Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketterkattsjukdomarkattens-beteende
Läst 3331 ggr
pip89
0

Lill Pyret- Kris

hej Hopp!

vi har fortfarande kvar söta lillpyret, hon är kastrerad,id-märkt och vaccinerad MEN hon kissar fortfarande runt hela lägenheten, protestkissar asså, Vi vill verkligen att hon ska få ett nytt jour/permanent hem, vi klarar inte mer!!!! Birgitta får man aldrig tag i, känns som att hon bara ingroreran oss, men pyret är ju OLYCKLIG!!! och vi med för den delen, hon har kissat ner, tecken,filtar,vår nya soffa,gardinen,plåten,kuddar,skor,kläder,mattor.. blir så himmla ledsen.. Vad ska jag göra??????? snälla, jag behöver verkligen hjälp här Gråter

sagan
0

Stäng in henne i ett mindre utrymme och ta bort allt hon kan kissa på. Är hon undersökt hos veterinär så det inte är ngt fysiskt fel? Hur länge har hon hållit på? Vad har ni gjort för att försöka lösa det? Hur har ni tvättat det nerkissade sakerna? Såpa och ättika, dettol, något medel från djuraffär (minns inte vad det heter) även ytdesinfektion efteråt på stället. Detta neutraliserar ammoniken. Katter kan gå tillbaka på stället om det luktar toalett så att säga. Fler lådor? Ställa mat på platser där hon kissat. Dem äter inte och går på låda gärna. Vad har ni för sand? Byt till klumpbildande omgående om ni inte har det.

Jourhemmet
0

Börja med ett urinprov hos vet.

Lena
0

Lägger in en text och ett par länkar om problemet när kattern kissar fel. Om katten är kastrerad (okastrerade katter urinmarkerar av naturen) är det ingen dum idé att börja med ett veterinärbsök. Sjukdomar från urinvägar/njurar ger t.ex sådan symtom. Det förvinner om katten blir behandlad.

Kopierat från FAQ:

En av de vanligaste orsakerna till att katter blir avlivade, omplacerade eller överges är att de inte är rumsrena. I de flesta fall beror de här problemen på något som går att rätta till. Katten kan till exempel lida av någon sjukdom. Ibland kan det faktiskt bero på kattägaren själv. Läs vidare i de här båda artiklarna artikeln så får du veta mera om vad problemen kan bero på och vad du kan göra åt dem:

till artikeln: När katten inte är rumsren

till artikeln: Katter som bajsar eller kissar utanför lådan

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

pip89
0

hon är just nu instängd i badrummet. det första halvåret gjorde hon inte det här. jag har inte råd att stå för nått sånt om hon har något problem för hon är inte försäkrad.

pip89
0

min teori är att hon protesterar för att hon inte kommer överens med Misty, våran bossiga katthona, sen dom började tjaffsa med varanndra har det här inträffat faktiskt.

Lena
0

#5 Om du ser ett samband kan det säkert vara på det sättet. Hur är det med lillpyret? Är hon kastrerad?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jourhemmet
0

Men det är väl KKS som står för vetkostnaderna? Boka tid och mejla Birgitta att sätta in pengar.

kattassen
0

Det är ju faktiskt fullt möjligt att hon helt enkelt inte trivs inomhus i lägenhet. Men naturligtvis måste ju kks vara inkopplade på en ev omplacering. Kanske hon skulle trivas bättre som ex stallkatt eller utekatt på landet. Vad har hon för bakgrund.

Jag antar att ni prövat Feliway ständigt inkopplad. Zylkenekapslar är också bra mot sånt här.

Ja, naturligvis måste hon ju veterinärundersökas ordentligt. Kan vara stressblåsa (inflammation i urinblåsan). Pröva Cystease någon vecka. Finns att köpa hos veterinären.

Scent Stop är ett bra medel också. Googla på det.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

vilda-hilda
0

Pip.

