Moa och Micki!
I en by i Norrbotten hade två katter råkat i knipa.
Många olyckliga omständligheter och okunskap hade lett till att ett kattsyskonpar har parat sig med varandra, och två underbara katter räddades från avlivning, i allra sista minuten!
Vi gick ut med ett nödrop till er alla, vi fick ett fantastiskt gensvar!
Vi fick förståelse, vi fick stöd , vi fick goda råd, vi fick pengar…och vi kunde hjälpa katterna till ett liv!
Hittekatter i Fokus, Svenska Huskatten och flera medlemmar i Föreningen Kattakuten har bidragit med sammanlagt 3575 kr !!
De utgifter vi hittills har haft är Ultraljud/vet.kontroll 440 kr
Moas operation(abort/kastrering)1400 kr
Bensinersättning resor: 35.5 mil x 12 kr=426 kr
Summa: 2266 kr
Kvar på kontot: 1309 kr
Detta överskott kommer att vara grundplåten till en fond, Moafonden.
Där ska man kunna söka hjälp för katter i samma krissituation som Micki och Moa hamnade i! Vi har inte kommit till klarhet ännu hur den ska administreras och vilka som ska ansvara för fonden, och inte heller har vi några kriterier klara för vilka som ska kunna få ta del av fonden(alltså mer detaljerat) Men vi har börjat jobba på det! Pengarna sitter i tryggt förvar på mitt konto tills vidare. Jag kommer att återkomma med mer info så småningom.
TACK alla ni som bidragit, alla som stöttat oss, på alla sätt, vilket fantastiskt samarbete!
Cammo och Helen
UNDERBART!! Applåd för oss alla! =) Och all lycka till Moa och Micki och deras framtid!
oj va kul att det gått bra och vilket bra initiativ ( ursäkta ev felstavning ) med en fond
Toppenbra jobbat!!
Hej, jag har tagit kontakt med Magdalena Holmström från katter.nu angående Nelliefonden. Vore det inte bättre att har en fond, tycker det är lite jobbigt att ge pengar till olika användare. Då kunde man sätter in där pengar regelbundet, istället för här och där lite. Som jag vet fungerade Nelliefonden ganska bra, men håller på att somna in. Magdalena är bortrest just nu, men skulle återkommer sedan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
säger också, applåd till oss alla, bra med en grundplåt till fond, kommer alltid att behövas för katter i nöd kram Maggan47
Hm…. hur kan den somna i Landfreak! Jag ger varje månad dit, så i alla fall 1200 kr/år får de genom mig….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag vet inte. Men Magdalena lovade mig en sammanställning nästa vecka. Jag pers. tror inte det är bra med för många fonder, bättre med en fungerande. Och Nelliefonden har annars ett bra rykte. Vi får avvaktar tills nästa vecka. 1200 är ju mycket pengar!!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Jättebra. Fick du tobaken?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Så kul
att insamlingen gick så bra!
Jag tror att Moafonden är tänkt enbart för katter i norr (hur stort område är frågan).Visst är det bra med få fonder men det finns väl redan minst två - Nelliefonden och Kattfonden?Finns det fler?
Grejen är nog att det bara är Kattfonden som lyckats med marknadsföringen och iom att det går pengar dit när man köper kattmat är det ju ett mycket bra upplägg,vet inte om det går att göra bättre.
Det ser inte bra ut i mina ögon då jag läser att "fonden somnar in" och samtidigt läser att det sätts in pengar där.Hoppas på ett bra svar från den som skulle svara.
Kan ju berätta att det för Micki kostade bara 650:- för kastrering,vaccin och chipmärkning.Den kostnaden tar jag själv,det är ju en liten summa jämfört med en hona (och vilken enkel operation dessutom).
Det finns Chickas minnesfond också.
Om bara några sätter in pengar på Nelliefonden så räcker inte pengarna särskilt långt.Det är kanske det som menas med att den håller på att somna in.
På sksforumet finns en regel om att man ska inte be om pengar som privatperson. Den uppstod efter en tråd av någon som hade räddat en katt från vidriga förhållanden hos en uppfödare och bad nu om hjälp för avmaskning och behandling mot öronskabb. Katten behandlades varje dag enligt vad hon skrev och när hon fick veta att så skulle man inte göra svarade hon ojdå det visste jag inte.Jag tyckte först att ber man om pengar ska man läsa bruksanvisningen så att det blir rätt dos.Sedan blev jag mer skeptisk och startade en ny tråd i stil med att kan man lita på att pengarna går dit dom ska.Det visade sig att flera var skeptiska till den där kvinnan-eller om det var en man.Jag skrev då att det var bättre att ge pengar till Nelliefonden regelbundet. Det gjordes väl ett tag men sen glesade det väl ut.Det är väl inte så många på det forumet som påminner om fonden längre.
I fallet Moa och Micki antar jag att det är kattakuten i norr som står bakom , men jag ville bara skriva att det finns faktiskt bedragare också som försöker lura oss som vill hjälpa katter.Å andra sidan kan en person som verkligen hjälper katter bli anklagad för att förskingra pengar som samlats in.
Finns det några regler om pengar på det här forumet?
“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream.

