Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettövrigt-kattrelaterat
Läst 5390 ggr
margrethe
0

akut hjälp!!

snälla, världens sötaste lille hankatt på 1 år behöver akut hem!! han är utslängd från min granne, jag matar honom och ger honom så mycket tid jag kan, men , han måste få komma in med! han är svart/vit, okastrerad, ej märkt. tyvärr har jag en envåldshärskare själv. jag har provat med allt och alla! det blir snart höst och jag lider så med honom! jag vet att han är rädd för hundar och måste få vara både inne och ute…om det går,, han finns i landskrona…margrethe 0767-120028

margrethe
0

förlåt..0767-120029

Lena
0

Försök att annonsera på flera ställen. Pröva med www.djurannonser.ifokus.se,  www.katter.nu samt www.blocket.se. Om du kan ta foton på kissen underlättar det alltid. Beskriv honom även så utförligt som möjligt.

Om din granne har slängt ut sin katt har hon/han begått en brottslig handling. Jag tycker du ska anmäla henne/honom till Länstyrlensen som numera har hand om djurskyddet.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

margrethe
0

ja , jag har anmält till länsstyrelsen

Lena
0

#3 Jättebra! Kissen skulle behöva kasteras så snart som möjligt också. Det underlättar omplaceringen. De lokala djurskyddsföreningarna kan ibland ge bidrag till kastrering.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Hawknestgrove
0

lille vän…. hoppas det lyckas för er att få tag i ett stödhem!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

annebeate
0

Lille kisse, hoppas att han kan få komma in snart. Lägg in på olika sajter, tex www.katter.nu

Hur kan man bara slänga ut honom?GråterBlir så arg!Skrikandes

Han finns i Landskrona, möjligen någon i Skåne som kan ställa upp för honom?

Sidentass
0

Åhhh..stackars kissen…puttar upp tråden för honom..tiden går fort..snart blåser höstvindarna där ute…

margrethe
0

ja, igår satt jag faktiskt och storgrät med honom under tak på min uteplats! det fullkomligt vräkte ner regn…han inlindad i en frottehandduk…

tuska
0

Stackars lilla katten.

Berätta varför han är utslängd. Har de flyttat ifrån katten eller vad är det som har hänt.

ChanelBM
0

Kan envåldshärskaren kanske tänka sig kompis om du testar med Feliway o Zylkene?

Hawknestgrove
0

ja det borde funka….. och om han blir kastrerad

margrethe
0

grannen har börjat dricka en hel del alkohol…hon ger tydligen fasiken i allt nu! jag har hjälpt henne med de 5 katter hon hade från början. ordnade hem åt de 4 men den här lille skulle hon behålla…suck-det har gått upp o ner med att ta hand om honom….många många kvällar har han stått o skrikit o vill in..då har jag fått ringa in och säga ifrån! hon har även bara gett honom från sin middagsmat och det billigaste torrfodret. när det nu började gå käpprätt åt skogen så har jag rutit till, även via sms..så nu skulle hon polisanmäla mig…man kan bara ruska på huvudet. att jag inte verkligen försöker beror på att jag har bestämt,  efter att ha haft djur större delen av mitt liv, så den dagen min hjärtegoe katt inte finns mer, att jag ska ställa upp som jourhem åt katter…för det är något som verkligen behövs! på så sätt blir jag inte utan katt…däremot får jag hjälpa de som behöver hjälp

Hawknestgrove
0

Anmäl grannen…..För vanvård av djur….

Sidentass
0

åhhh…så synd om missen..o jag förstår att det känns mycket jobbigt för dej också när situationen är som den är…önskar av hela mitt hjärta att någon kan öppna sin dörr åt kissen innan det blir riktigt höstrusk därute…

margrethe
0

återigen…jag har anmält till Länsstyrelsen! har även ringt runt till alla djurhem som finns i skåne och även blekinge! tillbringar dagarna med att försöka hitta ett hem åt honom!! jag blir mer och mer desperat!!!!!!!!!!!

