Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 5531 ggr
[Sweety92]
11

Underbara känsla :D

Tyckte vi behövde lite goda nyheter!

Igår fick vår sista vuxna kastrerade honkatt ett alldeles eget kärleksfullt hem :D Allt blev sååå perfekt <3

Då blir man överlycklig! Sen bestämde vi oss för att räkna samman alla katter som har fått egna hem iår via Skånekatten, samt hur måpnga vi har kvar :) Och det var glädjande siffror! med tösen igår så blev det exakt 75 katter som vi omplacerat, alla vaccinerade, avmaskade och ohyrebefriade samt kastrerade (de som varit gamla nog)! det var en underbar känsla att veta att trots att vi är en liten förening med bara 3 pers så har vi lyckats ge 75 katter ett nytt hem dett året :DDD

vi har 12 katter kvar som söker nya hem och det hoppas vi att de ska få innan jul :D Kan ni tänka er, 75 liv, det är så man blir alldeles sprittande glad :D

Skulle bara dela med mig av denna underbara nyhet i höstmörkret! Håller tummarna för alla de hemlösingar som inte hittat hem än :)

Alexej
14

Hur många av de var kattungar?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
7

Det är bra att så många katter har fått goda hem! Att de slipper frysa under vintern! :)

Kommer ni att följa upp de som är för unga för att kastreras - att ägarna verkligen kastrerar dem sedan? Det där är ju tyvärr alltid ett problem för alla föreningar.

Man skulle önska sig att det var mer vanligt med tidig kastrering här i Sverige. Då kunde man kastrerat alla katter när de är 12 veckor - innan de lämnat katthemmen/jourhemmen.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Sweety92]
2

Alexej, vad är det för fel på o skriva grattis ist för o svara med en fråga, men visst du ska få ett svar 4 var vuxna, men tekniskt sett fler utöver dessa 75 då många av mammorna kastrerades men fick bo kvar på sina bondgårdar (bondeprojektet) de flesta som sålts var ungakatter ca 5-6 mån, några var mellan 12-15 veckor :) Men alla katter som kommer väck är ju bra :)! Några av mammorna blev ju tyvärr skjutna från höör kolonin då det inte fanns någon som vill ha dem o de var suuuper rädda och gårdsägaren avgjorde själv att de skulle tas bort :) Då det var humanast!

Lena: tack! självklart följer vi upp, annars får vi ju bara 10 ggr mer att göra xD

Gullimat
20

Ja, det är som någon skrev, stora gårdar, fina bilar, fina hästar kan de ha, men kastrera sina katter kan de inte, men sedan kan de avliva de som ingen annan lyckas rädda till dem. DjurvännerSkrikandes

Lena
0

#4 Tråkig inställning på många av dessa gårdar. Jag antar att de inte vill vara utan katter heller med tanke på råttorna. Sådan nytta som bönderna har av katterna borde de vara mer uppskattade djur kan man ju tycka.

#3 Jättebra att ni följer upp dem vad gäller kastreringen!

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[Highonbluetomorrows]
0

Grattis! :).

Vilka är de tolv sista? Om ni lägger upp länk/bild på facebook eller så kan ju folk hjälpa till att dela.

[Sweety92]
0

även faith och Love är nu tingade tsm :D blev precis tingade :D

Alexej
27

71 kattungar, 4 vuxna?? Rekord i att strunta i mammorna….

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

skrollan
0

Vad roligt att höra! :)

Alexej
26

Sweety, sanningen är att jag mår illa när jag läser om er. Hade jag varit Sajtvärd här hade jag uteslutit er för länge sedan. Det finns inget över att vara stolt över att ni plockade in en massa kattungar och struntade i mammorna. Och alla ungar kom nog inte från Höör där mammorna blev skjuten.

Ett seriöst katthem tar alltid in mammorna och hennes ungar. Fattar inte hur ni kan vara stolta över det. Jag hade mått jättedåligt av att tänka på mammorna som ni tog ungarna ifrån. Tittade de på er en sista gång innan ni lämnade henne med hennes ungar? Det är så grymt hur ni arbetar. Om jag hade tagit ungarna och lämnat mamman kvar-ensam-då skulle jag har mardrömmar.

Ni är för mig den sämsta kattförening som finns i Sverige!

Puma77
5

En liten fundering som dök upp när jag läste ditt inlägg ts angående bondeprojektet. Tycker att det är en god idé som man kan bygga på men frågan är vem betalade kastreringarna av mammorna som fick gå kvar?

Annars grattis till att ha omplacerat så många katter under året.

//Pia

[Sweety92]
1

btw jag räknade fel. det var 14 vuxna, o sen får du tänka på alla de katter jag fått bort från Höör gården utan att skriva in i systemet, minst 10 honkatter och 4 hankatter….så ta reda på fakt innan ni gnäller :)))

#11 det gjorde vi :))

[Sweety92]
0

sen alexej så tar du förgivet att de andra var 12 veckors ungar men jag räknar inte något under 1 år som vuxna o gud vet hur många ungkatter på 7-8 mån vi placerat ut, så var inte så snabb i att dömma. Bara för vi inte har kapaciteten till att TA in mammorna så betyder det inte att jag inte fixar hjälp åt dem :)!

[Sweety92]
0

sen Alexej, så är det inte VI som hämtar katterna utan folk som ringer till oss och säger att de hittat en kull etc etc… förutom Höör kolonin. Men för att vara tydlig så var förutom många vuxna höörkatter det 45 katter vi tog IN, o du tänker inte på att vi inte har ett katthem, vi har TVÅ lägenheter där vi har max 15 katter åt gången (paragraf 16) så vi KAN inte ta in mer o vi KAN inte ta in vuxna då vi har permanent boende dominanta katter i båda lägenheterna som inte tolererar det…

Men djurskyddet gillar hur vi jobbar iaf :)

Puma77
7

#12 Min åsikt är den att om vi ska kunna ändra människors och då bönders syn på sina katter och höja deras status så måste de ta sitt ansvar och betala åtminstone kastreringen själva om de väljer att behålla katten.

//Pia

[Sweety92]
0

jo men iom att de tar en katt till av oss så står vi för kastreringen :)

Alexej
11

Djurskyddet Sverige är inget kvalitetsmärke. Här finns ett djurskyddshem som förmedlade en ensam 8-veckas kattunge… Djurskyddet Sverige har en del sämsta katthem anslutna så inget att skryta med.

Du ändrar dig hela tiden, ibland är det kattungar, sedan upp till ett år, ibland 4-5 månader. Ni har 2 lägenheter men kan inte ta in vuxna….Så när folk ringer och säger att de har hittat en kull, vart hamnar mamman?

Du skriver själv att ni inte ha kapacitet för att ta in mammorna, vart hamnar de?? Tittar man på er hemsidan så har ni -eller hade en massa ungar under 12 veckor…

Puma77
11

#16 Nu hänger jag inte med. De tar en av era katter med och då betalar ni deras kastrering av deras egen katt? stämmer det? I så fall får jag inte ihop att det höjer statusen ändå. I mina ögon ska de betala både kastreringen av sin egna katt OCH betala katten de tar från er.

//Pia

[Sweety92]
0

Alexej, klart där e bilder på kattungar under 12 veckor då vi får ta o fota dem när vår snälla fotograf har tid :)!

o jag har sagt hela tiden att där var många ungkatter :)  o om folk har hittat en kull som är runt 12 veckor är det inget fel att ta dem, de enda ungar vi tatt som varit under 12 veckor är höör ungarna då mammorna skulle bli skjutna o vi ville förhindra att de oxå blev det :) Djurskyddet är vettiga, de inser att allt inte går att rädda utan kan ta beslut om avlivning i fall där det behövs! en katt ska inte behöva sitta i jourhem i 2-3 år o SEN flyttas då är avlivning bättre anser jag (inte skånekatten, JAG)

Alexej
18

Djurskyddet är vettiga, de inser att allt inte går att rädda utan kan ta beslut om avlivning i fall där det behövs! en katt ska inte behöva sitta i jourhem i 2-3 år o SEN flyttas då är avlivning bättre anser jag (inte skånekatten, JAG)

Med det visar du att du inte har fattat nånting! Varför skulle inte en jourkatt sitta 2-3 år i ett jourhem? Katten gör ingen skillnad mellan permanent och jourhem. Och många kattägare har inte ens sin katt kvar i 2-3 år. Och jag har aldrig hört att en katt har varit 2-3 år i ett jourhem innan den förmedlades.

Inte ens mina skyggaste jourkatter sitter så länge och då har de det bra under tiden!!

Och att du är för avlivning (förutom på söta kattungar) säger ju allt om din inställning…._Fy fan säger jag bara!!!
_

[neveragain]
8

"Djurskyddet är vettiga, de inser att allt inte går att rädda utan kan ta beslut om avlivning i fall där det behövs!"

De tycker ju också att det är okej att grisar, kor, kycklingar och en massa andra djur får avlivas för att bli mat… Djurskydd i bekvämlighetens namn är det. Inte så konstigt att ni tycker det är en okej förening då ni anser att man ska få avliva "i fall det behövs".

Dessutom så har Djurskyddet Sverige antagit TNR som en lämplig metod för förvildade katter så då kan man hjälpa alla katter på just det sättat som de behöver. (Förutsatt att katterna är friska eller har åkommer som är behandlingsbara).Ni är väl emot TNR?

majvi
11

#19 Tycker du att alla katter som bott i ett hem 2-3 år och behöver omplaceras av olika anledningar ska avlivas istället för att flytta till ett nytt hem?

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[neveragain]
13

O my god…. En katt ska inte behöva sitta i jourhem i 2-3 år o SEN flyttas då är avlivning bättre anser jag (inte skånekatten, JAG)

VARFÖR är det inte okej att en katt bor i ett jourhem längre tid? Katten vet ju inte att det är ett jourhem? Det är väl jättebra att en f.d. hemlös katt kan leva i ett jourhem under normala familjförhållanden medan man söker ett permanenthem. Dessutom omplaceras massor med katter efter att de har bott hos en ägar i flera år.

