Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 1876 ggr
zorro2
2012-06-30 03:20
1

kompis hem??

undrar bara om katthemmen verkligen är så fulla och dom verkligen är i akut behov av att hitta nye permanente hem till katterna så dom kan ta in nya katter.

Har tagit kontakt med 2katthem, och ingen har hört av sig, tråkigt tycker jag. Älskar djur och har själv haft katter.

Så det verkar lite som att katthemmen har blivit lite av ett kompishems umgänge, man träffas tar en fika.

Man jobbar för att hjälpa katterna, så ger man 1-2katter til sin kompis, som har en kompis som vill ha kattungar, har hemmet ungar ja då blir dessa tingade åt henne.

Visst, jeg tycker att ni gör ett j….. bra jobb för våra fyrfota vänner, och all cred till er. Och jag forstår att har man räddat en katt, eller flera katter så vill man kanskje inte ge den till vem som helst. och da är det jo lättare att ge till kompisar, och kompisars kompisar.

Men då dömar ni alla oss andre djurvänner som potensielle katthatare. Och sen skriker ni efter ekonomisk bidrag samt hem åt katterna.

jag for inte ihop detta helt nån som vill forklara

majvi
2012-06-30 03:54
3

Jag tycket att det är du som dömer katthemmen

Du kan ju börja jobba på ett katthem så får du se om du får tid för fika.

Om du har mejlat till katthemmen,vet du ens om mejlen har kommit fram?Jag vet att det gnälldes på ertt annat forum, på ett katthem, att de inte svarade, men när personen mejlade en gång till visade det sig att de inte hade fått nåt mejl första gången.

De som jobbar på katthemmen gör det helt ideellt och har ofta heltidsjobb och studier att sköta förutom katterna och kan ha svårt att hinna med att kolla mejlen.Sen jobbar man inte på katthem för att fika utan för att hjälpa katterna,

Katthemmen ger inte bort några katter eller kattungar till kompisar. Kompisarnas kattkvoter brukar snabbt fyllas då det finns många katter som akut behöver komma in. Kompisarnas kompisar m.fl som är intresserade har också använts som jourhem och många adopterar sina jourkatter.Men strömmen av hemlösa katter är mycket större än kompisarnas kompisars,kompisars,kompisar

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

zorro2
2012-06-30 04:22
1

Ok, fika var väl kanskje inte det rätta ordet. Men dom är jo inne på netet och skickar en masse medelanden samt bilder på alle katter som fins och som söker hem. Då burde dem väl även titta nån gång iblandt på mailen.

Jag forstår och jag tycker att ni gör ett fantastisk, tycker verkligen det, så missforstå meg inte. men jeg har donerat lite pengar till några stk. även till dessa två sen villa jag hjälpa till även ved att ta emot 1 eller2 katter iom att jeg fick avliva min katt pga njursvikt, hon ble 18år.

Alexej
2012-06-30 08:10
0

Visst fikar vi på jobbet men det är en del av arbetet för då pratar man katter. Och vi ger inte bort katter till kompisar utan säljer våra katter till seriösa intressenter.

Men vi alla är privatpersoner med familjer och annat arbete. Ibland blir det svårt att hinna med allting, framförallt skrivbordsarbete. Är du intresserad av en katt, försök igen. Ring, maila, kom till katthemmet när det är öppet till allmänheten osv.

Lycka till!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

zorro2
2012-06-30 08:20
0

Ok, tack för svaren

det ene var en intresseanmälan så det var väl derför min reaktion ble så stärkt. Jag ber om ursäkt, och hoppas att jag inte har sårat nån eller gjort någon arg.¨

Jag tycker som sagts innan att ni gör ett fantastisk jobb, och hoppas att fler och fler för upp ögonen samt lär sina barn att katter är inte farliga bara rädda.

Alexej
2012-06-30 08:26
0

Försök igen:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
2012-06-30 09:43
0

har hört om fler som inte lyckas få svar från hemmen och det är mycket tråkigt. men det  handlar  inte om att de inte vill ha hem till katterna utan antingen mail som försvinner elr att de helt enkelt inte hinner med telefonen.   Mne jag förstår din frustration. själv föredrar jag att ringa . elr åka dit om möjligheten finns. litar inte på att allt på nätet går fram. Lycka till med din nya kompis var du än finner honom.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jourhemmet
2012-06-30 10:38
4

Ojoj, kan du inte skicka ditt inlägg till katthemmen runt dig? Vilken snedvriden inställning du har. De som jobbar på katthemmen sliter häcken av sig och självklart är alla katthem knökfulla, vad tror du när Sverige är fullt med idioter som skaffar sig katter hit och dit men vägrar lägga en spänn på tex kastreringar.

