Skratta eller gråta?
Citat från ett mail vi fick idag:
"Jag kommer nog förr eller senare hitta en vuxen katt som jag trivs med som jag kan ta över gratis (sedan kostar det ju så klart att ha katten). Vill ni att jag kommer och tittar på era katter och ser om det är någon som jag trivs med gör jag gärna det. Men jag betalar inget för den. Hör av er om ni ändå vill att jag kommer och tittar."
Ska man skratta
eller gråta
?
/Miranda
Jösses Amalia - inte kul att få den typen av mail när man jobbar för att höja statusen på katterna. Det bevisar att det är lång väg kvar att vandra innan det blir som vi vill ha det. :(
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Skicka henne en prislistan från veterinären, kanske hon fattar då…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

skickade henne följande svar:
"Vi har varje år ca 100 000 kronor i utgifter för veterinärvård för dom katterna vi räddar till ett bättre liv. Att t ex kastrera, vaccinera, id-märka och avmaska en honkatt kostar ca 1300 kronor…. Vissa djur behöver även annat avancerad veterinärvård.
Det inte bara att katterna kostar pengar för att kunna undvika oseriösa personer, vi måste ta ut en avgift för att kunna driva verksamheten. Dessutom vill vi höja kattens status genom att ta betalt. I dagens samhälle är katter slit- och slängvara bland annat pga att dom inte har ekonomisk värde.
Våra katter kommer alltså ALDRIG att skänkas bort."
/Miranda
För min del är det att gråta och med den inställningen hoppas jag att ingen katt hamnar hos den människan.
Om hon nu tycker att hon skall ha en katt gratis så förstår man hur lågt hon värderar en katt. Vill de inte betala för katten så läggs de nog inga pengar på den sedan heller.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Va! En till fatta trögt människa :-( Varför ska katten vara gratis! Finns det egentligen något annat djur som man kan få gratis? och så här i sommartider måste man verkligen se upp vem man ger en katt till. Och katterna ska verkligen inte vara gratis. Nu är jag arg!

Skulle vilja skicka henne materialet om att "Skaffa katt"
Hennes inställning gör en mörkrädd.
Hon borde köpa en plyschkatt.
Jenna :(
Ja det finns mycket som man skulle vilja svara en person med den inställning. #5 Precis vad är det som säger att en katt ska vara gratis när inga andra djur är det. En katt borde ju jämföras med hund, där får man ju betala 4000 - 5000 för en blandras.
#6 Inte ens plyschkatter äro gratis!
#3 Bra svar. Undrar om du får något svar?
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag fick ett svar idag på en av Blocketannonserna jag skickar mail till. Hon undrade lite spydigt vem som skulle betala flera hundra för en katt??? Jag bara suckar.. Vill dom kanske ha bidrag för att ta hand om katterna också?
Jag hänvisade henne hit och sa att hon hade en del att lära om hon gick in här och kikade. Tror dock inte att hon skulle komma hit om hon så fick betalt.. Tyvärr..

Men snälla nån..vad ska man säga…..hoppas att den människan aldrig skaffar nån katt, man får funderingar om hur han/hon skulle handla om katten skulle bli sjuk..
usch så tröttsamt..fyy…
Sidentass
#9 Hon har fått kattungar som hon ska sälja för 100:- och undrade varför jag lade mig i, för ingen skulle väl ändå betala en massa för en katt!?!? Det är så uselt lågt att man inte vet om man ska skratta lite hysteriskt eller gråta en skvätt..

§8 Ja om hon blir medlem här så får hon ju snart klart för sig hur många människor det finns som är beredda att betala för en katt.
Miranda: Bra svar från dig, hoppas den lilla gömda gliringen om oseriösa människor gick fram
men det är väl inte troligt eftersom personen verkar ha IQskurhink ungefär.

Ja ja ja ja det finns inte ord! 

