Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettertnrskygga-katter
Läst 2773 ggr
Roslyn
11

TNR - Vardagslycka

Vi sitter i nne i huset med varsin kopp kaffe och tittar ut., Blötmaten är utlagd. Så plötsligt materialiserar sig den första katten så väl kamoflerad mot berget. Rund (alltför trind?) och med vinterpälen satt. Tova först äldst och högrangad. Sedan kommer egensinniga Molly med sin speciella svans och styr kosan mot det goda. En efter en dyker de upp. Två fattas denna gång, men husägaren har sett dem tidigare idag så det är OK.

Fri tillgång till torrfoder och med liggolatser under huset kan man inte annat än bli så lycklig över att de har sin plats här.

Ville bara dela med mig av den känsla som uppstår när kolonin väl blir kontrollerad/stabil.

Finns dock många frågor jag vill diskutera angående TNR men det gör jag i en annan tråd.

[eskils]
2

Mysigt! Vill också ha villa och TNR utanför fönstret…

Lena
2

Ja sådana här berättelser från vardagen med TNR behöver vi många av. Kan riktigt se katterna framför mig!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

anebit
2

Så bra det låter med en stabil kolloni. Tänk om det fanns såna småkollonier på många platser.

Tack för att du delar med dig!

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

[sarasvati]
4

Jättefint! Tror också att det behöver berättas om sådana vardagslyckor. För det är det. Blandat med smärta och oro. Ungefär som livet är.

Och ja, många frågor som behöver diskuteras också. Synd att det oftast är/blir så svårt. Någon här skrev i en helt annan tråd något om att "det nog behövs lättutfällda klor vid arbetandet med hemlösingar/hittekatter". Sant. Hoppas på ytterligare en tråd ändå - med gemensam positiv diskussion och infällda klor :-).

Och att vi håller denna tråd levande!!

Tack säger jag också för att du delar med dig!

lillmymlan
2

Ja, hade jag möjlighet och bodde i hus så skulle jag absolut ha TNR där jag skulle ha stenkoll på "mina missar" :) det är ju drömläget när man kan erbjuda en trygg plats och mat och värme och att de får välja om de vill komma in i värmen eller inte.

Slutar drömma om det gör jag aldrig! Flört

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*

Alexej
3

Jag arbetar bara med skygga katter och har fördelen att bor på landet. De katter som jag inte fick tillräklig tama för en omplacering stannar hos mig som utekatter. Alla kommer in men jag har också foder i stallet. Men det är bara jag som ser katterna, har jag besök gömmer de sig.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
3

#6 Du bor ju så himla bra till! Passar ju utmärkt för kissar att vara ute och ändå har tillsyn och tak över huvud när de vill.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

KattkoloninBotkyrka
1

#6 rena drömmen att få bo på landet och ha en helt egen TNR och katterna får leva ifred

~~Hemlösa Katter i Nöd~~
www.facebook.com/Kattkolonin.Botkyrka

kattassen
1

Verkar var en perfekt TNR-tillvaro. Inte allt för många katter och tillsyn jämtGlad

Tyvärr ser ju inte verkligheten ut så på många andra ställen där man hade önskat att kunna driva TNR. Exempelvis där det rör sig 30-40 katter på en farlig plats. Då måste man ha andra lösningar i bakfickan också.

Trevlig läsning i mörkret!Skrattande

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Roslyn
2

hEJ!

Vet att vi är ruskigt priviligierade med denna koloni. Katterna kommer med undantag inte in i huset. Det är ingen villa Glad. 35 kvm pepparkakshus. De lever under husgrunden.

Men det var och är inte självklart att katterna får vara här. Hade många förhandlingar med husägaren innan hon gick med på det. Jag fick lova att ta hela ansvaret och kostnaden för katterna. Dessuton har det varit lite skört när hon blev sjuk och ville sälja. Nu ser det lite bättre ut igen.

Vag jag egentligen ville förmedla för fråga härnäst är det enorma ansvaret manåtager sig när man tarhand om en koloni. Det är livslångt (för katterna) och händer det något om jag skulle flytta t.ex så får jag ju ordna med katterna innan. Förmodligen ta dem med mig. Det är inte helt enkelt det här.

[ingvarisbjorn]
1

Jag är lite nyfiken på hur det blir när kolonin till slut börjar minska efter åren? Tänker att det blir synd om den stackars katt som blir sist kvar?

brutt
0

11. Man får naturligtvis inte lämna en ensam katt kvar åt sitt öde det vore grymt och väldigt oseriöst.Blir arg bara jag tänker på att någon skulle kunna göra något så grymt.För att säkert veta att ingen katt finns kvar kan man använda sej av en Åtellkamera för att se vad som rör sej i området även nattetid ( Tack för tipset om den kameran till Göteborgs katthjälp!)

[ingvarisbjorn]
0

#12 Jag förstår ju att man inte skiter i kolonin, och lämnar några katter, men efter hand minskar den ju och en katt blir ju oifrånkomligt sist kvar. Så hur gör man då, rent praktiskt? Tar in nya katter? Flyttar iväg katten till en annan koloni?