Och att rea ut katter (ta emot en katt från oss så betalar vi även kastrering på din egen katt) höjer definitivt inte kattens status.

Nä, nu får du plocka fram din hjärna tjejen ….

Jourhemmet
8

Jag har två jourhemskatter som varit hos mig i över tre år nu, ska dom avlivas istället??? Tror du att dom har det dåligt hos mig och blir sämre behandlade än mina egna katter?

martdat
10

blir fundersam hur du tänker sweety om du hellre avlivar än låter katter bo i juorhem, varför skulle  en katt i jourhem må sämre än en katt i permamenthem?, min kajsa var juorkisse i ett och ett halvt år innan jag adoptertade henne, o jag lovar att hon var lika älskad när hon var juorkatt som när hon blev min på pappret, inte sjutton mådde hon dåligt före adopteringen , det kan jag lova,

o det är väll inte värre att flytta efter ett par år i jourhem än de katter som omplaceras från sitt permamenthem av olika anledningar?

elr tycker du att kattägare ska sluta omplacera när de inte kan ha kvar som katt och avliva direkt? det är ju ingen skillnad för katten?? hem som hem,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

skrollan
0

Tar tillbaka min kommentar. Detta låter hemskt mot alla dessa mammor =(

Vart finns deras hemsida?

Lena
14

Reagerar också på den här kommentaren från dig Sweety:

"Djurskyddet är vettiga, de inser att allt inte går att rädda utan kan ta beslut om avlivning i fall där det behövs! en katt ska inte behöva sitta i jourhem i 2-3 år o SEN flyttas då är avlivning bättre anser jag (inte skånekatten, JAG)"

Du det där liknar slit och släng mentalitet i mina ögon. Om vi har den synen på katter kommer det aldrig bli bättre när det gäller hemlösa katter, kattägares ansvarstagande och katten status. Är det verkligen säkert att Djurskyddet Sverige anser att deras medlemsföreningar ska arbete på det sättet? I så fall är det något i grunden galet. Hur vettigt är det?

johnnys girl
46

Sweety:  Ibland undrar jag om du medvetet skriver dumma saker här bara för att reta tanterna och sedan sitter du vid din dator och fnissar åt oss. Jag vill tro  att det är på det viset,men helt säker är jag inte. Först och främst vill jag säga att det är toppen att ni vill göra något för hemlösa katter, och alla föreningar väljer sina arbetsmetoder, men på denna sajt finns trots allt en enorm samlad kompetens när det gäller hittekattsfrågan. Det finns massor att lära om man lyssnar på vad fok säger, sedan behöver man inte gilla och ta till sig allt.

Det finns ett antal punkter en katthjälpsorganisation behöver leva upp till för att uppfattas som seriös och jag utgår ifrån att ni på Skånekatten vill uppfattas på det viset. Att stå för alla katters värde och rätt till ett gott liv är grundbulten för att uppfattas som seriös. har man inte det i ryggraden ska man nog allvarligt fundera på om man ska ägna sig åt hittekatter överhuvudtaget.

Först och främst kan man inte hjälpa alla, det är inte rimligt, men de man väljer att hjälpa ska man ta hand om på ett seriöst sätt. Alla katterna ska vaccineras, id-märkas,kasterras och erhålla den veterinärvård som behövs. katterna ska omplaceras mot en avgift och med ett överlåtelsekontrakt av något slag. Kattfamiljer, dvs mammor med små ungar under tolv veckor ska inte säras på. Att lämna mamman kvar innebär trauma för både mamma och ungar. mamman riskerar att drabbas av mjölkstockning som är oerhört smärtsamt och efter ett tag är hon dräktig igen. Sedan kan omständighetena ibland göra att det blir så i alla fall, men man ska inte medvetet plocka kattungar och lämna mamman kvar. Jag har all respekt för att ni inte kan ta emot vuxna katter i era hem, men då får man försöka hitta andra och fler jourhem. Jag vet att det kan vara svårt, men andra föreningar lyckas ju. Eller hur? Det har varit mycket skriverier om mammor och ungar kring er, så jag undrar var alla hankatterna är. Även en vuxen hankatt kan vara hemlös och  behöva hjälp, eller hur?
 Det du skriver om avlivning kontra jourhem var så dumt, så det vill jag inte ens bemöta och det är det uttalandet som får mig att misstänka att du bara  retas med oss. Att öppet stå för att avlivning istället för ett liv i ett hem, även om det är ett jourhem höjer inte kattens status och det trodde jag att ni ville med er förening, eller?
Ert bondeprojekt är intressant, toppenidé, men bönderna måste lära sig att ta ansvar för sina katter. Varför ska jag som privatperson skänka pengar till en förening som hjälper en bonde som inte tar sitt ansvar? Risken är stor att ni förlorar gåvogivare om ni servar bönder gratis. Ta en avgift från dem för varje kastrerad katt. Ni löser trots allt bondens problem, varför ska det vara helt gratis? Kostar det så tänker man sig för nästa gång om du förstår vad jag menar. Dessutom får ni pengar till att hjälpa andra katter som är hemlösa på riktigt.
Sist då; Djurskyddet Sverige. Visst är det ett bra förbund på många sätt, men de har inga större krav på sina medlemsföreningar. De har via samarbetet med Djurhemsföreingen indirekt förordat tre-månadersregeln, att alla katter ska avlivas efter tre månader om de inte fått ett nytt hem och de har inte varit positiva till skygga katter eller arbete med TNR. Efter kritik har de mjuknat lite i de frågorna, men deras inställning har gjort att de katthem som tagit ställning för alla katters rätt till ett gott liv tagit avstånd från Djurskyddet Sverige.

Till sist önskar jag er lycka till med ert arbete inom Skånekatten, det är bättre att göra något än ingenting, men fundera lite kring orsaken kring kritiken runt er. Kanske kan ni lära er någonting av de som kritiserar er, plocka några russin ur kakan, helt enkelt.Kanske är det så att ni arbetar enligt konstens alla regler, och det har blivit något missförtånd i kommunikationen, bara. I så fall är det ju toppen.

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.
Volontär på Stockholms Katthem
www.katthemmet.nu www.svekatt.se

Alexej
22

Har jag fattat er "bondeprogram" rätt?

1. En bonde med okastrerade katter hör av sig till er (eller om ni nu söker upp de).

2. Ni kastrerar deras katter med pengar ni fick som gåvor osv och som belöning tar de en kattunge från er?

Hur många katter kastrerar ni då för en lat och snål bonde? 1, 2, 5, 10, 20??? Och sedan prackar ni på honem en kattunge till (för ni förmedlar ju 95% kattungar…

Vet du hur vi gör? Finns det bonde med för många okastrerade katter då pratar vi med honom och ge en massa information. Vill han fortfarande inte kastrera, då anmälar vi honom!!

Hur kan ni tror att en bonde som misskötte sina katter innan kommer att ta hand om den nya kattungen då?

Gullimat
10

Om jag inte är felinformerad är detta ärende i Höör en kvinna med ett känt efternamn, de skulle renovera sin gård och ville ha bort alla katterna, därför mitt inlägg #4. Hur kan man hjälpa i ett sådant fall när det finns så många hemlösa katter. Stackars alla som blev skjutna p.g.a snålhet mot kissarna

[Sweety92]
3

okey, nä jag retas inte med er, men visst sitter jag o fnissar ibland för alla här inne kan liknas vid pirayor och jag är en nyflådd kyckling, haha. no offence men ibland är ni löjliga :)

#30, katterna är inte skjutna än och jag sammarbetar med kattjouren på detta fallet. och snacka inte i saker du inte har en susning om. Det är pga andra skäl som katterna måste bort. banken som står bakom lånet till renoveringen anser att katterna sänker värdet på huset då de är så många. inte mitt problem, men jag hjälpte så gott jag kunde och har fått bort över 50 katter därifrån.

Johnyys Girl: Självklart vaccinerar, kastrerar avmaskar och ohyrebefriar vi katterna. samt ID märker och snart ska även alla katter som lämnar oss vara försäkrade. självklart! Dessutom tar vi 1000kr/katt som vi säljer och om den inte e kastrerad än (vi har ingen vet som gör det före 4-5 mån tyvärr) så har vi en kastrerings deposition på 200 kr som de får tillbaka när de skickar in papper på att katten är kastrerad.

Alexej. Bönder tar väldigt bra hand om sina katter, har sällan sett en större kärlek. Men många bönder inser inte problemet med okastrerade katter, för så har det varit i alla tider, dumt men samt. Och det finns ingen lag som kräver kastrering och då anser jag inte att han begår ett lagbrott sålänge katterna är glada, friska och välmående. Och då anser jag att det är bättre att vi gör nånting ärn vänder de ryggen då deras katter annars blir en grund till nya problem med fler katter.

det många har uppfattat fel här är att ni tror att jag tror att ni särbehandlar jourkatter?? det var INTE det jag menade. De har det garanterat hur bra som helst hos jourfamiljer. men jag tycker det är tragiskt att efter några år flytta dem igen!

Sen en sak som jag stör mig på med vissa föreningar, är att om ni har ett jourhem som haft en katt, låt oss säga 2 år o bestämmer sig för att behålla den, så måste de skicka in en intresse anmälan o stå i KÖ fast de iprincip är ägare till katten då de stått för mat och sand och gett katten ett hem, det är bara på pappret föreningen e ägaren, DET är skamligt, jopurhem ska ha första tjing på katten och inte betala fullpris om ens nåt alls!

Vi har bara 2 stöd hem då vi anser att det är lätt att glömma bort om man har katter i för många hem, o dessutom är det svårare att koordinera om vi ska ut och ha adoptionsevent om vi inte har alla katter på samma ställe :)

Vi särar inte på mor och barn med vilje , haha tror ni vi står bakom en hörna och snitchar ungarna?? aja ni får tro vad ni vill :) Om det är en mamma som ska skjutas e det klart vi tar ungarna tidigare så de slipper skjutas, bättre det haha. men sen är det oxå så att om man tar vissa ungar vid 12-14 veckors ålder är de helvilda och då är det få som vill ha dem, så genom att ta dem lite tidigare i vissa fall ger vi dem en chans till livet, som de annars inte skulle haft.

självklart har vui vuxna katter i hemmen som lär dem hur de ska vara katter samt är där aldrig en ensam kattunge utan de har alltid lekkamrater.

