Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattens-status
Läst 2092 ggr
[Anunnaki]
2012-06-29 11:16
0

I min mail

Jag har fått nedanstående mail:

Hej! Har ni möjlighet att ta emot två hankatter ? Dom är ca 2 år gammal. Jag har inte möjlighet att ha hand om dom längre för dom har börjat bajsa och kissa på golvet direkt jag har går utanför lägenheten. Jag har testa med olika typer av kattsand,fler kattlådor,bytt plats på dom osv. Dom är inte kastrerade.

Vet inte om ja ens orkar svara och säga åtminstone en liten del av vad jag t_änker.
_

Jourhemmet
2012-06-29 14:39
1

Tur att jag slipper svara på ett så j**la idiotiskt mejl Skrikandes

martdat
2012-06-29 17:31
1

inte kastrerade nähä,, hon borde kanske tessta det ,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Rafflan
2012-06-29 19:41
3

Tycker jag ni e lite taskiga. Alla är inte så kunniga. Och uppenbarligen har hon ju fått tips om att prova sand, fler lådor, byta plats, osv dock verkar ingen ha informerat henne om att det kan bero på att dem är okastrerade.

Vi föds inte kunniga, genom att vänligt sprida information kan man lära ^^

Josefa
2012-06-29 20:05
3

#3 Men något ansvar får man faktiskt ta själv. Skaffar man katt så läser man väl på lite innan? Så du menar att det är andras fel att människan inte vet om att man bör kastrera katterna? Och i de flesta fall så är orsaken till att man har okastrerade katter snålhet, och inte okunskap.

[Anunnaki]
2012-06-29 20:11
0

Jag tycker att ni har en poäng i det som ni skriver alla fyra. Får lägga era inlägg i en burk och skaka den så det blir en bra blandning.

Rafflan
2012-06-29 20:26
2

#4 tydligen har personen gjort det då den pratat om problemet med någon och fått tips och provat dem? Men alla kan inte veta allt. Som yngre var jag aldrig på forum eller google, jag fick all min info från veterinären/uppfödaren/djuraffären och litade på dem.

Jag vet ingen anledning till att man MÅSTE kastrera katter. Dock vet jag att det kan uppstå en massa problem om man inte gör det, men TS kanske inte vet exakt alla problem som kan uppstå om man inte kastrerar?

Sen tycker jag bajsa inne låter som protest och inte pga att katten är okastrerad…

Josefa
2012-06-29 20:45
1

#6 Bajsa utanför lådan kan också betyda att katten vill markera att den är den dominanta. Vilket är helt naturligt att katterna gör om det finns två okastrerade hankatter i hushållet.

Och helt ärligt så tror jag att människan nog fått rådet att kastrera katterna av dem hon har fått råd av. Eftersom h*n själv nämner att de är okastrerade, så finns det säkert en misstanke hos ägaren att det är DEt som är orsaken.

[Anunnaki]
2012-06-29 21:01
0

Bra med era olika synpunkter! Jag ska ta och skriva ihop ett svar med utgångspunkt från era kloka ord.

UlrikaD
2012-06-30 00:14
0

Det står faktiskt inte någonstans att den personen varit i kontakt med någon och fått tips och råd. Står bara vad personen har provat och det var allt kattlåde/kattsandsrelaterat. Ingenting annat.

Så personen har kanske inte frågat någon alls överhuvudtaget. Och det står inte hur länge personen provat någonting annat. En dag, en vecka, en månad?

Rafflan
2012-06-30 00:30
1

#9 ne men man behöver inte anta det värsta direkt…

UlrikaD
2012-06-30 00:37
2

#10 Nu riktade jag mig inte specifikt till dig utan generellt men du skriver i inlägg #6

" tydligen har personen gjort det då den pratat om problemet med någon och fått tips och provat dem?"

Fast jag får också såna mail och jag antar helt klart det värsta direkt. Och kan säga att i de flesta fall så vill de hellre omplacera sina katter än kastrera dem. Eller som det faktiskt är, lämpa av problemet på någon annan än lösa det själv.

Tyvärr så är verkligheten sådan nuförtiden.

Rafflan
2012-06-30 00:40
1

#11 det e väl inget man kommer på själv? man föds som sagt inte med kunskap, någonstans har personen fått info om att låd problem kan bero på fel sand, för få lådor eller lådorna på fel plats…

UlrikaD
2012-06-30 00:43
4

Vad är det man inte kommer på själv? Att ens katter är okastrerade?

Som jag sa, när man skriver till någon och ger tips om att kastrera katter innan man överväger omplacering så får man i otroligt (obehagligt) många fall svar om att då omplacerar man hellre.

Så det brukar i slutändan inte alls ha någonting med att man vill ha tips och råd överhuvudtaget utan man vill att någon annan ska ta hand om problemet. Eller om problemet ska lösas så ska det iallafall inte kosta någonting.

