även om det ofta är enklare då,kontakta lärare/rektor och kolla om intresse finns
Var gärna två personer med olika perspektiv och kunskap/erfarenhet,det blir mer intressant och man avlöser varandra (man blir törstig av att prata)
Ge tid för frågor från publiken
Man måste inte vara expert för att prata,däremot väl insatt och engagerad
Ha med bra infomaterial plus uppgifter om hur de själva beställer sånt (självklart också om t ex katthem i närheten)

Gunilla, du är nu officiellt min senaste idol, applåder! Vilket arbete du gör med bokstäverna. Oj, vad otroligt. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Jag höll i en föreläsning om illrar på en skola i förrigår. Så det går faktiskt bra att komma med sådana här förfrågningar till skolor. De fixar så man kan vara ute (om man har djur med sig), och sista veckan i skolan brukar vara lite lugnare, då kan föreläsningar vara bra. Lärarna slipper en massa jobb och eleverna lär sig i alla fall något.
Så kanske något att tänka på tills nästa sommar avslutning. Förstår vad men skolor vi skulle hinna beta av den veckan. ;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
Å, det hade ju varit superskoj att göra sånt!! Men tyvärr är man instängd på ett kontor hela dagarna och har inte råd att ta ledigt… *snyft* annars hade jag supergärna gjort sånt på heltid!
REDE är ett konbra material att använda i skolorna. Färdigt och klart, bara att köra igång. #7 Säger som du att det är synd att man arbetar kontorstid, inte så enkelt att ta ledigt för att gå ut i skolorna. Men det vore kul att göra det. #6 Det måste ha varit tacksamt att prata för skolbarnen om djur kan jag tänka mig.
Vilken bra insändare Gunilla.H!
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja, jag har inte hört ett knyst….. Det KAn bero på, att Janne och jag är röda skynken för kommunen. vi bråkar om flygplatsen här i Näsinge nämligen. Vi vill inte ha den. Meningen är ju, att det är lärarna själva som skall ta till sig det och undervisa och få in det i läroplanen. Tack, för berömmet, förresten, ja rodnar, fast jag inte kan! Kanske någon förälder läser och påminner lärarna, man vet ju aldrig!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#2 Jättebra skriven Gunilla!
Gunilla, jag skickade din insändare till Clint. Hoppas det var ok?
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Vanessa tack för länken, jag har nu länkat dit från min hemsida!
Gunilla, nu blir du kändis..Du är med på Cint och jag har inte ens frågat dig…
Inget intresse i skolan för djurprojekt
2007-06-14 08:45
Projektet REDE, Respekt, Empati, Djur, Etik, är framtaget av Djurskyddet i Sverige och Svenska djurskyddsföreningen. Det riktar sig till lärare i låg- och mellanstadieklasser och allt material är helt gratis. Gunilla Hallgren har försökt få barn- och utbildningsnämnden i Strömstad intresserad av projektet, men har inte ens fått ett svar på sitt mejl, berättar hon i en tidningsinsändare. Är det inte värderingar som borde inpräntas så tidigt som möjligt, undrar hon.
Åh…. tack! Jag rodnar, fast jag inte kan!!!!!! Då skulle ni se mina andra svavelosande insändare då!!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....