Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2073 ggr
Onikan
0

Stackars lidande kanin :( OT

För nån timme sedan ringde min sambo till mig från jobbet. Han är en sann djurvän och nu hade han sett en sjuk kanin som satt utanför jobbet intill en husvägg och led. Den blöder ifrån ögonen, är svullen, blöder från nosen och är helt apatisk. Man kan röra den om man skulle vilja, den mår så dåligt att inget bekommer den, ser säkert ingenting heller.

Han bad mig om hjälp att ringa runt, jag har nu ringt djursjukhus, viltjour, nån fågelkille, kommunen, katthemmet och fick till slut tag på en kommunjägare. Troligen har kaninstackaren fått kaninpest för det går här i krokarna nu! FörvånadGråter 95% av kaninbeståndet brukar dö utav detta, en plågsam hemsk död. Kaninpesten brukar tydligen komma ungefär vart 6-7:e år.

Tyvärr fick jag ett i mina ögon jättetråkigt bemötande utav just denne kommunjägare. Jag förstår att de har otroligt mycket att göra, men att inte ens låtsas ta mig på allvar, inte ens fråga vart kaninen sitter (fick adressen men frågade inte övht vart den satt i detta stora område) och sa att en så sjuk kanin brukar ändå dö inom ett halvt dygn..?! :( Och att det finns massvis av döende kaniner över hela stan, de har inte tid att åka och avliva alla… Han lät precis likgiltig och det var ganska solklart att han inte kommer åka ut på detta ärende.

Försöker få tag på en annan kommunjägare men det är svårt. Jag förstår ju att de har fullt upp men någon kanske har en lucka?
Jag har varit och tittat på kaninen och kan inte med gott samvete bara acceptera att den ska sitta där och självdö Gråter

Jag ska precis åka bort till min mormor 7 mil bort, så jäkla typiskt, och sambon måste ju jobba.

Jag blir så ledsen på denna världen ibland…..

*behövde skriva av mig*

Ni som har tamkaniner och bor i sydöstra Sverige -håll dem isolerade!! Får de kaninpest så finns det inget att göra, då dör de.

Jag minns när jag som liten hade tamkaniner och det började på kaninpest, vi fick ha dem i vinterburen som stod på 1,5 meter höga ben och aldrig släppa ut dem. Innan pesten fanns ganska många vildkaniner, efter pesten var alla borta. Många tamkaniner dog, 4H-gården i stan förlorade massa kaniner, men våra klarade sig lyckligtvis. Så hemsk sjukdom :(

Klasson
0

Fy va hemskt…

Kan ingen ta ihjäl han där då?

De är ju mest humaniska för kaninen

miranda1
1

Stackars kanin…  

är jägaren anställd av kommunen då måste han nog ta åt sig ärendet, annars är det väll tjänstefel? Ring igen, och ring även miljlöförvaltningen för att berätta hur du blev bemött!

Lycka till!

Onikan
0

Klasson, om min sambo hade styrkan skulle han slå ihjäl den själv sa han, men han är bara för blödig för det och jag med.
Fy fan så den såg ut :(

Klasson
0

Jag vet själv hur de är. Jag skulle inte klara av de heller..

Så synd.. Hoppas ni hittar någon som kan ta slut på hans lidande

Onikan
0

miranda, det beror nog på hur många ärenden de har? De kanske kan neka om de har för mycket att göra? Jag vet faktiskt inte..

miranda1
0

kanske man kan försöka ta reda på vem som äger marken och vem som har jakträtt på denna mark. Kommunen borde kunna hjälpa med detta.

Onikan
0

Hm, intressant vad man får veta när man luskar lite… Denne förste jägaren hade inget roligt rykte. 

Nu har jag iaf fått tag på en annan kille som var betydligt mycket trevligare och vettig i sitt bemötande. Han skulle ringa runt och se om någon av kommunjägarna är i området eller kan åka förbi. Han skulle försöka iaf!

kattassen
0

Om din sambo inte kan ta ihjäl den (vilket är helt förståeligt, skulle jag också ha svårt för) kanske det skulle gå att få in den i en kattbur och fara iväg till närmsta veterinär. En snabb avlivning där borde väl gå att få lite till stånd. Vill de ha betalt får vi väl skramla igen… Stackars liten!

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

Onikan
0

miranda, det är i tätbebyggt område och då har kommunen jaktansvaret/jakträtten eller vad det kallades.

