Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketttips-råd
Läst 2950 ggr
Mantissa
2012-04-21 16:40
0

Varför biter hon?

Jag är sedan ett par veckor tillbak jourhem åt två kattfröknar, utefödda. Den ena av dem har den sista veckan gjord gigantiska framsteg. För två dagar sedan strök hon sig mot mina ben för första gången:)

I morse när jag låg i sängen och gosade med min tama hane så hoppade hon upp och smög sig efter lite tvekan upp på min mage hon också. Hon trampade runt lite och jag provade att stryka henne över ryggen. Hon svarade med att spinna lite och höja ryggen. Näg jag kliade lite försiktigt på kinden så böjde hon huvudet mot handen.
Plötsligt sitter mitt finger i hennes mun. Hon håller det hårt, men hugger inte utan håller bara fast det i några sekunder sedasn släppte hon. Jag provade att klapa igen och hon purrade som innan, men sen satt fingret där igen. Tre fyra gånger upprepades detta. Sista gången gjorde det ganska ont så jag sa "aaaj" men vågade inte rycka undan fingret för jag ville inte skrämma henne. Hon hoppade undan.
Gjorde jag något fel? Gick jag för fort fram?

Lena
2012-04-21 17:03
0

Det låter som om hon vill varna lite. Kan säkert bero på att hon inte känner sig trygg ännu. Som att hon vill kela men inte riktigt vågar fullt ut. Det brukar ju ta lite tid det där innan tilliten infinner sig helt och hållet. Annars verkar det ju som hon gjort fantastiska framsteg.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Marga
2012-04-21 17:45
0

Uppmuntra inte det beteendet. Låt henne förstå att det inte är en bra lek att bita i händer och fingrar.

Mantissa
2012-04-21 21:12
0

Okej, hur får jag henne att sluta utan att skrämmas så att hon går tillbaka i tamhet? Idag klappade jag henne igen, men slutade när hon tittade mot handen. Vet ju inte om hon hade tänkt ta tag i fingret igen, men för säkerhets skull. Hon visar ju tydligt att hon vill ha kontakt. Hon slutade äta blötmaten och gick mot mig med svansen i vädret!

Katthemsmatten
2012-04-21 22:24
2

Är hon kastrerad? Låter litet som könsbeteende men kan också vara osäkerhet. Fick hem en nykastrerad hane som betedde sig ungefär likadant. Lyckades få honom att sluta genom att ryta NEJ, hålla handen still (inget kul att bita döda byten) och sedan inte röra honom förrän han var helt lugn igen. Det tog ett par veckor för honom att fatta orsak och verkan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Alexej
2012-04-21 22:57
2

Det kan vara allt möjligt så som de andra redan beskrev. Osäkerhet och ofta ett överskott av adrenalin genom stress som en katt inte kan hantera och istället biter. Eller hon vill håller fast dig?

Blev igår också biten av en otrolig kelig hona som sitter i karantän och blev överlycklig när jag öppnade dörren. Men helt plötsligt bet hon mig i armen, ganska hård. Men det var nog ett överskott av känslor och hormoner.

En av mina hanar (8 kilo) gör likadant. Han är väldigt osocial, bara jag får klappa honom. Men det slutar alltid att han tar järngrepp med klorna och biter fast sig i min arm. Han håller liksom fast mig. Då måste jag lossna försiktig en tass i taget. Han menar inte illa men det bara blir så.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
2012-04-22 16:59
0

Hon ska vara kastrerad. Jag har också tänkt tankar mot könsbeteende då hon även snurrar runt på golvet när jag ä'r nära. Men som sagt det kan vara kvarvarande hormoner, har ingen aning om hur länge sen dom kastrerades, men jag fick ingen info om att det skulle vara väldigt nyligen.
En tanke jag fick igår var att hon kanske har nån reaktion på feliway? För så skygg som hon var för bara en vecka sedan till så som hon är nu ("hyper"kelig typ) känns inte helt normalt på en katt som jag fick veta hade varit "klappbar" men klart skygg.
Hon har iofs en väldigt extrovert personlighet, till skillnad från den andra fröken som är åt andra hållet. Det tror jag underlättar.

Hon bet en gång i morse också, så jag sa "A!" och då släppte hon:)

Alexej
2012-04-22 18:37
0

Det händer nog så mycket i hennes liv nu och det dröjer innan de slappnar av.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mantissa
2012-04-25 09:27
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag filmade lite i förrgår på det här beteendet, blir ju lättare att tolka ett kroppsspråk hellre än min beskrivning av det. OBS! Jag klappar inte så klumpigt normalt, bara när jag har kamerasökaren som enda synfält:)

lillmymlan
2012-04-25 10:01
2

När man ser filmen så skulle jag säga att det är kärleksbett, så gjorde min katt Mamsen också, det handlade för mig att läsa av henne, när hon skulle till att bita, då tog jag undan handen. :)

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Mantissa
2012-04-25 10:05
0

Hm, ja kanske. Hon hugger ju inte tag för kung och fosterland som tur är utan nyper bara till och släpper när jag säger ifrån. Men jag skulle ju föredra om hon inte gjorde det. Speciellt när det blir dags för henne att träffa ev blivande matte/husse som kanske inte har förståelse för detta.

Katthemsmatten
2012-04-25 10:11
1

# 10 Om du är konsekvent med att säga 'nej' (eller vilket ord som faller sig naturligt för dig, huvudsaken att du använder samma ord varje gång) och dessutom slutar klappa henne när du sagt nej så brukar det gå rätt fort för en katt att förstå orsak och verkan.

Om du dessutom förklarar för ev. blivande nya ägare vad katten gör och hur man stoppar det blir det säkert inga problem. Har mött ett antal sådana katter som volontär och de har fått goda hem. Det viktiga är att man är öppen mot köparna.

Lycka till!

Mantissa
2012-04-25 10:17
1

Haha, ja det ord som kommer naturligt är visst "aj!"Skäms

Puma77
2012-04-25 10:42
1

Ja det påminner om så kallade kärleksbett, har mött flera olika såna katter med det beteendet. Min Billy har ett lätt sånt men han biter inte utan bara håller fingret i munnen så tänderna nuddar. På honom är det för att han blir så till sig och tycker det är skönt så han vet inte riktigt hur han ska bete sig. Sen finns det dem som nyper tag lite hårdare och det beteendet kanske man ska försöka att ta bort men som sagt det gäller att läsa av katten och veta när man ska sluta.

//Pia

Katthemsmatten
2012-04-25 13:47
1

Aj lär du ju inte glömma att säga heller Skrattande

[Mimsynims]
2012-04-25 17:31
1

Min Tova gör något liknande med, hon nafsar lite lätt i handen när det blir "för gosigt" så att säga. är väl en slags överslagshandling tror jag. (Hon har dock börjat nafsa lite hårdare, så det blir väl till att säga ifrån from nu.)