Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 764 ggr
evamojje
0

Hur gör ni?

Jag har ju 2 katter nu Mojje min första katt och sedan Busan min akutkatt som vart kvar för alltid hos oss. Nu då till frågan Mojjes klor klipper jag var 3 vecka och han ligger bara och låter mig hållas det kommer inte att bli så med Busan *s* för henne kan jag inte ta i ännu, så att försöka klippa klorna verkar aningen långsökt. Men hon har väldigt långa klor nu. Och jag har klätter träd att klösa på och oxå en mini klöspinne som dom går på båda 2 men Busan använder sig inte av den lika mycket som Mojje så det verkar ju inte nötas ner så heller. Måste jag kanske ta henne till en veterinär för att klippa hennes klor?

Hur gör ni med era skyggisar?

Ha de bra

Eva & Mojje & Busan

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Lena
0

Kloklippning brukar vara det svåraste nästan när det kommer till skygga katter. Om man kan ta i katten kan man använda en stor badhandduk och linda runt katten. Man kan spraya feliway på badhanduken ca 6-8 ggr 15 min innan. Då brukar det kunna gå. Men om de ännu inte blivit så tama att man kan hålla i dem är det ju svårare. Då kan det nog behövas hjälp hos veterinären. Är klorna så långa att hon har problem med dem?

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

lailas
0

jag pratade med vetrinären om det när det gäller vår måns. som är nära mig men inte ta vänlig det beskedet jag fått är att låta det vara har man alldrig klppt så vässar dom ner dem på klöspelare och så. och om jag kollar när han vilar stämmer det hans klor är inte långa mot de andras som jag klippt med jämmna mellanrum

Hawknestgrove
0

Be veten att skriva ut Nozinan. Det är sömnmedel, som gör katten loj i några timmar. effekten säter in efter en timme.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

evamojje
0

ja kommer inte att kunna ta henne i handduk utan att hon kommer att bli som när hon först kom. Och det vill jag ju inte. Och jag har märkt att hon inte går och klöser så mycket, det kanske kommer men just nu e dom väldigt långa.

Sömnmedel verkar drastiskt men nästan det som känns bäst.

Svårt att veta vad man ska göra jag har ju precis fått henne att spinne när jag kliar henne på hakan och kinderna så det känns inte som om jag vill ta tag i henne för då kommer hon bli rädd igen tror jag.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

gubben
0

Är katten så skygg så tycker jag inte att du ska bry dig om att klippa klorna alls. Enda anledningen till att jag klipper Helges klor är för att hans favoritställe att gömma leksaker på är i skinnsoffan och sen vill han gärna klättra omkring på mina axlar och det gör rätt så ont då kan jag säga.

evamojje
0

mm det var just skinnsoffan och övriga möbler jag ville rädda, sen så fastnar hon överallt så hon snubblar till. Tror att hon själv börjar bli sur över det *s*

gubben
0

§6 AhaCool ja då är det nog bäst att klippa dem om hon är mycket i den. Det brukar vara enklast att klippa klorna när de sover för man kan hinna ett par stycken i alla fall innan de fattar vad som är på gång och sen får man ta några i taget.

evamojje
0

#7 ja om det nu inte vore så att hon drar som en avlöning om man försöker smyga till henne när hon ligger och sover tror att hon sover med ena ögat öppet *s*

essut
0

När vi fick Tusse 1994 så fick vi inte klippa klorna på honom alls. Vi har fått gått till vår veterinär hela tiden, tills nu när han har blivit gammal då går det så bra.SkrattandeVi försökte klippa klorna på Milou och det gick så där bra, fast vi var två som försökte. Så jag har ingen tips att ge dig tyvärr..