Hawknestgrove
0

Du kan inte göra mer…. Du har gjort allt som står i din makt.

Praxis
0

Har du testat att sätta in annons på blocket? Och lappar i affärerna med en söt bild på honom. Skriv som det är, att han är utslängd och att ärendet är anmält och att han behöver en snäll ny mamma/pappa. Det brukar gå lättare när det är tragik bakom att hitta ett hem. Lämna dock inte ut upplysningar om din puckade granne.

Praxis
0

vi här runt om i skåne kan väl hjälpa till att sätta upp lappar om honom? jag bor i lund och gör gärna det. stckars lille killen, din granne borde få djurförbud. alkoholism är hemskt men inte ska djuren behöva lida bara för att hon fick för sig att behålla honom trots att hon uppernbarligen struntar i honom.

Praxis
0

Jag och min mamma skänker  en kastrering hos hagaveterinären i oxie om du kan ta lillen dit. Då kanske din katt accepterar honom eller så blir det lättare att hitta ett hem åt honom.

margrethe
0

tack för ert  ombryende!! förhoppningsvis har jag hittat ett hem till honom!!! jag är som en igel och jagar alla! så…i helgen kanske, kanske…håller alla tummar och tår!!

praxis…….tack!!!!! jag ska ha det i åtanke om han inte kommr bort till ett nytt hem…kram så länge till er alla

Hawknestgrove
0

va gulligt av er alla!!!!

Praxis
0

åh, hoppas han får ett fint hem :) hör bara av dig i denna tråd eller genom pm om du behöver kastreringen. lycka till :)

margrethe
0

jaha…det smög sig…den blivande " ägaran" dök inte ens upp eller hörde av sig…suck…har ringt hyresvärden som sa " ring djurens vänner" ,…gjort, telesvarare som sa att de inte tar in…provat med tassebo på deras telefontid..inget svar!

praxis…vet inte hur jag ska göra..ingen bil eller något…sen om han blir kastrerad måste han ju vara inne…då är det problem!

Ankie
0

hur går det?

annebeate
0

Som sagt erbjudande om kastrering finns hos Hagaveterinären i Oxie.

Nu gäller det att få fram åtminstone ett jourhem, åt denne lille utslängde  kisse. Hösten kommer med stormsteg….

madebyinferno
0

Vart ligger landskrona lite mer exakt?

Hawknestgrove
0

Nordvästra Skåne….

madebyinferno
0

#27 okej tack för svar!

Marga
0

Putt

margrethe
0

ja..vill bara tala om att jag kämpar på……..2 månader nu…

Hawknestgrove
0

men snälla nån…. kan ingen hitta en plats åt denna fina kisse?

Ankie
0

ingen lösning än då med andra ord, hade du lagt ut det på livlinan?

margrethe
0

ja, nu har det tagit hus i helvete här!!! katten kom med sår ovanpå ögat för en stund sen…..jag blev förbannad och ringde till " ägaren" ….nu har hon fått in min anmälan till Länsstyrelsen,,,,kallade mig psykiskt sjuk , skrek och gapade och skulle anmäla mig för något i fantasin….fruktansvärt obehagligt det här…allt för att jag tagit hand om hennes katt…..

annebeate
0

Detta är ju verkligen akut. Går katten ute nu vind för våg eller ser du till honom Margrethe? Det börjar bli allt kallare på nätterna så han måste komma in.

Någon som kan ställa upp för denna kisse, skadad och allt? !!!!!

margrethe
0

han kommer var dag till mig och får mat, samt sover på en stol på min uteplats där jag lagt badlakan….utöver det springer han vind för våg

Ankie
0

men går det inte att göra ett krypin åt han då….

fanns det inte nåt varmt krypin att skicka efter… tills han kommer in..

"skulle jag behöva tilll hemlösingen här med"

margrethe
0

jag vet inte…ger snart upp..känner sån hopplöshet

margrethe
0

har ringt djurskyddet igen…tyvärr…ringt och anmält en vilande polisanmälan…bara i fall om att

annebeate
0

En låda eller större bur klädd med frigolit värmer. Andra har kanske andra tips. Det börjar bli alldeles för kallt nu om nätterna utan skydd.

