Smaklig måltid.....
Igår, så upptäckte Herr Arne en ny delikatess, nämligen tallvivel… Försökte få tag i en bild, men de bilderna jag hittade är skyddade. Hur som helst, så är det en liten äcklig sexbening, skalbagge, som man får hos sig när man håller på med virke, som vi gör. Herr Arne hade provat sig på de små kräken en gång när han var liten, med resultat att viveln bet sig fast i hans underläpp och han fick inte loss den. Men nu så…..Han tog ner den från väggen och tuggade i sig den,,, Det krasade så äckligt…..Mums tyckte han… Konstig smak, innerfile av älg det ratar han, men såna här…..
Vill ni se hur läbbiga de ser ut, så får ni Googla…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Det är klart att det är mums!Cissi som bodde hos mig tidigare fångade varenda fjäril som vågade sig in på balkongen,det krasade också äckligt i mina öron men i hennes lät det mums!
Ibland är jag faktiskt lite avundsjuk för att jag inte är katt. Speciellt när man ska gå till jobbet och katterna går och lägger sig i soffan och somnar i någon skön ställning. Men deras "snacks" är jag inte ett dugg avundsjuk på… tallvivel och fjärilar… Nej, tacka vet jag ostbågar. 

I år blir det ingen levande kattföda här eftersom vi kommer att ha myggnät i st f hönsnät på balkongen.Det känns ju lite elakt att ha fina blommor som fjärilarna kommer till och sedan blir de uppätna…visserligen naturens gång men ändå…

När Rasmus är på vårat sommarställe så hoppar han upp i luften och fångar trollsländor och det bara krasar mellan tänderna. BLÄÄÄÄÄ…
Han går ju i lina så han kan inte smyga på möss överallt men han har tagit en och annan liten näbbmus och lekt med Fyyyyy…..
Lägger jag fram en hel strömming så petar han bara lite på den som om han är räddd…. Men när jag kokar den och finfördelar då äter han med god aptiit.
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Jag har också märkt att strömming är otäck!Förstår inte då jag jämt fått höra tidigare att katter älskar fisk och särskilt strömming…är det också en fördom tro?
Ja, men när de fångar fjärilar är kissarna för söta… arne står på två ben och smäller ihop framtassarna!

När Cissi fångade fjärilar gick det så fort att vi knappt hann se hur hon gjorde!

#6 Haha vad sött :)
#7 En snabb misse :)

har googlat…o säger *tviiii* huva så otäcka dom ser ut, tallvivlarna!! Brukar känna mej mycket som en katt, vill leva som en katt med deras förmåga att kunna få slappna av o strunta i allting..men när det gäller mathållningen skiljer vi oss åt *S*
Sidentass
Haha, Siden, visst är de läbbiga? OCh nyps gör de också…. Så synd att jag inte kan lägga ut en förtjusande bild på de små sötnosarna här….

hahaha vilken kanonmiddag eller efterrätt..nää fy de kan verkligen äta allt:)

Här är en bild på tallvivel.
Detta inlägg är omarbetat till lovlig variant, så denna bild behöver ingen ta bort! "refuseraren" Gunilla
Åh, Anebit, hur kunde du kopiera den bilden? Det är ju precis den jag försökte kopiera! Vet du vad? jag gör så här, jag tar fram den själv och så skriver jag dit fotografens namn i ditt inlägg! Det var den enda bild jag kunde få fram på hela internet!

Gunilla, jag lägger först in den i datorn och sen i inlägget…..
Så om man kopierar så skriver man dit fotografens namn då är det OK att kopiera?
Är det rätt uppfattat?
Anebit, jag fixar här, har hittat en fri bild i stället….
Nå, Anebit vad sägs? Jag gick in på det latinska namnet och hittade en annan bild. Då har vi varit duktiga och inte snott något. Men jag är fortfarnade nyfiken hur du kunde kopiera den bilden…..
Sökte på Pissodes
Pini… Vilket namn va?
Men fy vilket snusk! Kusen alltså! Jag flyttar till Nordpolen jag..

