Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etiketthuskatten
Läst 8431 ggr
[SporeDiatrymisss]
4

Kastrerad katt attackerar grankatten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ofta så attackerar vår katt Gustaf grannkatten Maxi. Båda är kastrerade. Är det någon som har något tips på hur man får stopp på skrikandet på natten, stora och fula och blodiga pälstussar på gräsmattan och hål på garagetaket?? det skulle vara en stooor lättnad för det!

UlrikaD
7

Låt honom vara inomhus på natten=inga nattliga slagsmål.

Elshira
1

Antingen försöker ni träna på att låta katterna träffas under uppsyn och gärna med t.ex ett galler emellan och helt enkelt låta de vänja sig vid varandra.

Eller så håller du katten inne istälet :)

Hakuna matata!

[SporeDiatrymisss]
1

Han är en utekatt. Han kommer att ppissa inne om vi håller honom inne hela natten! Förresten, Maxi, vår grannkatt, försökte pissa på mig i förförra veckan när jag hälsade på hos grannarna. Men detdär med att sätta et galler emellan… det kanske hjälper! Och en liten grej till: vi bor i en förort vid en stor sjö. där finns ganska stora skogar.

[SporeDiatrymisss]
1

Men tack för tipsen ändå!

Lena
1

Hur länge sedan är det som katterna blev kastrerade? Det tar ett tag innan hormonerna försvinner om katten hunnit bli könsmogen när den kastrerades. Visst beteende kan även sitta kvar, men det brukar aldrig bli den typen av strider "på liv och död" som när det är fertila katter som slåss.

Vissa rangordningstrider är normala även för kastrerade katter. Det brukar dock vara av övergående art. När katterna väl gjort klart rangordningen sinsemellan brukar de lugna ned sig. Därför är det bäst att låta dem sköta det på egen hand. Ingriper man förlängs stridigheterna och kan tom permanentas. (OBS! Talar nu om kastrerade katter).

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Mari
1

Ett till tips, har du kattlåda inne? Isåfall kanske han inte pissar inne om han får vara inne på nätterna :-)

Men vet själv hur det kan vara då en av katterna hos mina föräldrar pinkar inne i protest om man inte släpper ut honom kl 04 på morgonen eller när det är som han behagar gå ut och de har flera lådor spridda i huset.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SporeDiatrymisss]
1

#5 gustaf kastrerades för ca 4 år sedan.

#6 Han skulle aldrig kissa i en kattlåda… saken är den att han är rädd för kattlådor, även om de bara står där…

Lena
1

#7 Hur är det med grannkatten?

"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

IceJossan
5

#7 Hur många gånge har du testat? Hur ser lådan ut och vilken typ av strö hade du i? Kattsand med ett tunnt lager ute-sand eller jord ovanpå så är kattlådan knappast läskig - det är ju det han gräver i ute.

Oftast så har man för låga tankar om sin katt - det går inte, han kommer vägra, det är inte naturligt för honom, osv. Men i själva verket brukar det gå alldeles kanon med lite envishet, uppmuntran och övning. Det är inte naturligt för katter att pinka på till exempel golv, utan de vill  ha nåt att gräva i. Oftast är det förvildade katter som bott ute hela sitt liv som klarar kattlådan allra bäst eftersom det är naturligt för dem.

Försök vända hans dygn bit för bit och ha honom inne längre och längre stunder. Vänder ni på hans dygt så att han är mer aktiv dagtid och inte låter honom sova så mycket så kommer han vara trött på kvällen och natten.

[SporeDiatrymisss]
1

#8 Maxi är kastrerad, men det tror jag inte… han pissar nästan överallt… även försök på mig.

#9 jag har testat 1 gång. Han är nog rädd för att när jag bodde i lägenhet med en katta som fick en kull, och i kullen fanns 5 kattungar. en av dem var gustaf och alla gick på lådan med mamma. När gustaf pissade där i så de var ju ungar, och han var faktiskt ganska klumpig då, så kan ramlade på ett sånt sätt att han klämde båda framtassarna i dörren när min storebror stängde den. Han såg inte gustaf för att han var utifrån rummet. Sedan dess så har inte gustaf gått på kattlåda längre.

IceJossan
3

#10 Då kan du underlätta för honom genom att använda en låda som ser helt annorlunda ut än den han hade när han klämde tassarna. Välj annan färg, modell och strö för att göra det så olikt som möjligt. Kanske någon med väldigt låga kanter, till exempel att du skär ut botten ur en kartong så att kanten bara blir ett par centimeter hög.

Och sen gör du honom avslappnad kring lådan, lämpligtvis att du bjuder på godsaker i närheten av den, leker med honom precis intill och även rakt i, kelar där osv. Du får liksom bearbeta bort hans rädsla.

För visst går det, bara man jobbar på det.

Sen kanske det vore på plats med en hormonspruta eller en kort period av p-piller för Maxi, så att han lugnar ner sig lite. Han låter som en liten testosteronbomb om det är så pass att han till och med ska revirkissa på DIG. Be ägaren prata med veterinär om det.

Lena
1

#10 Då har du förklaringen i den händelsen. Han har fått en negativ betingad reflex, vilket innebär att förknippar kattoan med en obahaglig upplevelse. Det gäller då att vända på steken så att han istället börjar förknippa den med något positivt.

Det man kan göra är att skaffa en ny kattlåda som ser helt annorlunda ut jämfört med den som fanns när händelsen inträffade. Man kan även använda annan sand. T.ex. som #9 förelår - lägga ett lager vanlig matjord över kattsanden. Du bör även sätta kattlådan på ett annat ställe än där den stod då. Ännu hellra använda ett par olika kattlådor. Sedan gäller det att fjäska och belöna honom varje gång han närmar sig kattlådan.

[SporeDiatrymisss]
1

#11 #12 tack så mycket för tipsen! Jag ska prova. Hoppas han bara är sugen på skinka, men det är ju han alltid…

vilda-hilda
1

Någon har tipsat nån´gång om lite kattmynta i lådan för att göra den intressantare.

Nalle

[SporeDiatrymisss]
1

#14 okej