Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 1695 ggr
sollentuna
2011-12-08 23:00
12

Jag visste inte..

Hej,

Jag har precis hittat hit och får börja med att ge credd till det arbete ni gör och det engegemang ni har. Att det är så illa i Sverige och att det finns så många katter som far så illa och lider - det var nyheter för mig!

Jag tror att en medveten satsning på att höja kunskapen om hur illa det är och försöka nå ut till alla människor kan bidra till att vi får till en förändring i människors uppfattningar och sysätt på katter. Att en katt inte alls "alltid klarar sig", tror jag är en överraskning för många.

Det är ett tyst lidande som jag tror måste ut till alla! Varför ser man inte katthem i media? Tidningsannonser? Snuttar på tv? Varför styrs inte detta från centralt håll, med affärsplaner, strategier, visioner och mål? Som det är nu så uppfattar jag det som att det är ett antal isolerade underbara individer som tar mycket ansvar, men som är ensamma i sina möjligheter att nå ut med sitt budskap.

Reklam! Debatter! Insändare! Lobbying! Jag tror massor kan göras för att synliggöra och få slut på detta lidande. Jag är övertygad om att flera hundra tusen människor i Sverige skulle ställa upp och ta emot en ny livskamrat om de bara visste att de fanns! Att nöden var så stor och lidandet så närvarande.

Vad säger ni - vad görs, vad kan vi göra och hur kommer vi dit?

Kramar

martdat
2011-12-08 23:30
3

att du hittat hit är ju ett steg i rätt riktning, alla som man kan få att se hur läget är är ett positivt steg i rätt riktning.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

[ingvarisbjorn]
2011-12-09 00:20
3

Roligt att du har hittat hit! Håller med dig helt och fullt om att information och större kunskap hos gemene man är jätteviktigt - men oerhört tidskrävande och ofta dyrt (iaf reklamsnuttar och annonser). Men ju fler vi är som engagerar oss, desto fler sätt kan vi jobba på. Alla är ju bra på olika saker - vissa skriver vassa insändare, andra kan ge ekonomiskt stöd och andra kan ta in hemlösa katter i sina hem osv. :) Oavsett vilket sätt du vill och kan hjälpa till på är toppen och absolut välbehövligt!

sollentuna
2011-12-09 10:44
6

Hej igen,

Tack snälla för er återkoppling.

Jag kommer att försöka göra det jag kan efter jul. Mitt tänkta flöde är:

1. Skapa en vision som går ut på att alla hemlösa katter ska få ett hem under 2012.

2. Skapa/ använda en hemsida som kan användas som upplysning och länka vidare till katthem som finns geografiskt i Sverige (tänker mig en karta med katthemmen utmärkta). Kanske att iFokus kan användas eller att man skapar något helt nytt, katthjalp.nu eller liknande. 

3. Kontakta samtliga katthem i Sverige för att få acceptans kring att använda deras namn och deras godkännande för att försöka köra en rikstäckande kampanj under första kvartalet 2012.

4. Skapa informationsmaterial samt underlag för utskick

5. Skicka förfrågningar till Clear Channel, JCDecaux, Expressen och Aftonbladet där jag äskar om reklamtid/ yta för projektet. Att försöka få loss gratisreklam innan jul är helt kört men i januari - mars borde det vara enklare. Ev. kan kommunerna ställa upp - de har gratisytor på utomhusmedia som förhoppningsvis kan upplåtas för en sådan sak.

6. Kontakta tryckare och reklambyrå som kan ta fram material till starkt reducerat pris. 

7. Lansera kampanjen nationellt och lokalt, trycka upp några hundra tusen flygblad och dela ut i samhället via frivilliga.

Vad tror ni?

Lena
2011-12-09 13:40
2

Välkommen till Hittekatter iFokus! Kul att du hittat hit!

