Maja söker...
Om två månader flyttar vi till en lägenhet och Maja kan inte följa med. Jag har fem innekatter och min "kattkvot" är full. Börjar nu bli riktigt orolig över hur det ska gå för henne. Söker med ljus och lykta efter ett livslångt hem hos en djurvän.
Maja är kastrerad, vaccinerad, id-märkt och försäkrad i Agria. Är du intresserad av Maja, skicka mig ett privat PM och berätta om dig själv och vad du har att erbjuda henne. Om du bor långt ute på landet, går det bra med utevistelse, annars bör hon bli innekatt eftersom hon har nedsatt syn. Vi bor på Österlen.
För mer info, länkar jag till annons på Blocket.
Nilla - Moderator & medarbetare Siames IFokus
Jag vet ju att ni har fullt upp här inne, men jag måste pröva alla vägar. Hade en kvinna som var intresserad, men hon drog sig ur när jag ställde följande krav:
-fodervärdskontrakt och överlåtelse efter 6 månader, om allt fungerar bra. En trygghet för katten. Jag vill veta att hon inte tröttnar efter två veckor och ger bort katten till någon annan.
-hålla Maja som innekatt eftersom hon har nedsatt syn.
-ha Maja försäkrad, vaccinerad och se till att hon får ett bra foder.
Här hängde kvinnan tyvärr upp sig på fodervärdskontraktet och ville kunna släppa ut katten i ett villa/radhus-område och tackade därför nej. Tur för Maja, får jag väl säga. Är mina krav orimliga?

Klart rimliga krav. Man ska bo mycket lantligt om en katt ska gå ute och fodervärdskontraktet ger ju dig en långtgående skyldighet att ta hand om problemet om.det inte fungerar för Maja i det nya hemmet.
Medarbetare Hittekatter iFokus

#1 Tycker absolut inte det är några orimliga krav. Vet att du tagit hand om denna lilla katt och förbarmat dig över henne. Det är faktiskt inte lätt att behöva omplacera. Sånt känns i hjärtat.
Så söt lilla Maja är - önskar verkligen att rätt hem kommer!
----------------------------------------------------------------------
Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus
Tack! Jag får försöka ha is i magen. Maja har nu fått flytta in i mitt rum och sover i min säng. Hon är så tacksam och världens keligaste. Sover på min mage hela natten.
Jag har stängt av halva huset och har vardagsrummet som "kattfri zon". Mina egna katter är inte vidare glada.
Jag har fler krav så det är inte för mycket tycker jag. Förnya annonsen en gång i veckan på Blocket, ha tålamod så dyker rätt hem upp.
#5 Tack för tipset. Usch, det är svårt att släppa henne. 

Ta henne med dig, om hon så gärna vill komma in.

