HJÄLP!
Stumpan, som blev kastrerad igår, har bitit upp stygnen. Jag hade henne under uppsikt hela tiden när hon var utan kragen så jag undrar om det inte är så att hon fått lite hjälp av Ulla till detta. Jag ringde veterinären och de tycker att jag ska komma in med henne imorgon och sedan hålla katterna åtskilda under hela läkningstiden…jag har nog lite dåliga nerver, för jag blir jätteorolig för det här…

Du ska se att det går bra. Eftersom veterinären tyckte att det räckte att du kom in med henne i morgon så måste hans bedömning vara att det inte är akut iallafall. Men förstår absolut din oro. Är det mycke av stygnen som gått upp?

Alla "stödstygnen" är genomgnagda (de stora, med grov tråd) men de mindre, intrakutana, ser uta att vara kvar. Där är litegranna rött, men det är inte direkt blodigt.
En fråga som känns så fruktansvärt oviktig, men ändå tyvärr nödvändig; går detta på försäkringen? Ska jag gå tillbaka till samma veterinär, eller ska jag ta henne till blå stjärnan (som har "akut")?
Jag hade Sigrid åtskilld från de andra katterna under en veckas tid drygt, jag är jättefjompig på sånt här och skulle inte våga annat..
Oj! Ja sära på dem! Hm… jag hade nog åkt akut…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Oj då, stackars Stumpan. Du får se till så att de inte sover i samma rum inatt. En sån där kroppsstrumpa kanske vore idé att införskaffa? Förstår att du blir orolig, bra att du ska till veterinären imorgon. Det kommer att ordna sig ska du se!
Detta går inte på försäkringen. nä, ring blå stjärnan och fråga dem vad som är bäst. När på dagen ska du vara hos veten? på morgonen?

Nej, inte jag heller egentligen….därför känner jag mig jätteskyldig nu som inte hade det….och för att jag inte har bil och körkort så jag kan köra henne till veterinären, utan ska ta henne på hemsk spårvagn och för attjag inte har ekonomi nog att säga "Skit i att det inte är akut, hon ska till sjukhus NU, även om det ä jourtid!"
Men Ankah, man lär av sina misstag! Det går nog bra ska du se! Håll katterna särade tills hon läkt klart nu iaf och berätta hur det gått efter veterinärbesöket i morgon. Lilla Ulla ville väl bara vara snäll och tvätta rent åt henne..

Blå stjärnan sa "kom imorgon" (det är inte faktiskt ett "hål", hon har bara tuggat igenom litegrann…tråden alltså, såret glipar inte, nu har jag tejpat det också, för säkerhets skull…
Då får vi hoppas på det bästa. Fick du tid tidigt i morgon?

Fick ingen tid, utan får sätta mig på akuten…kanske borde ringa och kolla igen…
Ja, du får hänga på låset.

Såja…ska dit vid sju i morgon bitti, det brukade vara lugnt då sa de…fattar inte varför… Bra, hursomhelst, för mina nerver hade inte tålt att vänta (detta trots att det verkligen inte är särskilt farligt egentligen). Tack och lov att man har föräldrar som också diggat kissar, nu får jag skjuts av pappa! 
Bra. Då får du bereda dig på en ny sövning… Och så får du ha kissarna isär minst en vecka. Bra att papa skjutsar. Har du tejpat nu,och har tratten på, så klarar du dig nog bra tills i morgon bitti. Liiiite småslarv tycker jag av veten, faktiskt!
#14 Vad menar du då Gunilla? Veten har väl inte gjort något fel?

Veten på blå stjärnan? Jag hade nog bedömt det likadant om det var en människa (som att det spelar roll) - det är halvakut, jag blir stressad av det bara.

Jag tror att du ser om det verkligen är akut.Det är alltid så att man är mer orolig när barn eller djur är sjuka/skadade,det är nog för att man vet att de inte riktigt klarar att säga till själva.Förresten hur är det sytt,löpande tråd eller ett och ett?Det är ju stor skillnad på resultatet om man gnager i de olika fallen.
Sov bredvid kissen inatt så sover du bättre (om hon går med på det vill säga).Vi håller tummarna här!

Ta det lugnt nu Ankah. du fick ju en tid hos smådjurskliniken imorgon? Gå ditt i så fall, bäst att samma klinik tar hand om henne igen. Kanske kan de lima istället för att sy? Kan tänka mig att det är ett litet operationssår pga Stumpans storlek :)
Blå Stjärnans skulle jag ärligt talat aldrig i livet åka till….

