Katt amma finnes
Hej hej
Min hona fick i lördags en dödfödd unge och en med öppet navelbråck, som dog strax efter födseln.
Hon går nu och letar efter sina ungar :(
Jag har ringt runt till de flesta katthem här omkring, även längre bort där jag fått tips om att det finns kattungar utan mamma.
Alla katthem tycker att det är jättebra att jag erbjuder min hona till ensamma små ungar, och det är det ju men mjölken försvinner väll inom en snar framtid och det måste ju finnas ensamma ungar där ute, och jag vill inget hellre än att hjälpa dem! Att min tjejs olycka blir nån, eller några små kattungars lycka.
Det finns tre kattungar som är tre veckor gamla som bor en bra bit härifrån, det tar ca fem timmar från det att de lämnar stället de är på nu tills de är hemma hos min hona. Och det är ju en bit. Vi får se om de ungarna får komma till oss eller hur det blir.
Om nån vet nån eller några kattungar som behöver en mamma där ute så hör av er!
Mvh Jessica

Beklagar kattungarna:(
Men du kanske ska skriva ut var du bor så blir det lättare.
Ja såklart, är lite virrig…
Vi finns i södermanland, strax utanför stockholm.
Jag har en som ska åka från Malmö och hit på onsdag och kan då plocka upp ev kattungar.
Stackars lilla mamma. Prova ringa runt till veterinärskliniker. Och sätt in ett anrop på Blocket.
#3 - Jag har ringt veterinärer, katthem och djurskydden. Skrivit här på iFokus och på de flesta grupper, sidor på facebook..
Annars brukar man läsa och höra om ensamma kattungar och man känner sig så maktlös när man inte kan hjälpa dem, och nu när jag kan hjälpa dem så hittar jag dem inte. För det måste ju finnas de som behöver hjälp.
Vad ska jag skriva på blocket då, och under vad?
Det brukar vara så när man sökjer efter något. Jag hade en liten, liten pyttebäbis förra sommaren som jag flaskmatade, som jag letade sällskap till. Det var också jättesvårt att hitta någon moderlös precis då. Någon vecka senare vällde de in. Det är fortfarande lite tidigt på året nu för den stora kattungerushen.
Jag har en hona som kommer att föda vilken dag som helst nu ser det ut som. Men vet inte hur många det blir där.
!
Sätt in under Djur köpes eller under Efterlysningar på Blocket.
Det är -som tur-lite för tidigt för kattungar. De brukar komma senare och då oftast ensamma kattungar:(
Men jättesnällt att du söker nya barn till din kattmamma.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Nu har jag satt ut en annons på blocket, hoppas verkligen att det ger något.
Kattungarna från skåne blev det inget av då de som har hand om dem tyckte det blev för långt. Otroligt synd att de är där och nappas och min hona är är med sin längtan och son mjölk :´(
Du borde nog till veterinären så att hon inte få mjölkstockning.
Sedan söker ju alla katthem jourhem för kattungar senare, kanske det vore nåt till din hona.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jga låter henne vara helt, och har känt lite försiktigt bara så hon inte börjar få mjölkstockning och hon är mjuk o fin, än så länge.
Det sinar väl, jag vet inte hur lång tid det tar..
Men måste man inte ha mjölk för att vara jourhem åt kattungar?
Visst kan det vara bra om det finns mjölk, men det är egentligen mer nödvändigt att ha en hona som kan hjälpa till att tvätta ungarna och på alla sätt lära dem vad som krävs för att 'bli katt'. Själva matandet kan vi människor fixa med hjälp av formula, inte lika bra som äkta vara men det fungerar. Men det vi inte kan är att vara en riktig kattmamma som genom sitt sätt att agera och sin uppfostran ser till att de växer upp och blir trygga som just katter.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Kastrera din huskatt nu tycker jag, det kan ju hända igen. Hjälp istället en dräktig katt eller kattungar och var jourhem.
Vi hade bestämt sen innan hon blev dräktig att hon ska kastreras. Vilket vi ska göra nu. Alla våra andra 6 katter är kastrerade och det är det enda rätta. När vi skaffat nya katter till vårt hem så har det vart omplacerings, äldre eller yngre katter. Sist tog vi en kattunge som var full med skabb och som har en neurologisk skada vilket gör att han skakar hela tiden. Vi har fått anpassa lite till honom men det går ;)
#14 Jättebra att ni kastrerar kissen! Även fint av dig att erbjuda amma!
