Kattunge...
En liten fråga jag har:
…hur gammal är en katt när den lämnar sin mamma, innan den är mogen för en annan ägare?
Vad ska man tänka på med en så pass ung katt? Nåt speciellt den ska äta?
Det är så att vi ska ta hand om en katt som precis lämnat sin mamma, därav kommer mina funderingar.
Kram och tacksam för svar!
PS. Har lagt denna tråd inne på KatteriFokus också…
Många Goa Kramar
Annisangel
Enligt lag ska en kattunge vara minst 12 veckor innan den skiljs från mamman. Kattungar är beroende av sin mamma för att utvecklas till fullfjädrade katter. De lär sig mycket av katters beteende av kattmamman mellan 8-12 veckors ålder. En annan vuxen katt kan i och för sig ersätta mammans roll till viss del. Men det blir aldrig lika bra som om kattungen får vara med sin egen mamma.
Här kan du läsa en artikel om just detta!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
En kattunge ska inte lämna sin mamma innan den är minst 12 veckor gammal.
Och man får tänka på att dom kan pipa lite första dagarna ifrån sin mamma där dom inte känner sig hemma, det är inte alltid dom går på lådan första dagarna utan kanske råkar kissa bredvid, men det är inte alla som gör det såklart. Men man måste ha tålamod, låt katten undersöka och utforska hemmet innan ni ska börja leka och busa med den eller bära runt och kela.
Bäst är ju alltid att köpa ett kvalitetsfoder från Royal Canine, Hills eller något annat som finns i djuraffärer och hos veterinärer. Det finns speciellt kattunge-foder med mindre bitar och just det dom behöver för att växa sig stora och friska. Lite blötfoder ibland brukar vara uppskattat också.
Enligt mig är en vattenfontän en bra investering då katter mår bra av att få rinnande vatten eftersom det får dom att dricka mer. Om man inte vill köpa detta direkt, då dom ofta är lite höga för en kattunge, så ha gärna flera vattenskålar i lägenheten/huset för vatten som står precis bredvid maten förknippas instinktivt med bakterier från deras byte. Så testa att placera ut iaf 2 vattenskålar i olika rum och ha matskålen t ex i köket.
Lycka till med lilla kissen!
/T
Tusen tack för kommentarerna!!
#2 Smart det med vattenskålarna, det hade inte jag hört förut! Då vi har en liten busig 1½ åring så ska nog kisse vara lite ensam första stunden…
Men troligtvis ska vi bara ha den i två veckor så det är nog inte mycket vi hinner göra men lilltjejen tycker om våra vänners katter och är himla snäll med dom så det blir nog inga problem, enda är väl att hon vill pilla i vatten/matskålen och katt lådan!
Hon älskar vatten och plaskar på närhelst hon får en anledning!!! Funderar på att låta kisse vara på diskbänken och äta…
Ska tilläggas också att vi inte vet än hur gammal katten är. Är den för ung ska jag säga det ni sagt om 12 veckor om dom inte vet om det. Tydligen var det en kompis till en kompis som ville bli av med en kattunge…
Många Goa Kramar
Annisangel
Ja men det är bra, sprid ut vattenskålarna lite, det är bra för er kisse hemma också.
Och jag hoppas att dom är en av få som inte vet att lagen ändrades 2008 så att det är djurplågeri att ta en yngre katt. Visste dom inte om den så är det bäst att den får umgås mycket med en vuxen katt som visar saker(som hur katter ska umgås med varandra utan att det ska bli bråk mellan dom) som människan inte kan hjälpa med. Men jag hoppas verkligen dom handlat i god tro. En vän var på väl att ta hem en 10vekcors unge men fick henne att vänta två veckor till genom att informera om hur skadade missarna kan bli av att tas för tidigt.
/T
Royal Canin ärbland det sämsta du kan ge en katt, liten som stor. Blötmat utan spannmål kombinerat med rått kött är vad en katt behöver.
Instämmer i vad övriga sagt om 12 veckor.
#3 Varför i hela fridens namn ska ni ta hem kattungen om ni bara ska ha den i 2 veckor??? Det är ingen leksak det handlar om. Varje flytt innebär stress för det lilla livet. Det är inte era barn ni ska tillfredsställa i ett sådant här läge, utan i första hand tänka på vad som är bäst för kattungen.