#17 - Det är sytt med löpande stygn, som är relativt oskadda, och sedan också tre enstaka stygn, det är dem någon av kattern har tuggat upp…
Miranda; kan man åka dit akut? Jag upptäckte ju detta först efter att de hade stängt, det var därför jag ringde blå stjärnan… =( Såret är inte stort, ca fyra cm, men det ser stort ut på den lilla vita kattmagen!
JA, jag tycker, att de borde informerat om, att man inte bör ha katter ihop första tiden. JAg hade i alla fall blivit väldigt sur. Ok, här gick det bra ingen anna kisse rörde vare sig Esther eller Ebba, men allt detta är väldigt indiviuellt. Fick stränga förmaningar hos min vet, att hålla isär katterna de första 5 dagarna om de visade tecken på att vilja slicka på den andres mage.

Ankah, ring smådjurskliniken direkt imorgon när de öppnar.
Skulle vara mäktig förvånad om du inte fick komma akut. Det handlar ju om en komplikation hos ett djur de har opererat.

De sa inget om det, trots att jag tog upp det - i samband med att jag frågade om trattkragen och alternativ därtill. Eftersom de inte nämnde det så tänkte jag att det var jag som var nojig. Jag ska nog ta det mer på allvar i fortsättningen!

En del av våra nyopererade katthemskatter springer bland andra katter, aldrig haft problem med att det bits upp stygn. Kanske har vi haft tur då.

Önskar dig all lycka till i morgon! Vill gärna höra hur det gick sen. Det ska nog gå bra. Tråkigt för lilla Stumpan att få gå igenom 2 veterinärbesök så tätt bara. Det är ju sällan uppskattat…Du får överösaden lilla med kärlek sen

Ja…eller ja…Ulla är ganska morsig, jag borde fattat att hon skulle slicka henne nu också…
Varför ska man inte åka till blå stjärnan? *ovetande och naiv*

MissKitten; Ja, det är hon som får bo i sovrummet, stackars Ulla får sova ensam i soffan. =( Stumpan ligger bredvid mig i sängen på nätterna. Alltid. Ulla också. =)

Vad jobbigt att det blivit så..,men bra att du får en tid redan tills i morgon..,,ska tänka på er..så håller vi hårt i tummarna för att allt går bra…visst har du väl katterna åtskilda nu…
Många lyckatillhälsningar från mej o katterna..
Ok, jag vet inte, beror på hur akut det är. Vart skulle du åka i morgon bitti då? Var det till Blå stjärnan? Eller var det ner till smådjurskliniken du skulle åka tidigt i morgon bitti? Råder dig, att när du ändå får skjuts, så åk ner till smådjurskliniken precis när de öppnar och ring dem från mobilen! JAg hade i alla fall inte väntat längre än till i morogn bitti med att gå till vet för besök.För smådjursklinken får faktiskt ställa upp och fixa till detta utan kostnad, anser i alla fall jag.

Nej, vart det än bär hän så sker det imorgon bitti!!!!
De öppnar inte förrän åtta där, det är bara Blå Stjärnan som öppnar så tidigt…och eftersom jag inte är säker på att de tar akutbesök på smådjurskliniken…men man kan ju åka vidare till blå stjärnan om de inte gör det…

#25 Jag har ju inte sagt att man inte ska åka till Blå Stjärnans 
Det är bara min personliga åsikt dels baserat på att jag har följat med bakom kulisserna några dagar, dels genom katthemskatterna som har varit under behandling där och andra djurägarnas erfarenheter. Men som sagt är det bar min personliga åsikt. :)

Ja, jag tycker att det är lite opersonligt, men det var väldigt skönt att det fanns en veterinär att ringa och fråga nu ikväll, när de gått hem från smådjurskliniken. Jag tror att blå stjärnan får bli ett back-up-alternativ imorgon, om de inte tar akuta grejer på smådjurskliniken.
Så smådjurskliniken öppnar 8? Då åker du dit ställer dig utanför och ringer dem från mobilen. Då kommer du ju in jättetidigt. Tar de inte emot dig, är det dålig stil

=) Tack så jättemycket för all rådgivning här och för att ni har hjälpt mig att lugna ner mig!