Gunilla! Jag för muspekare upp i vänstra hörnet på bilden då kommer det fram ikoner bl.a. datorikon och klickar på den och lägger in den i datorn. Sen förminskade jag bilden och la in den här….
Tack för hjälpen. Den där ser ju ännu läskigare ut……

#19 Näääää det har jag aldrig gjort så det vet jag inte hur man gör…..
Se #18 Hur jag gör…….
Det går inte på den här sidan…
http://fotolena.se/Lena/H-insekter/H-skalbaggar/bagge-38.htm det var där jag hittade den bilden
Hm… de där små ikonerna får jag inte upp numera, sedan jag skaffade nya explorer.

Det var konstigt. Jag har oxå explorer……………

Har ni hört talas om bärfisare? Dom luktar……just precis det. Mina katter har hittat såna på golvet ibland, först jaga dom sedan när de känner doften fnyser dom och backar baklänges. Ser väldigt kul ut 
Våra katter är också synneligen roade av allt möjligt i insektsväg. Snytbaggar och tallvivelbaggar tror jag dock inte de råkat på ännu…. Snytbaggar tyckte jag var intressanta när jag var liten och studerade insekter i trädgården. Om man petar föriktigt på en "snytis" så lotsas den att den är död för att någon minut senare skutta iväg igen som om ingenting hänt. De har sina små knep.
Trevliga bagg-bilder i tråden! :) Era biologilärare skulle bli glada! Lärorik tråd detta faktiskt.
//Lena
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

En stor tallvivel nöp sig fast i min extremt nyfikna schäfers nos en gång. Och det var inte lätt att få lös den. Små äckliga baggar det där.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
*ryser* tycker inte om insekter…
har ni sett en katt jaga en gräshoppa någon gång?
Det gjorde Lucas när han var liten, så ofta han bara fick chansen.
Gräshoppan hoppade och katten hoppade likadant efter…. Det var en syn det :D
Det blev en krispig och mysig tråd , detta… Tror jag ska höra mig för hos datorgänget här, varför jag inte får upp de där små söta ikonerna längre….

#28 Du har alltid så roliga trådar! Alla minns vi väl tvättmaskinstomten
Tack Karin! Lite kul måste vi väl få ha….Fortsatt död åt tvättmaskinstomten!

#29 håller med dej…det är så viktigt med lite humoriskt lättsamma trådar också..alla behöver vi ett skratt mellan varven..kan passa på här att berätta att mina missar drog in kopparormar när vi bodde på landet, jag höll på att få spader som blir svimfärdig bara vid åsynen av orm..
Sidentass

Hemskt krispigt!Men kul!
Stackars små stålormar! Som inte ens är ormar! Ännu värre är det, när de kommer ivägen för gräsklipparen. Händer rätt ofta här, tyvärr. Men huggorm är inget kul, stackarna, helt Ok med dem, men inte runt huset. HAr räddat livet på Arne när han var liten då han fick sig ett bett. Det var dyrt, ska jag lova…..Så tyvärr, vi har hund och också småbarn som ibland kommer på besök här,så de får inte vara hos oss. de är talrika här, då hela den här trakten är full av gamla stenbrott.

Ormar ja lite otäcka. Blev biten av en huggorm når jag rensade i högt gräs. Trodde det var en geting först men det hade fastnat något som såg ut som en krokig tand i handen, som jag snabbt drog ut och slängde. När jag kom hem med en hand dubbelt så stor som innan trodde ingen på mig att det var en orm som bitit. Läkaren såg oxå oförstående ut, men gav mig för säkerhetsskull en stelkrampsspruta. Alla trodde jag stuckit mig på en taggig buske.Säkert….så ont som det gjorde. Jag tror det var en huggorm vad tror ni??
karin, kan ha varit en spindel också, eftersom du inte blev sämre än så. Huggorm blir två små röda prickar med en cm mellanrum. HAde det varit huggorm och du hade varit känslig, så hade du fått mer besvär än detta, det lovar jag och då hade du behövt kortison. Men, det kan ju vara så att du inte är speciellt känslig. Som en granne till oss för många år sedan… Han blev biten i benet, inte skulle han till doktorn inte… Efter två dagar så var benet lite rött och han ringde ner. Då frågade de på sjukhuset när han blev biten. Han svarade sanningsenligt. - Jaså? Ja då kan du stanna hemma resten av tiden också, hahahaha!