Och ja, jag står för avlivning i vissa fall. ni säger att för att höja kattens status ska man ge dem ett värdigt liv. jag anser inte att det är ett värdigt livför en katt som sprungit på de vidsträckta ängarna i 4-5 år att sättas i en lägenhet, INGET ni säger kan få mig att ändra den åsikten. Och stora kattkolonier med inavel, jösses man gör ibland mer skada om man räddar dem…allt går INTE att rädda, hur gärna vi än vill. Det enda som kan lösa vårt problem med hemlösa katter är om man antingen gör en kastrerings kampanj på inte 100, inte 1000 inte , 10000 utan 100.000 katter, då kanske vi har en chans, eller att man avlivar lite fler katter. För ju längre vi håller på och ska rädda alla katter desto större blir vårt problem, det är bara att inse fakta och inte leva i en drömvärld.

så fort nån ni är "allierade" med skriver att de nappar en liten kattunge eller har räddat 2 katter så blir responsen "ohhh vad du är duktig" eller "puttputtputt" men jag som räddat över 75 katter får bara skit, det är lustigt hur det kan te sig ibland. men tro inte att jag är korkad bara för jag är 19 år. Jag har lyckats med mkt för hittekatter, vi är sponsrade av stora företag och vi står gott inom raskattsvärlden och är medlemmar i både Sydkatten och Min Kattklubb. Och jag tror ni underskattar mig lite.

Och nej vi är absolut inte emot TNR , bra metod om man har resurser till det :)!

DESSUTOM så glömmer ni att vi bara är 3 pers och att jag studerar heltid samt jobbar….så för att vara 3 pers så är jag SATANS stolt över vårt arbete vi har tömt flera stora kolonier och räddat massor med katter!

Det komiska är att varje gång vi får skit av er så är där fler och fler som kallar er för galna kattkärringar och ansluter sig till oss samt köper katter, sponsrar etc, så jag får tacka och bocka för ni hjälper oss verkligen :)!

Kom gärna ut 2a advent på vellingeblomman på vårt adoptionsevent :)) Välkommna :)

[eskils]
17

Vi särar inte på mor och barn med vilje , haha tror ni vi står bakom en hörna och snitchar ungarna?? aja ni får tro vad ni vill :) Om det är en mamma som ska skjutas e det klart vi tar ungarna tidigare så de slipper skjutas, bättre det haha.

visst sitter jag o fnissar ibland för alla här inne kan liknas vid pirayor

fler och fler som kallar er för galna kattkärringar

ju längre vi håller på och ska rädda alla katter desto större blir vårt problem

så är jag SATANS stolt över vårt arbete vi har tömt flera stora kolonier och räddat massor med katter!

(Konstigt att du är så stolt, när katträddandet bara gör problemet större enligt dig själv…)

Stötande kommentar. Om jag hade fokus Insider skulle jag anmäla den.

martdat
15

hur kan du skratta när ni tar ungarna o lämnar mamman att sjutas???? helt sanslöst,,,,,

kan tillägga med att kks som jag var stödhem åt så var det självklart att stödhemmet har första tjing om man vill behålla katten, kan inet tänka mig annat än att de allra flessta har det så, sen att man får skriva kontrakt som alla andra är ju narturligt.

[neveragain]
15

banken som står bakom lånet till renoveringen anser att katterna sänker värdet på huset då de är så många.

Och det accepterar du som anlendning till att katterna "måste bort"? Du är fanimig helt sanslöst!!!

[neveragain]
16

Om det är en mamma som ska skjutas e det klart vi tar ungarna tidigare så de slipper skjutas, bättre det haha.

Och mamman ska ändå skjutas även om ni har tagit ungarna?

_Tyst
_

[Sweety92]
0

#32…jag tycker du tar lite lösryckta meningar :P det hade ett sammanhang xD att om man ska rädda ALLA så kommer problemet aldrig försvinna…

[neveragain]
21

Om du nu samarbetar med Kattjouren så borde du kanske ta reda på vad de tycker om dina åsikter om att man inte kan rädda alla och att det är helt i sin ordning att avliva jourkatter … de tycker nämligen precis tvärtom… underligt samarbete.

bymaruska
14

Skånekatten!

Jag förstår att alla eller väldigt många blir upprörda och ledsna över hur ni resonerar och arbetar med vuxna katter, mammor med ungar osv.

För många av oss här är det en värdegrund som ni rubbar. Jag ska inte säja eller berätta för Er hur ni ska jobba. Men någonstans måste Ni väl planerat för Er förening och verksamhet, och under vilka former som Ni vill arbeta osv. Jag utgår ifrån att Ni älskar djuren som vi alla gör men någonstans i planeringen måste det väl gått snett. Bristen på stödhem ser iallafall jag som Er största brist. Så länge inte det finns stödhem eller ett katthem så kommer det aldrig fungera för Er.

Visst det är säkert många katter som fått en bättre trygghet att stå i än tidigare med hjälp av er verksamhet, men många katter har ni inte ens hjälp tex en mammakatt som i ett trollslag blev av med sin omtanke och sin värdegrund för sin kattungar

Att ro iland en förening eller i ett privat projekt kräver så mycket mer än att placera ut många katter och ibland så undrar jag till vad och vilket liv det blev för katten.

Ännu en som är ledsen!

[neveragain]
17

# 36 om man ska rädda ALLA så kommer problemet aldrig försvinna…

75 räddade katter varav 4 bara stycken vuxna redovisar du för.
Och du tror att problemet kommer att försvinna genom att plocka in kattungar och lämna kvar mammorna?

Get a braincheck… really…

kattassen
1

Angående #31

Det automatiska modereringssystemet tog bort inlägget pga att flera hade anmält det.

Då inlägget inte strider mot våra Skrivregler publiceras det åter.

/Kattassen - medarbetare

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

katterna
20

#31. Jag blir riktigt bestört över hur du kan vara så glad att rädda kattungarna när deras kära kattmammor blir mördade!!! Inte är det som du skriver att det är bättre att rädda kattungarna för att kattmammorna ska skjutas. Stoppa skjutningen och ge hela kattfamiljen en chans istället. Att ni bara har hjärta till att ta kattungarna från deras mamma och lämna mamman kvar vetandes att hon kommer bli mördad. Helt iskallt och rått tycker jag! Usch vad arg jag blir!

bymaruska
9

Jag undrar en sak Skånekatten!

Jag har ju naturligtvis ingen aning om hur och med vad ni arbetar med just nu. Men på Er facebook sida finns det en upprop om ett gäng katter som måste bort innan den 30 november för att det ska ske en värdering av fastighet.

Det gör mig nyfiken om och hur ni är inblandade i detta? eller om det är ett upprop som är utom Er kontroll. Är Ni inblande, vad är då Er plan de närmsta 8 dagarna för att undvika att katterna blir ihjäl skjutna innan "banken kommer".

Det kanske finns en lösning som jag har missat då ber jag Er om att bortse från mitt inlägg.

M-H

Lena
22

#36 Oavsett vad man tycker om att ta död på katter så har avlivning aldrig varit lösningen på hittekattsproblematiken! Har aldrig varit och kommer aldrig att bli det heller. Det är bara en kortsiktig metod där man sopar problemet under mattan. Dessutom höjer det knappast kattens status att vi tar död på dem som om de vore ohyra utan något värde alls.

UlrikaD
33

"Om det är en mamma som ska skjutas e det klart vi tar ungarna tidigare så de slipper skjutas, bättre det haha."

Jag har ingen aning om vem du är, men herregud vad jag fick ont i magen och mår fysiskt illa av den här meningen.

Om mamman ska skjutas så är det väl INTE självklart att man tar ungarna. En djurvän tar väl för i satan ungarna OCH mamman så hon inte behöver skjutas.

Vad är katterna egentligen, en fabrik för att producera söta bebisar som man kan lämna vidare.

Och var i hela h-vete kommer "ha, ha" in i bilden.

Hur kan någon människa skriva lättvindigt om att skjuta en stackars mamma-katt som gör allt för att skydda sina bebisar och sen skriva "ha, ha" i slutändan. Seriöst, hur känslokall är man då?

En mamma som har tagit hand och skyddat sina bebisar mot faror ända sedan de föddes, kanske inte ätit själv för att ordna mat till sina bebisar. Äntligen kommer hjälpen i form av människor som säger sig jobba för att katterna ska få bra nya hem.

Nähä, ledsen kattmamman, ett skott i huvudet på dig, men vi tar dina bebisar.

Jag hoppas verkligen att du formulerar dig så fruktansvärt dåligt i skrift att allting är ett enda stort missförstånd.

Jag brukar säga att jag ofta skäms för att tillhöra människorsläkten, ska du göra så att jag ska behöva skämmas för att tillhöra de som säger sig jobba för att hjälpa hittekatter också?

johnnys girl
33

Tant piraya här igen! Skrattande

Tack för ett långt och uttömande svar om hur ni på Skånekatten arbetar. Man kan konstatera att vi har olika syn på vad som är rätt och fel helt enkelt. Du har rätt i att vi kan bli lite upphetsade här på sajten ibland när inte alla tycker likadant och jag tror nog du har rätt i att somliga tycker att vi är lite galna kattanter  ibland. Något vi behöver fundera på då det inte är  meningen att skrämma bort folk från sajten. Ditt senaste inlägg togs bort av det automatiska modererinsgsystemet eftersom många medlemmar blev så illa berörda av din inställning tilll avlivning att de anmälde ditt inlägg därför har jag svårt att ta på allvar att det skulle vara någon massflykt från hittekatter till Skånekatten.  Nu valde vi Medarbetare att publicera ditt inlägg igen eftersom vi tycker att det är en viktig diskussion. Dessutom är det som att blanda äpplen och päron att påstå något sådant. Ni är en förening och det här är ett diskussionsforum på internet, två helt skilda saker. 