håller med ankah, ett back upp alternativ kan de vara. Finns ju även Smådjursakuten i så fall om det skulle krisa. Också ett djursjukhus.
JA, då har du alternativ. Den största nackdelen med Blå strjärnan är väl att den är så dyyyyr! OCh smådjurskliniken bör ta emot dig gratis. Jag fick ju problem med lilla ebba här, hon fick infektion, då hon var utan tratt ett par dagar, men min vet tog ingenting för återbesök och recept på antibiotika. MEn nu fick du ju ytterligare ett alternativ!
jag har heller aldrig haft mina kissar åtskilda vid kastraktion, ingen har sagt det, och jag har inte ens tänkt på det, jag har väl också haft tur då, använt tratt föstås, Maggan47
Ankah, du hade bara otur eller snarare Stumpan. Min veterinär använder eller rekommendera aldrig tratt. Bara när en katt slickar onaturligt mycket eller när det blir komplikationer.
Det ordnar sig. Lycka till idag!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Det är skönt att se att hon i alla fall är pigg och glad, inga tecken till infektion än, vad jag kan märka. Det känns lite hemskt att IGEN inte ge henne frukost…men hon får kel istället….i massor… Det är så gulligt att hon inte har någon volymkontroll till kurret än!

Sådär - det verkade g hur bra som helst att komma tillbaka till smådjurskiniken akut. Veterinären har inte kollat på henne än, men de skulle höra av sig när de visste om det blev nödvändigt att sy igen eller om det gick att göra något annat. Vilken lättnad…!!!
Vad bra att du fick hjälp på den klinik du varit på tidigare. Det går säkert bra med lilla kissen. Det här med råd från vetten varierar nog lika mycket som våra åsikter här på forumet.
När vi har haft våra katter för kastrering har alltid vetten förespråkat krage och separation från andra hjälpsamma katter. Det är bättre om katten är lite irriterad över kragen än att behöva åka in för återbesök på grund av inflammation i såret är vad han alltid sagt.
Vi har följ de råden varje gång med undantag för Trollet och Molly som blev helt paralyserade av kragen. Då fixade jag till små sparkträkter åt dem som skyddade såret men de hade full rörelsefrihet. Någon nämnde tidigare kroppsstrumpa som också kan vara ett alternativ.
Hoppas nu att allt går bra med kissen och att såret läker fort.
Ju mer jag lär känna av människorna dessto större blir kärleken till djuren
Skönt att de tog emot Stumpan så du slapp åka någon annanstans. Nu löser det sig ju.
Betr Blå Stjärnan så skulle jag inte åka dit om jag hade andra alternativ, de har inget bra rykte. Känns som om de inte bryr sig om djuren utan det är mer som ett löpande band för dom. Opersonligt.
Bravo!! Heja Stumpan!

Inga nya stygn, så hon slipper bli sövd! De tyckte att det såg bra ut, de stygnen hon hade tagit bort var inte så viktiga. De skulle dock limma litegrann, för säkerhets skull.
Tack igen för att ni hjälpt mig så, det har en otrolig psykologisk effekt att få lite respons på sina oro, liksom lite goda råd!
Va skönt! Nu kanske du kan pusta ut lite…
Förstår helt och hållet din oro..
Åh vad skönt att höra! Förstår att du är lättad nu! Tog dom betalt för det?
Stor kram på dig! Du har väl våndats hela natten förstår jag..
Vad härligt! Då är allt frid och fröjd igen! 

Ha ha! Jag våndas även när allt är bra, så natten till idag var helt olidlig! Betalning vet jag inte om det blir någon, det märkar jag när jag hämtar henne i eftermiddag. =) Det täcks av försäkringen i alla falll, men självrisken är ju 1100 spänn, och så mycket tror jag ju inte att det blir. Det spelar ingen roll - hon mår ju bra!!!!!
*dansar lycklig omkring, på ett ganska larvigt vis*
Suck, pust, lättad! JAg tänkte på lilla Stumpan hela natten. Bra att de ställde upp. Då får man ge dem pluspoäng. Men nu har du dem åtskilda och fåntratt på? Vet hur ledsamt det såg ut på Esther, när hon hade sinaallergiska utslag, hon var så deppig1 Bara tröståt! Men sen så tog husse och klippte ner kragen lite, ca 2 cm, då blev allt genast lite skojigare! Bättre en lessen katt i en vecka, än en katt som kanske inte klarar sig på grund av kompilkationer.

Alldeles rätt! Hon får snubbla runt lite! Hon är så bekymmerslös så hon glömmer det snart ändå. =) Ibland verkar hon nästan lite dement - hon har så väldigt lätt för att ha trevligt, trots sitt lilla ben och nu med tratten också…en riktig liten solstråle!
Skönt!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
# 49 Nu kan hon ju vara bekymmerslös, hon tycker nog att hon glider omkring på en räkmacka om hon tänker tillbaka och jämför med hur hon har haft det förut. Undrar om katter har förmåga till det? Ska Stumpan vara permanent hos dig eller är du stödhem? 

