Kan man anmäla....?
Kan man anmäla och bör man anmäla följande scenario:?
Jag var hos en kompis igår och det satt en sköldpaddsfärgad katt i hennes trapphus. Min kompis sa att den tillhör en granne till henne och att katten ständigt är dräktig. Det var den även nu.
Min kompis sa att hon misstänker att grannen säljer kattungar för som sagt så föds det ständigt nya kullar och någon gång när grannen har öppnat dörren så har kompisen sett att det är fullt av katter och framförallt kattungar i lägenheten. Det luktade även kattpiss i trapphuset.
Det känns fel men är detta brottsligt?
Man får inte ta kattungar om och om igen på sin honkatt, det räknas som djurplågari eftersom det tar mycket på kattens kropp.
Sedan har jag för mig att man får max ha 9 katter, sedan måste man ha tillstånd? (om man då tar ungar osv). Har för mig det.
Jag hade anmält direkt, utan att tveka en sekund
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Min tvekan beror på att jag är bekymrad vad som händer med katterna om jag anmäler?
Kommer länsstyrelsen att avliva dom? Katthonan jag träffade var mycket gisig och mysig. Hon förtjänar ett bättre öde…
#2 Det beror på vilket skick det är i.
Men vad spelar det för roll? Blir bättre för henne än att bo där, nu lider hon ju.

max två kullar om året utan tillstånd, tar hon fler så KAN du ju anmäla, besök för koll kan ju göra som du anmäler lukten,. OM katten omhändertas så avlivas den om ingen tar hand om den. finns endel som har avtal med katthem i sådana fall men offtast finns inget skyddsnät för katten.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
i vilket område finns katterna? Det ä så olika hur myndigheter agerar från kommun till kommun.

ja, högst 9 katter. och luktar det illa så vet man ju aldrig hur det ser ut där inne… Vi har ju sett skräckexempel och det behöver inte ens vara så illa för att vara djurplågeri.
Jag tycker du ska anmäla det. Men var noga med hur du uttrycker dig och vad du använder som grund för din anmälan. Vet du inte hur många kullar per år katten föder så ta inte upp det i din anmälan, för då kan de bara vifta bort det.
Ta upp stanken i trapphuset och försök lista ut hur många vuxna katter där är. Det är över 9 vuxna katter som är olagligt, kattungar räknas inte in förräns de också är vuxna.
Som andra sagt, om katterna bor i ett hem som är som så många andra man sett, så är det bättre att de slipper leva och bli sjuka och lida.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
I Borås kommun är detta.
Om katten omhändertas, kan någon då be att få adoptera den och på så sätt rädda den frånn att avlivas? Vem tar man då kontakt med?
Är ni säkra på att katten är dräktig hela tiden? Så att den inte bara är rultig eller full av mask.

ja, vad heter de nu som håller i djurskyddsärendena numera? jordbruks… nåt. minns att man innan kunde göra en anonym anmälan till den lokala djurskyddsinspektören. sedan kostar besöket några 100 för den som blir inspekterad, oavsett vad de kommer fram till. men numera är det ju inte en kommunal angelägenhet längre, vet inte hur det funkar nu.
men ja, de (tjänstemännen) lär bli överlyckliga om någon vill ta hand om katten åt dem, då slipper ju de problemet.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
#9 Länsstyrelsen är det man anmäler till
Jag skall förska luska mer i detta. Jag såg katten första gången igår så jag har bara vad min kompis berättade att gå på.
Jag ska se om vi kan få reda på lite mer innan vi anmäler. Om katterna lider vill jag absolut anmäla men man vill ju inte anmäla någon oskyldig…

11 låter bra,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Tyvärr finns det inget skyddsnät för katter i Borås. Det finns helt enkelt inga katthem där, närmaste är Alingsås. men det finns en FB-sida: Hemlösa katter i Borås, kanske du kan få hjälp där.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Om jag vore er skulle jag försöka prata med kattägaren först. Upplysa denne om vad som gäller enligt lagen samt föreslå kastrering. Då får ni ju samtidigt lite mera pejl på läget. Säg även att det finns risk för att mydigheterna kopplas in och att det då kan få rättsliga efterspel. Ibland kan ett sådant samtal väcka upp kattägare och få dem att ta tag i det hela. Sedan kan man ja försöka vara behjälplig på olika sätt.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Håller helt med Lena! Det är bättre att försöka att prata med djurägaren först. Jag antar att Borås tillhör Västra Götaland och då är det defintivt varning! Det var ju de som höll på med Backakatterna i Göteborg och nu för ett tag sedan var det artiklar om hur de omhändertog katter på nästan löpande band.
Visst kan man göra en anmälan. Men det kommer inte bara att kosta några hundra. Det kostar 520 kr/timme. Då är det inte bara besöket, utan även adminstrativ kostnader. Med tanke på ovanstående lst, så kan det hända att katterna omhändertas och till att börja med sätts på katthem/djurhem, vilket kan rasa iväg i rejäla kostnader. Kanske avlivas katterna senare. Polisen skall ha in sina kostnader för de står för omhändertagandet…Det kan gå rejält åt fanders både för denna person och hennes katter.
Du skall definitivt ta reda på mer i detta fall och se vad du och kanske dina vänner kan göra för att hjälpa henne! Men nalkas på ett bra sätt och slå inte lagboken i huvudet på henne!