Alexej
1

#13 Eller hittar ett hem för katterna…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[ingvarisbjorn]
0

#14 Ja, det kan man ju förstås, men det är ju inte alltid så lätt om det är skyggisar.

Men de ansvariga för kolonin borde kanske vara villiga att ta in de sista i och för sig, om man nu har haft hand om dem i så pass många år.

brutt
0

13.Det behöver alls inte vara så att en katt ofrånkomligen blir kvar det kan lika gärna vara två som tyr sej till varandra.

Självklart flyttar man inte iväg katten till en annan koloni då är man rubbad!Meningen med TNR är att stabilisera en koloni inte att utöka en annan koloni med en katt.

Man tar inte in nya katter där man slitit för att stoppsätta förökningen och att hjälpa de katter som fanns från början. Några nya katter föds inte i en TNR koloni.

kattassen
1

Men ett par stycken är ju ändå tämligen hanterbart om man vet med säkerhet att det endast rör sig om exempelvis 2 katter.

Dessa har ju också varit exponerade bland människor på nära håll så att ta in 2 om det nu inte är fler det rör sig om borde nog vara lösbart.

Värre är det ju med betydligt fler individer som måste flyttas eller sökas hem till. Det problemet kommer vi att få i Kviberg om något år - då området kommer att besökas av grävskopor. Då måste ALLA katterna ha en annan lösning. Men vi hoppas på ett under att någon startar ett fint katthem för skyggisar med stora TNR-vänliga grönområden på landet. Mirakel - var ansöker man om sådana? Flört

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[ingvarisbjorn]
2

#16 Och de två dör prick samtidigt alltså för att ingen ska bli kvar? Flört

Vad gör man då, om man inte flyttar katten, för att man är "rubbad" då, och inte tar in nya? Jag har aldrig arbetat med TNR, och du har nu förklarat hur man inte gör. Jag är nyfiken på hur man gör.

[hattrick]
3

jag har också en undran, hur gör man om en TNR-katt blir skadad eller skygg o den inte går att få tag i? Den kanske vägrar låta sej fångas eftersom den en gång varit fångad i bur

brutt
1

18.Nu vet jag faktiskt inte hur någon skulle kunna ha en sådan framförhållning att den skulle kunna veta när ett dödsfall inträffar vare sej bland djur eller människor .Det går naturligtvis aldrig att säkert säga sålänge som katter eller människor är friska Kan däremot skriva att ingen katt skulle lämnas ensam kvar åt sitt öde.

Jag blir förresten strax hämtad med bil vi ska till de nu en sväng men om du vill veta hur man gör under tiden så gå in på Göteborgs katthjälp och läs om TNR. Hinner eller kan inte sitta vid datorn just nu därför att katterna därute behöver tillsyn.

brutt
4

19. Ska svara dej när jag får tid har tyvärr inte det nu. Men kan väl redan nu skriva. Bara en tankeställare. Hur gör man med alla okastrerade hemlösa katter ca 100 000 när de skadar sej svälter och fryser ihjäl blir svårt sjuka och ingen människa ser det eller bryr sej.

OBS! Inget illa menat med vad jag skrivit.

[hattrick]
0

inlägg 19, ja menade naturligtvis sjuk, inte skygg ursäkta

brutt
1

Fredagen den 13 jodå bildörren blåste upp och knockade mej rakt över ena ögonbrynet nyss.

19. Vi har med egna ögon sett och fått bevis på katter som gått i fällan fler än en gång  med en tidsintervallav veckor tom månader Därmed inte sagt att alla katter skulle göra det.Om katten inte kan gå i fällan eller själmant går i fällan måste man vara konstruktiv. Det finns gallerburar , transportburar, droptrap, katthus med kattluckor som går att stänga eller stänga en och hålla transportburen framför den andra.Uppbåda folk som kan hjälpa till osv.Allt beror på situationen hur man går tillväga.Hur som helst kan du utgå ifrån att en katt i ett TNRprojekt som skadat sej eller är sjuk har betydligt större förutsättningar att få hjälp till veterinären än en annan osedd hemlös katt. Hoppas svaret var till någon hjälp i din frågeställning.

Ett litet tillägg bara TNR är till för redan mycket skygga eller skygga katter. Angående din fråga om en katt blev skygg sjuk eller skadad.

Roslyn
2

Klart att ingen katt ska lämnas ensam. Då får man ta in den. Oftast går det ju många år innan detta händer och katterna har  i  många fall   vant sig vid människorS närhet. Det finns lite tid för planering i de flesta fall.

#17  Nej Kviberg blir ingen lätt nöt att knäcka.Rynkar på näsan

Tog in sista katten från en TNR i Eriksberg. Sunny hade under tiden som kolonikisse hunnit bli "klappbar". Hennes syster flyttade till ett katthem. De kom tyvärr inte överens annars hade jag tagit hit båda.