Nej, hon får stanna här för alltid, hon är adopterad. =)
Jag tycker att båda mina katter är mer "livsglada" än vad mina tidigare, som tagits från en välmående mamma vid tolv veckors ålder, har varit. De uppskattar småsaker på något sätt….är mycket mer intresserade av att gosa och har, i mycket större utsträckning, en tendens att verkligen ty sig till en. Men jag kanske inbillar mig också.. 

Skönt att veta att det löst sig här!

Det här är ju en gammal tråd, men jag kan inte låta bli att lägga mig i detta. Jag blir lite ledsen av att läsa tråden överhuvudtaget, eftersom det finns ett säkert sätt att sy ihop honkatter på - men det används inte längre. Jag vet inte varför (men anar att det har med viss slöhet hos veterinärerna att göra, läs de spar tid och därmed pengar).
Förr sydde man ihop med ståltråd (ganska tunn givetvis) vilket är helt säkert. De går inte att bita upp och kattstackarn slipper gå omkring med krage. Det här kräver att man åker tillbaks till vet efter läkningen så att denne kan ta bort stygnen - fast det går utmärkt att göra det själv.
Det finns vet som fortfarande gör detta och mitt råd är; Sök upp en sån så slipper du besvär och besparar katten lidandet med kragen! För att inte tala om ev lidande om stygnen skulle gå upp.
#55 hej Mandra igen, här är vi alltså och härjar i natten :-)
Hur som, instämmer. URGAMMAL tråd men spelar ingen roll då katter åter och åter igen får lida av av dåliga kastreringar. Om ståltråd är bäst vågar jag inte säga, men varför inte? Min missa fick ståltråd andra gången [staples], då första metoden - med självupplösande stygn i innerhuden och limning i ytterhuden (vilket jag förstått är den vanligaste metoden numera) - gick upp. Hon var mycket nära döden. På smådjursaktuen i Gbg - går aldrig mera dit.
Så jag är verkligen benägen att stödja "stenåldersmetoder", som ståltråd.
Eller, javisst, flanksnitt. Frågan är bara, tar man bort alltsammans då? Det kan annars verka smidigt för stunden.
Tror inte att det finns några svar här. Men det är värt att luftas.
Många av oss härinne tar hand om skygga katter och man vill bespara katterna stressen det medför att behöva åka till vet en gång till och få en lugnande spruta för att ta bort stygnen. Det kan även vara väldigt svårt att fånga in dom i buren en gång till så tätt inpå.
Jag säger alltid till om självupplösande om det skulle vara någon vet som tänkt sy med annat. Jag har aldrig tratt på kissarna då det inte går på skygga katter och har peppar peppar aldrig råkat ut för infektioner eller att såret gått upp.
Ett alternativ till tratt är att ha en strumpa över kattens mage. Det finns även en slags uppblåsbar krage som är smidgare att bära än den där gamla stela kragen.
Allra bäst är att få det gjort med flanksnitt eller titthålsmetod som det även brukar kallas. Det är så mycket smidigare än en vanlig kastrering. Särskilt bra när det handlar om lite skyggare katter. Det är tyvärr inte alla veterinärer som gör detta, då det krävs specialutbildning för det. Ett råd är att man ringer runt och hör med veterinärena på sin hemort - om det är någon som utför flanksnitt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Jag kommer aldrig att kastrera på det gamla sättet med öppna upp hela magen.
Inte efter att ha hittat min iller Nolita på golvet med alla inälvorna bredvid sig och fortfarande kämpande efter andan. Hela såret hade släppt.
Hon dog i min famn i taxin på väg till veterinären.
Så små snitt, ingenting annat. Det här drömmer jag fortfarande mardrömmar om hur jag försöker skopa upp inälvor och iller och ringa taxi:(
Kastrerade min jourkatta för ett par dagar sedan och hon får återhämta sig på toaletten tills allt läkt osv.
Hon är relativt skygg och rädd för händer så ett återbesök (om de hade kört gamla sättet med ståltråd) hade givit henne mer stress än vad som är nödvändigt. Samma sak gäller tratt eller strumpa. Hon har än så länge klarat det hela över förväntan faktiskt
Sällskap av min kattpojke får hon en till två gånger per dag, korta stunder och under full uppsikt eftersom hon är så fäst vid honom.
Min äldre honkatt (som bor kvar hos mina föräldrar) fick strumpa när hon hade kastrerats men hon blev helt paralyserad när hon fick den på sig, det var som att trycka på en off knapp.
#57 Förstår den problematiken: är själv del av de "många av oss härinne…" Självklart omöjligt att "fånga in" igen om man släpper ut direkt efter kastrering med icke-självupplösande stygn. Hoppas att sådant inte förekommer. Tratt är förstås också galet. Vid TNR får de ju vara i konvalescensebur under läkning (vilket faktiskt minimerar risker, typ hopp etc). I sådana fall är ju också strumpa eller uppblåsbar krage, enl förslag # 58, uteslutna.
Men för de fall där det inte måste väljas mellan pest och kolera. Här dök #58:s "flanksnitt eller titthålsmetod" upp igen. Tycker också att det låter alldeles utmärkt. Men inte fel att ta del av studier. Det är inte helt okomplicerat - hur mycket lämnas kvar? Utvecklingen behöver gå framåt, och det hjälper om vi är gemensamt kritiskt granskande under tiden.
#59 käraste vännen! Gråter med dig. "Hon dog i min famn i taxin på väg till veterinären." Det var så sekundnära att just detta hände min misse och mig också- vet med de utspillda inälvorna - men vi "råkade" ändå klara det. Och min nästa hittemisse vakades över som en hök - självupplösande stygn, ja, men ingen j**la limning. Vet inte riktigt vad jag vill säga med det här. Förutom kram!

