Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1679 ggr
UlrikaD
10

Varför så bråttom?

Jag har ute annons på mina jourhemsk-kattungar. Förra gången tog jag bort annonsen för jag orkade inte med allt dumt folk. Nu bestämde jag mig för ett nytt försök.

Samma dumma folk även nu, men även en del som jag tycker verkar vettiga.

Fick ett mail från en kvinna som ville ha en lekkompis till sin pojke hemma, jag rekommenderade en av mina som är otroligt busig. Men nej, hon ville ha en yngre kattunga. Vi pratade en del om det.

Jag sa att jag fått fler mail om denna och att jag behövde prata med dem först men att jag skulle ringa tillbaka dagen efter (i e.m alltså).

Det är väl inga konstigheter i det?

Får då ett mail idag på f.m där hon skriver att hon hittat en katt på blocket på 11 veckor som hon kunde hämta direkt så hon tar den istället.

Men va? För det första är den för ung och för den andra, ska man verkligen stressa fram ett beslut så där?

Jag börjar så smått tappa tålamodet med hur folk beter sig.

Jag kommer aldrig att svara på ett mail direkt och säga, javisst kom och hämta. Det är för fasen en familjemedlem de ska skaffa. Här kastas det inte ut katter till höger och vänster utan att ha träffat personerna först.

Kan väl trösta mig med att Cooper fick ett jättebra hem igår iallafall. Trevliga människor som tog sig tid både med mig och med Cooper. Hoppas han kommer att trivas med sin nya kattkompis.

Lena
1

Inte klokt att folk fortfarande säljer kattungar under 12 veckor och att det är så attraktivt att kattköparna hellre väljer att medverka till lagbrott än att se till kattens bästa. Skrämmande!

Förstår att du blir trött! Men en sådan person är nog inte rätt ägare helt enkelt. Synd att det ska vara så enkelt att skaffa katt! :(

Bra att du är noga och står på dig när folk försöker hetsa fram köp på det där viset!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

UlrikaD
3

Det är väl bara det att man tar bilder, man skickar, man pratar i telefon, man försöker verkligen hitta de bästa hemmen, man vänder sig ut och in. Och så tänker folk bara på sig själva och inte på djurens bästa i slutändan ändå.

Mina känslor pendlar från matt, trött, ledsen, uppgiven till riktigt förbannad.

Nu kommer jag iallafall ihåg varför jag tog ett långt uppehåll från att hjälpa till att omplacera djur förra gången. Jag klarar helt enkelt inte av det här. Mycket lättare att behålla alla själv.

Men nej, det ska jag inte göra, jag söker vidare.

UlrikaD
5

Men då kommer nästa som vill ha en av de yngsta kattungarna som bara är 9 veckor gamla.

Naturligtvis vill de hämta direkt. Förklarar att de inte är redo att flytta förrän efter nyår. Men de vill ju ha katten innan jul.

Visst, skaffa en katt innan jul om ni vill, det lär bara inte bli min katt.Obestämd

Lena
1

#2 Ja man tappar lätt tålamodet när folk beteer sig på det där egoistiska sättet. Men för katternas skull är det naturligtvis guld värt att vi inte ger upp utan kämpar vidare.

Kommer ihåg en gång när jag pratade med en kvinna som jag mötte helt apropå. Hon beklagade sig över att hon fått problem med felkissande katter och inte kunde ha dem kvar. När jag pratade om olika anledningar kom vi fram till att det sannolikt berodde på att de var tagna för tidigt. En hade bara varit 6 veckor. Efter att jag gett henne en lektion i hur viktigt det är att katten stannar hos sin mamma till 12 veckor - avslutar hon med ja men de är ju så söta när de är så där små. Det ar som att tala till en vägg…..

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

[neveragain]
2

ett tipps är kanske att ha en hemsida med omplaceringskrav, vad det kostar att adoptera och hur proceduren ser ut. Helst med en anmälningsformulär där intressenter ska fylla i en del information om sig själv,  hur man bor, deras nuvarande djur, tidigare djur etc . Då slipper du i alla fall att upprepa samma sak igen och kan du gallra bort de som uppenbart är olämpliga.

Sherwood
1

I det flesta fall handlar det om okunnskap om att man inte tar en kattunge från sin mamma som är under tolv veckor gammal.

Jourhemmet
4

Fast jag skulle inte sälja till någon som har så lite kunskap att dom inte vet att katten måste vara tolv veckor. Skaffar man djur så ska man självklart läsa på innan, likväl som man slukar all info. när man väntar barn.

Många kattköpare verkar ha inställningen att man som säljare bara ska vara tacksam över att dom vill ha katten Skrikandes

Sidentass
0

Ja..,man kan då få uppleva både det ena och de tredje när man har annonser ute..stress - hör då inte hemma när man ska skaffa sig en ny familjemedlem! Det är väl ändå en självklarhet såväl från "säljaren" och köparen! Men jag blev glad att höra att missen fått ett fint hem - lycka till lille misse!

UlrikaD
0

#7 "Många kattköpare verkar ha inställningen att man som säljare bara ska vara tacksam över att dom vill ha katten"

Ja DEN attityden är den som får mig att bli mest arg tror jag. Hade det varit så himla ointressant var katten hamnade så hade man väl lika gärna kunnat släppt ut dem i skogen.

Men summan utav tre dagars mail då. 14 personer har velat ha de små skp-töserna. En ville ha en lite mer vuxen hane (Dit flyttade Cooper). En hörde av sig om ena bus-brorsan, men kunde ju inte vänta ett dygn då.

De som har mailat mig angående töserna har jag berättat om mina små pojkar istället som är det mysigaste och gosigaste som går i ett par pälstoffor…..får inte ens nåt svar tillbaka:(

Sophey
0

Glad att du inte tittar in pa hollandska versionen av blocket och pratar med dessa manniskor, de protesterar over att katterna ens ar 8 veckor!

Det ar bara att sta pa dig och gladja dig av de vettiga manniskor som finns dar ute! Stor kram fran mig for att du ar sa duktig och stark!

Medarbetare på matlust

UlrikaD
3

Jag vet ju att det finns underbara katthem där ute. Man ska bara hitta dem!! Men en natts sömn omringad av gosiga, mysiga katter som av någon underlig anledning tycker man är bäst så tar man nya friska tag!

Beundrar verkligen människor som sysslar med detta varje dag, året runt!

De är verkligen beundransvärda. Och med ett starkt psyke dessutom!

[Vargöga]
3

Härligt UlrikaD för såna personer som du som verkligen vill katterna väl. Jag var en sån en gång i tiden (ung och dum) och ringde typ runt för att hitta en kattunge som jag kunde köpa samma dag.

Nu vet jag bättre och det är jag glad för. Djur är inga slit och släng varor.

<3

UlrikaD
4

Nu har det gått fyra dagar sedan annonsen kom in och jag har fått 24 mail om folk som velat ha sköldpadskattungarna. Har mailat tillbaka alla och skickat bilder på mina söta pojkar istället.

INGEN har mailat tillbaka.

Fasen, man kanske skulle börja avla huskatter i "roliga" färger och tjäna sig en hacka. Suck!

Nej, jag ska inte gnälla. Jag har hittat två jättebra hem till småtöserna iallafall, med kattkompisar och stora ytor att busa på. Så det är ju såklart jättebra.