Men tack för att du bryr dig :)

Onikan
0

kattassen, jag tror inte ett enda djursjukhus vill ta emot en kanin med kaninpest, det är otroligt smittsamt! Men tack för omtanken. Förhoppningsvis kommer det förbi en jägare idag, jag fick iaf berätta nu exakt vart den satt, företaget sambon jobbar på och var de kan knacka på om de har tid att komma dit.

Håll tummarna!

Faxlin
0

Inte för att vara elak, men en äkta djurvänn tar död på ett djur som lider. Man kan inte lämna dem lidande för sin egen skull.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

kattassen
0

Nej, det är väl kanske förståeligt. Jag har tvyärr inte samma vetskap i ämnet som du men jag förstår att det är en ruskig sjukdom. Ja, det bästa vore om jägaren kan få göra "sitt" och kaninstackarens plåga blir kort. Lycka till med din nya jägarkontakt.

Onikan
0

ÅsaF - det är ju liksom därför jag ringt runt 70 nummer senaste timmarna och inte gav upp efter EN kommunjägares nej??
Vet inte riktigt vad du menade med den där kommentaren….
Att jag ska slå ihjäl den själv?
Jag har inte kunskap att ha ihjäl en kanin på rätt sätt, skulle nog bara orsaka den mer lidande… usch.

Jag hoppas mannen jag ringde nu sist för tag på någon!
Han lät som han hade hjärtat på rätt ställe.

HellIPutUThrough
0

Kan ni inte få ut en veterinär dit? Kan ni röra den kan väl en veterinär avliva på plats?

Wiizy
0

Fy fasen, så den ska dö smärtsam död för dom inte har tid, han kunde ju fråga någon annan, *suck*

Faxlin
0

#13: Ja eftersom ingen av de 70 samtalen gett något så anser jag att man får vara human och slå ihjäl dem själv. Kan låta hårt, men ibland måste man för att det är det humanaste. Eller så tar man kaninen till polisen, då måste de se till att den blir avlivad. Så har man hjälpt kaninen utan att själv behöva göra det.

Audiatur et altera pars

Erika91
0

Nej vad hemskt!

Alexej
0

Åsa, jag försökte en gång att slå ihjäl en kanin. Det gick inte, fast jag var fast besluten. Ingen chans.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Faxlin
0

#18: Tyvärr är kaniner svåra att slå ihjäl. Man måste knäcka nacken på dem vilket faktiskt inte alls är svårt. Men det lkräver mycket is i magen. Men polisen finns alltid, det är deras skyldighet att ta emot upphittade djur. Själv fick jag lära mig detta då min styvfar hade kaninuppfödning för kött och päls. Jag som hatar allt sådant. Men som barn har man inte mycket va, mer än att jag kunde vägra äta dem.

Audiatur et altera pars

modellflickan
0

Stackars kanin….:(

Kristine
0

Hej! jag tänker på den stackarn, hoppas att lidandet tar slut snart……..

håll oss uppdaterade.

KRAM

Sidentass
0

Läser den här tråden först nu..o blir så ledsen..kan riktigt se den här sjuka lidande kaninen framför mej…jag hade själv inte klarat av att avliva den..man hade gjort allt som stått i ens makt att hitta någon som är villig att hjälpa till att avliva..hur är det med distriktsveterinärer..dom borde ställa upp i sådana här fall..usch..arma lilla kanin-vän..

kajsa08
0

Mina tankar gå till den stackaren. Har haft kaniner själv och kan se framför mig om den inte mår bra..måtte någon kunna hjälpa till så att den slipper lida.

Lena
0

Stackars liten!Gråter

//Lena

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

Onikan
0

Godkväll på er.

Kaninen lever inte längre.
En arbetskamrat till min sambo tog mod till sig när han såg att kaninen börjat skaka, och slog ihjäl den på eftermiddagen. Den slapp lida mer…

Ja usch, stackars alla kaniner som lider ihjäl utav denna sjukdom, det är ett bra hemskt sätt att dö.

