Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 4515 ggr
[crisse1]
0

Akut med katterna i Kävlinge

Min kontakt i Kävlinge skickade ett sms med ny info. Hon har pratat med damen som matar katterna och hon är förtvivlad för att hon vet inte vad hon skall göra. Hon bad mig om hjälp men jag kan inte ta in fler katter.

Där skall finnas 16 katter men även nyfödda ungar. Damen säger att en granne gasar ihjäl katterna men jag vet inte om det stämmer då jag inte har pratat med henne själv.

Finns här någon som har plats till en katt.

Förra tråden. Artikel i Sydsvenskan 31/7 om katter i Kävlinge - 03. Hittekatter i media - Hittekatter iFokus

Roslyn
0

Putt för hjälp. Har du satt in länk till kattjouren?

Lena
0

Oj vad det finns många katter som behöver hjälp. Vet inte men det känns som att det är fler nödställda katter än vanligt i år.

Hoppas någon kan komma till undsättning här!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Sidentass
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch…hjärtat mitt säger att jag vill ta in varenda liten varelse..men jag har ju så många katter som sju stycken..putt för missarna - någon som inte har lika kattfullt som det är här..eller någon som känner någon…?

putt!

[crisse1]
0

Jag ringde och pratade med damen imorse för att höra hur läget är med katterna. Där finns fortfarande kattungar som är sjuka, Dom nyfödda kattungarna är mellan 3-5 dagar och är 5 stycken och hon har gjort iordning en kartong till mamman och ungarna under huset där dom bor men grannarna ser när hon går dit och ger mamman mat så hon vet inte hur länge det skall ta innan någon reagerar. Där finns en högdräktig katt som har fått ungar tidigare i något gammalt hus men ungarna har aldrig dykt upp så dom har väl inte överlevt.

Hon berättade att hon har polisanmält en granne så hon skulle till förhör idag men jag är inte säker på att polisen bryr sig så mycket om när grannar bråkar om katter.

Det här med att en granne gasar ihjäl katterna är nog något som grannen hotade med men inte satt i verket ännu, han sa att han kunde ta dom till sitt jobb och gasa ihjäl dom där. Denna granne hade erbjudit sig att betala avlivningen av 2 sjuka katter som damen fångade in men då hade inte grannen pengar så hon släppte ut kattungarna igen.

Detta är nog jobbigare än man tror eftersom hon har både husvärden och kommunen på sig och hon vågar snart inte gå ut längre för sina grannar.

Jag tror att en kattförening med en del stödhem är den enda lösningen på damens problem men hon litar inte på alla föreningar. Hon hade ekonomiska problem för några år sedan och då hjälpte 2 föreningar från Malmö till med en del av hennes katter, den ena föreningen valde dom 2 finaste katterna 2 svarta långhåriga katter och den andra föreningen hade tagit några av hennes gamla katter som hon sen har försökt att få reda på hur dom har det men ingen svarar när hon ringer dit så jag förstår om hon inte vill ha någon kontakt med dom mer och det gör att där inte finns så många föreningar kvar.

Jag frågade om hon själv kunde fånga in en katt om någon erbjuder sig att hjälpa men då sa hon nej så jag vet inte hur detta skall gå till. Jag skall försöka ta mig dit nästa vecka för att träffa damen och kolla hur det ser ut där, om jag kan se några katter.

Ankie
0

men ojoj, hur det ska vara. Förstår att hon känner som hon gör om det blivit så där…Hoppas nu att det kan ordna sig på nåt vis här

[crisse1]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Problemen med katterna i Kävlinge fortsätter.

Mamman med dom nyfödda ungarna som jag skrev om längre upp i tråden har det inte gått så bra för. 2 av ungarna dog när dom var ett par veckor och mamman i stort sett övergav dom 3 ungarna som var kvar, hon var bara hos dom om nätterna. Damen har gett ungarna Whiskas kattmjölk som dom har lapat i sig men dom har inte ätit någon fast föda. Damen ringde mig i tisdags och berättade att ungarna var sjuka, dom hade kraftig ögoninflammation och den enas öga var alldeles rött men hon gav dom Vetrimoxin och ögondroppar som hon förmodligen hade hemma då hon inte hade varit hos veterinären med dom små. Hon ville inte ta in dom för hon sa att hon inte hade plats till dom och frågade om jag kunde ta dom. Jag sa att jag skulle försöka hitta någon samma dag som kunde köra mig men då plötsligt ville hon att dom skulle stanna kvar ett tag till eftersom hon hade fäst sig vid dem ena lilla flickan men sen sa hon att jag kunde ta dom 2 och så kunde den flickan stanna men den skulle få vara kvar ute. Jag fick hjälp av en av mina bekanta i Kävlinge att övertala henne att lämna alla 3 till mig och damen ordnade skjuts och var och lämnade dom här i tisdags. 3 små ynkliga ungar som ser ut att vara 3-4 veckor trots att dom är 6 veckor, 1 vägde 400 gr och 2 vägde 450 gr men dom gick upp 50 gr på 2 dagar.. Smutsiga och med dåliga ögon, 2 av dom har förmodligen nedsatt syn på ena ögat och så upptäckte jag att dom har svamp i pälsen. Jag fick lära dom att äta fast föda med en gång och så får dom mjölkersättning som dom själv lapar i sig. Jag fick vetrimoxinen till dom och den tog slut i torsdags men dom ser mycket bättre ut i ögonen nu och idag har jag badat av dom all smutsen så nu är dom mjuka och fina i pälsen. Dom får bo på mitt badrum tills jag har fått rätt på svampangreppet men där är varmt och skönt för dom små.

