Kastrering.
Jag har kontakt med en hel del halvvilda katter och skulle gärna vilja kastrera dem. Någon som kan ge mig ett råd om hur jag ska gå tillväga ? bedövas katterna i burarna och finns det stygn så man kan släppa ut dem direkt efter operationen ,eller måste man ha dem inomhus,c:a 14 dagar ? Tacksam för svar.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
Är det honkatter, så måste de hållas inomhus i alla fall en vecka. Killar en tre-fyra dagar. Är de halvvilda, så får man naturligtvis försöka bedöva direkt i buren först.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det finns en sorts burar som heter klämbur, där den ena sidan av buren är flyttbar och kan skjutas emot katten och på så sätt kan man bedöva i buren om de inte är hanterbara.
Hur länge en kastrerad katt ska hållas instängd vet jag inte.

Som sagt, en klämbur är receptet både för infångadet av kissarna, samt bedövning, vaccineringar och andra saker som man måste ha kontroll över kissen. Katthem, veterinärer brukar ha dessa om ni inte har det själva. Finns att köpa här: http://www.kruuse.com/asp/index.asp?act=setSite&site_id=3 under namnet kattbur injektion.
Stygnen de ger kan vara sådana som löses upp, och är det vanliga. Hankatter så vitt jag vet kan släppas ut direkt, men honor några dagar för att se att de inte slickar och såret sväller. Kan du ordna titthålskastrering, så är det enklare för kissen och de känner inte behovet att slicka. Kolla gärna med Miranda här, eftersom hon håller på med TNR, kastrering där man sedan släpper ut kissarna.
Applåder för att du vill göra detta. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.
Vad bra att du engagerar dig för dessa förvildade katter!
Här är länken till en artikel om TNR-metoden där det även finns länkar via du kan söka mera information. TNR-metoden TNR är precis det du tänker göra att man kastrerar katterna och sedan låter dem gå tillbaka till sin vanliga miljö igen. Det är en väl beprövad metod som visat sig fungera utmärkt i länder runt om i världen. Allt från sydliga breddgrader till Alaska och Norge.
Hankatter kan släppas ut så fort de vaknat till ordentligt igen och är stadiga på benen efter narkosen. Räkna med ca 24 timmar. Honkatter är alltid lite mera komplicerade. Men om det rör sig om titthålsmetoden blir det lättare eftersom operationssåret då bara blir ca 2cm stort. Tyvärr är det inte alla veterinärer som behärskar den metoden. Ring gärna runt och hör dig för hos veterinärerna innan. Försök hitta någon som är van vid att arbete med förvildade katter om det går.
Lycka till och skriv och berätta hur det går.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Som sagt, berätta gärna hur de går, och pip till om du har andra frågor som du funderar på. /Vanessa

Är också intresserad.Vi måste jobba mycket mycket mer på kastrerings- och märkningsbiten här i norr!

Du är väl medveten om att om du kastrerar dessa katter för att sedan släppa ut dem så har du ansvaret för dem så länge de lever, dvs du måste mata dem, se till att de är friska osv för man kan inte bara kastrera dem och sen lämna dem åt sitt öde men det har du väl antagligen tänkt på redan.
#7 Enligt TNR metoden sköter volontärerna om katterna så att de får det de behöver sedan de släppts ut igen. Det är betydligt mera än bara kastrering.
Men sedan kan man, tycker jag, diskutera vad som är bäst? Att katterna går kvar okastrerade och fortsättar att föröka sig eller att de åtminstonde blir kastrerade.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej alla och tack så enormt mycket för alla svaren !
Jag gick in och tittade på kattburarna men undrar ifall det är den plastöverdragen stålbur eller Pet caddy som öppnas i locket ?
Jag ska göra allt vad jag kan för att hjälpa dem. Tyvärr har jag katthatare nära inpå mig som gör allt för att hindra mig från att kunna hjälpa dem.
Har tagit in två helvilda kattungar som jag nu hållit på och bekantat mig med i en månad, dom är c:a 12 veckor nu, rosslar i brösten och hostar. Måste ha blivit födda utomhus i jan, eller februari. Tog hand om två som är cirka 1 år nu. Dom var genomförkylda och förmodligen utslängda. Dom är nu tama och friska . Har en hittekatt som nu är 8 år, hittade henne när hon var några veckor. Har tagit hand om två katter som jag har ute i en stor bur. Dom är halvvilda och polisen skulle skjuta dem. Den ena har nu fått ungar. Kommer nog att få lättare med placering av ungarna för dem tänker jag få helt tama. Fyra kattungar föddes under en bod förra sommaren och jag har gjort allt för att få dem tama. Ger dem mat och har satt in en kattlucka i boden så de bor där nu. Ger två av dem p-piller. Men piller är ju inte bra i längden och därför undrar jag över kastrering. Tyvärr blir det så att diskutionerna går att jag stjälper djuren i stället för att hjälpa dem eftersom jag ger dem mat och har så gjort sen jag upptäckte dem. Jag bor granne med hästgårdar som bara ska ha katter som fångar råttor och inte bryr sig överhuvudtaget om ifall de är hungriga eller sjuka. Sist men inte minst så är jag jätteglad för jag hittade er och denna sida.
Debattia

