Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattmat
Läst 2158 ggr
[Anunnaki]
0

Ge mig tips på mat

Jag har två kattungar är som är sju veckor. De är båda busiga och pigga men det är svårt att få dem att äta, speciellt den ena. Senaste veckan har hon knappt gått upp alls i vikt.

Den största av dem åt rätt duktigt med köttfärs men den lilla sade nej tack. Nu har jag i två veckor använt all min fantasi för att hitta på något som de vill ha.

Kokat kyckling som den minsta äter av  om jag matar henne men med kycklinglukt i huset slutade den största att äta köttfärs.

Provat alaskapollok fast jag vet att fisk inte är någon höjdare men har en gång för några år sedan fått en kattunge att bli intresserad av mat med hjälp en liten portion fisk. De åt lite fisk men jag vill ju inte ge för mycket.

Mjaus kattungemat - nej tack

ICA:s portionspåsar - nej tack

Köttfärs - nej tack

Annan Mjau tetramat - nej tack

Hjälp mig med tips om vad jag ska ta mig till men skäll inte på mig för fiskenGråter

lillmymlan
1

Bozita för kattungar Andersson välling för att få igång matlusten?

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Sagolika
1

Vissa har haft framgång med Royal Canins Babycat Instinctive. Det är ju också blötmat om man föredrar att ge det och många kattungar tycks gilla den mycket.

Josefa
0

Prova med RCs Babycat. Uppblött. En del kattungar är sena med att komma igång att riktig mat. När man stoppar lite köttfärs i munnen på dem så bara suger och suger de på biten, och sedan sparar de den längst bak i gommen. En uppblött bit av Babycaten är en lagom stor bit att stoppa i munnen på dem, och den smälter fortare i munnen när de suger på den än vad kött gör.

Issa
0

Om ma har otur och det blir bara en kattunge i en kull kan dom bli något alldeles hästväg besvärliga att få i gång på mat då dom inte har konkurrens om maten. Har man provat allt man överhuvud taget kan komma på så finns det en räddningsplanka kom jag på:

tre månaders barnpure, kyckling eller köttfärs (och ekologisk skulle det vara i mitt fall, annars dög det inte!!) Prova!

[Anunnaki]
0

Glömde att säga att jag också provat med modersmjölksersättning som jag råkade ha hemma men - nej tack. Laktosfri grädde - nej tack

Men jag ska prova med barnmaten först för då är det inte så stor förpackning.

Vilken lättnad att se att det inte är bara jag som har så gamla kattungar som är svåra att få att äta.

Jourhemmet
0

Jag brukar ge Royal Canin pastan för bebbar. Whiskas portionspåsar för kattungar brukar också vara populärt.

Marga
0

Hills a/d (blötmat på burk)

blandat med lite ljummet vatten? Vet inte specifikt om det passar för kattungar men på Katthemmet brukar vi ge det till matvägrande vuxna katter eftersom det är näringsrikt och brukar få igång aptiten. I värsta fall kan man tvångsmata med spruta (men det är så klart inte särskilt kul…)

[Anunnaki]
0

Ibland måste man slänga alla åsikter om vad som är bäst kattmat åt sidan när gäller att få t ex en katunge att äta tillräckligt med mat. Jag hittade lite fläskfärs i frysen som jag tinade och värmde lite i mikrovågsugnen och det passade ganska bra men jag ska ta med mig era tips i fall att den lilla ungen tröttnar på fläskfärs.

Tror ni att det är ok att pudra över lite av en krossad Aptus-tablett för att näringsberika maten lite?

Det behövs inte att tvångsmata men jag måste försöka få i henne lite rätt många gånger per dag. Som tur är så har jag träning på att få i ett av mina barn mat när han var liten.

Lena
0

Fick tips från en uppfödare en gång att krossa jästtabletter över maten och det fungerade jättebra för att få igång kattungen att äta.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"