Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettbilder-filmklipp
Läst 1503 ggr
Tessen
8

Missnöjd misse.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår när jag var hos veterinären för att köpa Alice dietfoder (som hon faktikt tycker är gott) så fick jag med en matskål från Royal Canine som är utformad som en liten enkel labyrint så katterna ska få tänka lite och pyssla rumt för att få tag på maten. När jag ställde ner den nya mattskålen med mat i så fick jag en blick som heter duga av en måttligt irriterad katt som nu inte bara kan vräka i sig maten! Hon sitter istället och pillar upp matbitarna en och en med ena tassen och äter från golvet. Nu kan bollen inte vräka i sig iaf!

Så här road såg pälsklingen ut! ^^

/T

[Anunnaki]
0

Och sedan finns det okunniga människor som anser att katter och andra djur inte har någon själ!

Helbra bild.

Alexej
0

Kul grej:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tessen
0

#1 Katter är ju några av dom mest "personliga" djur som finns och själ är nog det minsta dom har och oj vilken stor vilja. Man kan aldrig äga en katt, det är katten som äger en människa Flört Och ja, visst är bilden lite rolig. Väldigt missnöjd liten tjej!

#2 Ja verkligen. Bra för små tjock-kissar så dom inte kan slänga i sig maten också :) Dom får tänka och pilla lite för att komma åt maten också och mental aktivering är ju alltid bra för katter liksom alla andra djur :)

PS: Ber om ursäkt för slarvfelen i stavningen i första inlägget. Var lite småstressad men tänkte slänga in bilden iaf för jag tyckte den var lite rolig. Blir bara så irriterad på mig själv när jag stavar fel på rent slarv, men men det är sånt som händer.

/T

Lena
0

Vilken häftig matskål! Sådana skulle jag också vilja ha! Fick man dem gratis med fodret?

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tessen
2

#4 Ja man fick med den gratis när man köpte Royal Canine's mat hos vetten. Det kan hända att man får med det i välsorterade djuraffärer också och att dom har det för att locka folk lite extra till att köpa deras foder, vad vet jag, om man ber snällt kanske man kan få köpa bara skålen för en slant. Men enligt mig så är Royal Canine ett superbra foder och min kisse har gått ner nästan ett helt kilo på snart ett år, har mer energi och blir mätt och nöjd på mindre än den billiga maten.

Jag är helnöjd medmatskålen för den är aldrig helt tom nu längre, innan så slängde hon i sig allt jag hällde upp på en gång. Nu behöver jag bara fylla på mat 2 - 3 ggr/dygn ist för att lägga upp mat i tid och otid(hon går på diet och får bara äta 51gram/dygn av ett weight manegment-foder). Hon har även slutat med ett fruktansvärt irriterande beteende som var att stå och stirra på mig och kurra, pipa och gnälla tills jag gick ut i köket och fyllde på matskålen. Hon klarar sig hela natten nu och det finns till och med någon matbit kvar på morgonen vilket aldrig hänt innan. Så den fyller absolut sin funktion, hon får tänka och pyssla för att gå i sig maten och hon verkar nöjdare och har till och med blivit lite lugnare eftersom hon få lite mental aktivering när hon ska ta rätt på maten i den lilla labyrinten för det är inte bara att sticka ner nosen och smaska i sig allt som i en vanlig skål. En del av maten måste pillas runt med tassarna för att hamna på ställen där hon kommer åt den bättre och oftast får hon inte ner sin lilla knubbiga Norska skogis-nos så hon får plocka upp maten ur skålen ibland och äter sen bit för bit från golvet efter att hon fått rätt på dom i skålen.

/T

Lena
0

Den verkar ju kanon den skålen. Inte bara bra för katter som behöver bantas utan för katter i största allmänhet då det ger extra aktivering! Ska fråga efter den nästa gång jag köper foder hos djurapoteket i Trollhättan.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Tessen
0

Ja det tycker jag absolut att du ska göra. Som sagt så mår alla katter bra av den extra aktiveringen och att faktiskt få tänka lite för att komma åt maten och inte bara behöver stoppa ner nosen i en skål och smaska i sig. Utan så här äter dom faktiskt inte ofta mer än dom behöver heller eftersom det blir jobbigt att pilla runt där efter ett tag. Kan tänka mig att vissa katter tycker det är lite roligt också att behöva "jaga" runt maten i den lilla labyrinten då det blir ett mer naturligt och instinktivt sätt och inte bara direkt serverat i en vanlig skål.

/T

Tessen
2

Haha oj vad hon dragit runt matskålen i köket idag när hon pillar ur maten, har hittat den under bordet, på andra sidan rummet och mitt ute på golvet. Men det tycker jag bara är bra för då har hon något att sysselsätta sig med en stund och får jobba lite och tänka en del för att få i sig sin mat! :)

/T