Hittekatter iFokus

Hittekatter

Etikettsajten
Läst 2532 ggr
karin7610
0

AKUT!! Katterna skjuts imorgon

Gråter Snälla, hjälp Kattjouren med dessa om ni kan: De försöker allt de kan att hitta jourhem åt 9 katter.

"Imorgon dör dessa fina katter när en jägare kommer och skjuter dem. Vet du någon som har ett stall där de kan få en bra tillvaro som stallkatter? Eller kan du tänka dig att öppna ditt hem (helst med utgångsmöjlighet) för en dödsdömd liten själ? Tiden är strax ute för Majsan, Otto, Set & de andra. Snälla - dela, adoptera, hjälp! Shalini@kattjouren.nu, 0708-651633 (sms:a gärna). Katterna finns i Höör."

Lena
0

Oj det är kissarna vi har hört talas om tidigare. De som kommer från en bondgård där ägaren fått problem med banken.

Väldigt tragiskt och tråkigt fall!

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

karin7610
0

Jag fick nödropet via en vän på facebook så jag vet tyvärr inte mer, men kontaktpersonen Shalini går att kontakta ikväll. Det är akut

[eskils]
0

Kan någon hjälpa dem snabbt? Finns i Höör i Skåne.

Sherwood
0

Tog en av mina därifrån och hade inte plats för fler hemma hos mig, men försök att titta efter om ni inte kan ta en eller några till av dessa.

sweety92
0

det är inte enbart shalini som är kontaktperson utan även jag. shalini bara hjälper mig :)

sweety92
0

det är 25 stallkatter som det handlar om, skyggisar. bla 2 röda tabbypojkar på bara året. en svart kattunge på 6 månader. Jag ar lyckats få tag i hennes bror men hon är för smart för o gå i fällan :P

karin7610
0

Trodde inte det var så många. Kanske man kan flytta alla tillfälligt till annat ställe, tex en lada? Eller förhandla med den som har beställt jägaren. Tiden håller på att rinna ut så hoppas ni kan ta dem tillfälligt. Har hund som gör att jag inte kan själv.

sweety92
0

jag har tagit över 50 därifrån, o jag kämpar med de sista oxå. tiden förlängd till helgen!

Jag kan inte ta in vuxna pga dominanta hankatter i båda lägenheterna. men alla de jag tog har hittat nya hem, den siste flyttar på fredag :)

det är 25 helskygga katter :) o hon har skjutit upp det sen slutet på aug, nu går det inte längre.

sweety92
0

jag ska ev upp där på söndag om nån vill följa med och rädda en katt? :)

sagan
10

#8 Men se då till att skaffa jourhem som kan ta de vuxna också. Sitt inte där och skriv att ni har svårt att hålla reda på katterna om ni har fler stödhem. Det finns något som heter databaser. Eller så enkelt som ett exelprogram kan räcka för att hålla koll på kattern. Ni behöver inte ha med dem på alla era adoptionsraider. Vad är det för fel på dig? Visst, du räddar ungar. Men hur grym kan man vara och lämnar de vuxna för att skjutas?

sweety92
0

det är kattjouren som letar hen till stallkatterna. grejen är att många av dem varit placerade i jourhem men kommit tillbaka efter 2-3 månader eftersom de kissat ner lägenheterna och skrikit konstant i TRE månader….så de måste få gå ut då de aldrig varit inne…så jourhemmen måste ha utgångsmöjlighet, annars släpps katterna inte dit :)

Josefa
5

#8 och 11

Du skriver att du har tagit 50 katter därifrån och att de alla har fått nya hem. Samtidigt skriver du längre ner att många av katterna som varit placerade i jourhem har kommit tillbaka. ????

sweety92
0

nejnej, de katterna som kommit tillbaka är stallkatterna som ägaren placerat ut själv :) förlåt för dålig formulering :)

Josefa
6

Har ni hört med de underbara hemmen som dessa 50 kattungar hamnat hos, om de inte kan hjälpa någon av ungarnas föräldrar också?

sweety92
0

jag har skickat ut massmail :) Tyvärr bor många i lägenhet…vilket inte funkar med dessa. Tro mig jag älskar dessa stallisarna och trots att de är skygga (vilket ni verkar tro att jag inte bryr mig om) så kämpar jag för deras överlevnad! :)

känner du nåt stall som kan ta emot josefa?

