Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 952 ggr
tosca65
0

Innekatter??!!

Jag har till och från under över ett år haft dåligt samvete för att jag stänger in 2 katter i 2 rum och kök med nätskyddad balkong. Är det inte emot kattens natur? De skulle ju trivas bättre ute, där de kunde leva mera naturligt, leka, klätttra och jaga. Visst finns det många faror men ändå…. Vad tycker ni egentligen?Ger jag dem ett onormalt liv, trots all omsorg och kärlek jag ger dem?

Undrar tosca65

Tezza
0

Jag har mina katter som innekatter oxå får de vara ute i band på sommrarna. Jag tycker inte att det är en naturlig miljö ute längre för de flesta katter. Det finns allt för många faror och jag är för rädd om mina katter för att de ska få vara ute själva. Bodde jag ute på lande men ingen väg i närheten då skulle de få vara ute om de vela, men inte här där det finns både trafik och människor som inte tycker om katter. Man har oxå en skyldighet att ens katter inte går och förstör i land och sandlådor. Många människor är katthatare, de är så less på alla katter som springer vind för våg och det är inget jag vill bidra med, ingen ska bli less på mina små juveler:)

Katter som är innekatter kräver oftast mer sysselsättning än katter som går ute och det är viktigt att man ser till att sina katter får rätt stimulans så att de trivs.

vanessa
0

Katter lider inte av att vara innekatter, speciellt inte med innätad balkong. Katter lever på flera höjder, så bygger man så att de kan ligga högt och lågt så blir de riktigt glada. Sedan så ska de ha saker som roar dem, saker att dofta på som blommor, skor och annat. Vill man utmana dem lite så kan man gömma lite mat här och där, så de måste söka upp det. Ställ gärna maten och vatten separat, då de i det fria inte dricker och äter på samma ställe. Det ger dem också en liten promenad som känns rätt för dem.

Du kan skaffa kittyshow filmer som visar fåglar, insekter och annat som katter tycker om, ifall du tycker att de verkar uttråkade. Men jag tror att de har det kanonbra. För stor eller liten yta spelar ingen roll, utan miljön på den ytan. OCh framförallt, att de har ägare som älskar dem.

Väldigt, väldigt många här har innekatter, och katterna är lyckliga. Själv så anser jag att det är bättre med ett trevligt liv med sin ägare, än alla faror som är ute i vissa områden. För det fria livet, försvann med betongen, trafiken, människor i massor med mera. Så oroa dig inte. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Destany
0

Jag har oxå mina 2 kissar inne. o de trivs..de e glada o lyckliga katter.. visst blir de rastlösa ibland men då får man ju sysselsätta dem.. Jag håller med i vad Vanessa skriver.

Hawknestgrove
0

Tosca, du ger dina katter den bästa av värdar! Bättre kan de inte ha det! Ok, om du vill, så kan du kanske ta dem på koppelpromenad, men gör det så ingen ser dig, för till en början sp ser det  nog ut som djurplågeri… När jag skulle vänja Arne vid att gå i koppel, så var det ingen vacker syn. Jag drog katten mer än han gick. Men sedan så lärde han sig. Ok, jag bor på landet, han har pejl, men numera så är jag så rädd för stora kannibalkatten, så jag vågar inte släppa ut honom själv med pejl. Så numera så går vi ut en liten stund tillsammans, med pejlhalsband på godkända ställen. Sen ska vi hem då är det koppel som gäller.men nu har han blivit riktigt duktig. Men ha abslolut inget dåligt samvete!Du gör det bästa för dina missar!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lena
0

Nej det är absolut inte fel att ha katterna inomhus om man bara ger dem en bra inomhusmiljö. Har du dessutom en inätat balkong blir det helt perfekt. Sedan har de ju bra sällsakp av varandra också. Vi har också innekatter och de mår utmärkt. I dessa tider är det ytterst få utomhusmiljöer där katter kan gå fritt ute, det vilar så mycket faror där ute för katterna. Trafik, elaka människor, hundar mm

Det är gamla fördomar det där som spökar att katter inte mår bra inomhus. En fördom som bara gäller huskatter. Om du tänker på det så är knappast någon som släpper ut sina raskatter fritt ute.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

vanessa
0

Ja, selpromenad är kul, men inte uppskattat av alla katter i början. Börja i så fall med att bara ha selen på kisen inomhus så de vänjer sig. Sedan på med kopplet inomhus. Därefter så kan ni gå ut. Men se till att selen är bra, så att de inte kan krångla sig ur. Låt det gärna vara på kvällen eller morgonen innan en massa ljud startar. Ta kort promenad, som kommer att se väldigt löjlig ut. Men sedan så brukar de bli som hundar nästan, även om man inte kan leda dem riktigt som hundar. De leder gärna oss :-).

Skaffa gärna en laserpekare till dem ifall de är uttråkade. Se bara till att ljuset inte kommer direkt i ögonen. Jag lovar, det ger dina katter fart. En annan bra sak är att du har två katter, så då kan de underhålla varandra och busa samt prata kattsnack. Så oroa dig inte för dina kissar, de har det bra. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.