#61 Man behöver inte säga så mycket. Det var en ofattbar händelse. Och man kan definitivt inte spilla ketchup på golvet efter den händelsen. Då får man ett litet megabryt.
Brukar alltid hålla huvudet kallt och göra det som som måste göras. Men här får jag skämmas och säga att någon minut gick åt att bara stå, titta och vråla rakt ut.
Vilken tur att er kisse klarade sig. Jag har hädenefter enbart kastrerade mina illrar kemiskt med suprelorin-implantat.
Men katter vill man ju att det ska hålla livet ut. Sista kastreringen på katt var jag med i operationsrummet.
Överbeskyddande? Nej, jag vill bara gärna ha hem mina bebisar var liv och definitivt inte behöva försöka pussla ihop dem som en byggsats efteråt. Och jag vill definitivt aldrig, aldrig någonsin försöka torka inälvor från mina händer.
Ohhh…nej, nej, nej…inte ståltråd! Det finns katter som sliter loss sina ståltrådsstygn med våld
Inte lätt att tråckla ihop den huden sen!
#63, om du läser här (och där) så ser du att det finns katter och smådjur som skadas och/eller dör/dött, eller nära nog dör/dött, av alla typer av metoder.
Det är inte lätt att tråckla ihop "huden" under några förhållanden. Det allvarliga är istället att inälvor tagit skada och/eller att bakterier tar sig in (bukhåleinflammation) pga av att hela operationssåret spricker upp - vilket skett i för mig enda kända fall vid självupplösande stygn (samt limning). Inte vid ståltråd.
Sen begriper jag självklart att ståltråd inte kan användas för TNR-katter. Och t o m att kastrering alltid innebär en risk, för att bara inte tala om icke-kastrering.
Önskar all lycka till alla missar! Och att vi slipper den otäcka "OTUREN" 
Tror inte vi kommer vidare här.
#64 Tack det vet jag mycket väl utan att behöva läsa varken här eller där.
Det är väldigt mycket lättare att tråckla ihop huden om det är några stygn som är borttuggade än om de är bortslitna, oavsett om tarmarna varit utanför eller inte.
Och om tarmarna kommer ut eller inte beror i sin tur mer på suturerna i bukhinnan än på dem i huden. Går suturerna i bukhinnan upp är det stor risk för skador på tarmarna och peritonit även om hudsuturerna är intakta.
#65 Citat:" Går suturerna i bukhinnan upp är det stor risk för skador på tarmarna och peritonit även om hudsuturerna är intakta"."
#63 "oh… nej nej nej … inte ståltråd …"
Förstår inte riktigt hur du menar här?
Men tror du menar att det är skit samma men ytterhuden? (ståltråd el limning t ex) för om bukhinnestygnen brister är det kört ändå. Det var vad min klinik talade om rörande min katt också. Och att man aldrig kan veta! Det är ett risktagande. Bra att tala om det då, i förväg. Det ÄR ett risktagande. Inte ett rutiningrepp. Som det hävdas före ingrepp.
Men just i "vårt" - dvs i min katts fall (det var inte jag som låg 14 dgr på intensiven) - var det ytterhuden som gav vika, pga av limning av ytterhuden - vilket inte hade skett med ståltråd. Min katt var mycket nära att dö som sagt. Så jag tenderar bli lite hektisk i frågan :-(. Ta det inte alls personligt DollarA.
Undrar fortfarande generellt: vad är det för fel på stålstygn (där inte TNR-katter o likn)? Något skumt är det …. ?