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Fy vilken inställning!! 
har samma problem en tjej på jobbet kom fram till mig och började fråga om katter. Hon tänkte skaffa en kattunge sa hon men 200kr är inte det lite väl mycket? Jag bara tittade på henne och frågade vad hon menade…. "ja men för två år sen köpte jag en kattunge för 10kr"… två år sen! va har du den katten nu då?!
Blir tokig på människor :S

#14 Fy vilka människor det finns!! 
Jag fattar inte att man kan tänka så!! :/

#14 Fick du reda på var hon hade den andra katten som hon köpte för en tia?

Bra svar Miranda! Jag skulle nog mer gråta över mailet…
Personen i fråga verkar ha noll koll på verkligheten. Tänk om ni skulle skänka bort alla era katter, vem skulle då stå för utgifterna? Sucka. Morr. Grr…
/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Det kan ju vara ett barn som skriver eller någon som är utvecklingsstörd. Man vet ju aldrig, men det låter nästan så.
Själv har jag en solskenshistoria. Sålde en katt igår till en som tyckte att 800 var på tok för lite för en kastrerad, id-märkt, vaccinerad och avmaskad honkatt. Jag fick 1000 kr plus att vi har kontakt. Nya ägaren fick med sig broschyr och skulle också försäkra henne. Kontrakt skrevs givetvis. Jag är glad att det finns folk som uppskattar att man lägger ner tid, pengar och energi på hemlösingar.
Miranda !
Låter som du enbart tänker på dig själv i första hand och inte lika viktigt ifall katten trivs med dig .
Förstår inte hur du tänker när du skriver att katten absolut ska vara gratis ? Vad har du tänkt göra vid veterinärvård , försäkring , märkning, kastrering, kattpensionat o.s.v.?
Du ska bara veta vilket fint och tillgivet djur en katt är och den är värd all respekt som vi kan ge den. Därför är det en form av nedvärdering av detta djur begära att den ska vara gratis.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

#19 eeeh, det var jag som fick denna dumma mail…. jag skrev inte den själv….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#19 Det låter som en rejäl missuppfattning från Debattias sida…
-> Kastrera och id-märk <- \>^..^< CatCrazyLady

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Här har vi ett praktexempel på när det blir missförstånd
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren

Bra att du mailade denna idiot, Miranda. Personen inte skulle gå in i en affär och gå ut med en liter mjölk utan att betala för den. Så det är väldigt lång väg kvar innan katters status ökar. Men de har oss på sin sida, så det är en ljusning. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

En katt ska inte vara gratis, någon som håller med mig?
och några har dom på sommaren, i sommarstugan ochj lämnar dom sen..

#27 Helt riktigt dom ska inte vara gratis, och ej heller endast användas som slit och slängvara på sommaren!

#18 åh vilken underbar människa! Sådana vill man se fler av..vilken solskenshistoria detta är:-)
Sidentass

Säger bara…kokt i….ja .ni vet…;-)..
Hälsningar Efvis

#18 Det är så glädjande att såna människor finns :)

Oj nu blev det lite konstigt kanske..alla här inne kämpar ju för att höja katternas status och det är ju skönt att utomstående människor vill ge mer till den som säljer katten än vad man begär :)
Om ni blev mycket klokare på denna förklaring vill säga..

"#32 Hur menar du? "Om ni nu blev mycket klokare på denna förklaring vill säga…"???? Menar du att jag kom ifrån ämnet?
Läste du raderna ovanför också? Du tycker det blev konstigt…
Hon menade sig själv, hon blev bara glad över din berättelese!

Var just på väg att skriva detsamma. Landfreak. du hann före
Miranda,! Skratta åt den eländiga människan! Om du gråter, så tappar du massa kraft! Gläd dig åt, att hon aldrig kommer att få ens titta på en katt hos dig! Heder och guldmedalj till dig som svarade knäppgöken som du gjorde! Blessed are the meek, for they shall enter…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Som min mamma sa när min äldsta katt hade ont i ett ben och jag skulle till vet och kolla upp det. Går man till vet med en KATT!?
Miranda !
Jag ber så mycket om ursäkt !!!! Har tydligen fattat helt galet !!!
Det var ju inte du utan du citerade en annons. Förlåt ! Förlåt !
Debattia
Den skygga kattens hemsida!