Skönt att höra att ni vaccinerar, kastrerar och id-märker era katter. Och att ni tar betalt för dem. Toppen! Då kan de som misstänkt att ni inte gör det sluta fundera över den saken.

Hur ni klarar av att ta ungarna från en mamma och lämna henne kvar till jägaren övergår mitt förstånd. Ärligt, jag skulle inte klara det.  Jag tycker fortfarande att ni behöver fundera över att skaffa fler jourhem så att även vuxna katter kan få hjälp. Det kräver en del jobb, helt rätt, men ni kanske kan få fler att jobba aktivt i föreningen och hjälpa till. Mitt katthem har mellan 50-60 akuthem det varierar lite över tid, men vi klarar att planera och hantera den mängden. fast det förutsätter naturligtvis att vi är fler än tre personer, men  så  lämnar vi aldrig en mamma kvar heller. Du har rätt i att det är lättare att få utefödda kattungar tama ju mindre de är när man får in dem, men du känner säkert till att vi har en Djurskyddslagstiftning som är tydlig. Det är olagligt att ta ungarna från mamman före tolv veckors ålder. Att en seriös katthjälpsorganisation bryter mot lagen är inte bra.

Precis som du säger att andra ska ta reda på sanningen innan de uttalar sig bör du göra det själv. Våra akuthem har alltid första tjing på katten, det är inget snack om den saken. Så tror jag att de allar flesta jobbar. De får betala fullt pris för katten och skriva kontrakt som vilken köpare som helst, men å andra sidan har katthemmet stått för allt under tiden. mat, sand, lån av låda,klösmöbel, leksaker, ja allt som kan behövas. Akuthemmen har inga som helst kostnader för våra katter.  Och visst har du rätt i att det är tragiskt när en katt behöver omplaceras, men enligt dig ska i så fall alla katter avlivas så fort de inte kan bo kvar i sina hem och den som omplacerar sin katt p,ga sjukdom, allergi osv gör fel. Tycker du inte att det låter lite skruvat? Det gör nämligen jag. Mitt katthem omplacerar runt 500 katter varje år så jag tror nog  jag vet jag pratar om när jag påstår att de allra flesta acklimatiserar sig i det nya hemmet förvånansvärt fort.

Katter springer inte lyckligt över ängarna kan jag berätta. Sådant händer bara i sagoböckerna. Hemlösa katter lever ett hårt liv med svält, kyla, infektioner och sjukdomar som sin vardag. Inte många lyckliga skutt där inte. Jag kan berätta för dig att de flesta katter som varit hemlösa och farit illa har varit ute färdigt. De vägrar att sticka ut nosen utanför dörren när de väl fått ett bra hem. Min gamla "uteliggare" blev så rädd att han kissade på sig och grät som ett barn när han blev utestängd av misstag.

Till sist tycker jag det är bra att ni räddat 75 katter. Var stolt över det, men med fler jourhem skulle ni kunna rädda så många fler och nästa år kan du i så fall vara ännu mer stolt, för då kanske ni har räddat 150 katter och många fina kattmammor och pappor. Skulle inte det kännas gott?

Ständig uppassare till griniga Luffar´n, Snygga Smilla, Busiga Mina, Skygga Tingeling, Charmören Flea och hunken Roffe.

[Sweety92]
1

Ditt är det enda jag svarar på nu ikväll, men ni andra kan ju läsa det oxå. Katterna det står om på fb är HÖÖR kolonin. Som vi har räddat över 50 katter ifrån vuxna såsom ungar!

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4e0dcd4588f47219f30025d5-hoor-katterna

Länken ovan är mitt första inlägg här ang den kolonin, antalet katter där är fel men det var för att vi inte hade räknat än då jag aldriga hade varit där. där ber jag om HJÄLP av er. och vad gör ni? Beter er som pirayor som vanligt och tror det är JAG som tänker skjuta katterna. faktan var katterna som är där kommer skjutas, vad gör vi? inte hur vi? ja men då kan ju ni berätta vad ni gjorde förutom att låta som gnällande hundar. Det var TVÅ härifrån som kontaktade mig och tog varsin VUXEN katt från kolonin.

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4e1d4de3d4ebea4d0c000d7a-hoor-katterna-igen

Här är ANDRA inlägget där jag ber om hjälp för VUXNA katter som skall skjutas. Ni gjorde inte mer för det. Kanske lite mer gnäll…

http://hittekatter.ifokus.se/discussions/4e6cc28dd4ebea7af4012f80-sista-chansen-till-raddning-for-hoor-katterna

Här är TREDJE inlägget jag skrev om kolonin och jag BER om hjälp här. Men nä återigen en massa gnäll. men ingen hjälp.

Så medan ni gnällde r*ven av er om det faktum att katterna skulle skjutas (vilket inte går att ändra på) så lyckades jag, en 19 åring rädda ca 50 katter från skjutningen. men ingen av er (förutom de 2 omnämnda) gjorde ett piss, INGEN.

Så våga inte komma och tala om för mig att jag rubbar en värdegrund, för om ni inte kan lyfta bakdelen och hjälpa till när det behövs, då har ni så i fan heller rätt att gnälla!

Kom gärna med goda råd, men genomför dem själv!

brutt
14

Nu tar du väl i på slutet iaf tex jag har också jobbat och jobbar med en koloni där det också var 50 katter från början. Har naturligtvis också fått många bakslag när människor inte velat eller kunnat hjälpa till.

Det finns ju massor av människor härinne som inte gör annat än jobbar med kolonier själva på sin fritid. Tycker inte du ska slå ned på dem för de drar säkert sina strån till stacken med sina egna kolonier.

Hur många katter blev skjutna i den  kolonin som du nu skriver om?Missuppfatta mej nu inte frågade bara för jag tyckte det var så tragiskt och inte för att vara elak.

Jourhemmet
20

#42 "Vi ska inte gnälla för vi lyfte ju inte på rumpan och hjälpte till"

Tanken har inte slagit dig att många av oss redan sitter med hemmen proppfulla med katter redan? Du slår dig för bröstet och tror att du är den enda som gör något för hemlösa katter. Landa på jorden.

[Sweety92]
0

De är inte skjutna än, siste nov är deadline..

ca 20

[eskils]
25

#46 Faktum är nog att de allra flesta som skriver här redan arbetar så mycket vi kan för att hjälpa hemlösa katter, antingen direkt i kattkolonier, på katthem, med opinionsbildning, med penninginsamling, med leksakstillverkning eller annat.

Det förstår du nog om du tänker efter. Ändå kräver du att vi dessutom ska hjälpa just dig i just ditt projekt!

Då kan man ju faktiskt vända på steken och fråga dig Sweety92, hur mycket hjälp har DU gett till dem som skriver här, t ex KKS, Trelleborgsmisärkatterna, Ronnebys hittekatter, 9Liv, Östgötakatterna, Hornbachkolonin, katterna vid Kvibergs handelsträdgård, de avlivningshotade katterna i Sundsvall, katterna vid sockerbruket i Helsingborg, någon annat av alla kämpande katträddare, kattföreningar och katthem…???

Har DU ”lyft på bakdelen” för någon av alla dessa? DU kanske inte har ”gjort ett piss”? Du kanske inte har rätt att ”gnälla som en hund” när allt kommer omkring?

Tips: Om du vill bli vänligt bemött av människor – var vänlig själv.

catnips
20

#46 Först skriver du "Som vi har räddat över 50 katter ifrån vuxna såsom ungar!"  Sen skriver du "så lyckades jag, en 19 åring rädda ca 50 katter från skjutningen. men ingen av er (förutom de 2 omnämnda) gjorde ett piss, INGEN."

Först alltså att föreningen räddar katter sen att du ensam räddar alla katter!! Det skriver du i samma inlägg. För övrigt så i min värld är en 19-åring vuxen. Borde vara vuxen alltså.

Som #48 och #50 skriver, vad gör du för dom andra katterna det skrivs om här på sajten? Eftersom du förväntar dig/begär/tycker att andra som har häcken full med dom katterna dom håller på med ska hjälpa dig med "dina katter"? Jag väntar mig ett svar på den frågan, vad gör du för katterna som det skrivs om på sajten? Är det kanske INTE ETT PISS för att använda dina egna ord.

Hur är man funtad när man kan slå sig för bröstet och tycka man är duktig när man tar in kattungar men låter deras mammor mördas?Gråter

[neveragain]
11

Sweety, vad gör ni för att försöka avstyra avskjutningen?

pia-app
15

Har läst igenom den här tråden nu som jag missat tidigare. Har en fråga: Du skriver att ni har två lägenheter och ni kan inte ta in honor då ni har dominanta hanar. Är det ettor ni har och i så fall så anser jag att det är helt fel att ha 15 katter där. Har ni större lägenheter så är det väl inga problem att ha en kattmamma med ungar i ett stängt rum. Det har jag själv haft en massa gånger med egna både hanar och honor utanför.

Om nu era hankatter är så dominanta hur går det då med att ni tar in ungar som är upp till året ,tolererar dom det alltså?

Hur ordnar ni hem till alla kattungar sen då om ni har räddat så många ?

kattassen
11

#31 Kort fråga:

Ni är 3 personer och har 2 stödhem i föreningen skriver du. Ni vill inte ha fler stödhem (antar att jourhem är samma sak) då det är lätt att glömma bort om man har katter i för många hemObestämd

Var har ni då alla katterna som ni tar in? Ni har väl inget katthem?

75 katter direkt ut i permanenta hem direkt från veterinären? Är det så fantastiskt som det låter?

catnips
9

TS  Vad är det för katter som hamnar hos alla dom här bönderna ni har så bra kontakt med?   Släpper ni ett gäng (okastrerade) små kattungar hos bönderna? Som "ersättning" för att ni bekostat kastreringen av deras egna katter?

