Kattungar med problem
I en annan tråd skriver jag om en man med ett tjugotal katter. Vi tog hand om de tre minsta som inte hade någon mamma att ty sig till. De var små när de kom ,vägde mellan 275 och 600. De har gått upp i vikt men särskilt den minsta har haft svårt att gå upp i vikt. DOck har de varit pigga och lekt och kelat- De har nog inte haft så mycket med någon mamma att göra för de mjölktrampar inget eller snuttar. De har ätit av vuxenmaten hos mannen vilket inte är någon bra start.
Tog dom till vet som sa att dom nog hade kattpest viket jag ställer mig mycket frågande till då jag haft katter med kattpest och de var totalt utsalgna och de flest aav dom dog. De här är glada och leker, Vet ville ta bort dom men det sa vi nej till. De fick Flagyl och ska fortsätta med Canikur och skonkost I/d mat,kokt kyckling och mjölkersättning. När de fått flagyl i två dagar var de ännu sämre i magen och bajset är nu ljusgult och rinnande så jag törs inte ge dom mer. Sen har de två minsta fått väldiga besvär med ögonen. De ser vattniga ut och klibbar ihop och nederkanten är röd. Har läst om Klamydia och att det ger ögoninflammation och även kan ge problem med magen.
Är det någon som har erfarenhet av det ? Känns oroligt då de två minsta ätit dåligt i dag och gått ner i vikt. Ska kontakta vet i morgon men skulle vilja ha lite stöd i mitt tänkande innan jag ringer.
Pia
9Liv

tog vetten prov för kattpesst? annars skulle jag göra det omgående, de kan ta ett snabbprov så man får svar samma dag., kostade ca 500 på växjö djursjukhus,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Har veterinären låtit testa någon av kattungarna om det är kattpestsmitta? Det här är väldigt viktigt att få ordentlig vetskap om med tanke på de här små och alla de andra katterna dessutom.
Skulle absolut begära att ungarna testades för rätt diagnos.
Samtidigt skulle jag ställa frågor om klamydia.
Om dom skulle ha kattpest skulle dom ju inte överlevt. Så små kattungar kan ju dö på några timmar. "hade nog" tycker jag låter väldigt vagt. Gå till en annan vette.
Angående ögonproblemen med klibbiga ögon tog jag en gång hand om en kattunge vars ögon rann och var helt igenmurade. Efter veterinärundersökning och föreskrivna ögon drp i ca en vecka var och är problemet helt försvunnet ingen övrig diagnos katten är nu en frisk 5 åring..
Hoppas verkligen tester tas innan diagnoser ställs.Angående Klamydia ska man ju tex kunna påvisa Klamydia genom prov på ögonsekret bla.
Låter mer troligt att det är någon form av kattsnuva ev. med klamydia inblandat än att det skulle vara kattpest. Kattpest har ett mycket snabbt förlopp på kattungar. Inkubationstiden brukar vara 4-5 dagar. Kattsnuva är också allvarligt för kattungar, men har inte ett riktigt lika snabbt förlopp. I båda fallen behövs veterinärvård. Var extra noga med hygienen då det smittar somk sjutton.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Jag hade gett dom små Prokulin för magen, receptfritt, ofarligt och innehåller snälla bakterier. Kattpest kan du nog utesluta för dom dör inom 12 timmar.
Först och främst, är ungarna avmaskade? Det behöver göras flera gånger. Hade de haft kattpest, så skulle de redan varit döda nu. Avmaskning med Milbemax och sedan Fortiflora i maten skulle jag gett till ungarna. Sedan avmaskning igen om 2-3 veckor med Banminth. Kladdet i ögonen kan bero på kattsnuva. Chloromycetinögondroppar eller salva hjälper mot det. Tror även att kattsnuva kan ge dålig mage.
Vi har behandlat kattungar med Clamydia och kattsnuva med terramycinpulver. De får diaré av det men diarén är lätt att behandla när katterna blev friska av Clamydia och snivan.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Det var tråkigt Pia. Hur går det med katterna?
Var tillbaka till en ny veterinär i förrgår och äntligen träffade jag en med lite i déer om vad vi ska göra.
Hon trodde inte på Klamydia i ögonen utan att problemen med ögonen blir lätt när de är uttorkade. De vätskades upp och sen fick vi något som heter Sucatil eller Socatil ett sulfapreparat som bara verkar i tarmen och inte går ut i kroppen. Det ska dom ha morgon och kväll samat små små portioner med allergimat som är snällt mot magen och har fibrer i sig.
I dag bajsade de två små nästan korvar ! Helt otroligt från att det bara runnit vatten ur dom. Minstingens ögon är också ok igen. De är jättehungriga och får en tesked mat varannan timme. Den största kissen är dock fortfarande dålig och den dreglar ut så mycket när den får medicin så nu har jag gett en lite större dos i morse så får vi se. De ska också tillbaka och vätskas upp i dag.
Känns bara så konstigt att nu har jag varit hos tre veterinärer och den sista jobbade bara tisdagar på kliniken så det var ju bara en sådan tur och det var hon som kom med lite konstruktiva idéer.
Nu vet jag att det kan komma många bakslag än men det är ett litet andrum i alla fall.

