Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 2093 ggr
HannaEricson
0

Motorolja?

Min hittekatt kom idag hem efter att ha smugit in i grannens garage och då har hon motorolja (eller nåt sånt) på tassarna. Lite fläckar på soffan och sånt kan jag ta, men är det farligt för henne att försöka tvätta rent sig? Finns det nåt jag kan göra för att hjälpa henne att tvätta bort?

Silvestris
0

Om det är farligt eller inte beror väl på mängden katten lyckas slicka i sig. Vill du försöka tvätta bort det är diskmedlet Yes ett hett tips från de som ägnar sig åt att tvätta rent oljeskadat vilt. Det ska tydligen vara överlägset.

Fagddu
2

Ett tips som funkar på händerna kan vara att försöka tvätta bort det med olivolja/matolja (vilket löser oljan ganska enkelt) sen kan du tvätta bort olivoljan med schampo eller yes. Då gör det inte så mycket om du missar lite och katten får ätlig olja kvar på tassarna.

Katthemsmatten
0

Motorolja är farligt för människa, så det finns anledning att misstänka att det är än farligare för en katt eftersom mängden per kg kroppsvikt blir större och påfrestningen på njurar och lever därmed större när oljan ska brytas ned.

Fagddus tips är bra, men det tillägget att du bör vara väldigt noga trots att matolja inte är skadligt för katten.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Josefa
0

Yes har jag badat katter som bott i en bilverkstad med. 2-3 shamponeringar och sköljningar innan de blev av med all smutsen. Men de var också riktigt ingrodda över hela kroppen.