Hawknestgrove
0

Ja, vi måste klippa Esthers klor, för hon är så himla lat. Men inte förrän det låter som det bor en liten vovve här. Ebbis-Bebbis-Pipis måste klippas, då hon har den fula olaten att leka med klorna ute och hennes klor är sylvassa. Men, det kanske var bara vetskapen, att jag hade Nozinan hemma som gjorde att jag klarade det utan. Arne däremot, han behöver inte klippas. kan tilläggas, att klösmöbler finns det gott om och de används flitigt av alla.Snygg skinnsoffa? Finns det såna? Just det, esther har alltid sin lilla "snuttestund" på mina bara lår på kvällen. Är klorna inte klippta, då ser jag ut som jag hinderlöpt bland taggtråd. en gång när jag var hos gyn, så undrade han faktiskt…. Förklarade, att jag hade katt…..Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

MariannE11
0

jag har en "tam" men alldeles livrädd 8-årig katt som inte gillar att jag tar i henne..det tar emot att klippa klorna på henne eftersom hon roterar 20 varv på ungefär varje klippt klo… men om jag klipper klorna helst varannan vecka( klipper inte vidare värst mycket av klornas längd) så är hon betydligt lugnare… för att inte koppla ihop tillfångatagande med kloklippning så brukar jag då och då ta upp henne en kort stund bara för klappning… hon är ingen knäkisse alls och får panik att bli upptagen…men annars är hon när hon känner sej säker den mest gossugna katten…. o jag ska ligga ner då så jag inte är farlig… då kan hon klampa runt i evigheter med sin 2 kilo tunga tyngd och jag ser att hon verkligen är i trans…

lycka till med Busan…. min Buzan hälsar att hon har coolt namn….Cool

våga vägra golf o fiskbullar   o håll dej in i  det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

rulda
0

När jag klipper Trötters och Tokers klor är det som om helvetet bryter lös här hemma. Speciellt för Toker som inte är någon knäkatt som inte tycker om att bli fasthållen eller lyft. Trötter tycker att det är lite mysigt att få gosa så mycket men så fort han ser saxen får han panik.

Men jag sätter de på rumpan i mitt knä sen så är jag anvis som synden. Jag håller fast katterna hur mycket de än slingrar sig och försöker rymma. Efter två klor tar jag en liten paus och sitter bara och gosar och pussar.
Efter en stund så stoppar kissarna in huvudet i min armhåla och sitter snällt stilla tills jag är klar.

Vist har jag lite rivmärken på armarna innan jag är klar men jag är så van från barnsben av klor och tänder så att de får riva så mycket de vill jag bryr mig inte. Låter skumt kanske men Lucas som vi fick hem när jag var 4 hatade mig och flög på mig dagligen med tänder och klor. Det slutade när jag vare lite äldre, men den katten var jag livrädd för de första två åren.

Så mitt tips är att vara stenhård och visa vem som bestämmer. Första gången jag klippte klor på Trötter och Toker va båda två skygga och ville bara gömma sig. Men det har funkat bra. Så fort jag lägger ifrån mig klosaxen så kommer båda två och ska gosa en massa.

evangeline
0

Den enda här som är jobbig att klippa är Musse på avataren..han är så killig under tassarna! Jag brukar ta EN klo i taget, i förbifarten medan han sover,under ett par dagar just för att jag inte vill att han ska få panik. Men sakta men säkert håller han på att lära sig att det inte är farligt och läskigt. Korta stunder med minimalt fasthållande tror jag på.

De övriga katterna ligger på rygg i knät och blir klippta. DET gjorde de inte från början. Då var det ett evigt slingrande och smitande och bitande. Men med "Mussemetoden" lärde de sig.

Tror att för mycket fasthållande kan leda till mer rädsla för vissa katter. Då skulle jag nog åka till veterinären istället och få liiiite lugnande och klippning där.

Helen

evamojje
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja det är just det som är problemet det går inte att ta i Busan och nu så när hon leker på sängen tex så fastnar hon i överkastet och snubblar kan tillägga att hon ser ruskigt putt ut då *s*.

Mojje visar genom att krafsa brevid/runt mig när det e dax att klippa så där e det inga problem alls, men jag tror att jag får gå till veterinären och kolla va han säger om han tycker att det e ok att ge lugnade så gör jag det annars så får jag väl släpa iväg henne till veterinären och det lär ju inte vara poppis hos henne.

Och ja Gunilla det finns snygga skinnsoffor ;-) jag sov med en sprayflaska med vatten och ättika när jag precis hade fått den så vid minsta tillstymmelse till klo på den så fick dom smaka på det *s* och nu så e dom så duktiga har inte ens klorna ute när dom hoppar upp i den *L*