Köp av hittekatt
Hej alla
Behöver tipps om hur jag skall argumentera för vikten av att köpa 2 kattungar när man köper hittekatter.
Vill poengtera att jag håller med om att det är viktigt att kattungar har en kompis…..håller med om att jag inte tycker 800:- (som dom flesta tar ) är en oskälig summa.
Men….
Jag har pratat med lite folk som har visat intresse för att köpa katt från katthem….dom har varit possetiva till summan 800:- men backat när dom får veta att många kräver att man köper 2 katter vilket då blir en summa på 1600:-
Det är inte att dom tycker det är dyrt eller att katterna inte är värda det. Dom förstår även vikten av kompiss men summan blir för mycket på en gång. Är ju saker som försäkring, mat, sand, låda som också behöver köpas in på en gång.
Kan förstå deras tänk där…..även om man kan resonera att om man inte har råd till 1600:- för två katter hur skall man då ha råd till veterinärkostnader om katterna blir sjuka…..men det brukar man kunna lägga undan och spara till och skulle man inte hinna det har man många gånger någon som kan backa upp med ett lån om det skulle knipa.
Mitt syfte är inte att för söka övertala någon till att köpa katter det skulle bara bli fel….men behöver lite tipps om hur jag skall argumentera med folk i sånna här lägen…..eller skall man bara låta bli och låta dom backa p.g.a att summan blir för mycket vid ett och samma utlägg?
Min personliga inställning: ja, kan man inte få fram 1600.- vid ett tillfälle som man kan förutse (kattköp ska inte ske i stundens ingivelse) så ska man nog inte ha katt. I alla fall inte förrän man har en liten buffert på ett kattkonto. Olyckor och sjukdomar kan komma snabbt och då är 1600.- inte mycket pengar för att täcka självrisken plus den rörliga kostnaden för veterinärräkningen.
Här är några råd från 'mitt' katthems sida där vi informerar om kattköp och vad man ska tänka på.
Ekonomi
Även om en katt är billigare i drift än t.ex. en hund så måste man trots allt räkna med en del utgifter – mat av bra kvalitet, kattsand, årlig vaccination och eventuella andra veterinärbesök, leksaker och försäkring.
Kattkompis
En regel som vi INTE ruckar på är att vi aldrig säljer en kattunge som ensamkatt. (Med kattunge avses katt som är yngre än 7 månader). Vi är av den bestämda uppfattningen att en kattunge inte ska leva som ensamkatt då det fortfarande händer så mycket i kattens sociala utveckling under den här tiden och det är lätt hänt att en ensam kattunge inte lär sig att uppföra sig på ett naturligt kattsätt. Kattungar behöver också väldigt mycket stimulans och lek, det är ju på så vis de lär sig. Tyvärr är det sällan människor har tillräckligt mycket tid över och en människa är heller inte en lika skojig lekkamrat som en annan katt.
Mer kan du hitta på www.katthemmet.nu frågor & svar
Stå på dig med att inte sälja en kattunge som ensamkatt!!
Medarbetare Hittekatter iFokus
Då kanske de kan ta kattungarna som jourkatter först?
Kattungarna säljer vi också bara tillsammans eller ibland köper folk en unge och en vuxen. Vi har rabatt vid 2 katter oavsett om det är kattungar eller vuxna. Och vi gör ibland på avbetalning när vi vet att det är ett bra hem. Någon som tex går i utbildning har mindre pengar men kommer säkert ett tjäna bättre senare. Katterna ska ju helst stanna hos den personen hela livet.
Vi akcepterar ensamkattungar om det redan finns en katt där eller en kattvänlig hund.
Samma med vuxna, vi vet ju hur våra katter är. Många vuxna säljer vi inte som ensamkatter.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
*1…… Tack för tippset framförallt det som står om din personliga åsikt. Får jag använda mig av dom argumenten?
Jag har inga kattungar som behöver hem. Jag pratar, söker, kollar runt efter hem för dom missarna som behöver jourhem och permanenta hem här.
*2……. Dom jag varit i kontakt med har varit intresserade av permanent hem då dom vill ha en egen katt från början. En av dom har dock hund så det kanske skulle funka med en ensam kattunge då. Trodde att kravet gällde just en kattkompis.
#3. Visst får du använda mina personliga argument.
Visserligen är en hund bättre än att vara helt ensam hela dagarna, men det är stor skillnad i hur en hund beter sig jämfört med en katt så jag skulle inte sälja en kattunge till någon som inte redan har en katt (eller som vill köpa 2 katter samtidigt). Vi säljer helst katter som får sällskap om det inte är så att vi märkt att en katt verkligen inte uppskattar samvaro med artfränder.