Fonder måste ha ordentliga regler och tillsyn.Moafonden är ännu bara tilltänkt och reglerna ska utformas.
Kom just på ännu en fond som Norrskenskatten häruppe har.Det finns säkert fler ingen vet om och DET är synd.Bättre marknadsföring behövs!
Visst finns det bedragare men det är ju frivilligt att lämna bidrag.Därför tycker jag att den som lämnar bidrag har ett eget ansvar.I det här fallet antar jag att de flesta här känner/känner till Cammo och Kattakuten.
Hjälpen till Moa och Micki sker privat även om föreningen finns med "på ett hörn" som förmedlare av hjälp.
Öbacka söker ju hjälp för att kastrera honor i första hand , som jag ser det, och även hanar, varför inte ett bidrag dit Maggan47

Jag har skickat ett litet bidrag dit.

En liten uppdatering om Micki:
Han får nu vara tillsammans med kattflickorna här och det går över förväntan bra!Tingeling och han busar hejvilt medan Tara tittar på "är ni galna eller nåt".Tingeling kan vara ganska (läs mycket) enveten när hon vill leka så det var bra för både henne och Tara att Micki kom hit - Tingeling fick någon som "busar tillbaka" och Tara fick lite avlastning!
Det som värmer mitt hjärta mest är nog att jag två gånger sett Tara "dänga till" Micki med tassen (med indragna klor) och han accepterar att hon bestämmer.Tara har tidigare blivit hunsad av vissa tillfälliga kattgäster här så det var STOR skillnad med två yngre katter minsann.
Hade en eventuell köpare på gång men det blev inget av (väntar på operation) tror det kan vara bra om Micki stannar tills både han och Tingeling blivit vuxna.
Just nu ligger Tingeling och Micki på köksbordet i varsin ände och Tara har gömt sig nånstans för att sova (hon tycker om att ligga under täcken i sängar).
Annette

Vad bra att Micki och Tingeling går så bra ihop! Dom verkar vara av samma busiga och lekfulla sort! Härligt!!!
Uppdatering Moa också! Moa har nu fått bort både stygn och tratt. Hon är så gosig, och hjälpmatte får mycket hjälp när hon ska göra sina läxor!
En annan sak som Moa VILL hjälpa till med, är att plantera om alla blommor! Hon gräver och slänger ner krukor på golvet när matten är i skolan några timmar… Jag har tipsat om att sätta folie runt krukans öppna del och det ska nu testas. Någon av er som har bra tips om hur man får blomjordsälskande missar att låta bli blomkrukorna(förutom att plcoka bort dom tillfälligt :) )
Det verkar som att även Moa skulle behöva en kompis att leka med, trots allt är dom ju nästan kattungar, både Moa och Micki!
//Cammo

Nog tycker jag att de är ungar allt,det märks på Mickis sätt.Däremot har vi aldrig haft en kattkille här och jag tycker mig se rätt stora skillnader på beteenden när man jämför honor och hanar.För en stund sedan försökte Tingeling tvätta Micki…hon är liksom lite "på" den lillan…han såg lite förvånad ut men flyttade sig sedan.Han är väl van att ha med en "jobbig syrra" att göra kanske!
Jag har köpt Feliway nu,blev glad då jag hittade det på apoteket.Den ska provas nu,få se om man märker skillnad på välmåendet.
Har inget tips om blomjord,vissa katter verkar gilla det…jag tror att det är brist på sysselsättning/rastlöshet om det nu inte finns blomflugor i jorden för då är det givetvis dom som hägrar!Cissi hon grävde jämt så jag sopade upp om morgnarna men om krukorna far rekommenderar jag TUNGA krukor det har jag och de står kvar trots två busar.Sen kan det vara skillnad på växter kanske,det kunde hjälpa att så kattgräs så kisse vill äta i st f gräva.
Ska försöka få kissarna att fastna på bild snart!