Kattkommandon Syd har en Facebokssida. Gör ett inlägg där så kan nån hjälpa dig att få kontakt med Birgitta igen.

Nalle

pip89
0

#6 kolla mitt Första inlägg, Ja hon är kastrerad…

#7 jo precis, det är bland annat därför jag försöker få tag i henne, för nått måste som sagt göras, jag har ju skrivit ett avtal, men hon kan ju inte bara ingnorera mig för det.jag har försökt få tag i henne i nån månad och lämnat medelande.

#8 vad är Zylkenekapslar? okey, jag ska prova det :) Hon är född utomhus med sina syskon och dom blev matade av en gammal tant ute i trädgården fram tills dom blev infångade, sen hotades dom med att bli skjutna om dom inte hittade jour/permanent hem innan julafton.

#9 ska kolla därGlad tack

Lena
0

#10 Ja där står det ju att hon är kastrerad. Missade det!Skäms

Hur länge sedan var det som hon kastrerades? Det brukar nämligen ta ett tag innan hormonerna försvinner helt och hållet.

Trisst att du inte får tag på din kontaktman i KKS. Hoppas du lyckas via deras FB-sida! Det är ju viktigt att man får stöd i sådana här situationer.

När det gäller att komma tillrätta med felkissande katter får man vara som lite av en detektiv enligt den här listan.

1. Ej kastrerad (Könsmogen)
  2. Sjukdom
  3. Stress*
  4. Missnöje med toalettlådor/kattsand

*Stress kan utlösas av saker som vi som matte/husse inte riktigt tanker på. Det kan t.ex. vara olika förändringar som flytt, förändringar i familjesammansättningen, nya katter eller andra husdjur, att en katt blir könsmogen i närmiljön mm, mm.

Du skriver att det gick bra till en början, men att din egen katt sedan blev mer dominerande och att problemen började i och med det. Vad var det som hände som gjorde att de började bråka med varandra?

Feliway adapter som man sätter i kontaktuttaget kan minska stress och bråk mellan katter. Det kan därför vara värt att pröva. Tyvärr kostar de en del i inköp. Men det kanske finns någon har en kontaktinsats du kan låna? Det blir billigare om man bara behöver köpa refilen.

pip89
0

#11 Det var innan hon kastrerades, och började bli könsmogen. då kände min katt sig väll hotad av att hon skulle försöka ta över hennes plats, antagligen. men jag vet ju inte. för när hon kom till oss som katt unge så tog våra katter hand om henne som deras egna bebbe, så sött. så då gick det ju bra, fram tills hon blev ungkatt. men dom bråkar ju inte alltid iof.. hmm, kastrerades för kanske en månad sen,rätt nyligen asså..

Roslyn
0

Hej!

Jag kan skicka Zylkenekapslar om du skickar PM med din adress. Du bör ge det till båda dina honkatter en tid. En adapter med Felliway kostar ca 400 kr. Du kan få hälftenav det av mig om du redovisar kvittot på tråden. Kanske kan någon annan hjälpa till med resten. Lägg mat (torrisar) där hon kissat. Katter kissar ej på matplatsen. Jag skickar med några cysteasetabletter också, då det troligtvis har blivit stressblåsa. Ägna båda katter mycket egentid varför sig.

Jag hoppas verkligen det löser sig.

Mvh Anette.

kattassen
0

Du skriver att det är endast en månad sedan hon kastrerades. Det får mig att fundera lite…

Kissade hon fel även innan kastreringen? Kan det ha blivit fel - att något inte är riktigt rätt vid kastreringen? Iofs hade hon fått ett könsmogenbeteende innan kastreringen så går det mönstret inte snabbt att bryta. Tror i så fall det krävs något som rekommenderats innan.

1) Vet.besök för att utesluta något galet efter kastrationen eller UVI (infektion som kräver antibiotika) eller urinblåseinflammation som kräver smärtstillande och Cystease.