Det här är personliga reflektioner och jag kan inte referera till några studier i ämnet. Om någon har sett sådana vore det kul att få referenser alt. länkar så jag kan få ta del av dem.
Jag lämnar inga råd men blev intresserad av tråden där någon tar upp priset på kissarna.. Jag begär 1000 kr för en kisse och något billigare om dom tar två. Men jag märker att det är svårt få hem när jag begär det priset.. Fler som har erfarenhet av det ??
Annars tycker jag att om ett hem köper bara en vuxen katt så är det även beroende av hur mycket tid dom tänker tillägna katten. Jag har hittat hem till skyggisar som varit ensamma men där matte och husse varit pensionärer och ägnat mycket tid till kissarna.. Ju fortare har dom blivit sociala. Jag menar från 50 års ålder och uppåt.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!
#5 Priset tror jag beror på var i landet man bor. I Stockholm är 1100.- inte svårt att få ut vare sig för en kastrerad vuxen katt eller en okastrerad kattunge. Båda delarna givetvis vaccinerade och id-märkta.
Självklart finns det anledning att väga in hur mycket tid man tror att den nya ägaren kan/kommer att lägga ned på katten. Men jag måste le litet när du drar gränsen för att ha mycket tid för katten vid 50+. Jag kan försäkra dig att hade jag inte haft flera katter så skulle det inte fungera. Då skulle katten få vara ensam alldeles för länge varje dygn för att må bra.
Alla katthem har sina egna regler och erfarenheter. Vi tar 600 för en kattunge och 800 kr för en vuxen (kastrerad). Här är det landet och prisarna lagom men vår veterinär är också billigare än veterinärer i Stockholm.
Angående jourkatter menade jag att många tar kattungar som jourkatter men köper de sedan. reserverar man katten för sig själva har man ju lite mer tid på sig att betala sedan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jag tror att jag bor där det kanske är mer ovanligt att ta den summan som jag tar. Jag drog gränsen där vid 50.För att påvisa att jag inte menade bara 80-åringar. Annars håller med om att ålder inte spelar någon roll ,utan det beror på hur man har det.
Debattia
Den skygga kattens hemsida!

Jag kan faktiskt förstå att folk tycker 1600 är mkt att betala. Ofta vill människor gärna hjälpa och ta hand om en hemlös katt men sen blir det ändå en jämförelse med att man kan köpa katter för en hundring.
Det är en svår balansgång för samtidigt som katternas status och värde ska upp så kan de inte kosta för mkt heller. Men jag tror att den starkaste motivationen för att få folk att betala är att förklara vad kastrering, vaccinering märkning etc faktiskt har kostat. Det är ju sånt kattägaren om den är seriös hade fått bekosta själv om den köpt en billigare katt. Och sen tror jag att man får visa kanske genom tex klipp på youtube vilken otrolig glädje katterna har av varandra och att det är synd om en katt att lämnas ensam hela dagarna.
Man hjälper ju faktikst fler katter än de som man adopterar om man köper katt från katthem. Adopterar du 2 katthemskatter så skapar du plats åt 2 andra katter. Inte dyrt att rädda 4 katter för 1 600 kronor. :) Pengarna ersätter ju delvis också kostnaderna som katthemmet har haft för katterna. Så om man verkligen vill hjälpa så skaffar man katt från katthem!
Håller med vad gäller att summan inte är så pass stor att den är oöverkomlig, ffa inte om det är ett planerat köp. Som # 1 skriver så ska man kanske inte ha katt om man anser att man inte har råd med denna summa, för det lär dyka upp större kostnader när man väl har hand om katterna.
Jag tycker därmed att det är helt befogat att ta "bra betalt" för katterna, dels för att delvis kunna täcka kostnaderna man har när man driver katthem, dels för att förebygga impulsköp.
*9…..Jag har inte träffat på någon tycker att det är för dyrt med 1600 för två katter. Folk förstår att det kostar med kastrering, vaccinering, id-märkning etc. Däremot tycker dom att det är för stor summa att lägga ut på ett bräde då dom behöver köpa mycket annat också för att katterna skall ha det bra.
Men håller med om och kommer att använda mig av argument som har nämnts här att katter skall inte vara inpulsköp, skall vara ett planerat köp, och har man tänkt ett tag på att köpa katt/katter så bör man även ha sparat pengar till det och då är det inget problem att lägga ut 1600:-