Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1172 ggr
storAnnette
0

Önskar råd om pensionat

Undrar om någon vet hur det går med kattungar på pensionat?Klarar de det med tanke på de små utrymmena?

Tingeling och Micki verkar behöva rätt stora lekytor så jag undrar om det blir hemskt för dem att bli instängda på pensionat?Tidigare har jag skickat Tara på pensionat men denna semester vet jag inte hur jag ska göra…jag HAR möjlighet att lämna kissarna hemma men undrar ändå (bäst att vara ute i god tid om jag behöver tre platser).

GladAnnette

storAnnette
0

Nu svarar jag själv men vill gärna ha fler synpunkter!

Jag läste på lite och det verkar som om just ungkatter inte mår bra på pensionat (som jag misstänkte).Vad tror ni?

Erika91
0

Det du skrev om att ungkatter inte mår bra på pensionat vet jag inte om det stämmer redigt..för inga katter mår egentligen så bra av att vara på pensionat, de vill ju vara hemma! Men de har det ju bra men saknar sitt hem och tycker inte alls att det faller de i smaken..även fast det är jättefint och bra så tycker inte katter det, för hemmet är ju bättre! Men när det bara handlar om en kort perioid så är det ju inte stor fara!
Men om man har möjlighet att låta de vara hemma så tycker jag att du ska det eller lämna över de till en bekant där de får vara, för det tycker de är bättre. Dt har katthemmen sagt till mig iaf, om man har en bekant eller möjlighet att ha den hemma så ska man göra det..
Någon mer som har några synpunkter till storAnnette? :)

storAnnette
0

Nä,jag vet att alla katter helst vill stanna hemma jämt (men inte vi) så jag undrar vad som är värst av två onda ting.Tänkte om någon har erfarenhet?

vanessa
0

Den här har jag hört är toppen, och on som har den är väldigt trevlig. Så den rekommenderar jag: http://www.skogsglantan.info/

Men vet inte var du bor, så det kan vara helt fel del av landet. Utrymmena är inte små, utan stora och med hyllor och hus som de kan riva och slita i. Samt rastgård. Allt är uppbyggt för var och en av katterna, eller familj av katter. Så de möts inte nos mot nos med en främmande kisse. Kravet på alla kattpensionat är grundvaccinering av katterna, samt årliga vaccineringar efter det. Gärna avmaskade också. De är godkända av miljö- och hälsovård, samt  av veterinär. /Vanessa

Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.

Simson
0

Skogsgläntan är bra! Är det inte de som har butiken Katt!Katt! också inne vid Odenplan?!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

Simson
0

Ähh! Jag hade fel på namn…den jag menar heter Solgläntan och de har Katt!Katt!

-> Kastrera och id-märk <-   \>^..^<   CatCrazyLady

vanessa
0

Jag skulle hellre sätta dem i ett ställe som är enbart inriktade på pensionat eller har helt skilda hus så att inga saker hoppar från en bur till en annat så att säga. Här delas pensionat och katthem så vitt jag vet. /Vanessa

storAnnette
0

Tack för tipsen.Tyvärr bor jag i Luleå och det finns bara ett enda pensionat…med små utrymmen inget att få "kattfnatt" i som ungkatterna här får ibland när de rusar runt.

Jag får väl be vackert (svårare när de finns tre katter att sköta)om kattvakt,det är troligen bäst så.Tidigare har jag bara haft en katt och hon är vuxen så det har gått rätt bra.Förra året åkte vi bara iväg en vecka men i år vill vi vara borta två veckor i värmen.

vanessa
0

Här finns det länkar på godkända pensionat i Sverige. Eftersom jag är värdelös på geografi så får du leta själv. Men några mils resor kan det vara värt om hemmet är kanon. http://www.royalcanin.se/Katt2/Kattencyklopedi/Pensionat-/

Hittade detta, men de öppnar först i sommar, men ligger utanför Luleå.
http://www.binagarden.se/pensionatet/ramsett.htm

Fann ett gäng utanför Umeå. Vet att det inte är nästgårds, men ligger ändå inom några timmars körväg. Fast har ingen aning om hur de hemmen är.

Vanessa

Lena
0

Det bästa brukar vara att katterna får vara hemma och att man ordnar en bra och pålitlig kattvakt som ser till dem. Det fungerar särskilt bra när man har flera katter för då har de ju sällskap av varandra.

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

storAnnette
0

Ja de får bli hemma om inget oförutsett inträffar.Det nya pensionatet här öppnar eventuellt till sommaren…svårt att boka då.Jag har folk hemma faktiskt så det blir nog bra om de bara ställer upp på extrajobb (personliga assistenter till en dotter som stannar hemma).Jag får väl ge dem lön istället!

Vanessa - dig vill jag fråga om det finns något bra/speciellt man kan göra för katter på Kreta.Vi åker dit för första gången och jag läste om ett djurhem som har anknytning på något sätt till Djurhjälpen.Vet du något eller vet du vem jag kan prata med?

vanessa
0

Okej, Kreta hemmet. Bläddrar i huvudet. Den du ska prata med skickar jag pm:n om senare. Den pesonen tar hand om hundar och katter om jag inte missminner mig. Men ska kolla upp det hela. /Vanessa