Puma77
12

Känns inte som alla missuppfattar saker och ting utan snarare bristen på förklaring som är problem.

//Pia

[Sweety92]
0

ang hankatterna: de pinkar ner lägenheten om det kommer in vuxna katter, så ja det är uteslutet.

upp till 1 år verkar gå bra.

ang skjutningen: inget för jag har fått alla korten på bordet och jag försöker få bort katterna därifrån men de som är kvar kommer att tas bort.

ang stödhem - vi vill inte ha så många (har 2) för det är lätt att katterna "glöms bort". Då man inte träffar dem varje dag, och när vi har adoptionsevent (där det brukar hittas hem till ca 5-10 katter per helg) så är det svårt att koordinera alla olika katter om de bor i stödhem. Men bara för att vi inte TAR IN vuxna betyder det inte att jag inte hjälper dem, vilket många här tror. jag har fått väck ca 10 vuxna från HÖÖR kolonin till permanenta hem genom blocket annonser, genom vänners vänner etcetc. och alla har varit kastrerade.

bondeprojektet- det är ett TNR, vi fångar in och kastrerar bondens katter och han/hon kan sen ta en katt av oss som tex är svårplacerad, elelr så ringer vi till vetten och frågar om där är någon avlivningshotad katt som vill flytta till landet. inga okastrerade, då har vi ju samma problem igen, haha.

ang 75 katter etc- vi tar ju inte in 75 SAMTIDIGT detta är ju från januari tills nu…det är max 15 per lägenhet och det ena är en 2a och det andra en 3a, där det BOR folk i båda lägenheterna så de har alltid sällskap. Samt en "mammakatt" som uppfostrar alla ungar och tar hand om etc.

ang VI och JAG - Skånekatten stod för att ta in och vaccinera ungarna etc, medan JAG var/är den som jobbar med de vuxna katter som är kvar där! Visst kan jag få låna en fälla etc, men det är jag som bekostar allt, gör dealer med vetten etc!

Ang vad jag gett för hjälp - Jag övertalade min förening att ta hand om en kattmamma med 2 ungar här från hittis. men på vettens inrådan togs mamman bort pga svagt hjärta och alldelles för stressad vilket var påväg att ge henne en hjärtinfarkt. på VETTENS inrådan (vill inte ha påhopp för att jag avlivat en hona tack - ungarna var då 13 veckor) 2 av ungarna ahde samma hjärtfel, en dog då hans hjärta stannade och han bara dog, då undersökte vi de andra 2 oxå för dyra pengar och VETTEN valde att ta bort en unge tillmed samma fel. Kvar var vackre Is, en helskygg pojke på nu ca 8 månader, kastrerade, ID märkt samt vaccinerad. han fick för nån vecka sen ett underbart hem hos en god vän till mig i helsingborg där han har flera kattkompisar och får gå ut och in som han vil (utan vägar inärheten, hon har bondgård med hästar) och han älskar det, ligger och myser i höskullen och sover inne med bästisen på natten och lever rövare på dagen!

Så nog har jag gjort nåt iaf!

har jag varit tydlig nog nu?

[neveragain]
10

på frågan vad ni har gjort för att stoppa avskjutningen svarar du: ang skjutningen: inget för jag har fått alla korten på bordet och jag försöker få bort katterna därifrån men de som är kvar kommer att tas bort.

På vilket sätt tror du att ni höjer kattens status genom att a) inte förhindra avskjutning b) enbart tar hand om kattungarna pga ett icke-argument om att era hankatter inte accepterar vuxna katter c) därmed sopar rent efter oansvariga kattägare utan att ställa några som helst krav, ännu värre låter honkatterna falla offer för ert arbete?

Vad gäller att du kaller kastrering av ladugårdskatter för TNR: att kastrera katter som har en ägare har ingenting med TNR att göra. TNR är den metoden som används för att stabilisera kolonier med hemlösa katter. Katterna på bondgårderna som ni säger er betala kastreringen för är återigen ett förebild på hur ni tar över ägarens ansvar utan några som helst krav. Inte heller där höjs kattens status genom erat arbetssätt. Därmed inte sagt att det inte är bra att katterna kastreras. Det kommer dock inte vara en hållbar lösning för varken er eller kattens status.

pia-app
12

Men skulle det inte kännas bättre för er om ni skaffade några fler stödhem så att fler mammor kunde få hjälp också. Sen är det väl upp till er att inte glömma stödhemmen och hålla koll på dom kattterna. Det borde ju inte vara några problem med upp till 10 stödhem. Vi har betydligt fler och det fungerar alldeles utmärkt.

Du får ursäkta men jag tycker att det låter väldigt konstigt att era hanar accepterar katter som ändå är 1 år men inte kan klara av att det finns en kattmamma i ett rum som är stängt och är det sådana katthanar i båda lägenheterna ?

Vilken koll har ni på dom som köper katter vid adoptionseventen då det lät som superbra att få ut så många som 5-10 katter på en helg.

[eskils]
20

#57 Trevligt med ett svar nästan utan haha och elakheter!

Fattar dock fortfarande inte hur det kan vara så oerhört svårt att hålla reda på 3 eller 4 jourhem/stödhem i stället för 2 st. Ni som har så många järn i elden ska väl klara en så enkel sak. I synnerhet om detta skulle innebära att ni kunde ta in kattmammorna också!!! Det är ju faktiskt, som någon påpekade, ett brott att skilja kattmammor från deras ungar. Det vet ni väl?

Fattar inte heller poängen med ert "bondeprojekt". Varför kan ni inte ge tillbaka samma katt till bonden efter kastreringen? Varför placerar ni en ny katt där som aldrig varit där förut, med stor risk att den irrar iväg och blir överkörd t ex. Katter är ju revirbundna djur!

(Och så fattar jag inte varför inte bonden själv kan betala kastreringen. Det räcker väl att ni ordnar skjuts till och från veterinären.)

Lena
24

#46 Kände att jag ville bemöta dig när det gäller din kritik av oss här på sajten. Att vi inget gjort för att hjälpa dig utan bara ägnat oss åt att skälla och gnälla.

Det där stämmer ju faktiskt inte riktigt. Du har fått en hel del goda råd i trådarna, flera olika personer har erbjudit hjälp, liksom två kattföreningar och en veterinärklinik. Du har även fått många glad tillrop och beröm för att du engagerar dig för katterna.

Det som kritiseras är att kattungarna tagits från sina mammor, samt din lättsinninga inställning till avlivning. Du skriver på flera ställen att man inta kan rädda alla katter och att avlivning då är ett bra alternativ. Bättre än att katter ska flytta från jourhem eller att katter som varit utekatter ska bli innekatter.

Sedan tror jag att många känner sig lite provocerade av att du hela tiden talar om hur duktig du är. Inte fel att ha stark självkänsla, men det kanske inte alltid är så klädsamt. Du vet Sweety om det är någonstanns som det finns eldsjälar som sliter för hemlösa katter i ur och skur så är det här på Hittekatter iFokus. Många har gjort det i många år dessutom. Tror helt enkelt att du skulle vinna på en mer ödmjuk framtoning.

bymaruska
4

Jag håller med Dig #61 jag tror också att det här med framtoningen är viktig. Det sätter hela tonen på hela tråden.

Tillbaka till det som jag känner som viktigt just nu. Vad händer men katterna som är kvar, 6 dagar går väldigt fort! Det känns lika angeläget som katterna i Sundsvall som räddades i sista sekunden för en vecka sedan.

Sedan funderar jag på Era stödhem som är två st med ca 15 katter vardera på ganska liten yta är det inte lite mycket eller är det bara vid enstaka tillfällen det är så många katter. Har ni själva katter som ni agerar stödhem för.

Ni skriver att Ni kan under en helg hitta hem till 15 katter? Kanske Ni skulle kunna finna lika många stödhem under kommande helg så det blev en lösning för kvarvarande katter. När Ni nu har sådan flax att hitta permaneta hem så måste det var enklare att hitta stödhem för en kort period, och det kan väl inte vara så svårt att hålla ordning på för en liten tid.

Jag hoppas Sweety92 att Du inte lägger in ett inlägg den 1 december och berättar för oss att katterna är borta skjutna för att banken kom!

Saffranskaka
2

Hårda ord i den här tråden… Vore det inte bättre om ni som har kunskap och erfarenhet delar med er av detta stället för att bara skälla?

"Tillbaka till det som jag känner som viktigt just nu. Vad händer men katterna som är kvar, 6 dagar går väldigt fort! Det känns lika angeläget som katterna i Sundsvall som räddades i sista sekunden för en vecka sedan." skriver bymaruska och detta torde väl vara det viktiga just nu.

[Sweety92]
1

klart de får tillbaka sin EGEN katt PLUS en till. vårt val att göra så.

ang stödhem- vi har 2 stödhem UTÖVER kärnan i vår verksamhet som är de 2 lägenheterna.

Vi har inte RÅD att ha fler stödhem, så enkelt är det. Och vi har heller inte råd att ha en katt 1 år. det kostar för mkt med mat och sand och pluggar igen för andra katter. Så pengar styr det mesta.

ang skjutningen - jag jobbar för o få väck katterna mer kan jag inte göra, vill ni så åk gärna upp o hämta en katt eller 2 och sätt i era stödhem. men stallkatterna ska till stall eller inte alls, för de har placerats ut flera av dem och kommit tillbaka för de inte klarade av att vara instängda! inget att disskutera där. De tama jobbar vi med lite längre vi "gömmer" dem för banken ett tag till då de är lätta att fånga in och flytta på llagom till deras besök :)

Goda råd är alltid bra lena, om de är sagda i välmening och inte med pekpinne, det är stor skillnad.

UlrikaD
12

Om ni adopterar ut 10 katter på en helg för 1000kr styck så är det 10000kr i veckan.

Det borde väl gå att ordna fler stödhem för de pengarna?

Saffranskaka
0

#65 Men katterna säljs väl kastrerade, vaccinerade, chippade?