Josefa
1

Tyvärr inget stall som kan ta emot fler katter.

Som jag förstått det så bor Sherwood i lägenhet, och där har det ju gått bra. Så man kan inte generellt säga att katterna inte skulle klara av att bo i lägenhet. Var katterna som kom tillbaka till stallwet kastrerade?

Sherwood
0

Bra och bra, hm. Kommer denna katt utifrån ett stall, så kan man ju anpassa henne till att ha det skönt med ett varmbonat hem med massa andra katter, det är nog inga problem med det, för hon vänjer sig tror jag. Den kissar i lägenheten på ett och samma plats, strax innanför dörren och där funderar ju jag hela tiden hur jag skall få bort det betendet, för att hitta lådan så småningom. Har slarvat lite, genom att vänta lite för länge med kastreringen och tar det så fort löpet är över, men om det delvis kan vara problemet vet jag inte. Lite jobb är det väl att ta en misse där, men med lite tid och förståelse så fixar vi det.

sweety92
0

Men sherwoods katt var inte från stallet, hon var inne i hundgården så hon är någerlunda  van att vara inne :)

Josefa
0

Har du provat att ställa en kattlåda där katten kissar? Kan vara lite bökigt att ha en kattlåda stående på en plats så man måste kliva över den, men många gånger kan man flytta den på en lite mer passande plats efter ett tag när katten vant sig att gå på den. Och skura platsen hon brukar kissa på med alsolsprit eller Dax ytdesinfektion så att kisslukten försvinner.

majvi
4

#11 Var katterna kastrerade?

Jag har haft flera katter som har varit uppväxta ute , de kastrerades så fort som möjligt efter infångandet och de har använt sig av toalådorna.Jag vet att det är många fler som har den erfarenheten.Men kastrering är mycket viktigt för att hindra revirkissande.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

sweety92
0

några var kastrerade, några var det inte :) Detta är riktigt skygga katter som aldrig kommit närmre än 10 m från en människa,,,,

majvi
4

#21 Mina skyggisar kom inte så närma människor som 10 meter när de var ute.Om de inte var gömda förstås och kände sig säkra i gömstället.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

[stubbe]
13

Sweety, om inte katter kastreras, pinkar de både högt och lågt, hona som hane, skygg som tam. Problemen med kissandet ligger ju i att ni inte kastrerar de vuxna (om ni nu alls tar in dom). De skulle fint och med tid kunna anpassa sig mycket bra inne bara ni förstod vikten av att kastrera och att öka er förståelse för dessa fantastiska individer. Kastrering höjer statusen på katterna och förhindrar nya kattungar. Skygga katter trivs oftast väldigt väl inne bara de får Respekt, Tid, Förståelse.

sagan
7

#17 Smeta på tigerbalsam också. För det kan vara dofter utifrån hon markerar emot om hon är okastrerad. Och har du tigerbalsam insmetat så luktar det samma lika hela tiden.

#11 Köper inte ditt resonemang. Majoriteten av katter nöjer sig med att få vara innen i värmen. Sen finns det enstaka som inte går. Men framförallt så krävs det kunskap och mycket information från placerarna för att man ska lyckas med en bra placering. Får man som jourhem stöd så brukar dem flesta vilja prova för att hjälpa till. Inte bara ha och sen tillbaka om det inte fungerar på direkten. Du väljer med andra ord att katterna ska bli skjutna om du inte hittar ett hem med både inne och utemöjligheter? Du vet väl att katterna bör vara inne minst en månad innan man kan börja släppa ut dem i ny miljö?

kattassen
11

Men en sak som är säker är att man som seriös organisation ALDRIG placerar ut en katt (vuxen nog för att kastreras) OKASTRERAD. Det trodde jag att man numera hade fattat. Skygga som tama - kastrering är ett måste. Tror "banken" att man får problem med felkissande i annat fall.