Det där att nå ut till gemene man med information både om katters behov, vilket ansvar som krävs av en kattägare samt om hur illa ställt det är med katters situation i Sverige är en grannlaga uppgift. Något vi håller på med dagligen här på sajten på olika sätt.

Sveriges djurskydd när det kommer till hemlösa katter är så gott som uteslutande uppbyggt på ideell grund. Visst har vi en djurskyddslag och en myndighet (Länsstyrelsen) som ska se till att lagen efterlevs. För hemlösa katter innebär det dessvärre inte någon större hjälp. Den hjälp en hemlös katt kan få myndighetsvägen är på sin höjd att den blir avlivad. Oftast via en skytt.

Istället är det privatpersoner som på helt ideell grund hjälper de hemlösa katterna till ett bättre liv. Antingen via föreningar eller på helt eget initiativ. Den här sajten är tänkt som ett nätverk för alla dessa.

Annonskampanjer är dessvärre oftast inte möjligt då de flesta föreningar/privatpersoner jobbar med mycket begränsade medel. Stockholms Katthem har dock haft framgångsrika annonskampanjer några gånger som de kunde genomföra med hjälp av sponsorer.

Hittekatter iFokus är den enda sajt av det här slaget, som har hemlösa katter som målgrupp. Det finns dock många vanligt kattsajter som handlar om katter rent allmänt eller om vissa raser. Det finns en sajt som heter Kattstatus.se som samlar information om katter utifrån syftet att höja kattens status. Där kan man även hämta hem flygblad och broschyrer.

Många bloggar om katter och hemlösa katter. Katthemmen har i regel både hemsida och blogg. Sedan finns många på FaceBook också.

Allt som skrivs, görs för att väcka frågan och höja kattens status är viktigt. Kan du få igång en kampanj vora det natutligtvis jättebra.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sollentuna
2011-12-09 13:51
2

Hej Lena,

Tack för ditt svar. Jag har sett Stockholms katthems kampanj på nätet och vad jag har förstått så gav den ett bra gensvar. Det verkar dessutom som att de är duktiga på att ta fram material & layout - vet du om det var av ekonomiska skäl kampanjen inte fortsatte efter 2008?

Jag ska på utbildning till volontär, och förhoppningsvis kan jag få mer info från dem då. Jag tror absolut att det går att aktualisera det skriande behovet av medmänsklighet och värme igen och på en nationell nivå - jag ska iallafall göra vad jag kan!

Har börjat med ett enkelt kedjebrev, når kanske inte den allmänna medvetenhet som jag drömmer om  - men iallafall en början.

Efter att ha fått mer input från Sthlms Katthem kommer jag försöka få loss mediautrymme. Jag är övertygad om att det går!

Roslyn
2011-12-09 13:56
1

Härligt med en sådant engagemang.Skrattande Heja heja!

Klart man måste ha visioner. Skönt med nya fräscha tag. Ibland känns det som man kravlar runt i dy efter att ha sett så mycket så gör vad du kan.

Lena
2011-12-09 14:02
1

Det som framförallt är viktigt är att få folk att kastrera sina katter. Det är den enskilda faktor som kan påverka situationen mest. Vad vi hoppas just nu är att lagförslaget om ny Djurskyddslag ska bli taget. Förslaget förordar både ID-märkning och kastrering. Det hade varit god draghjälp.

Bra med medlemmar som har energi och visioner som sagt. Det behöver vi betydligt mera av och är alltid välkommet.

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Lena
2011-12-09 14:11
1

Här är länkar till Kampanjen om våra katter kunde tala:

Länk 1

Länk 2

Länk 3

Länk 4

Länk 5

Länk 6

Länk 7

monsi
2011-12-09 20:16
0

Låter toppen hoppas du lyckas få igång allt .

Har den stora turen att få bo med en hittekatt!Tungan ute

Utan djur är livet inge kul!Glad

Delfinen
2011-12-11 23:09
0

Härligt att se en massa ny energi……alltid kul och smittsamt Skrattande