[Highonbluetomorrows]
1

#65, blir väl närmare 3000. (1000-700)*10 = 300*10 = 3000. För grundvaccinerade kattungar. Och är det ungkatter så blir det ju snarare ett underskott eftersom kastering + vaccinering + chip kostar MER än 1000 kronor. Alltså antar jag att eventuella extrapengar bland annat går till detta. Rätt stor skillnad på 10 000 och typ +/-0.

Har dock ingen aning om deras finanser, bara spekulerar. Känns inte som någon jättevinst bara :P.

UlrikaD
9

Var väl bara att jag läst på FB att de skrivit att de inte har någon veterinär som kastrerar kattungar. Och i och med att det är mest kattungar som flyttar antar jag att den kostnaden inte finns.

Men om de skrivit fel där så är det ju en annan sak såklart.

Alexej
13

#63 Tror du att det är första tråden i samma stil? Skånekatten har alltid bara plockad in söta, helst långhåriga kattungar som snabbt går att sälja. Mammorna blev ensamma ute…

#64 klart de får tillbaka sin EGEN katt PLUS en till. Så om "en bonde" har 5 okastrerade katter betalar ni kastreringen plus att han få 5 nya katter? Hänger inte med…Eller får han en katt oavsett hur många egna han få kastrerad av er? Hur vet ni att "bonden" kastrerar katten sedan för ni förmedlar nästan bara kattungar. Vad gör ni när bonden har 15 okastrerade katter?

Måste personen vara bonde? Eller räcker det med en familj som bor på landet? Jag har också en stall och ett hus på landet. Skulle ni kastrera mina katter också? Hur kan ni betala för andras katter????

Josefa
13

Nu har ju Sweety skrivit att de bara vaccinerar kattungarna en gång. Och kommer de med en hel kull och dessutom är en så populär förening som hon påstår att de är så får de säkert väldigt bra priser på vaccineringarna hos veterinären. Så jo, det blir nog en hel del över av den tusingen som de får in för en kattunge.

Alexej
11

Och ett seriöst katthem/kattförening är stolt över att inte!! vara ansluten till Djurskyddet Sverige!!

Djurskyddet Sveriges dubbelmoral

http://v2.goteborgskatthjalp.com/index.php?option=com_content&task=view&id=476&Itemid=61

[neveragain]
22

"Vi har inte RÅD att ha fler stödhem, så enkelt är det."

Klart ni har råd. Kattungarna förmedlas för tusen kronor, okastrerade och med endast en vaccination.

Ni VILL inte ha jourhem till kattmammorna för då ska kattungarna flytta med mamman till jourhemmet och ni vill själv gulla med kattungarna utan att den besvärliga skygga mamman är med.

Egentligen borde ni bli anmält för brott mot djurskyddslagen då ni på ett systematiskt sätt bryter mot lagstiftningen.

[Sweety92]
2

VART har jag skrivit att de bara vaccineras en gång??? ALLA kattungar upp till 4 månader DUBBELVACCINERAS, kattungar över 4 mån behöver enl VET bara en vacc. De ID märks när de kastreras. Och Alexej, om du läser ORDENTLIGT nån gång, så ser du att jag skrev att bonden kan ta en typ svårplacerad katt, eller en som vi inte har med och göra, eller nån som vi hittar här på hittis sopm vill bli stallkatt. INGEN katt som kommer till en bonde skall vara okastrerad, det SKREV jag!

Och vi betalar för den intresserade 280kr för alla vaccinationer då vi anser att tricat inte räcker utan tar forcat ist. den mot kattpest, kattsnuva, klamydia och herpes!

och som någon klok människa skrev (tack för att det är nån som kan huvudräkning) så blir det +/- 0 eller -!

vacc = 2x280 = 560 kr (vid äldre katt = 280)

ev kastrering hankatt (4 månader och uppåt) = 450 med ID i örat

ev kastrering av honkatt (4 månader och uppåt) =850 med ID

avmaskning + avlusning med drontal för äldre eller axillur för yngre = drontal 100kr/2tabl - 50 kr per katt.

kastreringsdeposition som vi betalar tillbaka när katten är kastrerad (VILKET vi kollar upp) - 200 kr.

för ung honkatt (lev vid 12 veckor) = 560  + axillur ca 50 kr vi flertal avmaskningar + stronghold ca 50 kr + kastrerings deposition = 860 kr. Och lägger man till en ögoninfektion eller en diarre på det så blir det visst inte så mkt vinst.

Honkatt äldre än 4 mån vid lev (dubbelvacc + kastr) = 560 kr + 850 + 50+50 = 1510 kr o lägg till en ögoninfektion på det eller liknande så blir det inte vinst där heller utan mer än 500 i förlust.

Hankatt 12 v vid lev = 560 + 50+50+ deposition 200=  860 kr så inte mkt o hurra för där heller.

Hankatt äldre än 4 mån vid lev(kastr.) = 560 + 450 + 50+50 = 1110

så vi går oftastabck och tar ur vår egen ficka, så att ni ser de 10.000 som kommer in men ni ser inte de typ 11-12000 som går ut på samma katter. läs matten innan ni gnäller.

Och nej jag vill inte gulla med kattungar, det är ju löjligt. jag hade MER än gärna tagit in vuxna oxå men jag riskerar inte mina egna katters välmående för det eller mina kollegors katters för den delen!

hur mkt tänker ni tjaffsa? jag menar hur mkt mer svart på vitt kan ni få det?? Vi jobbar inte som ni! inse det och försök inte ändra på det, vi har iaf bra rykte inom raskattsvärlden, och bland veterinärer, för vi har inte EN enda obetald vet räkning, de betalas den dagen den kommer, till skillnad från många föreningar som har stora skulder….vad jag förstår det som! Bättre att rädda för pengar som finns och inte för "lånade" pengar!

pia-app
19

Varför är det viktigt att ha bra rykte inom raskattsvärlden ? Många stödhem är villigs att betala mat och sand själva. >Vi samlar in mat i mataffärer och klarar på så sätt av att försörja våra stödhem .<vi får även sand av folk där. Vi har kontakt med en djuraffär där vi får påsar som gått sönder bl a. Så nog går det om man vill men du/ni verkar inte ha någon vilja att försöks ta in kattmammorna också och det tycker jag är en mycket konstig inställning.

Vi har heller inte några obetalda räkningar men vi tar in både vuxna och ungar och då kan det hända att andra får vänta men inte skulle jag med gott samvete ta in ungarna och sen lämna mamman åt sitt öde

Pia

9Liv

[neveragain]
15

Och nej jag vill inte gulla med kattungar, det är ju löjligt. jag hade MER än gärna tagit in vuxna oxå men jag riskerar inte mina egna katters välmående för det eller mina kollegors katters för den delen!

Då har jag ett tipps: minska på antalet kattungar som tas in och där mamman lämnas kvar och fokusera på det enda rätta: ta in hela kattfamiljer och placera de i jourhem. Då har ni både råd med det, kan mamman följa med och höjer ni samtidigt kattens status på ett långssiktigt sätt genom att visa att alla katter är lika mycket värda, vuxna katter, kattungar, tama och skygga.

Ni är idag en skamfläck för allt som heter seriös katthemsverksamhet och det kommer inte enbart att falla tillbaka på katterna, det kommer i slutänden även att falla tillbaka på er.

(PS vi har inte heller några skulder och tar ändå in honkatterna också, och vi är även bara 4 personer som håller i verksamheten varav 3 personer vid sidan av annan fulltime jobb.)

[neveragain]
18

Förresten, hellre ett bra rykte bland skyggisara än bland uppfödare ;)
Det är ju trots allt de hemlösa katterna man jobbar för och inte uppfödarna, eller?

Josefa
16

Skulle det vara ett + att ha ett bra rykte i "raskattvärlden"? Jag menar bättre än i resten av "kattvärlden". Varför då? För att raskatter skulle vara mer värda? Som jag har förstått det, så är seriösa raskattsuppfödare väldigt noga med att kattungar inte säljs, och därmed inte skiljs från sina mammor, innan de är 12 veckor gamla. Vet att många av dem flyger i taket när de får reda på att kattungar säljes, och därmed skiljs från sin mamma, yngre. Har ni förklarat för era kära vänner inom "raskattsvärlden", hur ni gör med kattungarna?

Kattis12
16

Ni skriver på eran hemsida följande: "vi prioriterar dräktiga honor och  kattungar,för att ge dom chansen till ett bättre liv,och samtidigt på så vis bromsa upp förökningen av hemlösa katter" tillåt mej le!!! Och hur bromsar detta förökningen menar du?? Så länge det finns okastrerade hemlösa hankatter,lär det väl vara omöjligt! Är man en seriös förening,så ska ALLA katter tas in,oavsett ålder och kön!Och här liiite falsk marknadsföring,eller:inga kattunga få tas ifrån sin mamma före 12 veckors ålder"? Man undrar vad folk skulle säja,eller agera om dom visste hur ni själva gör? Plockar in kattungar ifrån mamman,och helt iskalla lämnar mamman?? Detta borde faktiskt anmälas,och sen ert sätt att höja kattens status,som ni tror ni gör,gen om att betala oansvariga bönders katt kastreringar,är ju inte särskilt bra för er kassa och rykte,tänk vad många kommer att bli glada,skaffa katter,Skånekatten betalar.snart kommer säkert många privat personer att kräva detsamma,bonden får ju,vad är skillnaden!!:) Till slut har ni väl inga pengar kvar ens till mat för katterna.Tror inte heller att privat personer är intresserade av att skänka pengar till rika bönder som inte vill kastrera sina katter!För jag antar ni talar om vart pengarna går till? Sen det här med TNR,där har du mycket att lära av Katthjälpen i GBG!! TNR är när man hjälper hemlösa katter i en koloni,kastrerar ALLA i kolonin,de får mat,tillsyn,vet.vård och tak överhuvudet!Att hjälpa bönder med sina ÄGDA katter,har inget med TNR att göra! Det finns faktiskt lagar och förordningar att följa när man jobbar ien förening jag undrar starkt om ni blivit anslutna till Djurskyddet om de visste på vilket sätt ni arbetar,tänker då främst på katt mammorna,sen är å andra sidan Djurskyddet inget att skryta med! Det viktigaste är att man är en genuin djurvän,och att man tar hand om alla hemlösa katter,oavsett ålder och kön,allt annat är rent djurplågeri!!!!