Även om katten är skygg får man se till att den kommer till veterinär. Det finns många duktiga veterinärer som gärna hanterar skyggisar. Med rätt utrustning och handlag funkar detta utmärkt.

Vad gäller utekatter kan det mycket väl fungera åtminstone över en övergångsperiod att ha dem inomhus på heltid. Men naturligtvis är kastrering ett nyckelord i sammanhanget.

----------------------------------------------------------------------

Kattassen/- medarbetare på Hittekatter.ifokus och Katter.ifokus

[eskils]
4

Sweety92, du skriver i inlägg #13 i tråden Vildkatter söker… att du/ni hade kunnat ta in de två katterna tillfälligt om de bott närmare. Då kanske du/ni kan ta in ett par av de här katterna istället?

sweety92
0

nej det kan vi inte , vi har dominanta hankatter i båda lägenheterna. Dehade kunnat mellanlanda 2 dagar max, men det var bara OM ev hem fanns. vad e det svåra att fatta att vi inte kan ta in vuxna katter?

Jag har redan tagit ÖVER 50 katter från kolonin i höör , jag har ÄVEN placerat ut 10 VUXNA katter kastrerade, till olika hem. men de har aldrig kunnat komma HEM till oss…

Sherwood
3

Jag förstår mycket väl att i slutändan när den dagen kommer att man tvingas att göra ett svårt beslut och inget annat finns, så måste man prioritera i sådana här sammanhang. Nu hoppas jag och tror att dom flesta delar min åsikt om detta utan att jag också slipper få massa skit.

pia-app
16

Jag tänker inte kasta skit men jag har i alla fall så svårt att förstå att man inte kan leta rätt på lite stödhem som kan ta de vuxna katterna.

Ni skriver att det inte skulle gå vare sig ekonomiskt och att de lätt glöms bort och att det blir svårt att administrera. Ekonomin har ni ju ändå verkar det ju som eftersom ni bl a får så mycket mat så att ni kan skänka vidare som du skrev och om ni säljer så många kattungar som ni skriver så borde det räcka även till de vuxna.

Att kunna administrera ett antal stödhem är inga problem om viljan finns.

Så jag förstår i alla fall inte hur man kan koncentrera sig så ensidigt på kattungar,ursäkta !

sweety92
0

ursäkten godtas, men det är vårt val. Och som sagt vi har hjälpt nästan ALLA mammorna till ungarna vi har fått in. så det är inte så att vi lämnar mammorna kvar, utan jag har arbetat aktivt för att dem ska få ett kärleksfullt hem. Men nu är det Kattjouren och inte vi som försöker hitta hem/stödhem till stallisarna. de har ett mkt större nätverk och på så sätt större möjligheter :) Men om ni hör nån som vill ha en svart 5-6 månaders tös eller en stallkatt så hojjta:)

Josefa
11

Hur har ni hjälpt dessa mammor? Avlivning?

pia-app
3

En fråga till: Tar ni ungar som är under 12 veckor från sina mammor ?

bymaruska
10

Det är ju det allt handlar om Skånekatten tror dom räddar kattungarna…. fundera till på vad som händer med mammorna okasterade lämnade till sitt öde.

sweety92
0

nej jag har placerat ut mammorna till hem :)

pia-app
4

Men tar ni dom innnan dom är 12 veckor från sin mamma ?

Josefa
13

Det var inte så länge sedan du skrev att ni tagit emot en hona med ungar. Men eftersom ni ansåg att mamman var aggressiv så fick djurambulansen hämta henne. Men ungarna behöll ni. Du vet lika bra som alla andra här inne att den honan med största sannolikhet blev avlivad om inte ägaren dök upp inom 5 dagar.

Att en hona med ungar beter sig aggressivt om hon blir trängd eller blir stressad vet de flesta är väldigt vanligt. Klart att hon blev stressad om hon tvingas i med ungarna på ett ställe med en massa nya okända katter. Och jag kan mycket väl förstå, om ni inte kan förvara en hona med ungar själva, om ni inte har en plats där ni kan hålla henne avskild från de andra katterna. Men då ber man någon annan, människa eller förening, att ta hand om dem. Man kan inte med ett gott samvete skicka mamman till avlivning på det viset.

bymaruska
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hittade en suddig bild från i somras från just Höör kolonin en suddig bild tyvärr. Vad hände med mamma katt och ungarna är dom kvar??

