Marknadsföring: diskussionstråd (långt!)
Hej allihop.
Det här inlägget riktar sig främst till er som har katthem/ kattföreningar/ jourkatter etc, men alla får givetvis gärna skriva sina tankar och idéer. Jag är inte själv aktiv inom "hittekattsvärlden", men jag är intresserad av den och har själv en älskad liten adopterad kattunge på skrivbordet just nu :).
Det jag undrar över är hur ni marknadsför er och era hittekatter/jourkatter? Annonser på stan, blocket, lokaltidningen, internet? Vad är billigast och vad är effektivast? Gör ni någon annan "reklam" utanför den om ert katthem, dvs kampanjar ni om kattens status på andra sätt? På vilket sätt och vad kostar det?
Varför vill jag veta detta? Jo, för jag tror att vårt/ert gemensamma syfte lättare uppfylls om vi börjar diskutera METOD och inte bara MÅL. Resurserna för de flesta föreningar är små och går lätt åt till annat, som kanske känns viktigare för stunden än just marknadsföring. Samtidigt kan marknadsföring kännas "smutsig" - de flesta arbetar ju med det här idéellt och marknadsföring kan sammankopplas med vinstintresse. Den här tanken borde motarbetas. Utan reklam och kampanjer kommer målen inte att nås, så enkelt är det.
Alla som jobbar med katter inser att katter är underbara djur, med olika egenheter och egenskaper. Men hur ska Ida Larsson, 42, veta att en katt hon aldrig träffat är hennes nya livskamrat? Hur ska Ola Persson, 27, som funderar på att köpa en katt veta att katthemmet i hans stad nyss fick in i en liten tuss som säkert passat honom lika bra som den där blocketblandrasen han annars skulle åka och titta på?
Just det. Genom reklam. Man når inte alla, men man kan förhoppningsvis alltid nå någon!
Jag kan börja tråden genom att ge tips om saker som är - mer eller mindre - gratis och för många även självklara. Men som ändå förbises av en hel del.
- Facebook! Facebook är gratis, har en otrolig mängd användare och det är lätt att nå ut till folk genom att skapa "grupper" där du enkelt kan lägga upp bilder och information. De som går med i gruppen får sedan tillgång till ditt upplagda material, kan kommentera det och sprida det till andra. Det blir en bra port där kattälskare och kattintresserade kan mötas och diskutera sina egna katter eller kattföreningen i fråga. Man kan även starta diskussionsgrupper om kattens värde/rätt i samhället genom att starta en sådan grupp.
Jag skulle inte förvånas överhuvudtaget om de katthem som är ansluta till och aktiva i facebook har en betydligt högre omsättning på sina katter än andra föreningar. - Hemsidor. Har ni en hemsida? Uppdatera den. Jag har kollat runt på flera katthems hemsidor och vet ni vad - vissa ser likadana ut månad efter månad. Att ha dåliga/små/gamla bilder på katterna finns det väldigt lite mening med. De flesta kattköpare är ute efter 1-2 katter punkt slut och ni bör därmed väcka deras intresse. Ni är ju väl medvetna om att det finns hundratals katter att välja på för en privatperson! Varför ska de välja en av just er? Att försöka sälja en katt som nu är cirka 8 månader, med ett kort som togs när han var 12 veckor, är både falsk och dålig marknadsföring. Många foton är även väldigt intetsägande: suddiga och små. Givetvis är det inte meningen att ni ska spendera era dagar med att fota katter i stället för att hjälpa dem - men det kan det finnas andra som är sugna på att hjälpa er med! Och det finns folk med teknisk kompetens som kan hjälpa er med hemsidan om det skulle vara så. Att ha en bra hemsida - som ju trots allt är portalen in till hela verksamheten - borde vara kärnan i hela marknadsföringen.
**Vad som borde eftersträvas på internet:
**
Stora, klara bilder. Gärna flera stycken på varje katt.
Bra textbeskrivningar av katterna som må vara förskönande, men inte ljuger. Vad gör den här katten "speciell"? Varför vill jag köpa just den? Har den någon egenhet? En speciell färgteckning? Hur har den utvecklats rent mentalt? Vad är dess bakgrundsförhållanden?
En löpande uppdatering av bilder på katterna och hur de utvecklas under tiden hos er. Kattungar utvecklas så mycket att de kanske bör fotas varje månad, äldre katter kan fotas mer sällan. Det finns många som kan falla för en katt - eller flera - om de väl får se på dem och samtidigt läsa om hur de är. Men en underbar katt som folk inte vet finns, den adopteras heller inte.
Annan marknadsföring har jag ingen koll på alls, men det finns det säkert andra här som har! Så fyll den här tråden med tips, idéer och goda råd på smarta/billiga/effektiva lösningar. Vi vill ju alla att kattens status förbättras i samhället.
Våga göra reklam.
Mvh,
Anna och katterna.
Ps. Givetvis ska ingen ta illa upp om ni inte har resurser/vilja att ordna det som skrivs, men min förhoppning är att det finns någon som kanske kan bli hjälpt eller inspirerad av det hela. Så försök att hålla tråden positiv.
Kloka och bra tankar du har här! Tror också att det finns mycket som kan utvecklas på det här området!
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Intressant ämne! Jag kommer läsa en liten kurs i "Storytelling" - "att befolka ett varumärke/arbete/roll med känslomässiga bilder" under våren. Jag sökte den lite som en rolig grej men nu tänker jag att det faktiskt kan göra nytta i ett sånt här sammanhang och ska försöka rikta in mig på hittekattsfrågan, får jag några bra idéer i sammanhanget ska jag försöka dela med mig!
#2 Spännande! Har hört talas om begreppet Storytelling på jobbet.
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Här används Facebook och den egna hemsidan som förstahandskanaler. Sedan finns också ett samarbete med lokaltidningen, där katthemmet annonserar. Det var tack vare bilden i lokaltidningen som vår förra jourkattsduo fick ett hem! Så lokalpress, såväl tidning, tv och radio är inte helt fel att försöka samarbeta med för PR. Speciellt på lite mindre orter där nyhetsflödet inte är lika intensivt - då finns det troligtvis utrymme för både artiklar och inslag om katthemmet.
Håller med i mycket du skriver men däremot ska man inte glömma att man omplacerar levande varelser och inte säljer pizzor eller böcker och att man därför kanske inte bör ta över alla marknadsföringstekniker vad gäller försäljning av dessa döda ting ( t ex taktiker som leder till impulsköp). Det är kvaliten av omplacerngarna som ska vara viktigare än kvantiteten tycker jag.
Storytelling är ett bra redskap för att involvera allmänheten i katthemsverksamheten.
#4 Utan att avslöja för mycket om ert avtal, hade du kunnat utveckla lite HUR samarbetet med lokaltidningen gick till när det startade och vad det innebär? Är det någon sorts rabatt ni får, eller är det att ni överhuvudtaget får annonsplats?
#5, Hej! Nej givetvis. Men att hindra impulsköp kan man göra på många sätt, som att säga att ingen får köpa en katt första gången de kommer på besök utan att de måste "sova på saken" eller dylikt. Och om någon kommer till katthemmet för att kolla på en speciell katt kan man alltid be dem att kolla runt på de övriga också. Mest för att se så att det inte kommer kommentarer som att "fullvuxna katter är fula" eller liknande men också för att det kanske finns en annan katt som faller dem i smaken lika mycket. Många föreningen har även att man ska skicka in intresseanmälningar först. I mitt fall hade jag daglig mailkontakt med en på katthemmet i två veckors tid innan jag kom dit, då det var en lång resa, varav jag fick köpa katten direkt (annars fick man inte det).
Håller helt med om att man aldrig ska tumma på kvaliteten på omplaceringarna. Men jag tror (hoppas) att de flesta katthem har en tillräcklig värdegrund för att inte göra det ändå :). Tyvärr inräknas nog inte alla…
Skriver en rad så jag kommer ihåg att följa denna tråd. Ska läsa igenom den lite bättre senare under dagen :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#5. För övrigt var det en bra diskussionsgrund det med: etik i marknadsföringen :).
Hur ser ni på mängdrabatter? Olika pris på kattunge/vuxen? Olika pris på långhår/korthår? Rea på katter som inte blir sålda? Olika pris på olika färg/teckning? Är det oförsvarbart och i så fall - varför?
Är både positivt och negativt laddad reklam okej? Med negativt syftar jag på meningar som: "Adoptera oss annars dör vi". Är positiv och negativ reklam lika effektiva?
Vi har nog fått de flesta kattköpare genom Facebook. Vi försöker få sidan till en intressant blanding med informationer och ändå familjär. Hemsidan uppdateras hela tiden och vi har fått en duktig fotograf. Förr hade vi ofta kassa bilder av katterna med tex en skurhink i bakgrunden.
Annonser i tidningen är dyra men vi försöker få in reportager om tex Öppet Hus.
Vi har mängdrabatt på 2 vuxna men ingen skillnad kort-/långhår. Ibland extrapris för katter som är svåra att hitta hem till men det är inget vi går ut med (ibland på Blocket). Aldrig avlivningshot för inga friska katter avlivas.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#6 Har tyvärr inte den insynen i föreningen (=har inte frågat
är "bara" jourhem och helgpassare på katthemmet) men jag vet att lokaltidningen sponsrar en av burarna på katthemmet och att föreningen har annonser i tidningen någon gång i veckan. Dessutom har en helt del artiklar skrivits om arbetet med katterna + några "snyfthistorier" när något hittekattsfall har varit extra ömmande, t.ex. dumpade kattungar och dylikt.
Däremot vet jag inte hur avtalet i sig ser ut, tyvärr.

#8 Intressant frågeställning som varit uppe för diskussion här tidigare. Många katthem tar olika pris på katterna. En långhårig katt är dyrare än en korthårig osv. Detta försvaras med marknadskrafternas regelverk. Dvs långhåriga katter är mer efterfrågade och därför kan man ta mer betalt och på ¨så vis få in mer pengar för att kunna hjälpa fler katter. Personligen anser jag att det sänder ut helt fel signaler.På mitt katthem kostar alla katter lika mycket. Oavsett ålder, ras, pälslängd. För oss är det en viktig markör att alla katter är lika mycket värda. Därför har vi inte heller rabatt om man köper fler katter. Ingen kattrea här inte. :-)
Marknadsföring är en intressant fråga, och som alla redan varit inne på så är facebook och hemsidan viktiga verktyg. Bra bilder och trevliga texter är avgörande för att marknadsföra katter. Annonsering i lokalpressen är bra, men bäst är att få in en artikel om katthemmets verksamhet. Tipsa gärna tidningen med jämna mellanrum när man fått in en katt med ett särskilt gripande öde. Ibland nappar de och gör en artikel. Toppenreklam,helt gratis samtidigt som man kan få ut sitt budskap.
Att ge ut en kalender är bra marknadsföring. En snygg genomarbetad kalender med fina bilder och bra texter är guld värt. Och en sådan köper kattvänner och hönger upp på jobbet, i tvättstugan, ger bort som present osv. Vå kalender vi ger ut har varje år ett tema och ett budskap. Det är aldrig enbart en kalender med bilder på katthemskatter. Årets kalender t.ex har kattungar som tema. Dvs enbart söta kattungar på varje månadsbild, och budskapet är att man inte ska låta sig förföras av en ullboll. Att de blir vuxna och att man ska tänka tjugo år framåt innan man tar hem den med allt vad det innebär. Traditionsenligt avslutar vi alltid med en herr december, en maffig hankatt. I just denna kalender med elva sockersöta kattungar i rad och sedan plötsligt en stor, maffig, ärrad, livserfaren hankatt med hamsterkinder så blir det snudd på ett statement.
Reklamprylar med logga är inte heller fel att ha till salu på katthemmet. Det kan vara muggar, isskrapor, pennor, nyckelband osv. Man tjänar inga stora pengar på att sälja sådant, men man får ut sin logga och gör den mer känd.
Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se
#11 Kanonbra budskap: "budskapet är att man inte ska låta sig förföras av en ullboll. Att de blir vuxna och att man ska tänka tjugo år framåt innan man tar hem den med allt vad det innebär".
Brukar ofta säga det att kattungar är för söta för sitt eget bästa!