:(

maggan47
0

så skönt att höra, lilla kaninen finns i regnbågslandet också Maggan47

Alexej
0

Gråter Sov gott, lilla sjuka kanin. Nu hoppar den redan rund på en grön hage med många kompisar!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

essut
0

Åh va skönt att kaninen slapp lida längre. Gråter

Sidentass
0

När det var så illa…så känns det skönt att lilla kaninen fått hjälp att tassa över till regnbågslandet..nu lider lilla vännen inte längre…

kattassen
0

Skönt att det löste sig och att lille kanin är utom lidande och elände! Eloge till sambons arbetskamrat som gjorde vad som var nödvändigt.

Onikan
0

Tack, ni är så bra få ventilera lite med!!

Ja det är skönt ändå att kaninstackaren slipper lida mer och fick en snabbare död än om naturen fått ha sin gång… Mina sista kaniner jag hade som barn såg ungefär ut som denna, så det kändes i hjärtat när jag var och tittade på kaninen :(

Trist att kommunens jägare har så mycket att göra att de knappt hinner med ett akutfall, skrämmande…

Kristine
0

Tänker på stackars kanin.

sanna31
0

Tycker också man borde plocka fram sitt mod och slå ihjäl ett djur som lider. Jag kände mig tvungen att hugga huvudet av en svårt lidande and när jag var på jobbet (jobbar på kyrkogård och vi har en damm med mycket änder runt. Den här honan hade troligtvis blivit misshandlad av ett gäng hanar, ena ögat uthackat blödande och näbben/underkäken avbruten, ben brutet och låg bara och flämtade)

Jag har kanin själv, men skulle utan tvekan ha gjort slut på den kaninens lidande ändå. Har även tvingats slå ihjäl en kattunge som var svårt skadad på ett lantbruk där jag jobbade och jag älskar katter och har haft katt hela mitt liv.

Det handlar bara om att lägga sig själv åt sidan och tänka på djuret.

Sagolika
0

#33 Det håller jag inte alls med om! Vissa människor KAN bara inte slå ihjäl djur oavsett vad. Tvekar man kan man dessutom orsaka djuret mer lidande då man försöker slå ihjäl det om det inte dör genast och på rätt sätt. Så jag har full förståelse för de som inte kan slå ihjäl ett djur. Jag kan det inte heller (mer än insekter) och pga detta har jag garderat mig på annat sätt så att jag snabbt kan få hjälp av andra om det skulle behövas. Innan någon ställer frågan (den brukar komma upp) så äter jag inte kött, fisk & skaldjur och jag äter mycket veganmat & raw food.

brutt
0

Nej någon idiot kastar tex.ut en svårt skadad katt eller kanin som den själv har misshandlat och jag som upptäcker katten skulle vara tvungen att slå ihjäl den.Det är knappast humant vare sej mot katten kaninen eller mej.Det måste finnas resurser från myndigheternas sida  att hjälpa ett så svårt skadat djur att ingen räddning finns och som annars får plågas ihjäl.

Mår illa av bara tanken på att medborgare i Sverige skulle vara tvugna att slå ihjäl djur som de tror lider.

Viccan92
0

Hugger man huvudet av djuren så lider det inte efteråt. En av våra katter blev påkörd i somras och hon var platt från magen och nedåt. Hon levde fortfarande så jag var bara glad att vår granne var hemma och dödade henne. Kunde ju tagit timmar innan hon dött annars.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

sanna31
0

Har man växt upp på landet får man lära sig både det ena och det andra. Eller så får man lära sig ändå.

Jag personligen skulle inte sitta och ringa 40 samtal medans djuret lider ännu mer, om det inte är en älg förstås, den är lite svår att slå ihjäl själv…  Men i de fallen brukar det heller inte behöva ringas särskilt många samtal innan man får tag i en jägare.

Tyvärr är det väl så att myndigheter kan inte sitta och ständigt ha nån person beredd för att rycka ut och skjuta kråkor,kaniner och annat som folk ringer om, skulle bli rätt dyrt.

Att vara vegan eller inte tycker jag inte hör till ämnet. Man ska väl kunna hjälpa ett djur för det? Man behöver ju inte direkt äta upp det efteråt…

Niiinah92
0

#37 bara för att man växt upp på landet betyder inte det att man kan ha ihjäl ett lidande djur……..

Jag är född och uppvuxen på landet och visst blir man härdad när det gäller vissa saker men jag skulle aldrig fixa att döda ett djur även om jag vet hur man gör. Däremot är jag glad att jag har flera i min närhet som har det modet jag saknar men med åren blir det allt svårare för dem med.