Åhhh jag håller verkligen hårt i tummarna för de små missarna..tycker det låter väldigt märkligt att ställa diagnosen kattpest utan att ta prover först..och vidare, som andra nämnt också här ovan, så brukar ju så små katter inte vara så pass pigga om dom drabbats av pesten..
Nu håller vi hårt i tummarna att det bara blir bättre och bättre med deras hälsa!
Sitter här alldeles yr av sömnbrist. De två minsta ungarna är pigga igen,äter leker och far omkring oh går upp i vikt igen så jag hoppas att faran är över för deras del.
Men sen är det den som var störst från början. Hon svarade inte på medicinen fast jag har prövat två olika på veterinärens inrådan . Hon har magrat och magrat och det har runnit ur henne.Vi har vätskat upp hos vet ,gett vätska varannan timma dygnet runt från i torsdags. I går kväll bestämde jag mig för att ringa Valla i morse och beställa en tid för avlivning. Jag gjorde dock ett försök i natt med att ge Diarsanyl i stället för Canikur och sen sprutade jag i extra av medicinen då hon är expert på att dregla ut. Magen har lugnat sig under natten även om det fortfarande är rinnande men med lite substans i .Hon har ätit köttfärs själv flera gånger och druckit själv också. Har spunnit och tvättat sig och faktiskt jagat en papperstuss lite. Så nu skjuter vi upp veterinären och hoppas hoppas att det går åt rätt håll för henne också.
Håll tummarna !
Pia
Jag håller alltid tummarna för er Pia!
Go kissemiss…. kom igen nu, du är stark och kommer bli starkare!
Pia 
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Men prova med terramycin!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Håller tummarna för att småkissarna snart ska bli raska och krya. Mer papperstussar! 
Men den här veterinären som verkligen har engagerat sig tror inte på Klamydia utan ögonen kunde vara ihopklibbade pga vätsekebrist och det stämde nog för när minstingen fick vätska i nacken så försvann det väldigt fort.
Peppar ,peppar men den som fortfarande är svag har fortsatt att äta själv under dagen och vill t o m ha de andras mat. Bajset är fortfarande löst men inte vatten
Men veterinären som verkligen engagerat sig trodde inte på klamydia utan sa att ögonen kunde vara ihopklibbade pga vätskebrist och lillkillen är fin nu sen han fick vätska i nacken.
Den som fortfarande är dålig har fortsatt att äta själv under dagen och även om bajset är väldigt löst fortfarnade så kommer det inte lika ofta. Hoppas hoppas att det fortsätter åt rätt håll Första dagen på länge när den väger mer på kvällen än på morgonen.