#6 om du läser HELA #3 så kan du läsa längst ner att ägaren till kattungen verkar bara vilja bli av med den så TS kanske tänkt ta den tillfälligt så den slipper avlivning eller liknanade? Du kanske inte ska döma så fort utan att läsa allt? Och TS verkar ju inte alls se katten som en leksak till sina barn då hon faktist skriver här och ber om tips och råd hur hon ska göra.
#7 Då ska ägaren anmälas. Man flyttar inte runt kattungar på det viset.
#7 vad ska ts anmäla ägaren för? Inte olagligt att avliva friska kattungar…
#9 Jo det är det, om man inte gör det på rätt sätt. Tvivlar på att en så pass oseriös uppfödare tar kattungen till veterinären.
Så liten och ska bollas runt som en leksak. Den har knappt ens hunnit ut från livmodern.. blott några veckor gammal är man inte stor inte. Då vill man ha det tryggare än tryggast. Först ska den hantera att vara utan sin mamma. Sedan flytt på flytt på det.
#10 var säger lagen att kattungen måste till veterinären? Och vart säger lagen att det är fel att sälja en kattunge och att sen nya ägaren säljer den efter 2 veckor?
Visst flytta runt är aldrig bra, oavsett djurets ålder. Men att flytta till TS och bo där i 2 veckor innan den flyttar till det permanenta hemmet då permanenta hemmet inte kan ta den direkt pga nåt är väl bättre än att avliva ungen?
Nu spekulerar jag dock jätte mycket då TS inte sagt varför den bara ska bo hos henne i 2 veckor.
#11 det gör man ju med hemlösa kattungar? tar in dem och såfort åldern är inne flyttar dem? Och är det inte bättre att TS tar den nu om det andra alternativet är avlivning?
#12 - Det är inte riktigt samma sak och situation här. Var denna hemlös? Står att det var en kompis till en kompis som "ville bli av med den". Denna skulle ju från sin mamma till ett hem och vara där ett kort tag och sedan till ännu ett hem. Eller har jag missuppfattat? Är väl mer lämpligt att kattungen slipper ett onödigt mellansteg. Att TS vill hjälpa den är inte det jag vänder mig mot.
Men stopp stopp STOPP!!!
Nu är situationen så här, ska förklara mera ingående…
En kattmamma har fått en kull ungar, min sambos bror har tänkt att köpa katten, men olyckligtvis ska han in på en kortare behandlingsperiod i samma veva och han ville inte att katten skulle gå till någon annan, så därför frågade han oss om vi kunde tänka oss ta den till oss tills han kommer hem igen…
Några andra frågor???
Det är orättvist att döma oavsett vad det gäller innan man får reda på fakta!!!!
Många Goa Kramar
Annisangel
Varför betalar han inte katten och låter den stanna kvar i hemmet den är född i? Han skulle tom kunna betala uppfödaren lite extra för kattungens uppehåll under de 2 veckorna. Allt för att kattungen ska slippa bollas runt på det viset.
#15 Precis, så går våra tankar nu…
Lite svårt att prata i verkliga livet och samtidigt följa upp tråden här inne så ni inte får felaktiga uppfattningar om saker och ting.
Jag vet också nämligen att katter inte är några leksaker, det är därför jag vill fråga ju…
Har själv haft katter tidigare, men dock inte någon så ung så det är också därför jag frågar.
Ska prata med uppfödaren också och se om det går att lösa… Tack för kommentaren!
Många Goa Kramar
Annisangel
Be din svåger att köpa två då kattungar har ett enormt behov av kattkompis. Kattungar ska aldrig vara ensamkatter.
#17 Japp, det ska bli två katter också!! Han kunde dock inte få kattungar från samma kull, då de andra redan är tingade… Det ville han från början men det gick inte…
Många Goa Kramar
Annisangel
Kan någon vänlig själ ta bort denna tråden, den är inte längre aktuell… Vi ska inte ta hand om katten och den stannar hos mammakatt så länge…
Många Goa Kramar
Annisangel
Underbar läsning 
Tack för era kommentarer och hjälp! Jag måste säga att ni är väldigt hyggliga och hjälpsamma!!
Kram på er i sommar och ett stort HURRA ska ni ha för det jobb ni gör med alla katter! Hade jag möjlighet, tid, ekonomi och ett STOORT hus med inhägnad trädgård så skulle jag inte tveka att vara med och hjälpa hittekatter!!!

Många Goa Kramar
Annisangel