Bortsprungen Cornish rex
Cornish rex Turbo, kastreradgrå och vit hane (ej randig) är fortfarande borta! Försvann från Älvsjö, Stockholm under Valborg 2012 men bor inte där han försvann. Befaras vara stulen alt omhändertagen av någon som inte förstår att han har ett hem. (Fler raskatter har försvunnit från samma område samma tid.) Därför kan han nu finnas som innekatt och någon kan även ha satt på honom halsband.
Han är gracil, mkt tunnpälsad med sneda ögon och höga öron. Pratar mkt. Hittelön 2 000 kr. Ring Anna 070-656 79 99.
Oj det verkar lurigt om flera raskatter försvunnit samtidigt från detta område! Hemskt att bli av med sin katt och inte veta vad som hänt!
Hoppas det löser sig!
Lägger in länkarna till två artiklar med tips om vad man kan göra när katten förvinner utifall det är något som ni inte redan har tänkt på.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Tack.
Nu har grannens siames, som också varit försvunnen, återfunnits - på Södermalm! (Båda försvann från Älvsjö.) Skadad och aggressiv mot sin ägare till en början, så jag vågar inte skriva hur kelig och sällskaplig Turbo är längre, vad vet man hur han är i dag….
Hoppas han dyker upp…
Oj.. kissen lär ju knappast ha tagit pendeltåget till söder på egen hand…
Nej han lär ju inte ha gjort det. Jag har nu annonserat i Södermalmsdelen av lokaltidningen i nästa nummer. Kanske någon av de som sysslar med droger i det område han försvann snor katter och tar in dem till Söder t ex och hoppas kunna sälja dem där och på så vis få loss lite kontanter.
Inget vidare att katterna råkar ut för detta! Jag skulle inte våga ha dem ute om de trä så riskabelt.
Hoppas även din Cornish blir återfunnen.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
# 6 Turbo gick inte som utekatt utan rymde olyckligtvis…
#7 Ja det förklarar saken! Fy sjutton vilken otur!
Tack Voxbauers för att du rättade till missförståndet före mig. Ja Lena, jag har tänkt på att det framgår lite otydligt i mitt inlägg att Turbo är en innekatt som kom ut av misstag när han passades i en villa!
(Siamesen däremot fick gå ute och det förstår jag inte hur de vågade. Får se om detta ändras nu…. Samtidigt antar jag att det är svårt att låta en katt som är van vid att gå ute bli innekatt.)
Det brukar gå rätt bra ändå att vänja katter som gått ute att vara inne. Inhängnad balkong eller koppelpromenader t.ex.
Bra i så fall. För jag är inte en "fan" av utekatter såvida man inte bor väldigt mycket ute på landet. Även där finns det ju rävar visserligen, men farorna torde vara så mycket mindre, och om det finns en lagård där mössen måste hållas efter så har jag nog inget att säga emot det.
Men jag inser att det egentligen inte framgick alls att Turbo är en innekatt!
Gissar att du polisanmält, lappat och annonserat på katthemmen redan. Får du hjälp att nattvandra där katten försvann? Även om det kanske handlar om stöld är det allt för tidigt att ge upp sökandet.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag tror faktiskt inte ett dugg på raskatt-tjuv-teorin. Siamesen (som var utekatt) har antagligen åkt som fripassagerare med något fordon, t.ex. en lastbil eller skåpbil. Inte ens säkert att föraren märkte när katten smet ut på Södermalm.
Turbo, som är en innekatt på rymmen, har antagligen hållt sig osynlig för folk p.g.a. rädsla i den okända miljön. Att den första människa som råkade få en skymt av honom skulle vara en raskatt-tjuv och dessutom lyckas ta hem honom på en gång låter helt enkelt för osannolikt.
Fortsätt att leta i området! Helst på natten.
Sajtvärd Katter iFokus
# 13 jaa om du ska ut och leta på natten ta med dig kattmat så katten känner lukten eller kattgodis.
Kolla Blocket ifall någon vill sälja honom vidare.
Katthemsmatten: Ja då, jag har gjort allt.
Ibörjan (dvs i maj) var hans ägare (jag är fodervärd) och letade även nattetid.
OberonsMatte: Nej det är möjligt att du har rätt. Tyckte bara att det var konstigt att tre raskatter vid samma gata försvunnit medan alla huskatter är välbehållna. Eller så är huskatterna bättre på att ta vara på sig de kommer bort lika lätt.
Jag tror inte att Turbo finns i området länge. NÅGON hade sett till honom då precis ALLA vi mött har sett lapparna och att han är borta. Även han måste ha förflyttat sig (frivilligt eller stulen) längre bort än vi har letat hittills. Det var alltså i slutet av april han försvann!
Det värsta man kan göra är att övertyga sig själv om att en bortsprungen innekatt har blivit omhändertagen av någon eller stulen. En innekatt beter sig oftast som en förvildad katt när den är på rymmen och förvildade katter kan verkligen konsten att hålla sig osynliga för människor. I ett lummigt villaområde finns det dessutom oändligt många ställen att hålla sig gömd på.
Han har ju inte setts till av någon sedan han försvann. Om han hade varit så enkel att ta in för en tjuv borde fler åtminstone ha sett honom innan det skedde. Allt tyder på att ingen (inte ens en tjuv) har lyckats få syn på honom ännu.