Håller tummar o tassar för Lillkillen.
Nalle

Håller också tummar och tassar för kissen
Liten uppdatering kring mina kissar. Här har det gått fram och tillbaka. När den största blev bättre säckade den minsta ihop och gick ner i vikt under en hel vecka så jag var beredd att åka med den också för att avsluta det hela men då vände det den morgonen. Jag är fortfarande beredd på bakslag men har matat och gett vätska både dag och natt och nu är de pigga,äter och går upp vikt fast de fortfarande är lite lösa i magen. Den minsta gick över 600 g strecket i dag och de andra väger 1100 och 1200 g. De är inte syskon. Hoppas nu att det fortsätter så här.
Skickar med en bild på gänget.

så sööta, de ser ju välmående ut i allafall på bilden;)
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
2 snygga lakritstroll och en liten rödtott
så fina de är 
puss puss puss från tant Malin
En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket.
*Nalle Puh*
Görfina kissar! Så bra att det har vänt för minstingen! Nu frå vi fortsätta att hoppas.
Man skulle önska sig att det fanns flera veterinären som var specialicerade på katt. Det blir något helt annat när man träffar en sådan veterinär. Det kan många gånger vara skillnad på liv och död för den sjuka katten.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"
Hej jag försöker argumentera med en vän. och ge råd vad skulle ni säga?
…. Vad gör man om minstingen i kullen enligt veterinär troligen fått syreskada vid födeseln och eg borde avlivas… den är minst skakar jätte mycket staplar när den går, om den blir rädd/stressad ex av ljud biter den JÄTTE HÅRT så man blöder och måste ha extra tålamod…MEN har gjort framseteg äter själv går på låda själv växer sakta spinner i famnen gosar med syskonen om händertas av syskonen som älskar sin lilla plutt syster… så ska man avliva den för att Veterinärer säger att det är svårare när den blir större men att den har en chans att bli bra fast den är obefintlig och plutten troligen skulle själv dö…Eller ska man fortsätta kämpa och vänta? Lider den= mycket svårt att veta den gosar med syskonen spinner om man klappar den eller när den diar eller när syskonen myser ? Tja vad skulle ni rådge?
snälla inga elaka/hårda ord utan argumentera.
#24 Svårt men det du beskriver (med att kattungen skakar och staplar när det går) tyder ju på någon form av hjärnskada. Det är så sorgligt med sådana fall som du beskriver. Om jag var ägare till den kattungen skulle jag nog gå kanske konsultera en veterinär till och om den veterinären också tror på syrebrist och rekomenderar avlivning så är det nog det beslutet man får gå på.
Nu är det så länge sedan så jag har svårt att minnas hur det var men jag kommer ihåg att vid skakningar på kattunge så är det en brist på något som de inte fått i tillräcklig mängd. Var det kalk? Kommer ihåg att man fick ge extra av något så rättade det till sig. Hoppas någon annan vet vad jag menar och kan det där.
#24 Kan det vara cerebellar hypoplasia? Här är en länk til hemsida dedikerad till katter med det: http://www.chkittyclub.com/
Jag skulle gå till en annan veterinär som är speciallist just på kattsjukdommar. Det kan också vara något övergående.
Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus
#27 Tack har läst och det låter PRECIS som den kattungen när jag läser om det, det kunde orsakas av bakterieinfektion och undernäring när ungen var ett foster/ första tiden och det låter jätte troligt här efterom det var minsta ungen som var jätte mager i början… men den artar sig tryggt att läsa att dom kan LEVA som normala lyckliga katter, hämskt att säga att den bör avlivas :)
http://www.facebook.com/groups/181495576436/
Tack! - fler ideer och tips uppskattas!
Jag har kolla lite. Kaliumbrist var det. Det ser man med ett blodprov.
Vill bara visa två bilder till på busarna som nu är så pigga och fulla av upptäckar glädje. Jag tänker att nu skulle första veterinären se dom som tyckte att vi skulle avliva dom direkt när vi var där. Det lönar sig att vara lite envis och att leta efter veterinärer som vill försöka.
På bilden är stora Albin inne och hälsar på och det är så spännande

Vilket underbart gäng- fortsätter att hålla tummarna för att dom ska utvecklas till starka och välmående katter!
Underbart att de blivit så pigga och lekfulla så söta de är !
Vilken underbar solskens historia :) glad man blir när det slutar lyckligt :)

Härligt! 
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna