Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 2020 ggr
Eywa
5

Behöver lite hjälp...

Jag blir helt förstörd när folk inte bryr sig om sina djur.. och jag förstår inte hur ni alla här inne klarar av det! Jag kan stå ut med att handskas med människor som är främlingar för mig men när det handlar om människor i min närhet så får jag så mycket ångest att jag vill gräva ner mig själv och försvinna :(

I hela mitt liv har min mamma behandlat sina djur illa, inte så illa att någon anmälan kunnat göras dock. Djuren har fått allt som lagen kräver men långt ifrån allt som djuren kräver.

Nu gäller det min sambos bästa vän som under impuls skaffat sig en kattunge, trots att jag berättade att en kattunge inte bör vara ensam och att hon bör skaffa två, och att hon gärna får överväga att skaffa kattungarna från ett katthem istället. Detta var helt klart impuls och jag är tveksam till att hon värderar katter särskilt högt.. Om jag skulle nämna ID-märkning skulle hon nog titta på mig som ett frågetecken..

Jag blir så genomtrött och ledsen på alla människor! Speciellt eftersom man måste vistas nära dom och dom fullkomligt skiter i råden dom får!

Snälla ge mig tips och råd på hur jag klarar av att hanskas med sånt här.. Jag vill bara gråta i flera veckor pga all skit som alla katter och djur utsätts för och alla idioter som finns där ute.. Gråter

[Moa-]
0

Att en katt inte ID-märks är knappast att behandla katter illa. Min familj har haft katt och alla möjliga djur hela min uppväxt, har aldrig ID-märkt en katt, ser ingen anledning till detta.

Att ha en ensamkatt är inget jag ser som ett problem, värre att ha hundar ensamma i sådana fall, hunden är ett flockdjur, inte katten.

Du letar problem på konstiga sätt måste jag säga…

Jourhemmet
3

Jag håller med dig fullkomligt och känner likadant ts. Ang katter och kattkompis så behöver alla kattungar ha en kattkompis för att må bra. Och idmärkning, vaccination, försäkring och kastrering är väl självklara saker kan man tycka. Tur att det ev blir lag på idmärkning och kastrering.

[Moa-]
0

Tror inte att en fullständiglag på ID-märkning kommer att bli aktuell, det skulle helt enkelt inte fungera och jag ser inte kostnaden som motiverad.

Katter är som sagt var inte flockdjur (lejonen undantaget) hur motiverar ni att de tvunget skall ha sällskap? (Att skilja på ungar förtidigt från mamma och syskon är en helt annan frågeställning.)

Eywa
4

Det är inte detaljerna jag tänker på mest utan att djur i allmänhet inskaffas så lättvindligt. Och det medför ofta att katten får en låg status och ofta inte blir behandlade som katter bör.

Utöver det tycker jag att man ska göra det bästa man kan för djuret i fråga om man väljer att ta ansvar för det. Nej, katter är inte flockdjur men med min 23-åriga erfarenhet av katter, samt ett antal år inom olika katthjälper har jag samt många andra fått inse att en (främst inne-)katt behöver sällskap för att få stimulans och sällskap när människorna jobbar och det faktum att dom faktiskt söker sig till sällskap i det vilda säger ju en del. Kan vara vår avel och domesticering, vem vet.. Oavsett så mår dom flesta katterna bättre av kattsällskap, speciellt kattungar.

Och så hiskeligt många katter som springer bort och aldrig hittas (och bidrar till vårt problem med hemlösa katter) pga att ID-märkning (och kastrering) har sett som onödig är helt galet.. Min sambos katt var borta i 2 månader och vi hade förmodligen aldrig hittat honom om det inte vore för att han var chippad.

Måste också nämna en kvinna vars katt dog i kattpest och skyllde det på de hemlösa katterna.. Men väljer man att inte vaccinera katten är det ditt fel att katten blev sjuk och dog, ingen annans..

Detta är bara några av problemen som finns i vårt land pga att katterna har en så låg status och kan införskaffas så lättvindligt.

Josefa
12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag håller inte med om att katter inte skulle vara flockdjur. Att fertila katter inte vill ha konkurens kan jag hålla med om, men katter som växt upp med andra katter och blivit kastrerade i tid vill oftast ha sällskap av en annan katt. Men tar man en liten unge och isolerar den från sina artfränder så den inte lär sig det rätta kattspråket så ser de säkert många gånger en annan katt som något otäckt.

Däremot tycker jag inte att det är så viktigt att hunden har sällskap av en annan hund, eftersom man som seriös hundägare tar ut hunden och ser till att den får träffa andra av sin egen sort. Dessutom tar man oftast med sig hunden på ett annat sätt när man går hemifrån än vad man gör med katten.

Eywa
1

#5 Håller med fullt ut.

Eywa
1

Fick också veta nu att den lilla pojken bara är 10 veckor gammal.. Att man inte tar reda på sånt innan man bara åker och hämtar en katt som man ska ha i ca 15 år? Immunförsvaret kan ju för alltid vara sämre nu och katten har missat väldigt många nyttiga lärdomar och utan en kattkompis har den heller ingen möjlighet att lära sig dom i efterhand..

Usch!

[Moa-]
0

Josefa, Eywa; jag anser att man inte skall beröva djur dess naturliga beteende, katter är som sagt var inte flockdjur utan kräver sin distans till andra. Hundar däremot är flockdjur och lever i sin naturliga miljö i flock, samarbetar och arbetar tillsammans med både jakt och med andra uppgifter. Se till exempel på slädhundar…

Att jämföra den naturliga gruppdynamiken i en flock med att i koppel få hälsa på en annan hund någon gång i veckan är så dumt att jag inte ens vet hur man besvarar detta.

Jag säger inte att det är fel att ha flera katter, vi har för tillfället två katter, men dessa bor på landet och undviker varandra allt som oftast och möts endast vid matningen. Att ha katter i lägenhet är för mig att beröva dem deras naturliga beteenden och helt oförsvarbart.

Att ta djur för tidigt från deras syskon och mamma är en helt annan fråga som sagt.

Katthemsmatten
11

#9 Håller inte med dig. När det finns god tillgång på mat och skydd lever katter gärna i kolonier. Om det vore så emot deras natur skulle de kolonier vi får gå in och försöka rädda katter i inte uppstå, utan då skulle vi bara hitta solitärer som bara för släktets fortlevnad ser till att träffa på en artfrände och sedan drog vidare. Verkligheten ser inte så ut, som du säkert är medveten om. Katter som har det bra lever oftast gärna med artfränder och verkar njuta av det. Precis som med oss människor finns det individer som inte vill umgås med artfränder, men de tillhör en minoritet.

Medarbetare Hittekatter iFokus

Eywa
3

Nu är det så här.. Jag skrev mitt inlägg här inne på Hittekatter för att jag ville komma i kontakt med människor som tänker som jag gör. Jag vet att majoriteten här inne gör det.

Jag ville ha stöd och tips på hur jag ska tänka när människor i min närhet inte lyssnar på råd eller inte sköter om sina katter som jag och många här inne anser att katter ska blir skötta.

Så alla andra som inte håller med mig vill jag helst låter bli att skriva, för det är just den typen av tänk som har gjort mig ledsen från början.

Tacksam för lite hänsyn!

UlrikaD
4

Det är då ingen som talat om för mina katter att de inte ska trivas med andra katter. De ligger oftast i en stor hög tillsammans och det finns ingen som hellre vill vara ensam än med de andra.

Släng in ett par illrar och gärna mig själv i mixen också och katterna tycker livet är perfekt.

Merparten av folk jag känner som har flera katter har samma upplevelser som jag. Så det kan knappast vara fel på alla de katterna. De kanske bara inte läst samma böcker då;)

Jourhemmet
3

Jag är så trött på att höra att inte katter är flockdjur, det är dom definitivt. Mina busar äter och sover tillsammans och skulle aldrig vilja vara utan sina kompisar…eller ja kanske någon sällsynt gång att någon av de gamla vill slippa någon liten jourhemsslyngel i sina bästa månader.. Tungan ute

Alexej
3

En hund behöver en (flock)ledare och det är människan och det räcker för en hund. En hund är glad med en bra ledare och behöver då ingen konkurrens av andra hundar.

Katter är helt klart flockdjur och skulle klara sig bra utan människor-bara de får mat. Katter kan klara sig utan andra kattkompisar men hela deras sociala liv är uppbyggt på andra katter och deras beteende/samspel.

Att ha en ensam kattunge är grymt mot katten och kan ge problem senare.

Att inte id-märka sin katt är bara korkad. Vill man ha tillbaka sin katt då id-märka man den. Punkt slut. Många innekatter har lyckas rymma. Vi förmedla alla katter som vi får in utan märkning till nya hem. Knappast att katthem har tid att leta efter den oansvariga kattägaren. En ej id-märkt katt är ägarlös…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

[Highonbluetomorrows]
6

#8. Ja, dessa osociala kattdjur - vad ska man göra av dem.. Oskyldig

Sehvrin
3

På sätt och vis stämmer det att katter inte är flockdjur då de inte har samma hiarkiska interaktioner som de djur som räknas som flockdjur har. Men att de skulle trivas bäst ensamma tycker jag motbevisas gång på gång på iFokus kattsajter Glad

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

UlrikaD
6

Bäst att dela på dem, det där kan ju inte vara bra;)

Alexej
2

#15 Det där med flockdjur är lite svårt att precisera. Här har honorna delat på kattungeuppfostran, också de kastrerade lät ungarna "dia". Unghanarna lekte med ungarna och gamla hanar släppade in möss in till kattungarna. Men kom de för nära fick de en örfil eller ett fräs. Och gammalhonan hade allt under kontroll. Det är det som jag kallar för flockbeteende. Alla i en större grupp tar på sig nån uppgift.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Delfinen
1

Anser att katter är flockdjur….ser man på alla kolonier som finns går det inte att anse något annat. Där lever ju katterna tillsammans. Om dom inte vore flockdjur skulle inga kollonier finnas. Då skulle alla katterna leva en och en och bara träffas när det gäller att para sig.

Jag hade från början 2 katter. Två bröder men fick ta bort den ena för 2 år sedan då den blev svårt sjuk. Har märkt enorm skillnad på att ha 2 och en katt. Tyvärr bor jag inte så att jag kan skaffa en ny kompis till den som är kvar vilket ständigt ger mig dåligt samvete då jag märker att han skulle må bäst av att få en kompis. Letar ständigt efter nytt boende så jag har möjligheter att ge honom en kompis vilket jag hoppas inte dröjer alltför länge.

Så helt klart katter behöver en kompis av sin egen art.