Det brukar vara skriande behov när det inga ammor finns, men typsikt nog inte när det finns att tillgå. Lite Murphys lag över det hela.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Det verkar som om hennes mjölk börjar sina(?) Hennes juver är mjukt och mindre än vad det var tidigare i veckan.
Hon verkar även ha slutat leta efter sina ungar, hon ligger mest hos mig hela tiden, vill gärna vara nära..
När kan man kastrera henne? Vi vill göra det direkt nu så hon inte blir med ungar igen. Hon får naturligtvis inte gåt ut, men hon vill gärna det och hon är snabb och vi har två barn = dålig kombination…
Sen det här med jourhem, vi har ju 7 katter, och jag skulle mycket väl kunna tänka mig att vara jourhem åt kattungar. Frågan är om nån avmina kissar skulle ta hand om dem.. Jag har två honkatter, och de tvättar faktiskt de andra katterna, speciellt den katten med neurologisk skada…
Nån får gärna ge mig information om hur det går till, med jourhem…
Du kan kastrera henne redan nu. Kontakta de katthem och kattföreningar som finns runt dig, Googla. Dina katter kommer garanterat ta hand om de små. Jag har haft massor med hemlösa kattungar här och det har ALDRIG varit några problem. De vuxna och ungarna väljer ofta sin favorit som de helst ligger hos och blir tvättad.
Kanske Södertälje Katthem http://www.sodertaljekatthem.se/ ligger närmast.
Eller http://www.luffarkatten.se
Hoppas du hittar några småkissar som behöver hjälp!
Du kan anmäla dig som akuthem hos Stockholms Katthem www.katthemmet.nu Jag tror att alla i hittekattsbranschen har behov av akuthem - dessvärre.
Medarbetare Hittekatter iFokus
#19 Jag anmälde mig som akuthem till Sthlms katthem för några år sedan när jag precis hade börjat hjälpa katter. Fick ingen respons då jag inte har bil och kan köra katterna till veterinär för kastrering vaccination och dyl. Lite tråkigt att ni har det kravet tycker jag.
Tack för svar :) Nu är kastrering bokad. Och jag ska ringa de Katthem som ligger här i närheten..
Måste bara höra med er först, vad gäller när man är jourhem?
Vem betalar veterinär? Vems ansvar är kattungarna?
Hur går det till lixom?
Du står för sand och mat (beroendepå vilket katthem) och katthemmet står för veterinärskostnader, katten ägs av katthemmet. Du får inte gör vad du vill med katten utan att höra med katthemmet först. Katten får inte gå ut bla.
Du måste ta med i beräkningen att katten kan få stanna många månader innan ett nytt hem hittas. Du kan inte bara ångra dig och tro att de kan hämta katten med en gång. Jag har två jourkatter jag haft i tre år tex.
Du får även räkna med att ffa kattungar kanske glömmer att gå på lådan och kissar fel, saker som blir förstörda står ej katthemmen för.
Jag tycker en sak är väldigt konstig, (trots att min hona nog snart sinat helt, det är ju en vecka sen nu) så har jag hittat ett par katthem som har små små ungar utan mamma som de måste nappa varannan timme, och de tackar ändå nej till min hona?
Är det inte bättre för ungarna att ha en mamma, än att bli nappade av människor? Känns lite som att de som nappar fastnar för ungarna (såklart) och inte vill släppa iväg dem. Men då handlar man ju inte längre för kattungarnas bästa. Eller?
Nu ska hon hursomhelst kastreras nästa måndag, men ändå, jag tycker det verkar konstigt?
Tack om svar ang jourhem, jag hade ju isåfall tänkt att vara jourhem åt kattungar. Och om man blir "fast" med dem i tre år, då tror jag inte man ens vill lämna bort dem sen! JAg har redan 7 katter, och det är inte rätt mot nån att ta hit vuxna katter som ska bo ett tag och sen flytta.
#24 För mig räcker det med tre veckor för att det ska vara jobbigt att skiljas från jourkatterna.