[Anunnaki]
2012-06-30 09:12
2

Igår kväll skickade jag ett snällt mail med förslag om att kastrera katterna utifrån vad ni skrivit i tråden plus att det är betydligt lättare att omplacera en kastrerad katt än en okastrerad. Jag bad också kattägaren att höra av sig.

Nu får vi se om jag får något svar.

kattassen
2012-06-30 09:24
3

Jag skaffade också katt innan Internet var den största informationskanalen. På den tiden fanns biblioteket med en stor samling böcker med tips och råd för den som skulle skaffa katt. Där stod allt mycket enkelt och informativt beskrivet vad man skulle tänka på. I samtliga böcker kunde man läsa om kiss- och bajsproblem och i samtliga böcker var kastrering en åtgärd man starkt rekommenderade för att undvika dessa problem.

Vill man skaffa information så gör man det och det går alldeles utmärkt att få sådan via andra kanaler än genom den virtuella världen.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Rafflan
2012-06-30 09:51
0

#13 jag har ju mina hundar okastrerade, varför inte en katt? Jag kastrerar ju endast pga kissandet då jag VET (lärt mig) att okastrerad katter lätt kissar inne. Hade jag bara haft hund och skaffat min första katt hade jag inte förståt anledningen att kastrera i onödan.

Jag försöker bara få dig att förstå att ingen föds med kunskap, vi lär oss och inte säkert att den som mejla fått lärt sig från någon väldigt bra person…

#14 bra hoppas personen tar till sig infon :)

#15 jag hade en kastrerad honkatt får några år sen som började kissa inne på äldre dar, söker på nätet efter info om varför hon gjorde det, sökte främst på sjukdoms orsaker, då hittade jag inte ett ORD om fler lådor, lådornas placering eller sand, men hittade massor om protest kissande…
Denna katt fick somna in på veterinärens inrådande att det blivit nåt fel i huvudet.

Några år senare hamnade jag på iFokus och fick då lära mig massor med fler orasker till att katter kissar inne. Så extremt ledsen att jag inte hitta ett forum som detta innan då hela familjen var beredda att jobba för katten. Katten kissade först bara i soffan så lärde henne att hon inte fick vara i soffan. Sen började hon kissa och bajsa över allt. Det var då veterinären sa att det var nåt fel i huvudet…

Josefa
2012-06-30 10:23
0

#16 Är man en seriös djurägare, så tar man reda på hur djuret ska skötas innan man får hem det.

UlrikaD
2012-06-30 13:46
1

#16 Men du pratar ju runt mig nu.

Klart att ingen föds med kunskap. Men jag säger att när man talat om för personer och tipsat personer att det nog kan hjälpa med en kastrering så är det inte det som det handlar om i slutändan ändå.

De vill inte ha några problem att lösa ifall de kostar pengar. Flytta en låda orkar de flesta, det är sen det blir problem…

De föds inte med kunskap, men när de får den så spelar det ingen roll. Det är det jag försöker få dig att förstå.

[Anunnaki]
2012-06-30 14:45
4

Tack vare att det kommit lite olika åsikter i min tråd så kunde jag skriva ett balanserat svar och nu har jag fått svar. Det blir nog kastrering omgående. Håll nu tummarna så att det inte en fråga om pengar för att kunna kastrera katterna.

UlrikaD
2012-06-30 14:47
0

#19 Härligt att höra:)

Lena
2012-07-01 13:16
0

Låter ju bra att katterna kommer att kastreras! Det kommer sannolikt att lösa problemet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Thaeri
2012-07-02 12:02
2

#16, honkatter löper mycket, mycket orftare än tikar, och därför är risken för livmoderinflammation långt mycket större för en okastrerad honkatt än för en okastrerad tik, och vad jag har förstått det även risken för juvertumörer. Sen är det ju stressande psykiskt att löpa, så även där blir det stor skillnad mellan en gång i månaden eller ännu oftare och ett par gånger om året.

På grund av detta är det normala för en hanatt att ha nästan konstant tillgång till villiga honor, särskilt om han är beredd att vandra en bit, så han har en sexdrift därefter, vilket gör att den psykiska stressen blir hög om han inte tillåts para ofta. Fast para ofta kan göra att han får det på hjärnan så att säga istället och inte tänker på något annat alls.

Och då katter inte är flockdjur är det inte rangordning som bestämmer vem som får para sig, utan vem som lyckas köra bort konkurrenterna, så får han gå ute och leva "naturligt" tillkommer den stressen istället, plus att risken för skador blir stora.

Det är ju inte helt ovanligt att hanhundar kastreras idag heller, om de helt enkelt mår dåligt av sin fertilitet.

Att kastrera är alltså man gör för kattens välbefinnande i första hand, att man slipper revirkissande inomhus är mest en bonus Flört