Där finns 17 katter som hon matar och en av honorna fick ungar för 3 veckor sedan och dom kommer inte att klara vintern för dom hinner inte bli så stora. Jag har sagt åt henne att kastrera katterna men hon säger att hon inte kan fånga dom så problemet kommer bara att fortsätta. Jag kan inte hjälpa henne mer och jag vet ingen annan eftersom det finns många ärende med hemlösa katter här i Skåne. Det är tråkigt när kattungar skall behöva sätta livet till bara för att det inte finns hjälp och damen inte kan fånga och kastrera och många av dom vuxna katterna och ungkatterna är sjuka.

En bild på dom 3 som kom i tisdags.

Roslyn
0

Hewrregud att det aldrig tar slutRynkar på näsan Puttar för hjälp till ungarna och de andra katterna.

Ankie
0

men fan det är ju som sagt för jävligt.. verkar som det är lite överallt med okastrerade katter och det växer å blir till kolonier.. stackars katter…… varför finns det ingen lag för!!!!!!!

[crisse1]
0

Det tråkiga är att där är förmodligen 2 kattkolonier till i Kävlinge och det är bara ett litet samhälle mitt ute på landsbygden bland en massa bondgårdar så man kan nog gissa var katterna kommer ifrån. Nu har jag tagit 4 vuxna katter, 1 dödsbokatt och 3 ungar därifrån och det gör ingen skillnad ändå för där är massor med katter.

Tanja M
0

Jag bor i kävlinge och letar efter min katt som försvann torsdagen den3/11 det är en stor hankatt som är grå och vit kastrerad. Han har en svart extra prick i vänster öga. Han är 12 år och öronmärkt om han inte har tappat sitt halsband så är det gul och svart med namn och nummer i. Någon som sett honom han brukar aldrig vara borta och kommer alltid när man kallar. Han bor på korsbacka. Snälla hör av er om ni vet något om honom han är så saknad. 0733162588. Tack

[crisse1]
0

Tanja

Jag skall ta kontakt med dom jag känner i Kävlinge och säga ifrån att dom håller utkik efter din katt. Jag vet inte var korsbacka ligger men jag vet att där finns katter vid koloniområdet som ligger vid posten så du skall kanske titta om han har slagit sig samman med dom. Där är en dam som matar katterna där och en dam intill som oxå matar när där kommer någon katt och sen finns det ytterligare 1 dam som matar katter så jag hör med dom.

Tanja M
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack så mycket Crsse 1 känns skönt att det finns någonstanns att vända sig när man känner att man gjort allt och nu kan man bara leta och vänta….

[crisse1]
0

Jag har skickat över bilden till damen jag nämnde för dig på telefonen.

Tanja M
0

Tack så mycket för din hjälp det betyder väldigt mycket.

[crisse1]
0

Damen trodde inte det var din katt men när hon fick se fotot så skrev hon att den var så lik så hon skulle kolla riktigt. En annan dam som matar katterna i Kävlinge bor på samma område som dig och hade sett lapparna du hade satt upp och nu har hon fått fotot så hon håller koll. En annan har fått sms och en har jag skickat mail med bild så nu har jag försökt göra vad jag kan. Hoppas så att din katt kommer tillbaka.

Tanja M
0

Tack så jättemycket jag hoppas han kommer fram snart det börjar bli väldigt kallt och han är gammal och har känsliga leder…Positiv ska man varasåjag hoppas hoppas….

Tanja M
0

Crissie1 har du möjligtvis hört något från någon av damerna i dag eller från henne där det kom en gråvit katt?

[crisse1]
0

Jag har precis kommit hem och såg att jag fått ett mail från en av damerna i Kävlinge. Hon har ett tips så jag behöver din mailadress så jag kan skicka mailet till dig. Skicka ett PM men den,.

Tanja M
0

Tack så mycket

[crisse1]
0

Jag har skickar det till dig nu. damen som har skickat det bor på samma område som dig och vad jag förstår så är det samma med damen det gäller.

[crisse1]
0

Tanja

Om hon har stulit katter tidigare så har hon kanske tagit din katt nu. Ungdomarna kan kanske följa med dig upp till damen så att du inte behöver gå själv.

Tanja M
0

Jo dom sa att jag kunde lådsas ringa på och ge dom lappar om katten så hon inte skulle misstro mig eller att jag pekade ut just henne. Jag ska gå dit i morgon och prata med henne.

Men du har inte hört något av den andra damen som skulle kolla den grå vita kissen?

Johan-
1

Någon som vet hur det utvecklats i Kävlinge?