Detta är en public bild och kan därför användas utan tillstånd!!

[eskils]
0

"Imorgon dör dessa fina katter när en jägare kommer och skjuter dem. Vet du någon som har ett stall där de kan få en bra tillvaro som stallkatter? Eller kan du tänka dig att öppna ditt hem (helst med utgångsmöjlighet) för en dödsdömd liten själ?Tiden är strax ute för Majsan, Otto, Set & de andra. Snälla - dela, adoptera, hjälp! Shalini@kattjouren.nu, 0708-651633 (sms:a gärna). Katterna finns i Höör."

Håller tummarna för att någon lyckas rädda katterna från jägaren!!!

karin7610
0

Snälla. vädja till ägarens medmänsklighet och försök hitta stödhem till alla katterna.

sweety92
0

Josefa: Den honan vi tog in fungerade inte i vårt hem pga annan aggressiv hona. hon gav sig på sina ungar som ett resultat av stressen. Ungarna (2 systrar) kommer få ett permanent hem tillsammans och de flyttar på ons, då dubbelvaccinerade, avmaskade och avlusade. Mamman Hope, hamnade hos djurambulansen. Ägaren som jag hade full koll på vem det var då hon lämnat över katterna till oss (hon hotade att släppa dem i slottsparken då hon ansåg att de skulle klara sig fint där) så hon fick under INGA omständigheter få reda på vart katterna fanns, enl överrenskommelse med polisen :) Mamman lyckades jag hitta ett underbart hem till på en gård med 2 kattkompisar där hon är älskad o kastrerad o vacc.

så det blev kanonbra :)

Ang bilden: tror det var exakt den honan som tsm med 2 andra röda flickor och 1 svart 5 månaders unge kom iväg till jourhem igår via kattjouren som jag sammarbetar med :) ungarna är placerade i permanenta hem :) ungen på bilden är Citrus, som hade en bror till som döptes till Mandarin. om ni kolla in på vår fb så la ägaren upp en bild igår tror jag det  ar, på hur bröderna har det nu (de flyttade tsm) Hoppas jag förklarat så alla förstår :)

Camillhe
7

Snälla kan inte Skånekatten bara bli portad från forumet, de står för massa saker som merparten här inte kan hålla med om, inläggen som skrivs blir bara provokativa och tar massa energi från sajtens medlemmar, energi som skulle kunna läggas på betydligt bättre saker.

Josefa
1

Jo men visst!

sweety92
1

#41 vi har yttrandefrihet här i sverige, och jag bryter inte mot några Skrivregler här, det är inte olagligt att ha annorlunda synsätt :D

Lena
5

#41 Vi portar inte medlemmar för att de har en avvikande åsikt så länge de håller en städad ton på forumet och inte bryter mot våra Skrivregler.

Även om det kan förarga och göra att det blir upprörda känslor är min åsikt att det är bättre att sådana här saker diskuteras öppet än att det sker i slutna rum. Det kan leda till att människor som läser diskussionen tänkter efter och får en annan syn.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

sweety92
2

UPPDATERING:

Var idag i höör och fångade några katter som kattjouren hade hittat hem till, det blev iaf runt 7 katter som fick nya hem :)

det är en bit på vägen :)

Selma99
1

#44 Bra där Lena tycker jag. Det är väldigt viktigt att inte medlemmar censureras bort för att de jobbar på ett anorlunda sätt eller uttrycker åsikter som inte passar alla. Alla kan inte göra allt men alla kan göra något är en paroll här inne. Kanske toleransen kan höjas lite även mot de som inte jobbar exakt som man själv förespråkar. Jag tror på detta att man trots allt kan påverka saker åt rätt håll utan att veva med för stora pekpinnar. Diskussion är viktigt men att hålla diskussioinen respektfull är också viktigt. Då når man nog längst med sina argument.

#45 Bra jobbat sweety92.