Om du inte fått svar på din intresseanmälan så kanske dom inte vill sälja någon katt till dig. Katthemmen har massor med krav och det tycker jag är superbra. Folk tror att vem som helst får köpa katt från katthemmen och att hemmen bara ska vara glada för att någon vill ha katterna.

Alexej
2012-06-30 10:42
5

#7 Vilka uppmuntrande ord…Obestämd

Josefa
2012-06-30 10:50
11

#7 Faktum är att katthemmet inte kan få reda på vad det intresserade hemmet är för ett hem, förrän de haft kontakt med det.

Jourhemmet
2012-06-30 11:55
1

Kan vara så att hon redan i intresseanmälan skrev en del info. därav mitt inlägg. Räcker tex med att skriva att katten är tänkt som utekatt.

Selma99
2012-06-30 11:58
2

#7 Håller med dig Jourhemmet. All information finns kanske inte här inne på hittekatter i fokus.

Alexej
2012-06-30 12:00
7

#10 Ett seriöst katthem skulle svara ändå…

zorro2
2012-06-30 12:49
1

jag tycker väl också att dom burde höre av sig, typ nej tyvärr du kan inte vara nån kattägare till våran katter, det behöver inte vara nån utförligt forklaring.

Samt så tycker jag, min katt levde i 18år her tillsammans med mig, så tror jag även en katthems katt skulle klara det, jag kanskje tänker och tycker fel här. Min katt var utekatt, hun kom och gick när hon själv ville.

Men, men jag kanskje kjöper 2katter från blocket, 2katter som kanskje skulle ha dumpats om ägaren inte for sålgt den. Och det är främst dom katter som har blivit kastrerings mogna, och där ägaren inte vill betala för kastrering, id-märkning samt vaccination. Då hjälper jag katthemmen på mitt sätt.

Alexej
2012-06-30 14:15
0

Vet inte var du bor men vi har förmedlad katter ganska så långt bort inom Sverige. Så kolla gärna vår hemsidan, där finns flera fd skyggisar som vill bli utekatter. Så klart svarta och svart-vita som ingen vill ha.

[sakring]
2012-06-30 14:17
0

Det var fördomfullt skrivet av T.S. Jag känner en del katthem och de jobbar häcken av sig. Katthemmet Kompis tar inte emot fler katter utan sätter upp på kö.

De bor och lever tillsammans med katterna. Kanske beror på att du vill ha en utekatt. Alla katthem placerar inte sådana katter. Dessutom så kräver de oftast att katten är försäkrad.

Alexej
2012-06-30 14:25
0

#15 Eller kanske okunnig om arbetet på ett katthem? Har läst på olika sajter där folk klagar att det är svårt att få tag i ett katthem och att de aldrig får svar. Men då har de inte fattat hur mycket arbete det kan finnas på ett katthem och att man inte ens på telefontider hinner svara ibland.

Jag har också slarvat bort mail där jag tänkte svara senare…

Lena
2012-06-30 19:51
5

Till T.S.:

Din uppfattning om katthemmen stämmer föga med den bild jag själv har efter att ha varit i Hittekattsbranschen i flera år. Har däremot hört den där typen av klagomål tidigare av intressenter som inte tycker sig fått svar snabbt nog från katthemmen sedan de kontaktat dem via email eller telefonsvararmeddelanden. En kritik som vittnar om att man inte vet hur katthemsföreningar fungerar.

Så gott som alla katthem i Sverige sköts av ideella krafter som bedriver katthemsarbetet på sin fritid vid sidan av arbete och familjeliv. Merparten av tiden som finns till förfogande läggs på katterna. Man har således ingen kontorist eller liknande som svarar i telefon eller på email. Svar brukar komma men det kan ta några dagar.

Många katthem har öppet hus på bestämda tider. Det är ett utmärkt sätt att lära känna både katter och verksamhet. Att katthemmen är noga med att hitta rätt hem åt sina katter tycker jag bara ska ses som en positiv sak. Ingen vinner ju på att det blir felplaceringar, allra minst katterna som ofta redan har haft det tufft.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[aysun]
2012-06-30 22:34
0