Puma77
15

Något man undrar över är varför alla inlägg som inte passar er tas bort på er fb sida. Allt som man kan läsa där ska ju bara vara en massa gull i gull med kattungar i största drag. är ni rädda för att folk ska få veta hur ni jobbar eller hur är det?

//Pia

Lotteriet
1
bymaruska
6

144 timmar tills "banken" kommer!

Någon lösning på G ?

martdat
3

undrar hur det där bonde projeketet funkar lite, om en bonde låtsäga har 10 -15 katter nånting, betalar ni då för allihopa plus att ni placerar en katt till där då???  sådana antal är ju inte alls ovanliga i lagårdarna.

Gullimat
14

Alltså har den förmögna familjen haft 70 katter på gården där ni har tagit in 50 som inte har varit kastrerade. Inbilla inte mig att ni har placerat 50 katter till goa hem på så kort tid, nej, man kan misstänka vad som hänt ett flertal av dem. Och dessa stackars Mammor som ni nästan alltid lämnar kvar okastrerade. Då kan ni ta in nästa kull också och så fortsätter det och blir bara fler och fler hemlösa.

Allt som ni skriver kan skickas till Djurskyddet, så får man se vad de tycker om det

Lena
13

Sweety jag undrar lite över Höör katterna som lever på utmätt tid. Läste på er FaceBook sida att de skulle avlivas redan i mitten av november. Det var kattägaren själv som skrev det. Har även för mig att det redan har skjutits katter på platsen, eller har jag missuppfattat det hela?

Hur många katter fanns där från början? Hur många katter har omplacerats av dessa? Hur många finns kvar där nu? Hur många har redan mött döden?

#64:

"Goda råd är alltid bra lena, om de är sagda i välmening och inte med pekpinne, det är stor skillnad".

De god råd jag syftade på att ni har fått har då inte varit skrivna med pekpinnar eller i ovänlig ton. Sedan har ni som sagt fått kritik på följande punkter:

• att ni tar kattungar från mammorna som lämnas kvar att skjutas
  • att ni kastrerar böndernas katter
  • er avlivningsvänliga attityd

Som jag skrev ovan hade nog den här diskussionen blivit annorlunda om du haft en mer ödmjuk attityd för egen del. Sedan kan man inte räkna med att bara få rosor för det arbete man gör. Kritik kan även var konstruktivt många gånger, även om det kan vara lite jobbigt att få det.

Alexej
21

Ni har inte råd till nya stödhem för vuxna-kattmammorna och hanar men betalar kastreringen för några snåla bönder plus att ni betalar kastreringen till bondens nya katt? Vad gör ni när bonden redan har 9 katter?

Och kvinnan i Höör borde själv har kastrerad alla katter. Hon har ju råd till annat. Hon kan väl betala pensionat istället? Hennes eget blev ju stängt av myndigheterna?

Hoppas andra är också inblandade inte bara ni.

Katterna var väl avlivningshotat länge? Tror inte på förklaringen att huset är mindre värd bara för att några katter springer rund där. Om jag skulle vilja sälja mitt hus skulle nog ingen mäklare kräva att jag avlivar mina katter innan visningen…

Och jag glömmer inte att ni anmälde Josefa trots att ni aldrig hade varit hos henne. Var det också en underbar känsla? Eller varje gång ni tog små ungar från en mamma som inte var värda att satsa pengar på (dina ord) för hon ska ändå skjutas snart. Var det också en underbar känsla? Måste det ha varit efter alla dina korkade haha. Du borde ha anmält dig själva istället!

[Sweety92]
0

vi får mat gratis, pallavis vilket är kanon, det vi inte kan ta emot det ger vi till andra föreningar här i malmö såsom FFK!

Jo vi har hittat goa hem till 75 katter iår varav ca 50 kommer från höör :) du kan komma hit och kolla på kontrakten om du inte tror mig, vår dörr är alltid öppen :)

ang höör kolonin så har ägaren lagt 15.000 på kastreringar, men de förökar sig snabbare än hon hinner kastrera. Kattjouren sponsrade med 10 kastreringar oxå, vilket var underbart!

Jag håller på tsm med kattjouren att hitta nya hem till kissarna :)

ang vår fb sida: folk som vill gnälla och ha synpunkter kan ha det till mig eller eva latos, men lämna sidan ifred, vill inte den ska se ut som denna, no offence.

bonde projektet: vi tar en dräktig katthona eller hona med ungar, och placerar i nåt av de stödhem vi har. När ungarna är 12 veckor kastreras mamman och åker tillbaka tsm med en ny kattkompis som hon funnit i stödhemmet (kastrerad).

sluta nu tjaffsa, nu går jag ur hittekatter.

FYI (for your information) - så kan inte hankatter para sig med varandra, tyvärr så funkar inte biologin, jag har en biologibok om förökning som du kan få låna om du vill :)! Bara hojjta när du vill lära dig om sexualkunskapen. kastrerar vi honorna på gården så kan hanarna sätta på varandra bästa fan de vill, det blir inga ungar ;)

Tackar för denna tiden, men nu drar jag, tjingeling!

Alexej
19

Äntligen! Haha…

Hoppas ni försvinner överallt snart! Det ni bedriver är ingen katträddning utan substitut för Barbiedockor. Är så trött på dina korkade åsikter. Nu behövs det inga kastrerade hanar för ni kastrerar honorna. Hur många då? 50 000?

FYI (for your information) -okastrerade hanar vandrar. Kunskapen om katternas sexualbeteende skulle du läsa om i dina kloka böcker innan du börjar samla in kattungar.

[neveragain]
9

"FYI (for your information) - så kan inte hankatter para sig med varandra"

Hoppas inte ni använder detta resonemang vid TNR projekt också? Det skadar metodens rykte avsevärt om folk som du nämner den och jobbar med den utan att förstå vad den utgår ifrån, vilket ju i slutänden skadar arbetet för hemlösa katter.

Resonemanget du nämner ovan används även av kattägare som har en okastrerad hankatt som får gå ut.

Sweety, du är så sorligt att det är synd om dig. Men du är ung så det finns hopp. Skaffa kunskap!

Lena
2

Nu när TS valt att lämna sajten kommer dessa frågor om katterna i Höör sannolikt att förbli obesvarade:

Hur många katter fanns där från början?  ?

Hur många katter har omplacerats av dessa? 50 katter enligt svar ovan.

Hur många finns kvar där nu?  ?

Hur många har redan mött döden?  ?

Sedan vet jag inte vad TS menar med sin biologilektion om att hankatter inte parar sig med varandra? Inte så relevant i sammanhanget förutsatt att inte varenda honkatt i hela Skåne är kastrerad. En dröm att stilla bedja om dock inte särskilt realistiskt dessvärre….. ;)

skrollan
0

Hittar inte Facebook sidan??

Lena
0

#90 Menar du FB-sidan?

bymaruska
13

Det är väl så här det funkar! Har man inte rent mjöl i påsen så drar man……

Hemskt för katterna i Höör kolonin när det kanske funnits en chans med rätt glöd och kämpar anda.

Hoppas att det finns någon som kan uppdatera oss vidare när nu ansvariga från Skånekatten valde att hoppa av. Skåne är ju inte en annan planet så infon kommer nog ändå här eller via andra kanaler.

anebit
15

Alla okasterade hankatter hoppar på alla honor oavsett om dom har ett hem eller är hemlösa, det vet väl alla.

Alltså löper alla hemlösa honor i dessa trakter att få ungar som svälter/fryser ihjäl.

Om det inte är så att hanarna fått kondomer.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

UlrikaD
27

Finns väl många jourhem som är villiga att betala mat och sand själva bara för att katterna inte ska behöva dö.

Jag har för närvarande tre mammor med kull hemma hos mig nu som inget katthem kunde ta in just då och läget var akut.

Jag har ingen förening som står bakom mig och dessa 8 bebisar. Har även 2 ungkatter hemma som är efter en annan kull jag fick ta hand om.

Dessa mammor finns också hos mig. Att ens tänka tanken på att ta in ungarna och inte mamman finns ju inte.

Men tänk vad mycket billigare det hade blivit för mig som sjukpensionär att inte behöva försörja dessa kattmammor och alla deras ungar som ju äter för massa mycket mer än vad jag själv varje månad.

Men jag lever hellre på havregrynsgröt än ser att någon av dem hade fått ett skott i pannan iallafall!

Och jag kan väl säga att mitt samvete mår riktigt bra när jag sitter här i soffan med katterna omkring mig och vinden viner utanför fönstret bakom mig. Att veta att dessa ungars mammor också är trygga med mig. Inte utomhus i den kalla vinden undrandes var hennes bebisar är någonstans.

Jag tycker det är kanonbra att så många katter har blivit omplacerade via skånekatten. Alla katter som omplaceras till bra hem är ju bra, såklart.

Men bara för att man gör en del bra grejer så ska det inte vara ok att göra saker som är katastrof. Det ena väger ju inte upp det andra.

Jag kan ju inte gå och ta in katter medans jag går ut och skjuter hundar liksom.

Borde man inte som förening vilja göra allting bra och lagligt? Vore det inte mycket lättare att ordna de saker som är fel än att det blir massa upprörda känslor, trådar som ballar ur, folk som sparkar åt alla håll.

Gör om, gör rätt och problemen är ju ur världen. Så kan ju allting vara rosor och gulligull och ingen behöver sitta och radera inlägg ur trådar för då fanns det ju ingenting att klaga på.