Skåningar, kissen finns i Landskrona. Finns här inte någon som kan öppna sin dörr?

margrethe
0

nu är jag riktigt, riktigt glad!!

tack vare tips om en person, från en person här inne, får jag hjälp!!

den här underbara kvinnan jobbar otroligt mycket med djur och nu har hon ordnat ett seriöst hem till katten uppåt landet! han blir definitivt hämtad nästa vecka!!

så glad och sååå tacksam jag är!!!

återkommer för sista gången när han är hämtad

kram till er alla

ChanelBM
0

Grattis lille kissen.

Tack för allt ditt jobb me den här katten!

Hawknestgrove
0

Underbart! Har du chans att se till att kissen är "säkrad" tills han ska hämtas?

margrethe
0

hejsan

ja då…han ska till ett jourhem till onsdag nästa vecka…han skulle hämtas igår…men den lille rackaren smet från mig…de vet garanterat när något inte är som det ska….men idag ger jag mig inte …när vi kelar ska han in i buren…därefter kommer " jouren" och hämtar honom…onsdag uppåt landet..bli kastrerad och få ett bra hem!!!

tack gode gud!!

jag vill passa på att tacka alla er som brytt er och försökt komma med råd och hjälp!! stort, stort TACK!!!!!!!!!!!!!!! nu vet jag garanterat att han kommer iväg och får det bra

även stort tack att den här sajten finns!!!

kram Margrethe

Ankie
0

men ojoj så himla bra himla va bra så glad jag blir

det finns änglar på denna jord, så är det…

margrethe
0

jaaaaa verkligen…och fler behövs

Hawknestgrove
0

hoppas då verkligen att ni får in kissen…..

margrethe
0

uppdatering…för sista gången…jippie!!!!

började konstigt frampå kvällen…var ute en halv timme..kom hem.tittade ut om han var på min uteplats…såg att mina stolar var flyttade..!! jag har staket runt om….gick ut..kattskålarna borta!!! tänkte, nä nu jäklar..hon har varit här och tagit dem….fick lite panik och ringde min kontakt

efter ca 20 minuter ringer " jourhemmet" frågar hur det går..jag berättade vad som hänt ..och vi var fullkomligt överens att nu är det kanske kört

la på luren, gick bort till altandörren och där satt han och jamade!! inga matskålar ju,,,kallade på min son och fort som attan fick jag in honom och sonen stängde dörren! ringde " jouren" ..kom på direkten!

efter max 3 minuters jamande kom han och kelade…sniffade runt lite..åt all mat ..upp i soffan till mig…där låg han och spann och kelkade tills " jouren" kom 40 minuter senare

hur vi sen fick in honom i buren är en annan femma…hahaha…det var en pärs, ville ju inte jaga upp honom…men till slut gick det…ut fort som attan i bilen och nu är han sedan 1 timme i sitt nya tillfälliga hem!

slutet gott allting gott!!

gäller att inte tappa sugen

så..än en gång…STORT, STORT TACK OCH KRAMAR I MASSOR TILL ALLA ER STORA KATTÄLSKARE SOM STÖTTAT MIG OCH SÖTNOSEN!!!

Hawknestgrove
0

åh sån lycka att det gick  så bra!!!!! puss på er alla!Kyss

Ankie
0

men så bra….. härligt

sotlynx
0

Måste bara fråga… Är det inte olagligt att ge bort någon annans katt? Även om ägaren anses vara totalt olämplig att ta hand om ett djur? Kan man som granne eller privtperson agera så utan att så att säga åka dit? Har själv grannar som fullkomligt skiter i sina katter.. Deras missar bor mer på min stallvind än under altanen där dom har sina "bon", och jag får fixa nya hem till kattungarna som föds, avmaska etc.. Vad säger lagen?

