Ang en ögonskadda
Skriver en tråd här också ifall det är fler här inne som varit med om samma sak.
En av mina katter fick en rejäl ögonskada och vi var till veterinären igår kväll. Det var riktigt illa och jag fick välja mellan att operera bort ögat eller ta bort henne på stående fot.
Hon sövdes ner vid 19-tiden igår, men hon är fortfarande vinglig, lite sådär som de kan bli när de precis vaknat upp ur sederingen vid kastrering.
Men nu har det gått 18 timmar sedan hon sövdes ner och jag tycker hon borde vara bättre på benen. Är det någon som varit med om något liknande? Är van vid att de är på fötterna efter max 7-8 timmar.
Uppfattade det dock som att hon fick "sövningsmedel" två gånger, en gång för att hon skulle undersökas och ytterligare när hon skulle opereras, kan det vara det som är orsaken? Eller använder de någon annan typ av sövningsmedel när de ska in i ögat/huvudet? En kastrering är ju mer ett ytligt ingrepp.
Vet inte något om ögonoperationer, men vill gärna poängtera att kastration av en hona ingalunda är ett 'ytligt ingrepp'. Det är många vävnadslager man ska skära igenom för att ta bort livmoder, äggstockar och äggledare. Det är alltså ett likastort ingrepp som ett kejsarsnitt och ingalunda så enkelt som det kan låta trots att det är ett rutiningrepp.
En gissning till att din katt verkar vinglig är att hon har svårt att med bara ett öga orientera sig och fokusera för att hålla balansen. Pröva själv hur pass stabil du är om du blundar med ett öga.
Hjärnan måste lära sig att tolka synintryck på ett nytt sätt nu.
Medarbetare Hittekatter iFokus
Jag skulle tro att narkosen sitter i längre. Fick hon uppvakningsspruta?Kan var att vetten lät bli den bara för att hon skulle hålla sig lugn så länge som möjligt. Jag har haft katter som varit rejält utslagna dagen efter sövning. Och tycker mig också märka det tar längre tid för äldre katter än kattungar att återhämta sig efter en sövning.
Jag såg att jag var lite otydlig. Menade kastrering på hankatt, men ändå, inte de honor jag har kastrerat hr heller varit såhär groggy så pass långt efter.
Hon såg inget på ögat innan vi åkte till veterinären heller, alltså efter att hon fick skadan, men betedde sig som normalt endå.
Nej hon fick ingen uppvakningsspruta. Satt med henne tills kl 3 inatt, då gav jag upp. Men då hade hon börjat vingla runt lite iaf och vaknat smått till liv.
Hon blir 9 år om ett par månader, så hon kanske kan kategoriseras som "äldre" då. Kan inte minnas att jag har sövt en så pass gammal katt tidigare iof.
Ja hon har då iaf börjat äta lite, så jag får väl ptminstånde ta det som ett gott tecken.
#3: Att hon inte fick en antidot för att vakna upp är nog anledningen till att det tog så lång tid för henne. Plus att hon inte är alldeles ung heller, även om den veterinär jag anlitar inte börjar räkna katter som 'gamla' förrän de fyllt 10.
Skönt att hon börjar pigga på sig och äter. Hoppas att operationen blivit lyckad så hon inte kommer att lida av ögat.
Klart hon inte vill vara instängd.
Hon såg 'ruskig' ut på bilden men när såret läkts kommer hon att bli fin. Vi har haft 'enögingar' på katthemmet och de har klarat sig utmärkt.
Lycka till!
TS.Anledningen till att hon verkade vinglig kan ju vara den att hon har svårt att bedöma avstånd med bara ett öga…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
bilden är tagen igår kväll och jag tycker faktiskt hon redan ser mycket bättre ut. Svullnaden har lagt sig lite och det är inte lika blött/geggigt runt såret. Låter lovande att det gått bra för era enögingar :)
Som jag skrev tidigare så verkade hon inte ha problem med synen så pass att hon vinglade. Vi hittade henne såhär ca 11 på förm, och hade tid hos vet kl 18. Även om man märkte att hon inte mådde bra så vinglade hon inte.
Tycker dock vinglandet har avtagit lite, men hon är väl av förklarliga skäl mycket lugnare än vanligt.

#5: kan man verkligen sy ihop ett så skadat öga??? konstigt. trodde det behövde opereras…
inte riktat mot katten i inlägget…utan en rent allmän fråga.
#9 Tråden är drygt 10 år gammal och TS verkar inte vara aktiv, bara så du vet.
Men vad jag förstår så är det just operation det gjordes i detta fall? Det står ju att ögat opererades bort
//Jessie

#10: jag vet att tråden är gammal…men frågan var rent allmän…får nog skaffa en bättre bild på vad jag menar