Vilket jobb du gör. Du har verkligen hjärtat på rätt ställe.
Buren jag pratade om är den som är i stål med plastöverdrag. För den går att öppna på flera sätt, så man kan ställa den över katten och sedan skjuta in luckan utan lyfta varken bur eller katt. Sedan så blir det lätt för veterinären at söva dem in för kastrering och undersökning, så man klämmer ihop dem så att säga så att man kan ge sprutan.
Andra tips är att skaffa Felliway från veterinären. Spraya bur och händer, så brukar många katter känna sig lugnare.
Vet inte hur hanterbara de är, för de som du inte komma nära alls så kan en fälla vara lösningen. Grävlingsfälla brukar vara bra. Många jägare har sådana som du säkert kan låna. I den ställer du mat, gärna tonfiskliknande, för den doften är ofta oemotståndliga för kissar. Lägg en filt över och ha koll med några timmar mellanrum. Så de slipper sitta fast i timmar efter timmar. Men du bör ha en veterinär som står standby så att ni snabbt kan ordna med katten.
Senare kan jag ge dig material så att du kan sätta upp i området, så kanske grannen fattar piken om att du i själva verket hindrar kattkolonier att florera. Sätt gärna upp vid stallet då också. Skickar dig ett pm sedan så jag kan få din adress. Ska få materialet i veckan.
Lite kan du beställa på http://www.djurskyddet.se/material/index.asp.
Här finns det också bra information du kan sätta upp: http://www.katter.nu/kattstatus/
Om du kan, prata med de som äger stallet, att de inte får ha fler än nio katter utan tillstånd från kommunen, samt att kastrerade katter jagar lika bra som okastrerade.
Sköt om dig och fortsätt ditt enorma arbete som du gör. Applåder igen. /Vanessa
Hej och tack så mycket för svar. jag är mycket glad för all info jag kan få, kommer också att sätta upp info på allmänna platser så fort jag har en chans. Egentligen skulle jag lägga i postlådorna till vissa bönder och stallägare. Hörde talas om en som hade 40 katter. Tyvärr är det svårt få en veterinär till platsen.
De kissar som de skulle skjuta och som jag nu har i en relativt stor bur. Den ena var redan dräktig (enligt datum,o,s,v,) när hon kom men nu har jag börjat undra ifall, tänk ifall den andra är en hankatt ? Har hört att mamman kan börja om rätt snart efter en kull ungar. Ni verkar mycket insatta och här kommer jag med lite fler undringar. Om jag ger mamman p-piller under tiden ungarna diar ,finns då risk för att bröstmjölken sinar ?
Kan det påverka ungarna negativt genom bröstmjölken ifall jag ger mamman kattmynta ?
Förstår att jag måste börja ta i ungarna rätt tidigt om jag ska få dem tama. När vågar jag ta i dem utan att mamman stöter bort dem ifall hon känner min lukt ? Ska jag vänta till dom klarar sig relativt bra själva ?
Om man ger en honkatt p-piller och hon redan är dräktig, hur påverkar det hennes foster ???
Sköt om er alla kattvänner !
Debattia

§8 Jo det vet jag men jag fick uppfattningen att det här inte rörde sig om någon organisation utan om en privatperson.
Vad gäller p.piller och amning, så har jag hört av vet, att det inte är någon fara. Däremot, så kan det vara farligt att ge ppiller när katten redan är gravid. Kattmynta är inget farligt alls….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....