margrethe
0

enligt Lännstyrelsen som jag pratade med när jag anmälde:

katten har inget halsband, inte märkt, får ingen mat och inte komma in…den sprang vind för våg.så….då kan ägaren mista äganderätten till sin katt,,i det här fallet har hon även fått brev från dem utan att vidta åtgärder.dvs katten springer ( sprang ) fortfarande vind för våg

sen kan jag själv tycka att jag skiter fullkomligt i vad lagen säger! även om hon skulle ha äganderätten! en katt kan inte vara utan mat eller vatten, måste få komma in i värmen och nu är det kyligt på kvällarna

så….för djurens bästa måsta man nog agera vad än lagen säger!

margrethe

margrethe
0

måste bara tillägga.

ring länsstyrelsen! du kan vara anonym!!

sen i det här fallet…när ägaren är inne i missbruk ser de inte själv, eller vill se, att deras djur far illa

i det här fallet var katten en liten tjockis i våras, när han började komma till mig hade han inget hull alls!! bara löst skinn!! jag är fullkomligt övertygad om att han inte levt nu !

sen är det en samvetsfråga, tyvärr har ju katter en låg status och lagens arm är väldigt seg! det händer ju alltför ofta att djur som far illa hinner dö innan det händer något!

och människor som du och jag och många, många fler, som älskar djur får ta ansvaret! så. fråga dig vilket är bäst….hålla på som du gör med fler och fler katter eller se till att de mister sina djur?

nu räddade jag en från en lång och kall höst och vinter..med ett garanterat lidande..och vet du vad..

gud vad lycklig jag är! sen behöver man ju inte basunera ut det…jag vet att hon mist , ellr skulle mista, äganderätten…men när!!! när han var död?

lycka till och anmäl!

sotlynx
0

#52 Givetvis är saken anmäld, av mig och andra grannar… Men eftersom familjen är otroligt välpolerad på ytan blir det bara bortviftat. I den här kommunen räknas katter tyvärr nästan som skadedjur som hör hemma i en ladugårt fångandes mat på egen hand, och då gör dom ju egentligen inte fel… Morr…

margrethe
0

hej

ni får gärna ta bort det här nu…tack!

Alexej
0

margrethe, delar 100% din inställning. En kattägare som missköter katten har förverkad sin "rätt". En katt är total beroende av oss. För mig är det civilcourage att våga ingripa och rädda ett liv.

Likamycket som jag kastrerar katter som stryker rund här.

Djurskyddslagen är inte den som den borde vara, tyvärr. Har anmält många utan att det hände mycket.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

margrethe
0

praxis!!!!!!!!

läget är akut!!!!! katten är i malmö i ett jourhem och måste kastreras omedelbart!!! står erbjudandet fortfarande kvar om Hagaveterinären?

snälla, ring mig fortast möjligt!!!!!!!!!!

0767-120029

anebit
0

Så underbart att läsa att kissen är inne nu och ska även bli kastrerad.

En stor rosenbukett till dig margarethe som hjälp denna kisse till ett bra liv i fortsättningen.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

anebit
0

#56   Praxis har inte varit online sedan 22/8.

Men skicka gärna ett PM till hennes mamma  "annebeate" för hon tror jag är inne varje dag här.

Hon har inte sin sajt aktiverad, men om du går in på medlemslistan här ovanför och letar på henne så kan du skicka ett meddelande därifrån.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

annebeate
0

Praxis har precis varit i kontakt med margrethe. Klart att kissen får sin kastrering hos Hagaveterinären.Glad

Ankie
0

åh men så bra, :)

kattassen
0

#59 Hurra! Djungeltelegrafen funkar ibland - härligtSkrattande

Skönt att det löst sig för lille kissen. Tack ni som hjälp till.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

margrethe
0

jaaa…!!! stort tack till underbara Praxis med mamma!!!!!!!!!

kram

margrethe
0

och tack för rosen anebit!!!!

margrethe
0

lilla sötnosen kastrerad och allt har gått bra!!

tusen ,tusen tack praxis med mamma!!

