Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettdjurskyddsfrågor
Läst 1802 ggr
Lena
0

Fallet i Orrefors

Det har tidigare skrivits om katterna i Orrefors. En man hade avlidit och hans 15 katter skulle avlivas på order av Länstyrelsen. Djurpolisen skjöt sedan fyra av katterna rakt av när de var i buren. Resten lyckades smita och blev sedan räddade av eldsjälar från Kattjourens nätverk. Det har sedan förekommit en del skriverier om fallet i media. Samlar här allt som rör detta djurskyddsärende.

Här är Den tidigare tråden.

Här är en omröstningstråd i anslutning till fallet.

Första artikeln om fallet: Kattvänner kan ha begått brott.

Uppföljande artiklar:

Fortsatt strid om katterna.

Avlivning av katter JO-anmäls.

Skrivelse på Länsstyrelsen i Kalmars hemsida om fallet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2

Skrev följande kommentar via email den 18/3 till Lst i Kalmar med anledning av deras egen skrivelse på hemsidan::

Mina synpunkter handlar om handläggande av ärendet. Det är synd att det inte finns några traditioner inom svenskt djurskydd att samarbeta med ideella krafter. I Sverige finns en stor grupp frivilliga som viger sin fritid åt hemlösa och/eller vanvårdade katter. Det finns enormt mycket kunskaper och erfarenheter inom den ideella sektorn som skulle utveckla det svenska djurskyddet när det kom till det stora problemet med hemlösa katter. Idag känner sig dock många motarbetade av myndigheterna som hellre dödar än samarbetar. Hoppas på en ändring på den punkten. I t.ex. Nederländerna har man kommit långt vilket gagnar alla, framför allt djuren. // Lena - Sajtvärd Hittekatter iFokus

__

Jag har fortfarande inte fått något svar. Obestämd

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[eskils]
1

Jag fick den 23 mars detta svar på min protest mot avlivningarna:

Vi har tagit emot dina synpunkter. När det gäller det enskilda ärendet hänvisar vi till informationen på vår webbplats www.lansstyrelsen.se/kalmar (se länken fler nyheter på startsidan). Vänligen Linda Corneliusson Linde
Ledningskansli, informationschef

0480-822 76, 070-878 95 92

Länsstyrelsen Kalmar län, 391 86 Kalmar

www.lansstyrelsen.se/kalmar, kalmar@lansstyrelsen.se

Tror det är bra att vi är många som hör av oss till Länsstyrelserna när sådana här saker inträffar, så det blir obekvämt för dem att döda katter hur som helst.  

Tur att det fanns kattvänner på plats också som tog hand om de hotade katterna.

Lena
1

#2 Inte så värst uttömmande svar om man så säger. Jag har dock inte fått något svar alls. :(

Även om de inte svarar är det viktigt att vi fortsätter att skriva och reagera. Någon nytta ska det väl göra även om det inte känns så.

Katthemsmatten
3

*inte så värst uttömmande' måste vara årets mest diplomatiska replik! De använder sig av någon form av auto-svar som kan täcka allt från att jag klagar på vädret till att man mördar familjemedlemmar (katter). Tala om att ducka för kritik!!!!!! Jag blir så in i glödheta f-ad Skrikandes

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1

#4 Ja så är det säkert! Jag är också ilsken som ett bi egentligen. Biter mig i tungan och sitter på båda mina händer.

OskyldigTystSkrikandes

[Anunnaki]
0

Jag har begärt ut handlingarna från länsstyrelsen och det var inte det lättaste men till slut fick jag dem.

Om någon vill se dem så kan ni ge mig er e-post adressi ett PM.

Det var svårt att få tag på de handlingar som gäller själva omhändertagandet hos polisen också men det är ungrfär samma som hos länsstyrelsen. Jag har dock inget om själva skjutandet.

Lena
0

#6 Du det låter intressant. Skickar min email via ett PM. Knepigit att de inte dokumenterat själva skjutandet.

[Anunnaki]
3

Fantastiskt att JO tar upp fallet till utredning! Ribban ligger rätt högt för att JO ska göra en utredning och den ligger ännu högre när det gäller djur. Bra gjort av er som gjort anmälningarna.

Katthemsmatten
1

Kan bara instämma med # 9!!!

Medarbetare Hittekatter iFokus

Lena
1

#8, 9 & 10 Ja det var ju riktigt bra att fallet kommer att granskas av JO!

Engla
0

Lyckades alla katter räddas?

/Änglakatterna - medarbetare på Hittekatter och på Katthemmet Kompis

Lena
0

#12 Det verkade ju som att resterande katter utöver dem som polisen redan hunnit skjuta blev räddade.