Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettkattprat
Läst 1507 ggr
JohannaEkroth
1

Härlig lag!

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

LaSadie
0

Tyvärr är det bara ett förslag än så länge. Vi får hoppas att den går igenom

[Sniff]
4

Underbart om det blir lag på att ha utekatter kastrerade! Skrattande

Liz-arden
4

Håller tummarna på att lagen om märkning går igenom och att den följs av en lag med kastreringstvång på utekatter.

Vi hade inte bara fått en radikal minskning av antalet hemlösa katter. Jag tror också att antalet kattrelaterade konflikter i villaområden minskar om det inte springer okastrerade hanar ute som skriker på våren, pinkar på ens utemöbler och slåss med kastrerade katter.

Slampen
2

Visst kan det vara bra med lagar…Men det kan få till följd att det blir fler anmälningar,  fler förelägganden och möjlighet för inspektörer att sätta åt flera djurägare! Om vi hade ett djurskydd, i ordets verkliga bemärkelse, så skulle det vara annorlunda! Idag går myndigheterna in för att hitta brister, om det kommer in en anmälan! Upplysande och vägledning, sysslar man inte med, som det sägs i DL:s §24. Det förebyggande arbetet går ut på att ta ett djur från sin ägare för att det kan komma att inte skötas!

Hur blir det då med kastrering? Ja, myndigheten kan anse att här finns det en risk att denna katt släpps ut, i synnerhet om man bor på landet, den kan alltså bli dräktig eller göra andra katter med ungar. Mao omhändertar vi den! Att myndigheten inte sedan ser till att katten kastreras och id-märks, utan kanske rent utav avlivas, är inte ett problem för dem.

Jag har sett fall, där myndigheten omhändertog katter från två personer. I samråd med polisen, sa dom att de kunde i Blocket-annonsen, sätta en summa på 100kr, fast det behövde de ju inte ta ut. Jag hade möjlighet att titta över dessa katter. Vad jag gjorde var att könsbestämma, sätta ungefärlig ålder, och titta dem i öronen. Alla hade skabb, vilket de inte fått behandling för. En kattunge var redan överlämnad till ny djurägare. De varken kastrerades, id-märktes eller vaccinerades heller! Frågan är om man inte kommer att välja avlivning av katter, som omhändertas, framför kastrering! Katter sägs det ska bara få sitta 14 dagar omhändertagna!

Varför ska då gemene man sägas vara tvungna att följa lagar och regler, när inte våra myndigheter kan se till att djuren behandlas enligt DL? Förresten utsätter myndigheterna djur för lidande, så anses det av JK, att de kan inte lida ideel skada! Ett sådant fall finns beskrivit på Wikkibloggen!

Slampen
1

Ytterligare en kommentar! Bushanna du är Sajtvärd för anhöriga i fokus. I detta lagförslag ligger även att sekretessen för personal inom vård och omsorg ska tas bort. Vad tycker du om det? Det kan finnas fall där både människor och djur far illa och lever i misär. Där behöver man göra något åt hela fallet! Men det kan finnas fall, där det inte behövs inblandning av myndigheter, men som ändå anmäls.

Kan vara pga att kissen kanske har några tovor, eller att klorna är lite för långa. Problem som kan lösas enkelt. Men personal inom hemtjänst anmäler för de anser att tant Agda inte längre kan ta hand om sin katt!

Alexej
0

#5 Det är nog mest tvärtom. Djuren får lida pga att hemtjänsten inte våga göra något.

Vi fick in 3 kattungar förra vintern när snön var som värst. Mamman med ungarna levde på gröt och bodde under ett bord på altanen. Men tjejen (hemtjänsten) vågade inte ta mamman. Hon var rädd om sitt jobb.

En kille inom hemtjänsten åkte på ett larm till en gammal kvinna på natten. Hon brukade krypa genom stugan och puttade rullatorn framför sig. Nu kom hon inte mer upp. I stugan fanns en massa vanvårdade katter och en död katt låg i hallen. Han slog larm, fick ett massa problem från cheferna men anmälde till polisen. Djurskyddsinspektören åkte dit- hon såg inga katter (blev inte insläppt). Jag åkte dit och såg minst 5 katter på fönsterbrädan och ett helvetes skitigt kök. Pratade med grannarna, de hade anmält ofta men inget hände. Kvinnan är död nu och katterna säkert avlivade. Men killen var nära en uppsägning när han polisanmälde fast kommuncheferna ville sätta munkavel.

En tjej inom hemtjänsten med psykisk sjuka såg två illa vanvårdade kattungar hos en brukare som hon försökte få loss. Hon fick också en massa problem på jobbet men katterna kom därifrån sedan.

En kille som kör ut mat till äldre berättade om ett ställe med en gammal gubbe och en massa katter men varken han eller arbetskamrater ville göra något åt det. För katterna var gubbens enda glädje. Men att det låg döda kattungar på gräsmattan tyckte de inte heller var bra men vi vet fortfarande inte adressen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Lena
0

Bra förslag när det gäller ID-märkning och kastrering! Det är något som vi kämpat länge för. Sedan blir det knepigt i alla lägen när mydigheten inte fungerar som den borde. Sämre kan det dock inte bli om kattägares ansvar blir lagstadgat.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Slampen
0

Alexej! Det är ju det jag säger! Det finns fall där både människor och djur lever i misär och man behöver se helheten. Frågan är hur man kan hjälpa i dessa fall!

Ja, det kan vara bra att ansvaret blir lagstadgat! Men jag var på konferensen där man presenterade utredningen! Det fanns inget med gällande hur djurägarens rättigheter kan främjas gentemot myndigheterna! Det kan bli sämre för både djur och människor!

Hennum
0

jaa, hoppas VERKLIGEN att lagen går igenom. Helst också utan allt för stora förändringar. För de kan ju bestämma sig för en ny lag, men som är nästan lika menlös som de som finns nu. Jag känner mig ganska pessimistisk, men har ändå liite hopp om att de som tar besluten ska göra det rätta.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan