Varning för snigelgiftet Mesurol!
Mesurol är ett snigelgift som egentligen bara får användas av yrskesodlare under mycket strikta former. Den som använder det måste ha behörighet. Nu har det börjat bli allt vanligare med illegal import och användning av vanliga trädgårdsodlare. Privatpersoner som inte äger kunskaper om hur medlet ska användas.
Medlet är mycket giftigt för katter, hundar, barn, fåglar, igelkottar, grodor etc. samt sniglars naturliga fiender. Det aktiva ämnet verkar på nervsystemet och ger mycket obehagliga effekter. Kan även leda till döden.
Medlet är olagligt att använda i våra trädgårdar. Trots detta är det allt fler som trotsar lagen i sin desperata jakt på mögelsniglarna. Det ser ur som de tillåtna snigelmedlen (blå pellets) och kan vara svåra att skilja åt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
OJ! OCh vad jag vet, så är det många som köper det i Norge här i gränstrakterna, för det finns där men inte här.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Åhhh så hemskt..så bra att vi fick veta det..saknar en liten igelkott..:-(
Många köper det tydligen även via Tyskland. Det läskiga är att folk inte verkar ha några som helst samvetsbetänkligheter, bara sniglarna dör så bryr man sig inte.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hur är det med mördarsniglarna nu? Man hör/läser aldrig mer om panikartiklar.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Dessutom befarar jag att det är plågsamt för sniglarna, måste finnas humanare metoder att ta bort dom..
Ärligt talat, så tor jag inte, att folk vet om hur farligt det är ens. OCh jag skulle tro, att får man upplysning om att det bara får läggas ut i särskilda betesstationer, så är det väl bara sniglarna som kommer åt det.
googlade lite… här är en bättre variant!
Mesurol innehåller ett ämne som heter Metiokarb. Detta ämne är en acetylkolinesterashämmare. Det verkar alltså genom att hämma enzymet acetylkolinesteras, vilket i sin tur medför att acetylkolin, som medverkar vid överföring av nervimpulser, inte bryts ned utan ansamlas och kramper uppstår.
Det finns ett bekämpningsmedel mot insekter och kvalster på växter, för både inne och utomhusbruk, som heter Provado Insektsspray Plus. Det innehåller bl a Metiokarb. Det verkar man kunna köpa fritt, i butik och via svenska företag på Internet, utan särskilt tillstånd.

#4 Här är massor av mördarsniglar, så visst finns det, plockade ett 20 tal ikväll när jag kom hem från jobbet, säkert 30 i gårkvälll, o jag har lite sniglar, brorsan plockde 150 på en timme hoss sig,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
har faktiskt öppnat en frågetråd inne hos mig på just detta, då jag har en av mina Medarbetare som är väldigt duktig på just sånt här.
Puttar upp denna varning!
Skrämmande med importerad gift. Jag har som tur inga mördarsniglar men massor av små med hus. Men min mor har mängder på gräsmattan. Inte kul att trampa på de.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Min morfar brukade brukade ta en liten hink med öl i och göra en grop i rabatten så att burken kom i jämnhöjd med jorden.. sniglarna gillar öl och kröp rakt ned i burken och blev en slemmig gogga… antar att det drunknade och/eller började lösas upp
//Ambrose
Följ gärna bloggen om min Rottweiler valp på www.rottie.blogg.se
#12 Vi har massor här och det är inte trevligt! Snigelgiftet är dock ingen lösning på problemet.