Ärligt talat så är det inte så många (om ens någon?) som har ett sådant ha-begär efter en vuxen katt att de medvetet stjäl en förrymd innekatt som är efterlyst i hela området. Kastrerad och utan stamtavla går det inte att tjäna några pengar på honom (vilket även en eventuell tjuv i girighetssyfte säkert inser ganska snart). Om någon är ute efter pengar skulle det enklaste vara att bara lämna tillbaka honom och ta emot hittelönen.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag känner till fall där en raskatt har stulits. Inte för att säljas vidare utan mer för att personen som "hittat" katten ifråga tyckte det verkade schysst att få en gratis birma istället för att köpa en. Katten kom tillrätta tack vare observanta grannar.
Själv har jag haft en förrymd kattunge (devon rex) och han blev upphittad och hemtagen av en tack och lov tjej med ärliga avsikter. Hon gjorde allting rätt så jag fick hem kattungen inom ett dygn.
#18 Var den birman också en förrymd innekatt i okänt område som ingen annan sett skymten av innan den "upphittades"?
Sajtvärd Katter iFokus
Ja. Min kattunge var också en innekatt. Alla innekatter blir inte vettskrämda av utomhusmiljön. I synnerhet inte om de är vana vid att vara ute i koppel eller i rastgård (som den aktuella cornishen verkar vara). Cornish rex hör dessutom till en av de raser som är väldigt social och kontaktsökande så jag tar det för ganska osannolikt att den skulle bete sig som en förvildad katt om den är van vid att vara ute i koppel och dessutom är av "social ras".
Alla mina innekatter är vana vid att vara ute i koppel och rastgård så de panikar absolut inte av utomhusmiljön. Inte av människor heller då de är väldigt sociala och kontaktsökande katter så om människor som går fram till dem bara beter sig normalt beter de sig absolut inte förvildat.
Silvetris: Ja Cornish är en social ras och Turbo är mer social än normalt för dessa katter (säger uppfödaren). Det framstår som otroligt att han inte skulle sökt sig till människor under hela den här tiden.
OberonsMatte: "Det värsta man kan göra" skriver du. Vad det värsta eller bästa man kan göra vet man ju inte förrän katten återfunnits. Men någon gång ger man upp när flera personer sökt i närområdet väldigt länge och då börjar man tänka på andra alternativ. Och när det gäller siamesen så fanns den ju inte heller i närområdet utan på Söder!
Att någon velat tjäna pengar på honom är jag inte alls säker på, det är bara en teori, (även om man kan fuska med stamtavlor) men mkt möjligt är att någon tagit in honom. Det är det jag hoppas på, och att grannarna ska bli uppmärksamma på detta eller att han smiter ut igen och då blir uppfångad.
#21 Att siamesen återfanns på Södermalm beror antagligen på att han liftade med en bil. Som van utekatt i området är det inte konstigt om han av ren nyfikenhet smet i i en öppen bil vid ett obevakat tillfälle. En rädd katt tror jag däremot håller sig undan från öppna bilar som står tillfälligt parkerade.
Oavsett hur en katt är i temperamentet hemma kan det förändras drastiskt i en okänd miljö (se bara på siamesen hur den betedde sig när den hamnat i okänd miljö, och det var ändå en van utekatt).
Att ägaren gick och letade lite i början på maj utan resultat säger ingenting. Även då kan han mycket väl ha legat gömd alldeles i närheten och hört allt, men varit för uppskärrad för att komma fram. Den som han står allra närmast är den som har störst chans att locka fram honom, men ibland kan t.o.m. en välkänd röst uppfattas som skrämmande och då får man helt enkelt bara spana efter honom utan att han märker det. Om han har blivit skygg och rädd under den här tiden är det endast på natten man kan ha en chans att få syn på honom.
Anledningen till att jag skriver detta är bara för att jag vill att du ska få tillbaka din Turbo och fortfarande vara aktiv i sökandet. Om han fortfarande finns där ute är det ju hemskt om ingen letar efter honom.
Sajtvärd Katter iFokus
# 22 Det letas efter Turbo! Det kan jag lova!
OberonsMatte: Att jag skriver denna annons tre månader efter att han försvann är ett exempel att jag fortfarande söker efter honom, eller hur?
Du vill kanske väl men dina inlägg känns lite mästrande och som en knäpp på näsan. Du måste också förstå, att hur mycket man än älskar sin katt (och jag tror att detsamma faktiskt gäller om ens barn försvunnit) så kommer man till slut till en punkt då när man varje dag vecka efter vecka ropat och ropat och ropat och satt upp lappar många hundra lappar och lagt lappar i brevlådor, håller på att gå under av utmattning. I synnerhet som jag bor ett par mil bort och hans ägare, som han bott hos i åtta år, bor i Göteborg. (Jag själv blev sjukskriven på kuppen.) Man orkar helt enkelt inte hur länge som helst.
Jag kommer aldrig att sluta förnya lappar och ibland leta i själva området han försvann, men jag själv tvivlar att han finns kvar (utomhus) i området. Det KAN vara så, men jag tvivlar eftersom sådant idogt letande inte gett något resultat alls.
För mig förefaller det därför klokt att inte bara koncentrera sig på närområdet. Han bor inte där och även Turbo skulle nog gärna klättra in i en bil.
#23 Skönt att höra!
#24 Jag har letat efter bortsprungna katter många gånger (både egna och andras) så jag vet mycket väl att man kan bli både sjuk och galen av frustration, maktlöshet och oro på kuppen! Det är dock den nästan sjukliga envisheten som oftast ger resultat.
Sajtvärd Katter iFokus
# 25 Tack för förståelsen och tips! Det är bra att påminnas om att aldrig ge upp, även om man tar paus för återhämtning mellan varven.
Som sagt, inga hard feelings från mig, man blir kanske bara som du skrev överkänslig i såna här situationer.