Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 12562 ggr
Fotonörd
1

Grön avföring

Jag har precis fått hem en katt som varit utan hem och bott ute. När jag tog hem henne så slängde hon i sig hundens mat och efter det (bajsade inte innan) har hon haft löst och fast bajs som är grön/grå färgat. Nu är jag rädd att det är nå parasiter som ska smittas till mig eller vovven eller att katten är jätte sjuk.

Hon är dock pigg och äter och dricker som vanligt. Ska jag låta henne fasta och ge ris eller nått och se om det ändras??

Katthemsmatten
1

#Har hon varit hemlös har hon säkert mask. Om en katt som fått svälta äter mycket mat så får de problem med magen eftersom kroppen inte klarar av att ta hand om maten. De ska ha många, små portioner i början. Vet inte hur du fått hem katten, men om du är jourhem åt ett katthem bör du kunna få den veterinärbesiktad ganska raskt. I annat fall rekommenderar jag att du kostar på en tur till veterinären.

Har katten mask ska du hålla koll på avföringen för att vid behov avmaska den. Mask mellan katter sprids väldigt lätt och jag tror att detsamma kan gälla till hunden. Speciellt om hunden har stuckit nosen i kattlådan.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Fotonörd
0

Tack för svaret.

Då får jag försöka få en veterinär tid åt henne så fort som möjligt och få avmaskningsmedel till både katten och hunden.

Alexej
0

Är du jourhem för ett katthem eller "jobbar" du själv? Avmaska katten med Milbemax och ge henne bara små portioner och helst inte hundfoder:) Min hund har aldrig fått mask trots många maskkatter.

Färgen, avföring kan se ut hur som helst. Grön, svart, brun. Ljus avföring är inte bra. Och att en fd hemlös katt först bajsar fast och sedan får diaré är normalt. Just för magen tar det ofta lång tid innan allting kommer i balans.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jourhemmet
0

Katter smittar inte till människor förutom med ringorm. Man får räkna med att katterna man är jourhem åt kan ha någon sjukdom, se bara till att vaccinera din katt årligen. Din katt kan bli smittad med kattsnuva trots vaccination men får då lindrigare sjukdomsförlopp.

Fotonörd
2

Jag bor i finland och fick höra om denna katt som var sjukt mager. Åkte och kollade och tog hem den. Jag har inget med katthem o göra utan "jobbar" själv. Inte hittat någon ägare och kommer omplacera eller behålla när hon blir frisk igen.

Avföringen är grå/grön, ganska ljus tyvärr. Och hundfodret var det enda jag hade vid det tillfället.

Jag ska få tag i veterinär och göra en helundersökning på både hund och katt :)

Tack för alla svar!!

Alexej
1

Snällt av dig att ta hand om katten. Lycka till, det blir nog bra. Berätta gärna mer sedan.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Misan
1

Hur länge sedan är det hon kom in? Jag tog in en hona som hade gått ute länge och när vi äntligen fick igång hennes mage (stenhård) så kom det delar av kottar, grenar m.m det syntes att hon gjort allt för att hålla hungern borta.

Kanske har din katt fått i sig något i brist på annan föda. Hoppas hon snart e bra igen.

Fotonörd
3

Alexej : Ja man kan ju inte låta katterna frysa och svälta ihjäl :(

Misan: Har haft henne i snart en vecka. Börjar bli orolig. Men får jag veteriänär tid snart så kanske jag får svar på problemet.

Skriver här sen när jag får veta mer! :)

kattassen
2

Vi fick in en katt för några år sedan som bajsade gulbrunt illastinkande löst (ej diarré) länge. Dubbla avmaskningsomgångar hjälpte inte. Han hade gått ute hela vinterna och ätit en massa skit förmodligen.

Efter tålmodigt serverande av bra torrfoder kom han igång med skaplig avföring. Dock än i dag kan han få omgångar med lös ljusbrunt bajs.

Grå/grönt är väl iofs inte alls normalt men jag skulle ge det ett tag med avmaskning och BRA foder. Ex. Royal Canin Gastro Intestinal http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1086639

Rekommenderas för att stabilisera kraschade kattmagar. Håll på minst 4 veckor!

Naturligtvis måste du gå till en veterinär för att göra en grundkoll, hon kan ju även bära på parasiter. Veterinären ger säkert Stronghold som är ett kombinerat avmaskningsmedel och mot ohyra.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Fotonörd
0

Kattassen: Tack för fodertipset! Kollade just på Royal Canin och kommer nog köpa in det.

Ja jag kommer ta henne till vet oavsett just för hundens skull, och för min skull. Ifall att hon skulle bära på något.

Fotonörd
0

Katten och hunden vaccinerad och katten ska även vaccineras nu i mars.

Det som inte fick hända hände. Katten har både rund och bandmask. Jag har nu behandlat katten och hunden i 2 dagar med axilur (?) men måste nog också hämta ut annat då jag har för mig att axilur ei biter på bandmask…

Hon har haft diarre' i två dagar och idag hittade jag även blod i avföringen (har nog med diarre'n att göra)

kattassen
0

Här är lite info om olika sorters avmaskningsmedel och vilka sorters mask de tar

http://www.katter.nu/katter/mask/vad.htm

Axilur är ett ganska kraftigt maskmedel som ibland kan ge biverkningar. Vi har en katt som inte tål den sorten utan får kräkningar.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Issa
2

Axilur tar ju båda sortens maskar. Ge henne absolut inget mer avmaskning för då blir det mer blodiga diarréer. Axilur är starka saker för slemhinnorna och det är därför det kommer blod i bajset. Det kan ta lång tid att reparera sönderfrätta tarmar.

Lena
1

Det är ingen vits med avmaskningen så länge katten har diarré. Medicinen gör då ingen verkan eftersom den passerar för snabbt genom mag-tarm-kanalen.

Ta det istället mycket försiktigt med mat första tiden. Ge små små portioner. När magen lugnat ned sig och avföringen är fast kan man avmaska. Milbemax är ett bra medel som tar det mesta utan att vara lika tufft mot magen som Axilur.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
0

Jo, om katten har diarre pga mycket mask så bör den avmaskas ändå. Och sedan avmaskas igen efter några veckor.

Lena
0

#15 Nej inte om det är kraftig diarré. Medicinen gör ingen nytta då. Istället bör man fasta katten 24 timmar och sedan ge lite, lite dietfoder i microportioner i tät följd. Portioner som man ökar succesivt. När avföringen är någorlunda fast kan man avmaska. Katters mag-tarm-kanal är mycket kortare än på många andra djur, det gör att medicinen inte tas upp när de har diarré. Den går för snabbt igenom systemet. Den hinner helt enkelt inte göra någon effekt.  (Har fått lära mig detta av den veterinär vi brukade gå till i Göteborg som är en av landets främsta när det gäller just katter).

Viktigt att tänka på även för dem som ger p-piller till sin honkatt. Har honkatten diarré är det stor risk att p-pillret inte hinner verka = stor risk att katten blir dräktig om den går utomhus.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Josefa
2

Av egen erfarenhet vet jag att det hjälper att ge kattungar som har diarre pga mycket mask avmaskningsmedel. Jag har haft kattungar inne som inte blivit av med diarren förrän de har fått medel mot mask. Det ta helt säkert inte död på all mask, men så pass mycket att magen klarar av att återhämta sig lite iaf.