Bra att du sätter krav på ägare till kissen..dom som inte uppfyller dom kraven ska inte ha någon katt. Håller tummarna för att den rätta ägaren infinner sig..
putt för Maja!
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Tack! Sonen hotar att flytta till mormor om det kommer in en katt till. Vi har redan fem stycken och ska flytta till en 3:a. Idag bor vi i ett hus på 180 kvm.
Är rädd för att sämjan i min grupp ska brytas om Maja kommer in - med kisseri som följd.
Putt för SötMaja! 
*Nalle Puh*
ag kan nog faktiskt tycka att det är lite onödigt med fodervärdsavtal om jag ska vara ärlig. Det är INTE enkelt att omplacera katter för det finns tusentals att välja bland om man vill skaffa katt, och ag tror Maja föredrar att överleva och få komma in snarare än att bli kvar utomhus faktiskt. Självklart ska den nya ägaren vara bra med djur, men jag tror det blir svårt om man börjar ställa en rad krav faktiskt.
Jag tycker inte alls att det är onödigt med ett fodervärdsavtal. Det är för Majas trygghet och ingenting annat. Jag vill veta att det nya hemmet inte tröttnar på två veckor och ger bort henne till någon annan. Det ger mig en möjlighet att följa upp katten.
Självklart ska Maja överleva, ingen har sagt något annat. Men jag väntar tills rätt hem dyker upp. Jag har fått fler svar och följer upp dem nu.
Maja ÄR inomhus och bor i huset - i mitt sovrum t o m. 
#13# Men då är det ju inget problem, du kan ha kvar henne tills rätt hem dyker upp, även om det aldrig inträffar. Problemet löst :)
#13 Blir glad över att läsa om din omsorg om lilla Maja. Om jag hade kunnat ge henne ett hem skulle jag mer än gärna skriva under ett fodervärdsavtal. Det är ju perfekt för både säljare och köpare om något inte skulle fungera det handlar ju om trygghet.
För varje katt jag fått i min ägo önskar jag inget hellre än att ha kontakt med den som förmedlat kissen. Det är ju bara glädjefyllt att få berätta i ord och bild om hur kissen har det i nya hemmet.
Hoppas du hittar det perfekta hemmet till lilla Maja för det är hon verkligen värd.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
#15 Det var snällt sagt. Tack. 
Putt… hur går det för fina Majahjärtat 
*Nalle Puh*
Inget napp ännu. Folk vill kunna släppa ut henne.
Finaste Maja! 
Söndagsputt
*Nalle Puh*
Vad är det som får folk att tro att en katt blir lycklig bara den får gå ut???? På stolen bredvid mig ligger en 16-åring som i ca 8 år gott hemlös i en förort. Utan att trots det tappa förtroendet för människor. Skulle kunna ha dörren öppen dygnet runt utan att han skulle ställa en tass utanför tröskeln. Detsamma gäller övriga av mina fd hemlösingar .
Hur går det med SötMaja
Något napp?
*Nalle Puh*
Så fin…putt !
#21 Nej, tyvärr. En familj visade intresse ena dagen, mailade och ville bli uppringda på stört. De hade mist sin katt "kvällen innan" - påkörd. Nu ville de ta hand om Maja. Jag ringde dagen efter och lämnade ett meddelande, men de ringde aldrig upp. Lika bra det kanske. De ville ha en katt just den dagen och hade nog hittat någon annan.
Jag måste säga att jag knappt sover på nätterna. Maja ligger som om en boaorm runt halsen på mig. Ligger på halva huvudkudden. När jag vänder mig, kliver hon över mig och runt. Vill ligga kind mot kind och håller med tassarna om mitt ansikte - helt otroligt. Gosigare katt får man leta efter. 
Behåll Maja. En mer eller mindre spelar väl ingen roll. Det är tomma hot från din son. . Tycker inte om hot
Behåll Maja. En mer eller mindre spelar väl ingen roll. Det är tomma hot från din son. . Tycker inte om hot
#26. Ska SötMaja stanna? *hoppar upp och ner* ska hon det, ja… visst ska hon det väl? 

*Nalle Puh*
#27 Herregud jag har redan fem stycken!!! Man ska ha råd med mat, sand och veterinär åt alla. Men jag får väl dra in på snuset…
Maja är jätte söt. Du miste Kajsa, så låt lilla Maja ta hennes plats. Du får muta Kim.
Maja är jätte söt. Du miste Kajsa, så låt lilla Maja ta hennes plats. Du får muta Kim.
Precis när jag bestämt att Maja ska få flytta med oss, dyker det rätta hemmet upp.
Jag fick ett mail och det kändes rätt direkt. Så rätt att Majas nya matte satte sig i bilen och var här på en halvtimme. Hon blev mycket förtjust, vi hade samma värderingar när det gäller djur och vi bestämde att jag ska leverera Maja hem till henne på onsdag.
För den nya matten är fodervärdskontrakt, vaccinationer, innekatt och försäkring inga konstigheter. Det lönar sig alltså att ha is i magen.
Nu får vi hoppas att det fungerar i det nya hemmet. Där finns en gammal mellanpudel (som är kattvan) och vi hoppas att Maja tycker det är OK.

Härligt när det klaffar mellan den nya ägaren och dig :) hurra!
Nu håller vi tummarna för SötMaja, ge henne en nosbuff från mig, hon är så otroligt vacker! 
*Nalle Puh*

Det låter ju fint!
Hoppas på en lycklig framtid för lilla Maja hos sin nya matte 
Skönt för dej. Lycka till på onsdag.
#35 Tack!
Men det är inte alls skönt för mig. Jag kommer ha svårigheter att skiljas från Maja. Men nu får jag inte vara ego.
Det bästa för henne är inte att bli medlem i min kattfamilj. Nu får hon ett eget hem och all uppmärksamhet. Mina egna katter kan pusta ut. De flyr fältet, när hon kommer spatserandes genom huset.