Vilken lätt lösning, ingen som tänkt på den innan?

pia-app
17

Inget hänger ihop i deras resonemang,de kan ine ha stödhem för det är för dyrt med kattmat bl a men sen får de så mycket mat så att de kan skänka bort det. De har råd att ha en massa kattungar men inte vuxna katter i stödhem.

Hur kollas den här föreningen upp ?

Alexej
20

Det är ju det som är problemet. Vilken okunnig idiot som helst kan starta en kattförening. Skulle inte kattungarna vara så "gulliga" skulle inte heller den här föreningen finnas. Deras enda syfte verkar vara att dela ut söta kattungar till folk som inte fattar att kattungar blir vuxna nångång. Det enda som hjälper är att informera andra om oseriösa kattföreningar/katthem.

Lena
6

Jag brukar säga att kattungar är för söta för sitt eget bästa. Och det stämmer verkligen i sådan här fall. :( Det hade faktiskt varit bättre för dem själva om de varit lite fula och först blommade ut när de nådde vuxen ålder.

Alexej
4

Fy fan, kollade deras hemsidan nu. Kattungarna får små dräkter på sig. De tror verkligen att kattungar är levande Barbiedockor. Och långhåriga kattungar kostar nu 1500 kr.

http://www.skanekatten.se/kattungar.html

Puma77
0

Kanske minns fel men dog inte just den kattungen sen som var med och visade upp sig? Har jag fel ber jag om ursäkt.

//Pia

Lena
5

Ja vad ska man säga… Obestämd Det känns inte vidare värst det här. Beklämmande är väl rätta ordet när folk försöker göra människor av katter, hundar och andra djur. En 7 veckors kattunga mår bäst av att få lära sig vara katt tillsammans med sin mamma.

Puma77
2

Ok jag kan sätta på Cindy tröjor om det är kallt ute mm men skulle aldrig tvinga på henne något hon inte ville. Sen är det skillnad på att klä ut för att vara söt än för praktiskt ändamål.

//Pia

Lena
0

#101 Jo men det är en helt annan sak om man använde hundtäcke vid kallt väder.

Selma99
6

Hmmm har inte lagt något inlägg i den här tråden men nu måste jag nog säga nåt…..det pågår ju faktiskt en tävling här på Hittekatter "Lussekatt 2011" och där är ju också katter utklädda……..Obestämd

bymaruska
0

#103 jag förstår Din poäng! men "tävlingsbidragen" här till lussetävligen är ju faktiskt inte till salu utan våra egna kära som vi vill skoja till lite. Vilket vi dom flesta förstått är helt omöjligt att skoja till då kattrackarn vägrar att ha luva….

Lena
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#103 Förvisso fast det är i en ganska light verision Lussekatterna klär ut sig. Oftast ligger luvan bredvid själva katten. Det hela sker på katternas vilkor och inte för att de ska säljas lättare.

Här hemma gör sig inte luvor och sjärngosse strutar några besvär. ;)

UlrikaD
6

En riktigt autentisk bild här hemma borde egentligen vara när ett gäng katter sitter på fönsterbrädan och adventsljusstaken ligger på golvet….för hundrade gången!Flört

Lena
0

#106 Ja det känner man ju igen! :)

Lena
0

#99 Nej det tror jag inte.

Selma99
6

Självklart förstår jag skillnaden men kan ibland reagera på denna hysteri över att klä på djur i olika utstyrslar. Jag tycker inte heller att utklädda kattungar bör läggas ut för säljas, det ger inte direkt ett seriöst intryck.

Alexej
6

Tycker det 'är skillnad mellad att en hund med omtålig päls får olika skyddsdräkter ute och kattungar som finns för försäljning på en hemsidan.

Sedan att man klä ut sin egen katt som man känner väl till ett julkort är smaksak. Det får var och en bestämma själv.

Men att klä ut små kattungar i dräkter för försäljning ger absolut signaler att kattungar är små leksaker. Hoppas dessa tjejer får snart egna barn då slipper kanske kattungarna bli dock/barnsubstituter.

Tycker det hela är förskräkligt. Otänkbart att vi skulle sätta på våra ungar små dräkter för att lägga ut till försäljning.

kattassen
6

#110 Att visa att man fått på kattungarna kläder är ju ett sätt att tala om att det inte är några skyggisar man tagit hand omFlört Bemödar man sig med att arbeta med skyggisar tro i den föreningen?

Lena
0

Vet inte vad tanken var med att klä ut kattungar. Mest troligt är väl att man inte tänkt sig för. Kanske har man fallit för trenden runt småhundar.

Lena
0

Nu kan vi fortsätta diskussionen om det är rätt eller inte att klä ut sin/sina katter i den här omröstningstråden.

Lena
1

Jag har återpubliserat ett inlägg av TS i den här tråden. Det bryter inte mot skrivreglerna även om det talar för en annan syn på problemet hemlösa katter och arbetet med den målgruppen än vi förträder här på Hittekatter iFokus.

Jag gör även bedömningen att inlägget gör större nytta om det finns kvar i tråden. Tas det bort kommer resten av diskussionen att halta och blir svår att följa.

Det är inte förbjudet att ha en annan syn än vad vi företräder på Hittekatter iFokus. Därför blir det fel att ta bort den typen av inlägg. En uppfriskande diskussion om saken gör istället större nytta. Bara vi håller den på en saklig nivå och inte går till personangrepp.

sweety92
3

gjorde ett undantag, och gick med för o skriva en sak som jag anser är otroligt orättvis.

Zingo på bilden med tomte dräkten var 4 veckor när han kom till sin STÖDMATTE och hade svåra magproblem och hade svårt att hålla värmen. Så hade hon det tyget och klippte till en "magtröja" till honom för att han skulle må bra, sen hitta hon tomteluvan och tyckte det var lite gulligt att ta en bild, precis som ni tycker det är sött att sätta en rosett runt halsen på eran katt. Bilden var urgullig, och vi valde drf att lägga ut den…så alla historier har si grund.

Lena
6

#115 Okey - det är lätt att sådana där saker missuppfattas. Därför bör man nog vara lite försiktig med hur man visar upp kattungarna på hemsidan, när man är en förening som arbetar med att omplacera hemlösa katter.

Problemet är ju tyvärr att väldigt många vill ha en söt kattunge, men inte alltid är lika roade av att vara kattägare när katten väl blir vuxen och behöver kastreras. Just därför tror jag inte man ska spinna för mycket på söthetsgraden hos kattungar. Inte om man vill att det ska hålla hela vägen.

Djungelkottens
7

#115 Men är det inte samma kattunge litet tidigare i bildsekvensen som har en rosa "tröja" på sig? I så fall hade ju kattungen redan en "tröja" och behövde inte en julröd tröja + luva.

De kattungespekulanter som vill ha en kattunge pga att den ser "så söt ut med kläder på" - de blir aldrig några kattköpare hos mig. Att försöka sälja kattungar genom att klä på dem "gulliga" utstyrslar sänder helt fel signaler till kattköpare och attraherar fel typ av kattköpare. De som vill leka med dockor får vända sig till dockförsäljare. Katter och andra djur ska bo med människor som är intresserade av dem för deras egen skull och inte med människor som ser dem som en sorts leksaker.

Puma77
1

Vill man spöka ut sin katt kan man köpa ett läckert halsband eller sele som har en funktion.

//Pia

Saffranskaka
3

#69 Vet inte, men spelar det någon roll? Blir någonting bättre av att ni skäller och kritiserar?

Jag har inte satt mig in i hur Skånekatten jobbar men måste alla katthem/kattföreningar jobba på samma sätt?  Sajtens motto ska ju vara "Ingen kan göra allt, men alla kan göra något". Har då inte Skånekatten gjort något? Inte räddat några katter?

När man som ny läser såna här trådar (dvs av typen "alla mot en") blir man ganska fundersam över vad detta är för sajt egentligen… ÄR det verkligen OK att ha en annan åsikt än den rådande? Så som skrivs i inlägget #114
Eller måste man rätta in sig i ledet…

Josefa
13

Men även en kattförening måste följa rådande lagar. Att plocka kattungar från mamman innan de är 12 veckor gamla är inte tillåtet. Och en förening som arbetar för kattens bästa  ska väl om någon föregå med gott exempel. Annars kan man inte begära att andra människor, som kanske inte är så insatta i lagarna, ska följa dem.

johnnys girl
13

#119  Nej alla behöver inte ha samma åsikt på denna sajt. Tänk vad tråkigt det skulle bli då. Det är just det att man har olika åsikter och bryter dem mot varandra som för utvecklingen framåt.
Jag förstår att man som nykomling kan bli förskräckt och tro att alla ger sig på en stackare som tycker annorlunda, men riktigt så enkelt är det inte.

Det sätt Skånekatten arbetar på strider i vissa delar mot djurskyddslagen, precis som #120 är inne på. På denna sajt står de flesta för alla katters lika värde och rätt till ett gott liv. Ingen kan rädda alla, men en förening som enbart vill hjälpa kattungar och med berått mod lämnar deras mamma kvar åt sitt öde eller till jägarens kulor får de flesta på denna sida att reagera kraftigt, Att samma förening sedan vägrar att ens försöka ordna jourhem som kan ta emot även mammorna med motiveringen att fler än två jourhem är för mycket att hålla reda på gör inte saken bättre.

Alla kan inte jobba lika, men när någon agerar på ett sätt som strider mot de flestas moraliska värderinger kan det tråkigt nog bli så här. Hoppas att du trots detta inte låter dig skrämmas iväg från sajten, det görs mycket gott här för de hemlösa katterna.

Lena
6

Saffranskaka - nej då det är inte förbjudet att ha andra åsikter än vad de flesta av oss företräder här på Hittekatter iFokus. Man får dock finna sig i att det blir en diskussion om det. Och det är ju också precis vad som är mening på ett diskussionsforum.

Ja jag brukar använda Röda Korsets talesätt "Ingen kan gör allt, men alla kan göra något". Men det kan vara svårt att applådera när saker görs i en motverkande anda. Det blir ju liksom helt fel eftersom det istället gör att problemen blir värre än bättre när det kommer till hemlösa katter.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.