2) Feliway-dosa

3) Zylkene-kapslar. Finns på apoteket och kan med fördel kombineras med Feliway. Ett konstgjort enzym som är framställt ur komjölk. Verkar lugnande på djur precis som varm mjölk/välling påverkar små barn rogivande.

pip89
0

#13 så snällt av dig!Glad vart köper man den? (adapter med feliway)

jo, tack.. hoppas jag me ^^

#14 ah, hon kissade runt en tid innan det, hon han tom löpa precis veckan innan hon skulle kastreras. jag fick vänta väldigt länge på min tid för dom hade många inbokningar O_o

kattassen
0

#15 Feliway köper du också på apoteketGlad

Känns lite som hon började kissa för att hon blev könsmogen och sedan inte har kommit ur detta ofog.

pip89
0

#16 jag ber till gudarna att det är så Oskyldig vad bra, då köper jag det förhoppningsvis imorgonGlad

Sidentass
0

För en tid sen, efter att jag hade en stödhemsfamilj här, höll mina egna katter, iallafall några av dom, på med att kissa på golvet vid olika tillfällen. Tog o skaffade flera lådor, nu har jag åtta lådor till sju katter, det påstås att det är bra att ha en låda mer än kattantalet - sen dess har det blivit mycket, mycket bättre här, ser aldrig kiss på golvet nu…håller tummarna för att det löser sig för er, det är en besvärlig situation..

Lena
0

#12 Det är väldigt typiskt det där att det blir strul i samband med att en ungkatt blir könsmogen. Den försöker då ta över i rang och den/de äldre känner sig hotade. Sedan kan det ta tid innan det lägger sig igen.  Om det bara är en månad sedan kastreringen gjordes tror jag att tiden kan göra att det försvinner.

Bra att ha den felkissande katten i ett eget rum. De brukar inte kissa ned på samma ställe där de äter.

[stubbe]
6

Tycker det kan vara lämpligt att utesluta urinvägsproblem innan man går vidare med annat. Kks får ju stå för den kostnaden eftersom katten är deras.

pip89
1

hej hej! jag har en glad nyhet , lill pyret har inte kissat på olämpliga ställen sen 2 dagar, 3 nu när söndagen är slut, jag hoppas att det håller sig Skrattande

annebeate
0

Håller tummarna!  Glad

lillmymlan
0

Hurra, nu håller vi tummarna för lillpyret! Kyss

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

pip89
0

tack tack GladKyssmen ändå. har ni några funderingar om hur det kommer sig att hon helt plötsligt slutar? det är såklart toppen om det går över helt och hållet, men har ni nån teori om vad det isf kan bero på?

Roslyn
0

Hoppas det håller i sig. Är hon tillbaka till de andra eller fortfarande på toa för sig själv?

Hann du köpa Feliway?

Mvh Anette

pip89
0

jag tänkte göra det igår men eftersom att hon har slutat kissa förhoppningsvis så lät jag bli, eller borde jag köpa iaf?  just nu så går hon runt fritt i sällskap med dom andra katterna.

pip89
2

hejsan! jag ville bara säga att det har löst sig för lill pyret och hon har fått ett hem nu :)Kyss så jag är toppen glad och min katt som blev "mobbad" oxå för den delen.Skrattande så ni får jätte gärna låsa tråden nu! Glad

kattassen
0

#27 Det låter ju fint!Glad Men hur mår Pyret då i sitt nya hem? Har beteendet vänt till det bättre?

pip89
0

aah, det ska tydligen vara lite större än vad vi har och så sa dom att hon garanterat kommer att vara den hära "alfa-honan"Glad det var en vecka sen exakt sen hon lämnade oss och en så länge har dom inte ringt. innan så hade hon slutat att kissa runt. problemet var mest att hon inte kom överens med en av våra kattflickorRynkar på näsan

sagan
0

Vad roligt att höra att det löst sig för både Pyre och er. Glad Det känns alltid gott i hjärtat.