Uppdatering:
idag har jag levererat Maja till sitt nya hem. Ägarinnan hade köpt både klösställning, cerise hörnkattoa, rosa koppel och massor av leksaker. Maja reste ragg åt hunden, men den var så lugn och fin att det inte kommer att bli några problem.
Jag hade med hennes filt med hemmadoft och la dubbelvikt framför kylskåpet. Efter två timmars fika, gick jag ut och klädde på mig ytterkläderna. Maja följde med och stod vid mitt ben med svansen i vädret. - Ska vi gå hem nu?
-Nej, du ska stanna, sa jag och klev i skorna. Då gick Maja in i köket och la sig på sin filt. Vi blev nästan gråtfärdiga, både nya ägarinnan och jag.
Imorgon ska vi höras per telefon och om en vecka skriver vi fodervärdspappiren. Här är tomt utan Maja - trots fem egna katter.

Härligt att det gick så bra, men jag förstår att det gör ont i "mammahjärtat" att lämna sötnosen… man vänjer sig snabbt vid en ny individ!
Uppdatera gärna vad som händer! Här håller vi tummar och många tasssar för SötMaja! 
*Nalle Puh*
Uppdaterar redan nu: idag har jag varit och hämtat Maja. Hon har stått och skrikit vid dörren dag och natt, samt flugit på den stackars hunden upprepade gånger. Hon har inte alls tytt sig till den nya ägarinnan, har inte spunnit eller ens kommit när hon ropat.
Ja om du frågar mig, så vill hon åka hem. När jag kom kröp hon rakt upp i mitt knä, kurade ihop sig och spann som en symaskin. Maja får stanna hos oss. Jag har gjort vad jag kan. Hon har "valt" mig.
Hur det ska gå med mina egna katter, vet jag inte riktigt. Vi flyttar till en trea om tre veckor och då måste alla katterna vara tillsammans - sex katter i en lägenhet tjohoooo! Ska köpa Feliway. 
#38 Så är det med katter - de väljer vem de vill bo hos. Påminner mig om en katt vi tagit hand om för att omplacera. Samma sak hände i det fallet som i ditt. Kissen vägrade vara i det nya hemmet. Stod och skrek vid dörren tills de lämnade tillbaka honom. Han fick naturligtvis också stanna kvar.
Du jag tror det kommer att gå fint. 6 katter i en trea brukar gå fint. Feliway är alltid bra och sedan får ni möblera med lite hyllor och gömställen på höjden. Katter lever ju lika mycket på höjden som på golvet.
Lycka tilll med flytten!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
#39 TACK! Det där värmde verkligen. 
Lägenheten är på 90 kvm med en nio meter lång balkong som jag tänker näta in. (vindsvåning)
Du och katterna får det jättebra! Jag har ett gäng som litet oplanerat vuxit till 4 (vad gör man när någon hemlös dyker upp?) och det fungerar utmärkt på 60 kvm. Feliway i väggen i början…… :-) Grattis till Maja och dig!
Åh blir så rörd. Jag håller tummarna att allt ska gå bra. 

det är kärlek
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Nu försten läser jag denna tråd, Heja Nilla katten älskar dej.
Jag tror det går jättebra när ni alla kommer in i nya bostaden. Va härligt med den stora balkongen som du kan näta in åt dina kissar.

Ja där ser man
Sitter med en tår i ögat när jag läser detta. Vad gör man inte för de små liven. Det märks att Maja valt sitt hem med omsorg. Det är bara att förvalta förtroendet!
Ohh så goa bilder! Hon är underbar denna kisse!
9 m lång balkong låter som en dröm både för katter och mattar! :)
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Ja det är väl inte ett dugg konstigt att Maja väljer dig Nilla, du är en sann djurvän, blir så rörd när jag läser om lilla Maja.
Anna - Moderator & medarbetare Siames iFokus

Så roligt att det slutade så här. 

Kommer säkert gå bra Nilla. E ju ny miljö för alla katterna så d underlättar ju. Ja man väljer inte alltid katten, katten väljer en…