och en stor , stor blomma även för att ni låter mig veta

massor med kramar

margrethe
0

hej

nu måste jag bara skriva här om fortsättningen eftersom jag är fruktansvärt upprörd!

katten kom ju till ett jourhem i malmö. efter ca 1 vecka ringer en som jobbar på djurens jurister och kräver mig på kastreringskonstnad! hon var fullkomligt vansinnig på katten eftersom han " fullkomligt pissat ner och förstört allt i hennes vänners hem" och " att hade jag visst att han inte var kastrerad skulle han aldrig blivit hämtad! "  det är alltså en av hennes vänner som är jourhem

praxis ställde upp som jag skrivit här innan. men jag fick också tag på mannen som hämtat katten. fick då beskedet att katten kissat ett par ggr på golvet och att det inte var så farligt??!!

nu blev han kastrerad i mitten av september. beskedet jag fått var att han efter det skulle uppåt landet till ett varaktigt hem på landet.

eftersom jag bett om att få besked om fortsättningen så förväntade jag mig att höra hur det gått. efter flera veckor ringer jag juristen flera gånger utan att få svar, lämnar då ett meddelande att jag vill veta vad som händer. inget svar ännu!!! däremot får min kontakt här inne ett sms som enbart säger " katten har det bra tack vare xxx ( juristen) !! nu blev jag ännu mer orolig och skrev ett mejl till djurens jurister där jag beskrev det här och krävde att få ett svar vad som hänt " min" katt! efter 3 veckor ännu inget svar!!

läget är alltså att jag har inte en susning vart han tagit vägen!! lever han? varför svarar ingen? detta hade jag aldrig trott var möjligt! får det verkligen gå till så här?

Alexej
0

Men vad är detta? Har du några namn?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

persikahallon
0

kanske kan du höra med mannen som var jourhem? men jag antar att du redan försökt nå honom också.

gulliver
0

Margrethe du har PM.

margrethe
0

ja , jag har namn….men vill inte gärna lägga ut här…ring mig gärna på 0767-120029…vet inte vad jag ska göra!!!

gulliver…vad menar du med PM ?

margrethe
0

mannen som hämtade är tydligen enbart chaufför åt juristen

persikahallon
0

PM innebär att du fått ett meddelande. Se högst upp till höger överst på sidan.

gulliver
0

#69 PM=privat meddelande. Gå in på din profil dvs klicka på din bild/namn så kommer du till meddelandet.

margrethe
0

tack

har läst och svarat

Praxis
0

har det löst sig? vill också gärna veta så allt är bra med katten.

margrethe
0

hej praxis

nej jag fick ett PM och skulle få mejladress till henne juristen som skiter i att svara mig

men jag väntar fortfarande på den……

margrethe
0

jag fick tag på juristens mejladress, skrev ett tufft mejl där jag krävde svar! tog 2 minuter så ringde hon väldigt upprörd över mitt mejl! inte mer upprörd än jag varit i alla fall!

fick i alla fall reda på att " min" katt fortfarande är i jourhemmet och kanske, kanske får stanna där

så, allt väl så långt

Praxis
0

tråkigt att det blivit tjafsigt, men jag är glad att lillen fortfarande är i jourhem och kanske också kan få stanna (antar att de menar permanent?)

margrethe
0

ja, deras egen katt är lite rädd för " min" , men det verkar gå bättre och bättre…så, då får han stanna där permanent

annars, ett nytt jourhem uppåt landet…suck… gillar jag inte alls. det kan ju inte vara bra  att flytta runt

Sidentass
0

Men vad jobbigt att det ska behöva bli en massa krångel..allt du önskar är ju att hjälpa denna kisse till det bästa..jag håller tummarna..och översänder en stor skopa beröm till er alla inblandade som hjälper den här missen..

Svali2011
2

Tråden är ju gammal men jag har precis upptäckt den och läst allt. Man blir så engagerad i den här kattens öde och så modig du var, Margrethe. Hur blev det sen? Jag skulle bli glad med en liten uppdatering.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.